Jak nie dać się oszukać w Black Friday 2022? Sprawdź, czy promocja rzeczywiście jest promocją

Przeczytasz w około: 6 minut
Witryna sklepowa z promocjami

Spis treści:

Kultowe już święto handlu wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie zaczęło zdobywać sławę w drugiej połowie XX wieku. Idea Black Friday szybko spotkała się także z uznaniem klientów na całym świecie, z roku na rok ciesząc się rosnącą popularnością. Sklepy kuszą atrakcyjnymi zniżkami, oferując klientom nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę, kupując towar w ramach Black Friday 2022.

Black Friday – geneza pochodzenia

Na temat początków Black Friday funkcjonuje równolegle kilka teorii. Najpopularniejsza z nich mówi jednak, że termin „Czarny Piątek” rozsławiono w latach 60. ubiegłego wieku. W 1961 roku na ulice Filadelfii wyszły tłumy Amerykanów, którzy rzucili się w wir przedświątecznych zakupów.

Kolejny z zapisów przywołuje historię dawnego sposobu notowania przychodów i strat przez amerykańskich handlowców. Aby wyróżnić mniej dochodowe dni w księgach rozliczeniowych, sprzedający oznaczali straty czerwonym kolorem. Czarnym tuszem zapisywano z kolei wysokie wyniki sprzedażowe, które najczęściej szybowały w górę w okolicach sezonu świątecznego.

O czym należy pamiętać, planując zakupy w Black Friday 2022?

Chcąc upolować produkt po znacznej zniżce, warto zastosować kilka prostych trików, które pomogą Ci zdobyć wymarzony towar w jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie podczas tegorocznego Black Friday. Wyprzedaże prowadzone są bowiem na różnych zasadach – wiele sklepów pozwala na łączenie panujących promocji, umożliwiając klientowi zakup produktu z dodatkowym, kilkuprocentowym rabatem. Internauci mogą skorzystać m.in. ze zniżek w ramach przystąpienia do newslettera czy zyskujących na popularności programów typu cashback.

Nie da się ukryć, że coroczna akcja Black Friday kusi atrakcyjnymi obniżkami cen. Przed zakupem jakiegokolwiek artykułu warto jednak się zastanowić, czy produkt ten faktycznie jest Ci niezbędny – czasami dobrym pomysłem może okazać się odczekanie kilku dni przed dodaniem towaru do koszyka.

Coraz większą popularnością cieszy się także usługa płatności odroczonych, znana również pod nazwą Buy Now, Pay Later. Platformy typu BNPL pozwalają na zakup produktu, którego płatność może zostać rozłożona na kilka rat. Warto także dodać, że pierwsza ze spłat odbywa się dopiero po 30 dniach od sfinalizowania zakupu.

Co ważne, mechanizm BNPL nie zamraża pieniędzy internauty, dzięki czemu nie zakłóca on jego płynności finansowej. Eksperci zaznaczają jednak, że kupowanie w ramach usługi odroczonej płatności bardzo szybko może stać się przyzwyczajeniem, napędzając tym samym spiralę ciągłych wydatków.

Na czym polega unijna Dyrektywa Omnibus?

Chcąc chronić kupujących przed nieuczciwymi praktykami handlowców, w 2019 roku przedstawiono unijną Dyrektywę Omnibus, odnoszącą się w szczególności do polityki sprzedażowej przedsiębiorstw, które funkcjonują w środowisku cyfrowym. Zapiski określają obowiązki handlowców w zakresie informowania o stosowanych przez nich cenach produktów.

Przepisy regulują m.in. kwestię nielegalnych praktyk, które związane są z cyklicznymi wyprzedażami, takimi jak Black Friday. Promocje nie zawsze wiążą się bowiem z realnym ścięciem cen artykułów. Sprzedawcy często decydują się na ich sztuczne zawyżenie krótko przed okresem obniżkowym, aby zaraz przed dniem wyprzedaży odpowiednio je obniżyć – wskutek takiego działania produkt sprzedażowy oscyluje finalnie wokół swojej pierwotnej ceny.

Jak mówią zapiski Dyrektywy, sprzedawcy będą musieli udostępnić konsumentom informację na temat najniższej ceny danego towaru, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed rozpoczęciem okresu promocyjnego.

Choć sama Dyrektywa wydaje się być bardzo korzystna dla kupujących, w Polsce nadal trwają prace legislacyjne nad jej wdrożeniem. Aby ustrzec się przed nieuczciwą polityką sprzedażową handlowców, dobrym rozwiązaniem może okazać się więc samodzielna weryfikacja praktyk sprzedającego.

Porównywarki internetowe a Black Friday. Kiedy warto sprawdzić historię ceny produktu?

Jesteś już zdecydowany na zakup, jednak zastanawiasz się, czy upatrzony przez Ciebie produkt faktycznie został przeceniony? W takich sytuacjach dobrym pomysłem może okazać się skorzystanie z tzw. internetowych porównywarek cen, które oferują możliwość sprawdzenia historii cenowej konkretnego towaru.

Skąpiec.pl

Platforma Skąpiec.pl działa od 2004 roku, umożliwiając internautom weryfikację informacji na temat interesujących ich ofert sklepowych, m.in. cen czy kosztów dostawy kupowanych towarów. Porównywarka ta pozwala na sprawdzenie historii cenowej produktu bez konieczności wcześniejszej rejestracji.

Aby skorzystać z tej opcji, należy wyszukać konkretną frazę, a następnie przejść do podstrony zatytułowanej Historia Cen, która znajduje się w prawnym górnym rogu witryny. Skąpiec.pl pokazuje ceny z różnych okresów czasowych, które sięgają od 14 dni aż do 12 miesięcy. Platforma wytypuje także najlepszą ofertę, podpowiadając, który ze sklepów aktualnie proponuje szukany przez Ciebie towar w najbardziej atrakcyjnej cenie.

Ceneo.pl

Jedną z najchętniej odwiedzanych porównywarek cenowych jest także witryna Ceneo.pl, która udostępnia informacje na temat produktów oferowanych w dziesiątkach tysięcy sklepów.

W przypadku tej platformy utworzenie konta może okazać się niezbędne do uzyskania potrzebnych danych, w tym m.in. historii cenowej danego artykułu. Po zalogowaniu internauta musi wyszukać konkretny produkt, wybierając następnie interesującą go pozycję spośród wszystkich wyświetlonych wariantów. Opcja weryfikacji cen, obejmująca najczęściej ostatnie 6 miesięcy, dostępna jest wówczas w górnym prawnym rogu strony.

Allegro.pl

Warto także wspomnieć o jednym z pionierów polskiego rynku e-commerce, jakim jest witryna Allegro.pl. W ostatnich dniach platforma zaktualizowała swoją politykę zakupową, przedstawiając internautom odświeżone zapiski kampanii Black Week 2022. Sprzedawcy w ramach akcji mogą zgłosić wyłącznie te towary, których cena została obniżona o co najmniej 5% w stosunku do najniżej ceny w ofercie z ostatnich 30 dni przed promocją. Dzięki temu rozwiązaniu sprzedawcy nie mogą modyfikować cen na swoją korzyść chwilę przed okresem obniżkowym.

FakeFriday.org

Dużą popularnością w ostatnich latach cieszyła się także witryna FakeFriday.org, która pozwalała internautom na sprawdzenie, jak cena danego produktu zmieniała się na przestrzeni 6 miesięcy – od czerwca do listopada. Po wpisaniu nazwy producenta i modelu towaru wyszukiwarka wyświetlała diagram obrazujący historię ceny artykułu.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że bot nie pomoże internautom w weryfikowaniu obniżek w ramach Black Friday 2022 – strona wyświetla bowiem wyłącznie dane z poprzednich lat. Pozostaje mieć jednak nadzieję, że twórca witryny udostępni odwiedzającym odświeżone zapiski jeszcze przed nadchodzącym piątkiem.

Planujesz zakupy w nadchodzący Black Friday? Promocje mogą okazać się mylne

Listopadowy weekend to dla wielu miłośników zakupów jeden z najbardziej wyczekiwanych momentów w całym roku. Chociaż Black Friday często daje możliwość upolowania produktów w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, warto odpowiednio wcześniej zweryfikować uczciwość sprzedawcy, decydując się wyłącznie na bezpieczne i sprawdzone aukcje.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211

Ochrona prywatności

Szanowny Kliencie, chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Gwarantujemy, że zadbamy o Twoją prywatność, Twoje dane będą u nas bezpieczne, a Ty będziesz mógł cofnąć swoją zgodę w każdej chwili poprzez specjalny formularz, który utworzyliśmy na podstronie polityka prywatności.

Prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody:
Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych zapisywanych w tych plikach, które pozostawiam w ramach korzystania z niniejszego Serwisu. Mam świadomość, że moje dane będą przetwarzane w celu analizy mojego zachowania na stronie Rocketmedia.pl przez Rocket Media Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wagonowej 2d oraz zaufanych partnerów tej firmy. Zgodę mogę wycofać w każdej chwili za pomocą formularza zamieszczonego w zakładce polityka prywatności.

Chcę korzystać z serwisu Rocket Media i  wyrażam zgodę