SEO News LISTOPAD 2021: November 2021 Core Update, nowy wygląd GSC i PageSpeed Insights

Przeczytasz w około: 4 minuty
SEO news listopad 2021

Spis treści:

Listopad był bardzo gorącym okresem pod kątem zmian w Google. Gigant z Mountain View m.in. przeprowadził kolejną aktualizację głównego algorytmu (November 2021 Core Update), odświeżył wygląd panelu Search Console, a także przeniósł na inną domenę popularne narzędzie PageSpeed Insights. Sprawdźcie listopadowe SEO Newsy!

1. November 2021 Core Update

17 listopada Google za pośrednictwem swojego oficjalnego konta na Twitterze poinformował o wprowadzeniu kolejnej aktualizacji głównego algorytmu – November 2021 Core Update. To już trzeci tak poważny update w tym roku (July 2021 Core Update i July 2021 Core Update) i ponownie w takiej sytuacji pełne wdrożenie zmian miało potrwać około dwóch tygodni. 30 listopada otrzymaliśmy informację o pełnym zakończeniu aktualizacji. Przedstawicieli świata SEO zaskoczył moment tego wdrożenia – na dwa tygodnie przed Black Friday / Cyber Monday.

Co warto wiedzieć?

Pojawiają się już pierwsze oceny listopadowego update’u: w krótkiej ankiecie Mary Haynes na Twitterze prawie połowa respondendów wskazała, że w przypadku ich projektów nie odnotowano istotnych zmian po tej aktualizacji. Na poważniejsze analizy musimy jeszcze poczekać.

Natomiast – jak zawsze przy poważnych aktualizacjach trzonu algorytmu – Google odesłał użytkowników do dokumentu Co właściciele witryn powinni wiedzieć o najważniejszych aktualizacjach Google, który jest dostępny pod tym linkiem. Opisując to skrótowo: najważniejsze są treści, które znajdują się na stronie. Powinny być merytoryczne, jakościowe i dobrze zredagowane. Drugi ważny czynnik to koncepcja E-A-T, czyli wiedza (Expertise), wiarygodność (Authoritativeness) i zaufanie (Trustworthiness).

Kiedy możliwe jest odzyskanie utraconych pozycji? Google zauważa, że pomimo wprowadzeniu zmian i poprawek na stronie serwis może nie zanotować poprawy w rankingu aż do momentu wprowadzenia następnej dużej aktualizacji, co ma miejsce średnio co kilka miesięcy.

November 2021 Core Update info

 

November 2021 Core Update zakończenie

2. Nowy wygląd Google Search Console

Listopad przyniósł nam również odświeżoną wersję panelu Google Search Console. Nowa szata graficzna tego darmowego narzędzia dla webmasterów nawiązuje do innych usług Google. Miejmy nadzieję, że obok atrakcyjnego wyglądu również działanie poszczególnych funkcji GSC będzie poprawne i nie pojawią się problemy np. z indeksacją nowych podstron. Właścicieli stron internetowych zachęcamy do zalogowania się do swoich usług i sprawdzenia nowej odsłony Search Console.

nowy wygląd panelu Google Search Console

3. Zmiany w PageSpeed Insights

Popularne wśród specjalistów z branży SEO, a także wśród webmasterów, narzędzie Google PageSpeed Insights doczekało się nowej odsłony pod zmienionym adresem: https://pagespeed.web.dev/. Google podkreślił, że w nowej wersji PSI korzysta z najnowszej wersji Lighthouse 9.0.0. Wśród najważniejszych zmian należy też wskazać:

  • wyraźne oddzielenie danych terenowych od danych laboratoryjnych analizowanego poprzez narzędzie serwisu,
  • ocena podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals) jako osobna sekcja z odrębną ikoną,
  • położenie i wygląd etykiet dotyczących wydajności wersji mobilnej i stacjonarnej,
  • Origin dostępny w sekcji Dowiedz się, jakie są wrażenia użytkowników,
  • wylistowanie dodatkowych pomocnych informacji (okres zbierania danych, czas trwania wizyt, urządzenia, połączenia sieciowe, wielkość próbki, wersje Chrome),
  • opcję rozwijania widoku poszczególnych sekcji,
  • usunięcie obrazu strony poddawanej analizie.

Więcej informacji na temat zmian w narzędziu PSI można znaleźć m.in. tutaj.

nowe PageSpeed Insights

4. Zmiany w wynikach organicznych

W listopadzie narzędzia monitorujące zmiany w wynikach wyszukiwania Google co tydzień odnotowywały większą aktywność na pozycjach. Miało to związek z kolejną aktualizacją algorytmu – November 2021 Core Update. Najmocniejsze wahania w dniach 4, 13, 19, 26 listopada odczuwalne były zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i na mobilnych. Poniżej przedstawiamy wykresy zmian z narzędzi: Algoroo i RankRanger.

Zmiany na urządzeniach stacjonarnych – listopad 2021 (Algoroo)

zmiany w wynikach Google - listopad 2021 (desktop)

 

Zmiany na urządzeniach mobilnych – listopad 2021 (Algoroo)

zmiany w wynikach Google - listopad 2021 (mobile)

Zmiany na urządzeniach stacjonarnych – listopad 2021 (RankRanger)

zmiany Google SERP - listopad 2021 (desktop)

 

Zmiany na urządzeniach mobilnych – listopad 2021 (RankRanger)

zmiany Google SERP - listopad 2021 (mobile)

ROCKETMEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211

Ochrona prywatności

Szanowny Kliencie, chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Gwarantujemy, że zadbamy o Twoją prywatność, Twoje dane będą u nas bezpieczne, a Ty będziesz mógł cofnąć swoją zgodę w każdej chwili poprzez specjalny formularz, który utworzyliśmy na podstronie polityka prywatności.

Prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody:
Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych zapisywanych w tych plikach, które pozostawiam w ramach korzystania z niniejszego Serwisu. Mam świadomość, że moje dane będą przetwarzane w celu analizy mojego zachowania na stronie Rocketmedia.pl przez Rocket Media Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wagonowej 2d oraz zaufanych partnerów tej firmy. Zgodę mogę wycofać w każdej chwili za pomocą formularza zamieszczonego w zakładce polityka prywatności.

Chcę korzystać z serwisu Rocket Media i  wyrażam zgodę