Kim jest persona marketingowa? Poznaj potrzeby klientów i techniki, by do nich dotrzeć

Przeczytasz w około: 5 minut
potrzeby klientów - techniki dotarcia do nich

Spis treści:

Twój produkt bądź usługa są atrakcyjne, a mimo tego nie osiągasz zamierzonych celów? Być może problemem jest zła komunikacja z klientem. Ten tekst pomoże Ci naprawdę poznać zwyczaje, pragnienia i osobowość Twoich odbiorców, a tym samym – osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.

Twoja marka osobista bądź firma mogą wyróżniać się niebanalną oraz trafną identyfikacją wizualną. Możesz mieć marketing na najwyższym poziomie, a także konkurencyjną ofertę w Twojej branży, ale bez poznania potrzeb konsumentów spełzniesz na niczym. Istnieją rozmaite sposoby na określenie grupy odbiorczej i jej potrzeb – my przyjrzymy się personom marketingowym, typom klientów i customer experience.

Dlaczego potrzebujesz Persony Marketingowej?

Persona Marketingowa, nazywana również klientem idealnym lub buyer personą, to szczegółowa charakterystyka kilku klientów z grupy docelowej, do której chcemy docierać z naszymi usługami bądź sprzedawanym towarem. Umożliwia to wizualizację Twoich klientów i kierowanie oferty oraz komunikatów do konkretnych osób.

Persona Marketingowa jest filarem solidnej strategii każdej firmy, to właśnie ona na podstawie swoich, często subiektywnych odczuć, decyduje czy chce przeznaczyć pieniądze na konkretną usługę.

Dzięki stworzeniu buyer persony możemy wyróżnić markę indywidualnym stylem przekazu, a także stworzyć nowoczesny, zaangażowany marketing doświadczeń. Sukces marki opiera się wówczas na autentycznym wizerunku, przedstawieniu wartości i korzyści dla odbiorców, wykorzystaniu nowych technologii do komunikacji z klientami i przede wszystkim – pozytywnych emocjach wywoływanych u klienta.

Kim są Twoi klienci? Tworzenie Persony Marketingowej

Na podstawowy profil Persony Marketingowej składają się takie informacje, jak:

  • wiek klienta,
  • sytuacja rodzinna (np. status związku, liczba dzieci),
  • wykształcenie,
  • miejsce zamieszkania,
  • profil, doświadczenie i aspiracje zawodowe,
  • ulubione formy rozrywki (w tym preferowane blogi, czasopisma czy kanały social media),
  • potrzeby jawne – jakich usług i towarów potrzebuje, np. chcę kupić płatki śniadaniowe,
  • potrzeby głębokie (nazywane również ukrytymi) – jakie cechy musi posiadać dany produkt bądź usługa, by klient się nim zainteresował, np. chcę kupić płatki śniadaniowe bez konserwantów, w ekologicznym opakowaniu.

Warto stworzyć więcej niż jeden profil klienta idealnego, ponieważ zdecydowana większość marek kieruje produkty do różnych grup. Czasami konieczne jest również opisanie kilku klientów idealnych dla różnych kanałów społecznościowych.

W kreowaniu wizerunku buyer personą pomocne jest korzystanie z dostępnych danych o klientach przeglądających stronę Twojego sklepu czy słów kluczowych, które zaprowadziły odbiorców do niej. Wsparciem są również ankiety wysyłane do odbiorców po transakcji, feedback od osób zajmujących się obsługą klienta czy informacje zaczerpnięte z mediów społecznościowych.

tworzenie persony marketingowej

Rozszerzenie profilu Persony Marketingowej

Profil Persony Marketingowej można zbudować na podstawowych kategoriach opisanych powyżej, ale warto pokusić się o ich rozszerzenie. Dysponowanie szczegółowymi informacjami na temat klientów pozwoli bowiem jeszcze lepiej dostosować komunikację marki.

Możesz na przykład określić, czy Twoi klienci mocno przejawiają nostalgiczne typy zachowań. Wyróżniamy cztery warianty takich stylów bycia – “kidult”, czyli dorosły tęskniący za dzieciństwem; tradycjonalista, który lubi dawno ustalone zasady; zwolennik przemian oraz osoby międzypokoleniowe, które ucieszą się z identyfikacji wizualnej opartej na czarno-białych zdjęciach i muzyce z epoki.

Określając, czy i w jaki sposób Twoi klienci bazują na uczuciu tęsknoty, możesz obrać lepszą strategię komunikacji marki.

Innym sposobem na pogłębienie profilu Persony Marketingowej jest odpowiedzenie na pytania, takie jak:

  • Czym jest sukces zawodowy i prywatny dla Twojego klienta?
  • Czym jest porażka zawodowa i prywatna dla Twojego klienta?
  • Skąd czerpie informacje o świecie?

rozszerzenie profilu persony marketingowej

4 podstawowe typy klientów

  1. Analityczny
  2. Przyjacielski
  3. Ekspresyjny
  4. Kierowniczy

4 typy klientów

Customer experience, czyli co zachęca Twoich klientów do zakupów?

Customer experience jest niezwykle ważnym czynnikiem decydującym o tym, czy Twoi idealni klienci zdecydują się na zakup produktów, a później – czy chętnie wrócą do Twojego sklepu. Warto zatem dowiedzieć się, jakiego doświadczenia zakupowego oczekują? Istotne są takie kwestie, jak m.in.:

  • dostępne rodzaje wysyłki i płatności,
  • łatwy proces realizacji transakcji,
  • czytelna i prosta nawigacja po stronie sklepu,
  • zachęcający opis oferty i odpowiednio zaprezentowane produkty,
  • aktualna dostępność i opisy produktów,
  • dostęp do programów lojalnościowych i rabatów,
  • dostęp do intuicyjnych aplikacji mobilnych,
  • dostosowanie strony www do zakupów mobilnych,
  • preferencje dotyczące e-mail marketingu,
  • formy kontaktu z obsługą klienta.

Podkręć sprzedaż Twoich produktów ze wsparciem profesjonalistów

Aby celnie trafiać do grup odbiorców, musisz dokonać segmentacji, poznać potrzeby oraz preferencje klientów, a także wiedzieć jak wywoływać określone emocje. Opisane w tekście techniki, w parze z troską o wysokiej jakości marketing, pozwolą szybko osiągać Twoje ambicje wizerunkowe, a wraz z nimi – lepszą sprzedaż.

Potrzebujesz pomocy doświadczonych specjalistów w obszarze psychologii sprzedaży oraz skutecznego pozycjonowania, celnych reklam online i wysokiej jakości content marketingu? To zakres naszych specjalizacji. Zgłoś się do zespołu Rocket Media. Wybierz się z nami na misję i skorzystaj z formularza kontaktowego. Naszym wspólnym celem będzie odczuwalna i mierzalna poprawa Twoich wyników biznesowych.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211