4 porady w sprawie skutecznego Employer Brandingu

Przeczytasz w około: 8 minut
czym jest employer branding

Spis treści:

Atrakcyjny odbiór firmy w oczach potencjalnych współpracowników i osób, które już są związane zawodowo z organizacją, wymaga szeregu działań skupionych na budowaniu marki pracodawcy. Na czym one polegają i jak je skutecznie realizować? O tym w niniejszym artykule.

Jak wynika z raportu Employer Brand Research 2021, 50% respondentów poszukujących pracy twierdzi, że nie zatrudniliby się w firmie o złej reputacji – pomimo, że mogliby uzyskać wyższe wynagrodzenie. Natomiast 96% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że zgodność osobistych przekonań z wartościami i kulturą przedsiębiorstwa to kluczowy czynnik mający wpływ na odczuwanie satysfakcji z pracy. O wszystkie te aspekty dba Employer Branding.

Czym jest Employer Branding?

Employer Branding, czyli budowanie marki pracodawcy, to działania skupione na wykreowaniu rozpoznawalnej firmy, która jest atrakcyjna dla pracowników (obecnych oraz przyszłych). Właściwie poprowadzone działania Employer Brandingowe pozytywnie odbijają się również na strategicznych celach biznesowych prowadzonej działalności.

Employer Branding dzieli się na wewnętrzny oraz zewnętrzny w zależności od tego, jaka grupa jest odbiorcą przekazów. Należy jednak zaznaczyć, że w każdym przypadku będzie opierał się na odzwierciedleniu tego, co stanowi DNA marki, czyli na reprezentowanych przez nią wartościach.

Pojęcie Employer Brandingu w 2001 roku wprowadzili specjaliści firmy McKinsey, zajmującej się doradztwem w zakresie strategii zarządzania firmą. Jak możemy przeczytać na stronie marki:

„Być może technologia zmienia nasze życie i pracę nie do poznania, ale sprzęt i oprogramowanie, które rządzą naszym światem, nadal zależą od ludzkiej innowacyjności. Przyciąganie i zatrzymywanie największych talentów w dziedzinie przedsiębiorczości i techniki to podstawa dla każdego start-upu i wielu firm o ugruntowanej pozycji.”

Employer Branding jest zatem pewną filozofią postępowania wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Filozofią, która zawsze będzie aktualna bez względu na rozwój technologiczny, wpływający na funkcjonowanie współczesnych firm.

Employer Branding zewnętrzny

Employer Branding zewnętrzny to komunikacja pomiędzy firmą, a potencjalnymi kandydatami. Celem działań zewnętrznych będzie zatem stworzenie atrakcyjnego wizerunku marki jako pracodawcy. Zaliczamy do nich komunikację zewnętrzną organizacji, a także wszelkie zewnętrzne działania rekrutacyjne, m.in.:

  • działania CSR’owe (Corporate Social Responsibility),
  • udział w konferencjach branżowych i targach pracy,
  • komunikacja na LinkedIn,
  • atrakcyjna zakładka „kariera” na stronie firmy,
  • ogłoszenia rekrutacyjne oraz działania reklamowe, które je wspierają,
  • współprace z biurami karier na uczelniach wyższych,
  • aktywność w mediach społecznościowych marki.

 

Employer Branding wewnętrzny

Employer Branding wewnętrzny to wszystkie działania wewnątrz organizacji, które mają na celu zmniejszenie rotacji pracowników, wspieranie talentów oraz podniesienie zadowolenia z pracy.

Silna kultura organizacyjna powinna być zbudowana wokół wartości, w które marka nie tylko wierzy, ale również reprezentuje swoimi działaniami. Paweł Tkaczyk, specjalista od marketingu, mówi o 3 warstwach budowania sprawnego środowiska pracy. Są to:

  1. Narzędzia, czyli wypracowanie modelu postępowania w przypadku chęci nagrodzenia lub ukarania pracowników.
  2. Zarządzanie, czyli stworzenie schematów do mierzenia powyższych, a także czy wspieramy powtarzanie dobrych zachowań, rytuałów i tradycji.
  3. Przywództwo – jak deklarowane wartości są realizowane w firmie.

Do wewnętrznych działań Employer Brandingowych możemy zaliczyć m.in.:

  • systemy motywacyjne i inwestycja w kapitał ludzki, np. kursy językowe, grywalizacja, dodatkowe ubezpieczenie, karty MultiSport,
  • oferta niskooprocentowanych pożyczek,
  • pakiety prywatnej opieki medycznej,
  • sprawna komunikacja wewnątrz firmy, np. dzięki wdrożeniu nowoczesnych platform kontaktowych,
  • umożliwienie pracy zdalnej,
  • zapewnienie elastycznych godzin pracy,
  • działania wewnętrze HR, np. sam proces rekrutacyjny, wdrożenie pracownika do firmy.

employer branding wewnętrzny

1. Zidentyfikuj wartości marki

EVP (ang. Employer Value Proposition), czyli unikalne wartości, jakie dany pracodawca oferuje zatrudnionym specjalistom. Stanowią one tożsamość marki i są odpowiedzią na pytanie: dlaczego ktoś może chcieć pracować w Twojej firmie i łączyć z nią swoją zawodową przyszłość?

Marka może np. wyróżniać się nowatorskim podejściem w branży, oferować wiele ścieżek rozwoju kariery i stawiać na kreatywne rozwiązania. Może również cenić stabilność, rodzinną atmosferę i odznaczać się docenianiem pracowników.

Zdecyduj, jakie Employer Value Proposition oferujesz kandydatom i trzymaj się ich zarówno wobec nowozatrudnionych, jak i stałych pracowników.

2. Cele, zakres, mierzalność – 3 filary Employer Brandingu

Warto pamiętać, że działania Employer Brandingowe to długotrwały proces, dlatego dobrą praktyką jest stawianie na stopniowe wdrażanie strategii, według wcześniej ustalonego planu. To pozwoli na stworzenie spójnego wizerunku i uniknięcie efektu „kręcenia się w kółko”.

Opracowanie odpowiedniej strategii powinno obejmować:

  • analizę dotychczasowych działań Employer Brandingowych z określeniem mocnych i słabych stron,
  • analizę działań konkurencji,
  • określenie grupy docelowej (persona marketingowa),
  • wyznaczenie KPI (kluczowych wskaźników efektywności),
  • wybranie odpowiednich kanałów komunikacji,
  • stałe monitorowanie efektów pracy.

3. Pamiętaj o CSR

Jak wynika ze statystyk, które przytoczyliśmy we wcześniejszej części tekstu, coraz więcej osób pragnie pracować w firmach, które nie tylko są źródłem dochodu, ale również niosą wartość dla społeczeństwa. Jedną z głównych osi takich działań jest CSR (ang. corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu), o którym szerzej pisaliśmy tutaj.

4. Niech Employer Branding zawojuje w mediach społecznościowych

Social media to świetne platformy dla działań Employer Brandingowych. Podstawą jest dobór odpowiednich kanałów komunikacji, dostosowanych do specyfiki branży, a także dobór właściwych formatów.

Planując posty na media społecznościowe należy zawsze pamiętać o celach, charakterystyce grupy, do której kierujemy komunikaty, a także wyróżnikach, które stanowią o wartości firmy. Tematy, które warto poruszać, to m.in.:

  • budowanie wizerunku pracodawcy jako dbającego o ważne wartości, np. środowisko naturalne, równouprawnienie,
  • prezentacja sylwetek pracowników, również od prywatnej strony, np. pokazanie, w jakie działania charytatywne się angażują lub jakie mają hobby,
  • prezentacja miejsca pracy,
  • pochwalenie się benefitami, jakie firma oferuje pracownikom, a także interesującymi projektami, nad którymi pracują specjaliści czy wykonanymi case studies.

Kanały społecznościowe to również świetne medium do prowadzenia rekrutacji. LinkedIn może służyć nie tylko do aktywnego poszukiwania pracowników, ale również tzw. employee advocacy, czyli promocji firmy przez jej pracowników. Pracownicy mogą np. wykorzystać na swoich profilach identyfikację wizualną firmy, komentować wpisy profili branżowych czy oznaczać inne osoby w komentarzach pod publikacjami Twojej organizacji.

Sprawdź, jak pisać posty na LinkedIn?

szukanie pracowników przez LinkedIn

Employer Branding w praktyce

Employer Branding okiem specjalistów Rocket Media

Jak agencja e-marketingowa może wspierać Employer Branding? Działania można podzielić na organiczne i płatne. Pierwsze dotyczą takich działań, jak:

  • wykonywanie sesji produktowych / wizerunkowych,
  • nagrywanie podcastów, filmów wideo,
  • budowanie angażującego dialogu z odbiorcami,
  • projektowanie przykuwających wzrok materiałów wizualnych, np. infografik.

Płatne formy docierania do odbiorców są to natomiast artykuły sponsorowane, a także kampanie reklamowe w kanałach social media czy w wyszukiwarkach.

W Rocket Media prowadzimy kampanię Employer Brandingową dla międzynarodowej firmy Softserve, zajmującej się usługami doradczymi w zakresie rozwoju oprogramowania.

Nasze kampanie reklamowe nastawione są na:

  • zwiększenie świadomości firmy,
  • ruch – przekierowanie do formularza aplikacyjnego.

Skupiamy się na docieraniu do tych programistów, którzy już aktywnie poszukują pracy. Stworzyliśmy proste, przykuwające wzrok grafiki, wykorzystując kolory marki. Dzięki temu zabiegowi odróżniamy firmę od konkurencji, działamy na emocje odbiorców i wpływamy na „zapamiętywalność” komunikatów. Dostosowaliśmy również rozmiary grafik do aplikacji mobilnych.

Softserve - employer branding 1 Softserve baner employer branding

Softserve - kampania

Zatroszczyliśmy się również o promocję wideo, współtworząc klip reklamowy. Klip zachęca do rekrutacji, przedstawiając SoftServe jako pracodawcę otwartego na różnorodność, co wyraża proste CTA (wezwanie do działania: „Tworzymy przestrzeń i możliwości dla każdego stylu pracy. To dlatego, że wiemy, że wszyscy jesteśmy różni, ale razem stanowimy zespół. Dołącz do nas w SoftServe. Sprawimy, że będzie Ci się dobrze pracować”.

 

Potrzebujesz wsparcia w działaniach Employer Brandingowych? Zgłoś się do nas!

To, jak widzą Cię Twoi obecni i potencjalni pracownicy, ma bezpośredni wpływ na tempo i zakres osiągania celów strategicznych firmy.

Chcesz tworzyć organizację złożoną ze specjalistów zaangażowanych w swoje codzienne obowiązki? Być może potrzebujesz wsparcia przy działaniach marketingowych związanych z rekrutacją? Zaufaj doświadczeniu naszych marketingowców – wspólnie opracujemy strategie Employer Brandingowe i zadbamy o mierzalne wyniki prowadzonych działań.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211