Spis treści:
Nawet jeśli pozycjonowanie sklepu internetowego zleciłeś agencji SEO, jest kilka spraw, o których warto, abyś wiedział. Możesz bowiem w znacznym stopniu przyczynić się do tego, aby Twój sklep osiągał lepsze wyniki. Wystarczy, że wdrożysz tych 11 zagadnień, a pozycja Twojego sklepu powinna się poprawić. Oczywiście możesz również zlecić to zadanie osobie, która projektowała stronę lub skorzystać z pomocy agencji. Jednak o tych 11 kwestiach warto pamiętać już przy zakładaniu sklepu i każdorazowo podczas dodawania nowego produktu.
Certyfikat SSL powoli staje się standardem. W przypadku sklepu internetowego jest już raczej koniecznością. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ilość danych, jaką kupujący wpisują w formularz zamówienia. Odpowiednio wdrożony protokół HTTPS ma również wpływ na wyniki, jakie strona osiąga w wyszukiwarce [1]. Nic zatem dziwnego, że zaczynając pozycjonowanie sklepu internetowego, pierwszą zalecaną czynnością jest wdrożenie ww. protokołu, o ile go na stronie jeszcze nie było.
Badania [2] wskazują, że aż 40% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż trzy sekundy! Oznacza to, że wolna praca Twojego sklepu internetowego może oznaczać utratę 40% kupujących! Jest zatem o co walczyć. Pomijając już zupełnie fakt, że prędkość strony jest również czynnikiem rankingowym, a zatem ma wpływ na wyniki, jakie przynosi pozycjonowanie sklepu internetowego. Prędkość swojej strony możesz sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia PageSpeed Insight. Po przeanalizowaniu strony wyświetli Ci się jej ocena:
Dostaniesz również informacje odnośnie tego, co warto zmienić, aby strona wczytywała się szybciej. Warto te wskazówki wdrożyć w życie.
Dobra agencja SEO na samym początku współpracy poprosi Cię o wskazanie słów kluczowych, które według Ciebie są najważniejsze. Dobrze, jeśli przy tej okazji dasz również znać, które produkty najlepiej się u Ciebie sprzedają lub na promocji których najbardziej Ci zależy. Najlepiej znasz swój sklep i jego asortyment. Wiesz też, jakie produkty przynoszą Ci największe zyski. Dodatkowo – jeśli planujesz zmianę w zatowarowaniu lub usunięcie jakiejś kategorii – zwróć również na to uwagę podczas wyboru fraz kluczowych.
Dobrą praktyką jest wspólne dobieranie fraz z agencją. Pozwoli to połączyć wiedzę specjalisty SEO z Twoim doświadczeniem w branży. A to będzie miało na pewno pozytywne skutki dla pozycjonowania sklepu internetowego.
Ponadto świetnym rozwiązaniem jest uruchomienie na samym początku kampanii Google Ads. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy wybrane przez Ciebie słowa kluczowe konwertują (czyli doprowadzają do zakupu). Taki test sprawi, że Twój sklep będzie pozycjonowany właśnie na te frazy, które faktycznie przyniosą Ci wartościowy ruch, a ostatecznie – klientów.
Nawigacja sklepu internetowego oraz wszystkie inne linki, jakie się w nim znajdują, będą miały spory wpływ na pozycjonowanie. Bardzo ważne, aby cała struktura sklepu była przemyślana, a poszczególne nazwy kategorii odpowiadały najwcześniej wyszukiwanym frazom.
Poruszanie się po sklepie powinno być wygodne i intuicyjne. Ułatwiać to mogą odpowiednie linki wewnętrzne, które będą przekierowywały do podobnych produktów lub podpowiadały akcesoria do tych rzeczy, które już znajdują się w koszyku. Jeśli dodatkowo linki są odpowiednio opisane – będą one wpływały również na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Struktura adresu url ma znaczenie dla każdej strony, o czym pisaliśmy już opisując seo copywriting. Jednak w przypadku sklepu internetowego adres www powinien być jeszcze bardziej uważnie dobierany.
Ważne jest, aby poszczególne adresy były krótkie, a produkty nie były ukryte pod zbyt wieloma podkategoriami. Uznaje się, że maksymalnie powinno ich być dwie. Głębsze dzielenie asortymentu może zniechęcić internautę do dalszych zakupów w Twoim sklepie.
Ponadto dobrze, jeśli w url znajdzie się nazwa produktu, który jest pod tym adresem sprzedawany. Dzięki temu osoba wyszukująca danego przedmiotu w Google będzie miała od razu informację, że pod tym adresem go znajdzie. Zawarcie frazy kluczowej w url ma również wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego.
Zadbaj również o odpowiednie opisy sprzedawanych w Twoim e-sklepie produktów. Bardzo ważne jest, aby nie były to teksty skopiowane ze strony producenta. Google nie lubi duplikatów i nie będzie zbyt wysoko oceniał Twojej strony, jeśli nie będzie na niej oryginalnych treści. Jeśli masz możliwość zrobienia tego osobiście – zajmij się tym, jak najszybciej. Możesz również skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera.
Elementy, o które warto zadbać na stronie:
Wszystkie wymienione czynniki mają wpływ na wyniki, jakie osiąga Twój sklep w Google oraz to, czy internauci będą chętnie na nią wchodzić.
Miliony internatów codziennie poszukuje informacji na różne tematy poprzez internet. Najprawdopodobniej część z nich jest zainteresowana poradami odnośnie Twojej branży. Dobrze, jeśli znajdą poszukiwane informacje właśnie na Twojej stronie. Zwłaszcza że content marketing ma coraz większy wpływ nie tylko na pozycjonowanie sklepu internetowego, ale na całe SEO. Google coraz mocniej docenia dobre i oryginalne treści. Dzięki temu wychodzenie naprzeciw użytkowników jest pozytywnie oceniane przez roboty tej wyszukiwarki..
Z tego też względu warto, abyś w ramach swojej działalności prowadził bloga lub zamieszczał tematyczne filmiki na YouTube. Dzięki temu możesz pozyskać dużo większe grono odbiorców, którzy ostatecznie zostaną Twoimi klientami. Zastanów się tylko, jakich porad lub jakich informacji mogą potrzebować Twoi klienci i twórz treści, które na te pytania odpowiadają.
Gdy wycofujesz jakiś produkt ze sklepu, zadbaj o adres, pod którym dotychczas można było go znaleźć. Złym pomysłem będzie jedynie usunięcie produktu z bazy i pozostawienie tego adresu jako nieaktywnego. Poprzez takie działanie na marne idzie wcześniejsza praca, która została włożona w promocję tej rzeczy. Lepiej zachowaj adres i osobom, które poprzez niego wejdą na Twoją stronę zaproponuj coś innego.
Dwa podejścia do wyprzedanych produktów:
Jeśli przejrzysz strony największych gigantów z branży e-commerce w Polsce, to z pewnością zauważysz, że zawsze stosują jedno z tych dwóch podejść.
E-commerce jest wyjątkowym biznesem. Każde działanie i każda decyzja mogą byś dowolnie mierzone, badane i poddawane analizie. Jeśli jeszcze tego nie robisz – wykorzystaj ten potencjał. Zainstaluj narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki temu będziesz mógł śledzić ruch na Twojej stronie, a nawet kontrolować koszty konkretnych działań. Warto filtrować uzyskiwane wyniki, lecz to jest zagadnienie na zupełnie odrębny artykuł.
Ustawiając cele oraz stale mierząc statystyki e-commerce wiesz, czy Twój biznes rozwija się w odpowiednim kierunku i czy pozycjonowanie sklepu internetowego przynosi zadowalające rezultaty. Będziesz mógł dzięki temu wyeliminować nieefektywne lub zbyt kosztowne działania oraz pracować nad optymalizacją dotychczasowych wyników.
Sklep internetowy po prostu MUSI dobrze działać na urządzeniach przenośnych. Coraz więcej transakcji dokonywanych jest właśnie poprzez ten kanał. Wersja mobilna ma też coraz większy wpływ na wyniki strony w wyszukiwarce Google. Jeśli Twój sklep źle współpracuje ze sprzętem mobilnym, możesz pozbawiać się całkiem pokaźnego zysku, który mógłby być generowany przez mobilnych użytkowników. To już naprawdę ostatni gwizdek, by zadbać o zadbaną i sprawną stronę pod urządzenia przenośne.
Wsparcie agencji SEO okaże się pomocne przy wielu kwestiach. Nawet jeśli chcesz sam zająć się pozycjonowaniem sklepu internetowego to warto zamówić audyt strony. Przygotowanie go wymaga sporej wiedzy oraz wykorzystania płatnych narzędzi. Taki dokument wskaże błędy na stronie, ewentualne duplikaty, brakujące nagłówki oraz inne kwestie, które na stronie warto poprawić. Dobrze przygotowany audyt pokaże również, w jaki sposób wprowadzić zmiany. Ich dokonanie bardzo często działa jak zastrzyk, który w dość szybkim czasie może poprawić wyniki strony. Oczywiście – nadal musisz dbać o stronę i jej promocję. No chyba, że to również będziesz wolał przekazać zaufanej agencji. Jeśli jesteś ciekawy, jak taka współpraca wygląda – napisz do nas.
[1] https://developers.google.com/search/blog/2014/08/https-as-ranking-signal
[2] https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/experience-design/mobile-page-speed-load-time/
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211