Lepiej się pozycjonować czy reklamować?

Przeczytasz w około: 5 minut

Spis treści:

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców i marketerów. Przyznajemy, że w takiej lub innej formie słyszeliśmy je wiele razy. Za każdym razem odpowiadamy zgodnie z prawdą: najwięcej osiągają ci, którzy wykorzystują obie te dziedziny jednocześnie, bo uzupełniają się one i wspierają nawzajem na każdym kroku. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na to, by ruszyć do walki o klienta z pełnym orężem e-marketingowym. Dlatego w tym wpisie wyjaśniamy, kiedy i na co warto postawić.

Google Ads daje szybkie rezultaty

szybkie rezultaty
Google Ads można uruchomić już na samym początku działalności. Kampania rusza natychmiast. Możemy targetować odbiorców naszej reklamy, a wszystko da się przeanalizować. Do tego kampania może być w każdej chwili zmieniona. Do wykorzystania mamy różne formy reklamy: tekstową, graficzną oraz video. Natomiast gdy koszty zaczną być zbyt wysokie – można natychmiast wyłączyć wyświetlanie się reklam.

Jednak obecność na szczycie wyników wyszukiwania kosztuje. W przypadku Google Ads – płacisz za każde kliknięcie. Jednak w momencie, gdy wstrzymujesz kampanię lub nie masz na swoim koncie środków, Twoja strona znika z Google (jeśli nie pozycjonowałeś się), a przynajmniej z TOP10. Dużo też zależy od konkurencyjności frazy, na jaką chcesz się reklamować. Bywają sytuacje, kiedy koszt konwersji jest wyższy niż wynikający z niej zysk. Prowadzenie kampanii Google Ads w takim przypadku nie ma większego sensu. Chyba że masz inny cel niż zwiększenie zysków, ale zagadnienie na inny artykuł. Oczywiście należy także dbać o stałą optymalizację prowadzonych kampanii pod względem konwersji. Możliwości w tym zakresie są ogromne. Jednak, aby uzyskać satysfakcjonujące rezultaty, potrzebna jest duża wiedza.

Pozycjonowanie niczym nurt rzeki

seo jak rzeka

Pozycjonowanie zwykle oznacza stałe, comiesięczne koszty. Oczywiście – możesz rozliczać się w innym modelu, jednak ten jest najbardziej rozpowszechniony. Tutaj na efekty będzie trzeba dłużej poczekać. Widoczność witryny jednak systematycznie rośnie, a przy dobrze dobranej strategii, wyniki są stale widoczne w wyszukiwarce.

I chociaż Google robi dużo, by w maksymalny sposób upodobnić Google Ads do naturalnych wyników wyszukiwania, część internautów co do zasady omija reklamy. W pierwsze trzy wyniki organiczne klika średnio ponad 50% osób, które wyszukiwały konkretne hasło. Jest zatem o co się bić. Wyniki naturalne nadal przyciągają sporą liczbę odbiorców, a pozycjonowanie jest z reguły tańsze od prowadzenia stałych kampanii PPC. Warto jednak z rozwagą wybrać agencję, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony. Na pierwszej stronie wyszukiwania jest przecież ograniczona liczba wyników i nie każdy będzie miał wiedzę lub możliwości, by Cię tam umiejscowić.

Pozycjonować i reklamować

polaczenie seo i ppc
Jak zatem widzisz, zarówno kampanie PPC, jak i pozycjonowanie mają swoje wady oraz niepowtarzalne zalety. Dylemat pojawia się zwłaszcza przy ograniczonym budżecie. Pamiętajmy jednak, że czas jest w tym przypadku równie ważną wartością. Właśnie dlatego, podejmując taką decyzję, warto za każdym razem przeprowadzić dokładną analizę argumentów za i przeciw. Całkiem możliwe, że dla nowego e-commerce najkorzystniejsza będzie początkowa inwestycja w reklamę. Uzyskane dzięki niej zyski będzie można w przyszłości wykorzystać również na pozycjonowanie.

Z drugiej strony firmy, które posiadają już wstępną bazę klientów i/lub chcą rozszerzyć działalność na internet, lecz nie chcą przeznaczać na to zbyt dużych kwot – pewnie zdecydują się na pozycjonowanie. Koszty jednego i drugiego mogą być bardzo podobne, jednak to właśnie SEO daje bardziej trwałe efekty, niezależne (w pewnym stopniu) od obecnie prowadzonych kampanii PPC.

Nasze doświadczenie pokazuje, jak ważne jest utrzymanie zróżnicowanych źródeł pozyskiwania klientów. Im więcej ich będzie, tym bardziej stabilna sytuacja firmy. W końcu Google jest firmą, która ciągle się zmienia. Dzisiejsze pozycje w TOP10 mogą zostać zachwiane przez jutrzejszą aktualizację algorytmu. Z drugiej strony – na rynku może pojawić się wyjątkowo silny konkurent, który mocno podniesie wymagane stawki za kliknięcie. W takiej sytuacji może się okazać, że Google Ads nie jest już tak opłacalne jak wcześniej. Warto, aby biznes był przygotowany na każdą z tych ewentualności.

Co daje połączenie SEO i PPC?

sila seo i ppc

Z naszego doświadczenia wynika, że działania SEO i Google Ads powinny się uzupełniać. bo tylko wtedy można osiągać największe efekty. Te dwa kanały w widoczny sposób wzajemnie na siebie oddziałują.

Google Ads jest także świetnym sposobem na to, by sprawdzić, na jakie frazy warto zacząć się pozycjonować. Dzięki wcześniejszej kampanii wiemy nie tylko, jaka jest średnia liczba wyszukiwania danej frazy. Dowiemy się z niej, czy faktycznie wybrane przez nas frazy przyciągają osoby, które ostatecznie stają się naszymi klientami, czy też realizują inny (założony wcześniej) cel. Taka wiedza jest bezcenna i pozwoli na optymalne dopasowanie pozycjonowanych fraz.

Uzupełniając działania SEO, warto pomyśleć także o sezonowych kampaniach Google Ads. Całkiem możliwe, że opłacanie reklam w wyszukiwarce będzie korzystniejszym rozwiązaniem, niż wcześniejsze pozycjonowanie się na frazy, które „zaliczają” wejścia tylko w ograniczonym czasie.

Nie zapominajmy przy tym, że SEO jest także ukrytą formą reklamy. Zarówno pozycjonowanie czy reklamowanie ma wpływ na ogólny wizerunek firmy i na jej postrzeganie przez użytkowników. Tym bardziej warto pomyśleć nad wykorzystaniem obu tych narzędzi i świadomie budować swoją markę w Google.

Wsparcie w SEO i/lub kampaniach płatnych?

Napisz do nas
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211