Spis treści:
Świat e-marketingu szczyci się pełną transparentnością prowadzonych działań i tysiącem wskaźników oceny ich skuteczności. Czy tak jest naprawdę? Zapoznaj się z naszym artykułem i dowiedz się, na które wskaźniki kampanii on-line powinieneś zwracać szczególną uwagę.
Co łączy działania w mediach społecznościowych, kampanie PPC i realizację strategii SEO? Możliwość błyskawicznej analizy dotychczasowych rezultatów za pomocą dedykowanych narzędzi. Które informacje zwrotne będą dla Ciebie najbardziej kluczowe?
Na przestrzeni ostatnich lat, Facebook, Instagram i Twitter stały się jednym z filarów internetowej społeczności, gromadzącej wokół siebie miliardy użytkowników z całego świata. Portale te nieustannie poszerzają swoją funkcjonalność, zastępując nam fora dyskusyjne, komunikatory i portale newsowe.
Firmy szybko dostrzegły korzyści oraz zagrożenia, płynące z niemal nieograniczonego zasięgu social mediów, które stały się fundamentalnym kanałem komunikacyjnym i sprzedażowym. Jednakże, środowisko portali społecznościowych cechuje się ogromną dynamiką i koniecznością nieustannego trzymania ręki na pulsie, aby wykorzystywać potencjalne okazje do real-time marketingu i błyskawicznie załagodzić konflikt z niezadowolonym klientem. Wśród najważniejszych mierzalnych czynników na tego typu portalach, warto wymienić:
Zasięg tworzonych postów to jeden z najbardziej istotnych KPI (ang. Key Performance Indicators, kluczowych wskaźników efektywności) – mówi on nam o liczbie użytkowników, którzy mieli okazję zapoznać się z jego treścią. Warto pamiętać jednak, że w tym przypadku zasada „im więcej, tym lepiej” nie zawsze działa.
Liczba odbiorców publikacji jest kluczowa w przypadku celów marketingowych, skupionych wokół zwiększenia rozpoznawalności marki. W przypadku, gdy głównym zadaniem kampanii ma być pozyskanie leadów lub nawiązywanie interakcji z fanami danego profilu, wartość bezwzględna wygenerowanych zasięgów schodzi na dalszy plan.
Obliczenie tzw. engagement rate sprowadza się do prostej matematyki – podzielenia liczby osób, które zareagowały na daną treść (m.in. lajkiem, komentarzem, udostępnieniem), przez całkowitą sumę odbiorców danego posta. Kryterium to jest nieocenione w przypadku celów zorientowanych na zacieśnienie reakcji z obserwującymi.
Warto pamiętać również o wysokiej jakości publikowanych materiałów i ich zgodnością z regulaminem portali społecznościowych – Facebook nieprzychylnie patrzy na wszelkie próby „podbijania” zasięgów za pomocą konkursów, wymagających np. udostępnienia postów.
Do zasięgów wliczają się również konwersacje, prowadzone pod naszym firmowym profilem. Jeśli często stanowi on platformę wymiany opinii pomiędzy klientami, warto zainwestować w moderację, która będzie monitorować wpisy, łagodzić ewentualne konflikty i nakierowywać dyskusję na właściwe, bezpieczne tory.
Prowadzenie portalu w mediach społecznościowych to proces, któremu zawsze powinien przyświecać konkretny cel. Choć opisane powyżej wskaźniki są zorientowane na działania PR-owe, równie istotnym czynnikiem może być skłonienie do konkretnego działania: zakupu, przekazania maila czy dołączenie do usługi.
Spełnienie tego celu nazywamy konwersją, a wskaźnik konwersji powinien stanowić dla nas jeden z najważniejszych dowodów na skuteczność podejmowanych do tej pory działań. To w oparciu o wygenerowane wyniki możemy zwiększyć nakłady na jedne kanały kosztem drugich, optymalizując ponoszone wydatki i testując najbardziej efektywne rozwiązania.
Uruchomienie płatnych kampanii stanowi doskonałe wsparcie dla prowadzonych działań organicznych – specjaliści ds. social media podkreślają, że portale społecznościowe zauważalnie obcinają zasięgi nawet najbardziej angażujących postów, pośrednio wymuszając dodatkowe opłaty za „podbicie” widoczności. Zadaniem wspólnej pracy specjalistów ds. PPC i mediów społecznościowych jest ustalenie czy budżety spożytkowane na promowanie postów przynoszą spodziewany rezultat.
Poruszając tematykę działań prowadzonych pod czujnym okiem specjalistów PPC warto podkreślić, że wypracowane wyniki są nierozerwalnie połączone z przyjętym budżetem. Skuteczność podjętych działań płatnych opisana jest przez wiele wskaźników, spośród których warto znać m.in.:
Return on investment, czyli stopa zwrotu z poniesionej inwestycji, to jeden z najważniejszych wytycznych sukcesów kampanii. Należy pamiętać jednak, że wskaźnik ten jest najbardziej wydajny w szerokim ujęciu czasowym, gdyż nie najlepiej odzwierciedla rezultaty działań doraźnych. Aby zyskać jak najdokładniejsze wyniki, warto posiłkować się dodatkowymi KPI.
Click through rate, nazywany również współczynnikiem klikalności, pokazuje nam jak wiele z osób, którym została wyświetlona dana reklama, zdecydowało się w nią kliknąć. To jeden z najpowszechniej stosowanych wskaźników w działaniach e-marketingowych, który można stosować do wielu zróżnicowanych kampanii.
Wskaźnik cost per click określa kwotę, jaką przyjdzie zapłacić Ci za pojedyncze kliknięcie w Twoją reklamę w sieci. Zadaniem specjalistów PPC jest obniżanie kosztów poprzez pracę nad wysokimi wynikami jakości – odpowiednimi słowami kluczowymi, jakością strony docelowej czy dopasowaniem treści do fraz.
Bounce rate określa procent wizyt, które zakończyły się wyłącznie jedną odsłoną. Pomaga on ocenić jakość ruchu na stronie i ocenić, które akcje marketingowe przynoszą najlepszy rezultat – powinniśmy wybierać takie działanie płatne, które cechują się możliwie najniższym współczynnikiem odrzuceń.
Nadrzędnym celem działań SEO jest zwiększenie ruchu organicznego (naturalnego), który nie wiąże się z uiszczeniem opłat za pozyskane wizyty. Podobnie jak w przypadku działań w social mediach i kampaniach PPC, eksperci SEO dysponują bardzo dużą liczbą wskaźników do monitorowania wypracowanych rezultatów. Wśród najbardziej kluczowych KPI dla branży pozycjonerskiej, warto starannie przeanalizować:
Każda osoba, która trafi na Twoją witrynę, staje się potencjalnym klientem Twojego przedsiębiorstwa. Warto dołożyć wszelkich starań, aby poznać nawyki konsumenckie, stworzyć profile klientów i dowiedzieć się, w jaki sposób natrafili oni na daną stronę.
Pod pojęciem tym ukrywa się liczba słów kluczowych, na które Twój portal wyświetla się w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Specjaliści SEO dążą do największej liczby fraz w wynikach TOP3 oraz TOP10. Sprawdzenie przybliżonych wyników jest możliwe dzięki narzędziom, o których wspominaliśmy w jednym z poprzednich wpisów.
Liczba dobrze wypozycjonowanych fraz wpływa bezpośrednio również na ruch organiczny, czyli liczbę odwiedzin na stronie. Rosnący ruch może przyczynić się nie tylko do wzrostu sprzedaży – pozwala on również pozyskać więcej informacji na temat potencjalnych klientów, dzięki czemu określenie grupy docelowej staje się znacznie łatwiejsze.
Jak wielu odwiedzających stronę Twojej firmy dołączyło do grona jej klientów? W jaki sposób generowane leady przyczyniają się do sprzedaży? Wskaźniki pozyskanych leadów z pewnością pomoże Ci uzyskać odpowiedź na powyższe pytania.
Gromadzone informacje są obrabiane m.in. przez Google Analytics oraz Google Search Console, które zapewniają przejrzysty widok na wzrosty w liczbach transakcji i współczynników konwersji – to jeden z najbardziej fundamentalnych wyznaczników sukcesów w działaniach SEO.
Z wymienionych powyżej wskaźników płynie ważna lekcja – działań e-marketingowych nie należy traktować w kategorii wąskich, niezwiązanych ze sobą wycinków. Informacje zebrane w toku działań PPC czy SEO mogą pomóc przyciągnąć określoną grupę poprzez social media. Dobrze przygotowany content z pewnością pomoże również pozyskać wysokiej jakości leady.
Kluczem do dobrych wyników staje się zatem dobra współpraca i transparentność – zarówno pomiędzy poszczególnymi zespołami, jak i agencją a klientem. Wspólne wysiłki z pewnością zaowocują oczekiwanymi wzrostami przychodów i lepszą rozpoznawalnością marki w sieci. Skontaktuj się z naszą agencją i wspólnie z nami odskocz konkurencji, walcząc o pierwsze miejsca z liderami swojej branży.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211