Dobre praktyki współpracy z klientem, które pozwolą nam osiągnąć sukces

Przeczytasz w około: 6 minut
dobre praktyki współpracy z klientem agencji

Spis treści:

Specjaliści ds. e-marketingu każdego dnia mierzą się z nieustannie zmieniającymi się algorytmami wyszukiwarek oraz nieustępliwą konkurencją. Aby wypracować oczekiwane rezultaty, muszą polegać zarówno na swojej wiedzy oraz doświadczeniu, jak i wsparciu ze strony klienta. To właśnie ono stanowi klucz do owocnej współpracy, która błyskawicznie przyniesie spodziewane zyski. Poznaj dobre nawyki w pracy z agencją, dzięki którym szybko osiągniemy założone cele.

Jak ustalić najlepszy model komunikacji?

Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że pierwsze tygodnie relacji z nowym kontrahentem upływają przede wszystkim na ustanowieniu optymalnego schematu pracy, komunikacji czy raportowania. To okres prób i błędów, podczas którego możemy ustalić, które praktyki przynoszą pożądane rezultaty, a które wymagają gruntownych zmian.

jak ustalić najlepszy model komunikacji

Zasada ta doskonale sprawdza się również w relacjach klient-agencja. Choć e-marketerów łączą wspólne cele i zadania, każdy pracownik posiada swoje własne preferencje względem współpracy z klientem. O ulubiony model działania zapytaliśmy specjalistów ds. SEO, Tomasza Niewczasa i Pawła Mierzchałę oraz Project Managerkę naszej firmy, Martę Postulkę. Czy w przypadku branży e-marketingowej najlepiej sprawdza się wolna ręka, ścisła współpraca czy ich hybryda (np. cotygodniowe, szybkie spotkanie)?

Marta PostulkaMarta Postulka: Najlepsze rezultaty przynoszą rozwiązania hybrydowe, o ile celem cotygodniowych spotkań nie jest regularna kontrola specjalistów. Działania pozycjonerskie wymagają czasu, a efekty ich pracy nie zawsze są widoczne w kilkudniowych odstępach. Krótkie, cykliczne spotkania pozwalają na bieżąco wyjaśniać naglące kwestie, pozostawiają jednocześnie wystarczająco wiele swobody pracownikom, którzy mogą skupić się na swoich zadaniach.

Tomasz Niewczas


Tomasz Niewczas:
Najlepiej sprawdza się model hybrydowy, który pozwala na ścisłą realizację planów Klienta, lecz zachowuje miejsce na swobodę i pomysły specjalisty. Regularny kontakt z Klientem jest wówczas nieodzowny, gdyż umożliwia on wspólne wyznaczanie kierunku działań.

 

Paweł Mierzchała

Paweł Mierzchała: Osobiście preferuję model współpracy zakładający stały kontakt mailowy i telefoniczny wraz z comiesięcznymi spotkaniami. Omawiamy na nich poprzedni miesiąc, przygotowując jednocześnie plan działań w formie listy zadań na kolejne tygodnie. Metoda ta daje nam pewność, że nie przegapimy niczego ważnego i zrealizujemy działania zgodnie z planem.

Z kim mam przyjemność? Czyli o osobie kontaktowej słów kilka

rozmowa telefoniczna z Klientem

Ustalenie optymalnego modelu komunikacji to dopiero połowa sukcesu – równie ważnym elementem jest dobry kontakt z przedstawicielem klienta. Nie istnieje jedna, uniwersalna reguła w wyznaczeniu odpowiedniego pracownika. W przypadku dużych przedsiębiorstw zadanie to spoczywa zazwyczaj na specjaliście ds. marketingu, w mniejszych biznesach często zaangażowana jest osoba decyzyjna. Popularną praktyką jest również delegowanie większego zespołu. Która metoda przynosi najlepsze rezultaty?

Marta Postulka: Praktyka pokazuje, że najlepsze rezultaty przynosi kontakt z jedną osobą, dzięki czemu łatwiej uniknąć nieporozumień i sprzecznych wytycznych.

 

Tomasz Niewczas: Cenię sobie zarówno kontakt z określoną osobą, jak i większym zespołem. Najważniejsze jest, aby realizowane cele były spójne i zrozumiałe dla obu stron, a komunikacja przebiegała bez zakłóceń.

 

Paweł Mierzchała: Preferuję kontakt z określoną osobą, który jest o wiele efektywniejszy zarówno dla klienta, jak i agencji.

Co pozytywnie wpływa na komunikację na linii agencja-klient?

komunikacja na linii klient-agencja

Zapytaliśmy naszych specjalistów o gotowy przepis na owocną współpracę z klientem. Jakie wartości i elementy wymieniali oni najczęściej?

Marta Postulka: Na pierwszym miejscu wymieniłabym pozostawanie w stałym kontakcie – dotyczy to zarówno spotkań, jak i odpowiedzi na przesłane maile, dzięki którym wiemy, że klient zapoznał się z nimi i akceptuje ich treść. Obie strony powinny również wykazywać się elastycznością, która pozwoli nam wdrożyć inicjatywy klienta zgodnie z założeniami umowy.

 

Tomasz Niewczas: Kluczową rolę pełni udany start działań – dobrze wypełniony brief, zrozumienie intencji klienta, odpowiednie zaplanowanie pracy i zaangażowanie obu stron. Wszystkie powyższe elementy mają pozytywny wpływ na komunikację w trakcie całego projektu.

 

Paweł Mierzchała: Na samym początku bardzo ważną rolę pełni kompletny brief, dzięki któremu możemy lepiej poznać usługi i ofertę klienta, jego branżę, potrzeby oraz problemy. Po przygotowaniu audytu umawiamy się też na jego omówienie, podczas którego zarówno Klient, jak i my możemy zadawać pytania i uzupełnić przydatne informacje.

W przypadku współpracy trwającej już kilka miesięcy, bardzo cenimy wszelkie informacje na temat zmian na stronie, nowych wydarzeń, nowinek z branży czy informacji na temat konkurencji.

 

Czego powinniśmy unikać?

Jakie elementy nie sprzyjają dobrej komunikacji? Jakich praktyk należy się wystrzegać, aby jak najszybciej osiągnąć założone cele? Nasi eksperci zwrócili uwagę na klika kluczowych czynników.

Marta Postulka: O ile stały kontakt wspiera pracę w nawet najtrudniejszych okolicznościach, tak jego brak utrudnia nawet najprostsze czynności – w sytuacji, w której nie otrzymamy aprobaty względem planowanych działań, projekt nie może ruszyć do przodu, co szybko przekłada się na wyniki.

Warto pamiętać również, że po drugiej stronie monitora znajdują się ludzie, którzy pracują na sukces klienta – w przypadku „pożarów” warto zachować spokój i wyjaśnić problem bez nerwowej atmosfery, która nie sprzyja wyjaśnieniu problemów.

Tomasz Niewczas: Na pierwszym miejscu wyróżniłbym brak komunikacji i zaangażowania, a także niezrozumienie niektórych działań z zakresu SEO. W przypadku jakichkolwiek problemów gorąco zachęcamy do kontaktu, w którym wyjaśnimy wszelkie budzące wątpliwości kwestie.

 

Paweł Mierzchała: Problemy z komunikacją mogą pojawić się już na początku współpracy, jeśli zabraknie w niej dobrego briefu i spotkania wprowadzającego. Na wyniki negatywnie oddziałają również opóźnienia w komunikacji oraz we wdrażaniu wytycznych dotyczących optymalizacji czy akceptacji treści, przez co efekty przychodzą później niż zakładamy. Warto pamiętać również, aby regularnie informować nas na temat zmian wdrażanych na stronie, takich jak usuwanie podstron, edycja treści czy zmiany adresów URL.

Zacznij współpracę w dobrej atmosferze

Sukces Twojej firmy jest dla nas najważniejszym kryterium – dołożymy wszelkich starań, aby osiągnąć założone we współpracy cele. Nie należy zapominać jednak, że dobre wyniki podejmowanych działań nie zależą wyłącznie od e-marketerów. To rezultat dobrej relacji pomiędzy klientem a agencją, opartej o zaufanie i wsparcie, będącymi najważniejszymi fundamentami owocnej pracy.

Chciałbyś dołączyć do zadowolonych klientów Rocket Media? Zapoznaj się z generatorem naszych usług na stronie głównej i skontaktuj się z naszymi specjalistami.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211