Pozycjonowanie sklepu internetowego – 11 wskazówek

Przeczytasz w około: 10 minut

Spis treści:

Nawet jeśli pozycjonowanie sklepu internetowego zleciłeś agencji SEO, jest kilka spraw, o których warto, abyś wiedział. Możesz bowiem w znacznym stopniu przyczynić się do tego, aby Twój sklep osiągał lepsze wyniki. Wystarczy, że wdrożysz tych 11 zagadnień, a pozycja Twojego sklepu powinna się poprawić. Oczywiście możesz również zlecić to zadanie osobie, która projektowała stronę lub skorzystać z pomocy agencji. Jednak o tych 11 kwestiach warto pamiętać już przy zakładaniu sklepu i każdorazowo podczas dodawania nowego produktu.

1. Protokół HTTPS jako czynnik rankingowy

bezpieczeństwo w sieci

Zadbaj o bezpieczeństwo użytkowników Twojego sklepu.

 

Certyfikat SSL powoli staje się standardem. W przypadku sklepu internetowego jest już raczej koniecznością. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ilość danych, jaką kupujący wpisują w formularz zamówienia. Odpowiednio wdrożony protokół HTTPS ma również wpływ na wyniki, jakie strona osiąga w wyszukiwarce [1]. Nic zatem dziwnego, że zaczynając pozycjonowanie sklepu internetowego, pierwszą zalecaną czynnością jest wdrożenie ww. protokołu, o ile go na stronie jeszcze nie było.

2. Prędkość ładowania się strony

Badania [2] wskazują, że aż 40% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż trzy sekundy! Oznacza to, że wolna praca Twojego sklepu internetowego może oznaczać utratę 40% kupujących! Jest zatem o co walczyć. Pomijając już zupełnie fakt, że prędkość strony jest również czynnikiem rankingowym, a zatem ma wpływ na wyniki, jakie przynosi pozycjonowanie sklepu internetowego. Prędkość swojej strony możesz sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia PageSpeed Insight. Po przeanalizowaniu strony wyświetli Ci się jej ocena:

prędkość strony

Zrzut ekranu: narzędzie PageSpeed Insight

 

Dostaniesz również informacje odnośnie tego, co warto zmienić, aby strona wczytywała się szybciej. Warto te wskazówki wdrożyć w życie.

3. Frazy kluczowe, które sprzedają

celne frazy kluczowe

Trafne frazy kluczowe przełożą się na wartościowy ruch, który konwertuje.

 

Dobra agencja SEO na samym początku współpracy poprosi Cię o wskazanie słów kluczowych, które według Ciebie są najważniejsze. Dobrze, jeśli przy tej okazji dasz również znać, które produkty najlepiej się u Ciebie sprzedają lub na promocji których najbardziej Ci zależy. Najlepiej znasz swój sklep i jego asortyment. Wiesz też, jakie produkty przynoszą Ci największe zyski. Dodatkowo – jeśli planujesz zmianę w zatowarowaniu lub usunięcie jakiejś kategorii – zwróć również na to uwagę podczas wyboru fraz kluczowych.

Dobrą praktyką jest wspólne dobieranie fraz z agencją. Pozwoli to połączyć wiedzę specjalisty SEO z Twoim doświadczeniem w branży. A to będzie miało na pewno pozytywne skutki dla pozycjonowania sklepu internetowego.

Ponadto świetnym rozwiązaniem jest uruchomienie na samym początku kampanii Google Ads. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy wybrane przez Ciebie słowa kluczowe konwertują (czyli doprowadzają do zakupu). Taki test sprawi, że Twój sklep będzie pozycjonowany właśnie na te frazy, które faktycznie przyniosą Ci wartościowy ruch, a ostatecznie – klientów.

4. Wpływ linkowania wewnętrznego na pozycjonowanie sklepu internetowego

linkowanie wewnętrzne

Ustaw drogowskazy, które ułatwią poruszanie się po sklepie.

 

Nawigacja sklepu internetowego oraz wszystkie inne linki, jakie się w nim znajdują, będą miały spory wpływ na pozycjonowanie. Bardzo ważne, aby cała struktura sklepu była przemyślana, a poszczególne nazwy kategorii odpowiadały najwcześniej wyszukiwanym frazom.

Poruszanie się po sklepie powinno być wygodne i intuicyjne. Ułatwiać to mogą odpowiednie linki wewnętrzne, które będą przekierowywały do podobnych produktów lub podpowiadały akcesoria do tych rzeczy, które już znajdują się w koszyku. Jeśli dodatkowo linki są odpowiednio opisane – będą one wpływały również na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

5. Odpowiedni adres url każdego produktu

adres url

Więcej osób trafi do Twojego sklepu, jeśli zadbasz o proste adresy url.

 

Struktura adresu url ma znaczenie dla każdej strony, o czym pisaliśmy już opisując seo copywriting. Jednak w przypadku sklepu internetowego adres www powinien być jeszcze bardziej uważnie dobierany.

Ważne jest, aby poszczególne adresy były krótkie, a produkty nie były ukryte pod zbyt wieloma podkategoriami. Uznaje się, że maksymalnie powinno ich być dwie. Głębsze dzielenie asortymentu może zniechęcić internautę do dalszych zakupów w Twoim sklepie.

Ponadto dobrze, jeśli w url znajdzie się nazwa produktu, który jest pod tym adresem sprzedawany. Dzięki temu osoba wyszukująca danego przedmiotu w Google będzie miała od razu informację, że pod tym adresem go znajdzie. Zawarcie frazy kluczowej w url ma również wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego.

6. Pozycjonowanie sklepu internetowego a odpowiednie opisy

opis kategorii

Opisy kategorii są doceniane nie tylko przez użytkowników strony, ale także przez roboty Google.

 

Zadbaj również o odpowiednie opisy sprzedawanych w Twoim e-sklepie produktów. Bardzo ważne jest, aby nie były to teksty skopiowane ze strony producenta. Google nie lubi duplikatów i nie będzie zbyt wysoko oceniał Twojej strony, jeśli nie będzie na niej oryginalnych treści. Jeśli masz możliwość zrobienia tego osobiście – zajmij się tym, jak najszybciej. Możesz również skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera.

Elementy, o które warto zadbać na stronie:

  • odpowiednie nazwy produktów – nawet, jeśli mają one swój numer katalogowy to w opisie na stronie, tytule oraz adresie url wpisz właściwą nazwę, po której dana rzecz może zostać odnaleziona przez potencjalnego klienta;
  • opisy kategorii – przy każdej kategorii dodaj opis, który z jednej strony poinformuje użytkownika, jakie produkty znajdują się w danym miejscu, a z drugiej – wpłynie na pozycje strony w Google, dzięki zawartym w tekście odpowiednich słów kluczowych;
  • opisy alternatywne zdjęć – każdorazowo, gdy dodajesz na stronę nową grafikę, dodaj do niej również atrybut alt; niech opisuje on, co znajduje się na zdjęciu; pomoże to osobom niewidomym lepiej poruszać się po Twojej stronie, a jednocześnie będzie sporym ułatwieniem dla robota Google;
  • nagłówek H1 – dbaj o to, by na każdej stronie znajdował się dokładnie jeden nagłówek H1 (tzw. nagłówek główny), dobrze jeśli będzie zawierał on nazwę przedmiotu, który znajduje się na tej stronie;
  • znaczniki meta (tytuł i opis) – to jest treść, jaką zobaczy internauta w wynikach wyszukiwania, jeśli wyświetli mu się Twoja strona; dobrze, jeśli oba te elementy będą zawierały frazę kluczową danej podstrony.

Wszystkie wymienione czynniki mają wpływ na wyniki, jakie osiąga Twój sklep w Google oraz to, czy internauci będą chętnie na nią wchodzić.

7. Content marketing

dobry content marketing

Przyciągnij do swojego sklepu ciekawą opowieścią.

 

Miliony internatów codziennie poszukuje informacji na różne tematy poprzez internet. Najprawdopodobniej część z nich jest zainteresowana poradami odnośnie Twojej branży. Dobrze, jeśli znajdą poszukiwane informacje właśnie na Twojej stronie. Zwłaszcza że content marketing ma coraz większy wpływ nie tylko na pozycjonowanie sklepu internetowego, ale na całe SEO. Google coraz mocniej docenia dobre i oryginalne treści. Dzięki temu wychodzenie naprzeciw użytkowników jest pozytywnie oceniane przez roboty tej wyszukiwarki..

Z tego też względu warto, abyś w ramach swojej działalności prowadził bloga lub zamieszczał tematyczne filmiki na YouTube. Dzięki temu możesz pozyskać dużo większe grono odbiorców, którzy ostatecznie zostaną Twoimi klientami. Zastanów się tylko, jakich porad lub jakich informacji mogą potrzebować Twoi klienci i twórz treści, które na te pytania odpowiadają.

8. Nie porzucaj wyprzedanych produktów

ecommerce wyprzedane

Zostaw ślad po wyprzedanych produktach.

 

Gdy wycofujesz jakiś produkt ze sklepu, zadbaj o adres, pod którym dotychczas można było go znaleźć. Złym pomysłem będzie jedynie usunięcie produktu z bazy i pozostawienie tego adresu jako nieaktywnego. Poprzez takie działanie na marne idzie wcześniejsza praca, która została włożona w promocję tej rzeczy. Lepiej zachowaj adres i osobom, które poprzez niego wejdą na Twoją stronę zaproponuj coś innego.

Dwa podejścia do wyprzedanych produktów:

  • zaproponowanie pod danym adresem podobnych produktów;
  • stworzenie archiwum wraz z informacją, że dany produkt nie jest już w sprzedaży.

Jeśli przejrzysz strony największych gigantów z branży e-commerce w Polsce, to z pewnością zauważysz, że zawsze stosują jedno z tych dwóch podejść.

9. Odpowiednie cele i ich mierzenie

google analytics cel

Ustaw cele i regularnie sprawdzaj, czy biznes zmierza we właściwym kierunku.

 

E-commerce jest wyjątkowym biznesem. Każde działanie i każda decyzja mogą byś dowolnie mierzone, badane i poddawane analizie. Jeśli jeszcze tego nie robisz – wykorzystaj ten potencjał. Zainstaluj narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki temu będziesz mógł śledzić ruch na Twojej stronie, a nawet kontrolować koszty konkretnych działań. Warto filtrować uzyskiwane wyniki, lecz to jest zagadnienie na zupełnie odrębny artykuł.

Ustawiając cele oraz stale mierząc statystyki e-commerce wiesz, czy Twój biznes rozwija się w odpowiednim kierunku i czy pozycjonowanie sklepu internetowego przynosi zadowalające rezultaty. Będziesz mógł dzięki temu wyeliminować nieefektywne lub zbyt kosztowne działania oraz pracować nad optymalizacją dotychczasowych wyników.

10. Wersja mobilna

skuteczne seo mobilne

Przyjazna strona mobilna może zwiększyć przychód ze sklepu.

 

Sklep internetowy po prostu MUSI dobrze działać na urządzeniach przenośnych. Coraz więcej transakcji dokonywanych jest właśnie poprzez ten kanał. Wersja mobilna ma też coraz większy wpływ na wyniki strony w wyszukiwarce Google. Jeśli Twój sklep źle współpracuje ze sprzętem mobilnym, możesz pozbawiać się całkiem pokaźnego zysku, który mógłby być generowany przez mobilnych użytkowników. To już naprawdę ostatni gwizdek, by zadbać o zadbaną i sprawną stronę pod urządzenia przenośne.

11. Współpracuj z agencją

agencja seo współpraca

Niech specjaliści pracują na sukces Twojego sklepu.

 

Wsparcie agencji SEO okaże się pomocne przy wielu kwestiach. Nawet jeśli chcesz sam zająć się pozycjonowaniem sklepu internetowego to warto zamówić audyt strony. Przygotowanie go wymaga sporej wiedzy oraz wykorzystania płatnych narzędzi. Taki dokument wskaże błędy na stronie, ewentualne duplikaty, brakujące nagłówki oraz inne kwestie, które na stronie warto poprawić. Dobrze przygotowany audyt pokaże również, w jaki sposób wprowadzić zmiany. Ich dokonanie bardzo często działa jak zastrzyk, który w dość szybkim czasie może poprawić wyniki strony. Oczywiście – nadal musisz dbać o stronę i jej promocję. No chyba, że to również będziesz wolał przekazać zaufanej agencji. Jeśli jesteś ciekawy, jak taka współpraca wygląda – napisz do nas.

 

[1] https://developers.google.com/search/blog/2014/08/https-as-ranking-signal

[2] https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/experience-design/mobile-page-speed-load-time/

Potrzebujesz wsparcia w działaniach SEO?

Napisz do nas!
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211