Spis treści:
Twój produkt bądź usługa są atrakcyjne, a mimo tego nie osiągasz zamierzonych celów? Być może problemem jest zła komunikacja z klientem. Ten tekst pomoże Ci naprawdę poznać zwyczaje, pragnienia i osobowość Twoich odbiorców, a tym samym – osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.
Twoja marka osobista bądź firma mogą wyróżniać się niebanalną oraz trafną identyfikacją wizualną. Możesz mieć marketing na najwyższym poziomie, a także konkurencyjną ofertę w Twojej branży, ale bez poznania potrzeb konsumentów spełzniesz na niczym. Istnieją rozmaite sposoby na określenie grupy odbiorczej i jej potrzeb – my przyjrzymy się personom marketingowym, typom klientów i customer experience.
Persona Marketingowa, nazywana również klientem idealnym lub buyer personą, to szczegółowa charakterystyka kilku klientów z grupy docelowej, do której chcemy docierać z naszymi usługami bądź sprzedawanym towarem. Umożliwia to wizualizację Twoich klientów i kierowanie oferty oraz komunikatów do konkretnych osób.
Persona Marketingowa jest filarem solidnej strategii każdej firmy, to właśnie ona na podstawie swoich, często subiektywnych odczuć, decyduje czy chce przeznaczyć pieniądze na konkretną usługę.
Dzięki stworzeniu buyer persony możemy wyróżnić markę indywidualnym stylem przekazu, a także stworzyć nowoczesny, zaangażowany marketing doświadczeń. Sukces marki opiera się wówczas na autentycznym wizerunku, przedstawieniu wartości i korzyści dla odbiorców, wykorzystaniu nowych technologii do komunikacji z klientami i przede wszystkim – pozytywnych emocjach wywoływanych u klienta.
Na podstawowy profil Persony Marketingowej składają się takie informacje, jak:
Warto stworzyć więcej niż jeden profil klienta idealnego, ponieważ zdecydowana większość marek kieruje produkty do różnych grup. Czasami konieczne jest również opisanie kilku klientów idealnych dla różnych kanałów społecznościowych.
W kreowaniu wizerunku buyer personą pomocne jest korzystanie z dostępnych danych o klientach przeglądających stronę Twojego sklepu czy słów kluczowych, które zaprowadziły odbiorców do niej. Wsparciem są również ankiety wysyłane do odbiorców po transakcji, feedback od osób zajmujących się obsługą klienta czy informacje zaczerpnięte z mediów społecznościowych.
Profil Persony Marketingowej można zbudować na podstawowych kategoriach opisanych powyżej, ale warto pokusić się o ich rozszerzenie. Dysponowanie szczegółowymi informacjami na temat klientów pozwoli bowiem jeszcze lepiej dostosować komunikację marki.
Możesz na przykład określić, czy Twoi klienci mocno przejawiają nostalgiczne typy zachowań. Wyróżniamy cztery warianty takich stylów bycia – “kidult”, czyli dorosły tęskniący za dzieciństwem; tradycjonalista, który lubi dawno ustalone zasady; zwolennik przemian oraz osoby międzypokoleniowe, które ucieszą się z identyfikacji wizualnej opartej na czarno-białych zdjęciach i muzyce z epoki.
Określając, czy i w jaki sposób Twoi klienci bazują na uczuciu tęsknoty, możesz obrać lepszą strategię komunikacji marki.
Innym sposobem na pogłębienie profilu Persony Marketingowej jest odpowiedzenie na pytania, takie jak:
Customer experience jest niezwykle ważnym czynnikiem decydującym o tym, czy Twoi idealni klienci zdecydują się na zakup produktów, a później – czy chętnie wrócą do Twojego sklepu. Warto zatem dowiedzieć się, jakiego doświadczenia zakupowego oczekują? Istotne są takie kwestie, jak m.in.:
Aby celnie trafiać do grup odbiorców, musisz dokonać segmentacji, poznać potrzeby oraz preferencje klientów, a także wiedzieć jak wywoływać określone emocje. Opisane w tekście techniki, w parze z troską o wysokiej jakości marketing, pozwolą szybko osiągać Twoje ambicje wizerunkowe, a wraz z nimi – lepszą sprzedaż.
Potrzebujesz pomocy doświadczonych specjalistów w obszarze psychologii sprzedaży oraz skutecznego pozycjonowania, celnych reklam online i wysokiej jakości content marketingu? To zakres naszych specjalizacji. Zgłoś się do zespołu Rocket Media. Wybierz się z nami na misję i skorzystaj z formularza kontaktowego. Naszym wspólnym celem będzie odczuwalna i mierzalna poprawa Twoich wyników biznesowych.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211