Spis treści:
Cele w Google Analytics (zwane również konwersje) to zestaw działań na Twojej stronie, które uważasz za istotne z punktu widzenia Twojego biznesu.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy – podstawowym celem bez wątpienia będzie sprzedaż. Dla firm usługowych ważne będzie wypełnienie formularza kontaktowego lub skopiowanie numeru telefonu. Każda z tych akcji może być zliczana. Natomiast Ty możesz sprawdzać, jakie działania do tego doprowadziły i jakie formy promocji przynoszą największą liczbę konwersji. Bez prawidłowo ustalonych celów wręcz niemożliwa będzie analiza skuteczności prowadzonych przez firmę kampanii online.
Google Analytics umożliwia stworzenie aż 20 zestawów celów! Jednak raz utworzonego celu nie można usunąć, można go jedynie edytować. Nie można również zmienić kolejności, w jakiej są one wyświetlane. Zanim zatem stworzysz cel w swoim panelu Google Analytics, zastanów się, co dokładnie chcesz badać i jaką wartość mają dla Ciebie poszczególne informacje.
Cel może być identyfikowany na podstawie:
Wszystko zależy od tego, co Twoja witryna oferuje użytkownikom i na czym Tobie zależy.
Aby stworzyć cele w Google Analytics zaloguj się do swojego konta w tej usłudze. Na stronie głównej Google Analytics wybierz z menu po lewej pozycję Administracja.
Następnie kliknij w pozycję Cele (na grafice zaznaczone na czerwono).
Gdy pojawi się nowy ekran – wybierz opcję dodawania nowego celu + CEL.
W tym momencie możesz wybrać, jaki cel chcesz ustawić. Jeśli w proponowanych szablonach nie widzisz celu, który chciałbyś mierzyć – wybierz opcję Niestandardowy. Kolejne kroki w obu przypadkach będą podobne.
Na etapie opis celu nadajesz mu nazwę oraz decydujesz, jakie konkretne działanie będzie uznane za realizację Twojego celu. Użyj nazwy, która będzie w prosty sposób odzwierciedlać to, co mierzysz danym celem. Warto korzystać z prostych i intuicyjnych nazwy. Dzięki temu raporty będą przejrzyste i każda osoba, która się z nim zetknie będzie wiedziała, co oznacza dany cel.
W przypadku pierwszego typu celów śledzić można wyświetlanie konkretnych stron, np. podziękowania za wysłany formularz. Wtedy w miejscu docelowym wpisujemy tę część adresu url, która zawsze pojawia się na tego typu stronie. Zwykle będzie to „thankyou” albo „dziękujemy”. Sprawdź, jak to wygląda na Twojej witrynie i wpisz to w odpowiednie miejsce, jeśli chcesz zliczać liczbę poprawnie wysłanych formularzy.
Możesz również włączyć opcję ścieżki, jeśli chcesz sprawdzić przejścia użytkowników wg ustalonego schematu (czy też właśnie ścieżki). Będzie to przydatne przede wszystkim w branży e-commerce, np. wtedy, gdy chcesz dowiedzieć się, jak kształtują się zachowania użytkownika na linii “koszyk-dostawa-płatność”.
Natomiast do śledzenia konwersji po zdarzeniu, musisz mieć już wcześniej skonfigurowane jakieś zdarzenia. Wymaga to wcześniejszego wywołania odpowiedniej funkcji w kodzie lub skorzystania z Google Tag Managera. Dopiero na podstawie już ustawionych zdarzeń możesz ustawić cel. Może to być wyświetlenie zamieszczonego na stronie filmiku bądź kliknięcie w przycisk zamówienia.
Po określeniu celu, warto go przed zapisaniem zweryfikować. Google Analytics weryfikuje cel na podstawie danych z 7 ostatnich dni. Jeśli zatem w tym okresie jeszcze nie miałeś założonego konta lub określone działania nie miały miejsca – uzyskasz wartość 0.
Każdemu z ustalonych celów możesz przypisać określoną wartość. Dzięki temu będziesz mógł oceniać, czy na Twojej stronie dochodzi do wartościowych konwersji. Ich wartość będzie można również porównać z wydatkami na promocję strony. Najprostszą metodą na przypisanie właściwej wartości do konkretnego celu jest określenie, jak często po wykonaniu tego celu dochodzi do sprzedaży i jaki zysk ona przynosi.
Przykład: co piąte zapytanie ofertowe jest finalizowane umową, oznacza to, że do sprzedaży dochodzi w 20% przypadkach; średni wartość takiej transakcji to 500 zł. Oznacza to, że wartość jednego zapytania w naszym przykładzie będzie wynosiła 100 zł. Jeśli natomiast umowę podpisywano na każde 10 zapytań – prawidłową wartością celu „zapytanie ofertowe” byłaby kwota 50 zł.
Bywają jednak takie sytuacje, gdy ustalenie wartości pieniężnej nie jest możliwe. Wtedy można wartość celu potraktować jako jego rangę. I takim sposobem najmniej ważne cele uzyskają najniższą wartość, a te najważniejsze – najwyższą.
Warto w tym momencie podkreślić, że cele w Google Analytics będą dla Ciebie zliczane również w sytuacji, gdy nie nadasz im wartości. Jeśli zatem z różnych względów nie chcesz tego robić – możesz ten etap pominąć. Jednak wtedy trudniej będzie Ci obliczyć zwrot kosztów reklamy.
Jak już wcześniej pisałam – raz utworzonego celu nie można usunąć. Można go natomiast przestać rejestrować lub zmienić poprzez edycję. Gdy dokonujesz takiej zmiany – odnotuj to, gdyż może mieć to wpływ na późniejszą interpretację uzyskanych wyników.
Cele w Google Analytics (tak jak i inne dane) nie działają wstecz. W związku z tym w danych historycznych będziesz miał zliczany cel wg starych ustawień, a dopiero od momentu zmiany będą widoczne wyniki dla nowego typu celu. Dobrze jest o tym pamiętać, zwłaszcza gdy chcemy przeanalizować dłuższy okres.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211