W zeszłym tygodniu branżę SEO obiegła wiadomość o usunięciu z przeglądarkowej wtyczki Google Toolbar informacji o PageRanku – parametrze oceniającym jakość stron internetowych. Nie jest to jedyny wskaźnik, który decyduje o wartości danej witryny. Dowiedz się, jak w kilku kliknięciach zanalizować swoją stronę. Poznaj przydatne wtyczki SEO do przeglądarek.

 

Już od dłuższego czasu w branży SEO dyskutowano na temat przyszłości PageRanka, a wpływ na to miał fakt, że od końca 2013 roku Google nie aktualizował tego parametru. Jednak pozycjonerzy w swojej pracy analizują również inne wskaźniki, takie jak Domain Rank, Page Authority, Spam Score czy Citation Flow. Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych rozszerzeń, które po dodaniu do paska przeglądarki, pomogą nam szybko ocenić wyświetlaną stronę w internecie.

 

  1. MozBar

  • dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox

Popularna wtyczka firmy MOZ, założonej przez znanych w świecie SEO Randa Fishkina i Gillian Muessig, to dodatek pozwalający m.in. przeanalizować atrybuty linków na stronie internetowej: follow, no follow, external, internal (podświetlane w czterech kolorach).

MozBar

Obrazek nr 1: Podkreślone na zielono linki Do Follow na stronie Wikipedii

Dodatkowo umożliwia ona sprawdzenie wskaźników: Page Authority (PA) i Domain Authority (DA) – stworzone przez MOZ indeksy, pokazujące w skali 0-100 wartość – odpowiednio – pojedynczej strony i całej domeny, która może przełożyć się na określoną pozycję w wyszukiwarkach. Wynik 100 jest oczywiście najlepszym rezultatem, jaki może otrzymać witryna.

Następne wskaźniki stworzone przez firmę Fishkina to MozRank (mR) i MozTrust (MT). MozRank mierzy w skali 0-10 znaczenie danej strony na podstawie tego, w jakim stopniu jest ona linkowana w internecie. MozTrust z kolei oszacowuje stopień zaufania do analizowanej strony na bazie tego, jaki dystans w postaci linków dzieli ją od bardziej zaufanej witryny. Mierzy to w skali od 0 do 10.

Moz Wikipedia

Obrazek nr 2: Wskaźniki Moz na stronie Wikipedii

Aktywna wtyczka MozBar pozwala także na szybki podgląd wartości konkretnych stron w wynikach wyszukiwania różnych przeglądarek, m.in. Google, Bing czy Yahoo, a także analizę linków prowadzących do strony.

SERP

Obrazek nr 3: Szybka analiza wyniku w SERP

MozBar to również narzędzie do błyskawicznej analizy wyświetlonej strony pod kątem:

  • elementów on-page, takich jak title, description czy nagłówek H1,
  • ogólnych właściwości strony, m.in. meta robots, linków kanonicznych czy adresu IP,
  • wspomnianych wcześniej wskaźników dotyczących linków,
  • danych strukturalnych: Schema.org, Open Graph Protocol, Twitter Cards i Microformats,
  • statusu protokołu http.

parametry techniczne

Obrazek nr 4: Szybka analiza wybranych parametrów technicznych strony

Narzędzie Moz dostępne jest także w płatnej wersji premium (najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów na miesiąc, dostępny jest jednak 30-dniowy dostęp próbny), która pozwala przeprowadzić kompleksowe kampanie analizy serwisów, konkretnych słów kluczowych i pojedynczych stron internetowych, a także przygotować rozbudowane raporty.

 

  1. Ahrefs SEO Toolbar

  • dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox

Przeglądarkowy dodatek od Ahrefs umożliwia szybki wgląd w kluczowe czynniki na stronie internetowej analizowane przez narzędzie, którego pomysłodawcą jest Dmitry Gerasimenko.

Pasek Ahrefs SEO Toolbar

Obrazek nr 5: Pasek Ahrefs SEO Toolbar

Wąski pasek tego rozszerzenia wyświetla nam informację o:

  • URL Rating, czyli poniekąd odpowiednik PageRanka – mierzony od 0 do 100 wskaźnik wyliczający liczbę i siłę linków prowadzących do analizowanej strony,
  • Backlinks – liczba linków zwrotnych,
  • Referring Domains – z ilu domen pochodzą linki prowadzące do badanej strony,
  • sygnałach w kanałach social media: Google+, Facebook i LinkedIn,
  • Domain Rating – odpowiednik URL Rating mierzony dla całej domeny, w skali od 0 do 100,
  • Backlinks dla całej domeny,
  • Referring Domains dla całej domeny,
  • Ahrefs Rank, czyli pozycja domeny w zbiorze wszystkich witryn internetowych objętych analizą przez narzędzie Ahrefs.

Ahrefs Toolbar posiada także możliwość dokonania szybkiej analizy strony pod kątem liczby backlinków czy referring pages / domains z rozróżnieniem na domeny funkcjonalne, a także umożliwia wgląd w elementy on-page. Te opcje wymagają jednak zalogowania się na ahrefsowe konto – najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów za miesiąc. Rozwiązaniem może być darmowa, trialowa wersja, która pozwala nam uzyskać dostęp do narzędzia na 14 dni.

Analiza strony w Ahrefs

Obrazek nr 6: Analiza strony w Ahrefs wymaga zalogowania się

 

 

  1. SeoQuake

  • dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

SeoQuake to dzieło Olega Shchegoleva, który stworzył także oprogramowanie SEMrush. Wtyczka ta jest bardzo rozbudowana, ale jednocześnie intuicyjna i przyjazna nawet niezaawansowanemu użytkownikowi.

Podgląd parametrów w SeoQuake

Obrazek nr 7: Pogląd parametrów w SeoQuake

Jak widzimy na powyższym obrazku, uruchamiając podgląd danej strony poprzez wtyczkę, mamy dostęp do następujących kategorii:

  • page info – podstawowe informacje o stronie / domenie: metadane, page rank; liczba backlinków i najpopularniejsze słowa kluczowe w treści strony,
  • diagnosis – pozwala na szybki audyt strony, wyświetlenie rozszerzonych informacji o poprawności metadanych na stronie, nagłówkach, obrazkach, współczynniku tekstu do kodu HTML, pliku robots.txt, sitemapach, itd.
  • internal – przegląd linków wewnętrznych z możliwością eksportu do pliku CSV,
  • external – przegląd linków zewnętrznych z możliwością eksportu do pliku CSV,
  • density – informacja o zagęszczeniu słów kluczowych na stronie,
  • compare URLS – narzędzie do szybkiego porównania wybranych stron / domen.

Wtyczka pozwala sprawdzić takie parametry strony jak: Google PageRank, Alexa Rank, Yandex CY, Delicious index, Yahoo index, Bing index, Dmoz dir, Webarchive age, czy SEMrush Rank.

 

  1. WooRank – SEO & Website Analysis

  • dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox

Wtyczka SEO & Website Analysis od WooRanka, którego założycielem był Jean Derely, to kolejny przykład podręcznego narzędzia do analizy strony w wielu istotnych aspektach. Po jej instalacji w przeglądarce możemy przy pomocy jednego kliknięcia dowiedzieć się, ile punktów w skali 0-100 otrzymała nasza witryna, a także uzyskać szczegółowy audyt ze wskazówkami, które elementy wymagają poprawy.

Panel główny wtyczki WooRank

Obrazek nr 8: Panel główny wtyczki WooRank z oceną strony

Poszczególne ikonki na górze odpowiadają za elementy audytu strony, do którego mamy dostęp po kliknięciu w logo wtyczki. Są to:

  • Marketing Checklist – otrzymujemy tu m.in. dane ekspertów, do których możemy się zwrócić po pomoc w kwestii SEO,
  • Optimize:
  • SEO – główne parametry dotyczące strony, takie jak metadane, informacje o słowach kluczowych, robots.txt, sitemapie, adresach URL, alt attribute,
  • Mobile – analiza strony pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych,
  • Usability – informacje o wielkości strony, szybkości wczytywania, wersjach językowych, wdrożonych danych strukturalnych,
  • Technologies – dane o serwerze, porady dotyczące prędkości działania serwisu,
  • Crawl Errors – raport na temat błędów napotkanych przez roboty wyszukiwarki w trakcie wizyty na stronie,
  • Promote:
  • Backlinks – informacja o odnośnikach prowadzących do analizowanej strony,
  • Social – widoczność strony w kanałach Social Media,
  • Local – strona a wyniki lokalne,
  • Measure:
  • SERP Checker – dane na temat pozycji wybranych słów kluczowych w wynikach wyszukiwarki Google,
  • Visitors – ogólne informacje o ruchu na stronie.

Jak widzimy, udostępnionych danych jest naprawdę sporo. Trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie informacje są dostępne bez posiadania płatnego konta WooRank. Wersja darmowa umożliwia korzystanie z narzędzia przez 14 dni, a najtańszy pakiet kosztuje 49 dolarów miesięcznie.

 

  1. SEO Analysis wih Seoptimer

  • dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

To kolejna wtyczka, którą warto mieć pod ręką. Jej autorem jest Paweł Rabinek. Po dodaniu do przeglądarki możemy jednym kliknięciem uzyskać raport Seoptimera na temat wyświetlanej w danym momencie strony – w nowej karcie otwiera nam się wówczas gotowy SEO Audyt.

raport

Obrazek nr 9: Raport, który uzyskujemy po uruchomieniu wtyczki na wybranej stronie

Otrzymany dokument zawiera wypunktowane elementy do poprawy na stronie. W jego skład wchodzą informacje o: metadanych, nagłówkach, proporcji tekstu na stronie do kodu, strongach, ramkach, tekście alternatywnym przy obrazkach, linkach zewnętrznych i wewnętrznych, pliku robots.txt i sitemapie, sygnałach w social mediach, nagłówkach http, a także dane dotyczące serwera. Dodatkowo raport można zapisać do pliku PDF lub podzielić się nim z naszymi twitterowymi followersami.

 

Podsumowanie

 

Przydatnych wtyczek wspierających działania SEO jest oczywiście znacznie więcej. Instalacja jest z reguły bardzo prosta, a korzystanie z nich – intuicyjne. Dzięki nim w prosty sposób możemy sprawdzić wybrane parametry na popularnych stronach w internecie albo zrobić szybki reasearch serwisu konkurencji.

Oceń ten artykuł

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl