Zmiany dokonywane w mechanizmie działania algorytmu wyszukiwarki Google. Mają one na celu poprawę jakości dostarczanych wyników (większe dopasowanie rezultatów wyszukiwania do wpisywanych fraz). Aktualizacja wiążę się z większą lub mniejszą zmianą kolejności witryn w wynikach. W efekcie zmian część stron zyskuje (ich pozycje poprawiają się), a część traci (pozycje ulegają obniżeniu).
Algorytm jest stale aktualizowany. Są to jednak zmiany mało widoczne. Raz na jakiś czas (różne odstępy czasu) dokonywana jest większa aktualizacja, która w zauważalny sposób przetasowuje wyniki wyszukiwania.
Najbardziej znaczące aktualizacje
Panda – aktualizacja celująca w strony niskiej jakości, na których niedopracowana jest zarówno treść, jak i optymalizacja,
Pingwin – zmiana w algorytmie mająca za zadanie obniżenie rankingu dla stron, do których prowadzą zbyt duże ilości nienaturalnych odnośników z niskich jakościowo źródeł
Część linka, którą widzi użytkownik strony (na przykład podświetlona fraza czy obrazek). Robot Google podąża za nim przy przechodzeniu pod inny adres www. Ilość linków o danym anchorze jako fraza kluczowa ma bardzo duży wpływ na pozycje witryny.
Szczegółowy raport optymalizacyjny przygotowany na podstawie analizy strony internetowej pod kątem polepszenia jej wyników SEO. Zawarte w nim dane pozwalają na ustalenie mocnych stron witryny oraz problemów, które uniemożliwiają jej zdobycie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Audyt ma na celu usprawnienie pracy strony i zoptymalizowanie wydatków na działania związane z pozycjonowaniem.
Backlink to odnośnik do strony zamieszczony na innej witrynie. Im więcej linków zwrotnych, tym lepiej Google ocenia jakość danej strony, a co za tym idzie – podwyższa jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Rodzaj kary nakładanej przez wyszukiwarkę Google, która ma na celu usunięcie danej strony z indeksu wyszukiwania. Efektem tego jest zerowy ruch z Google oraz oczywiście zniknięcie z wyników wyszukiwania. Kara ta jest niemalże niemożliwa do cofnięcia. Powodem zbanowania witryny jest nagminne i bezwzględne łamanie wytycznych dla webmasterów.
Taktyka pozycjonowania stron, w której wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania uzyskuje się poprzez działania jawnie sprzeczne z wytycznymi wyszukiwarek dla webmasterów. Stosowanie technik „czarnego kapelusza” jest o tyle niebezpieczne, że w razie wykrycia grozi utratą uzyskanej pozycji (filtr) lub zupełnym zbanowaniem strony (ban) przez wyszukiwarkę. Efekty Black Hat są zazwyczaj szybkie, ale nietrwałe.
Cześć kampanii link buildingu skupiająca się na publikowaniu (postowaniu) na forach internetowych oraz polecaniu pozycjonowanej strony. Ma ona z jednej strony wzbudzić zainteresowanie określonym produktem lub usługą (użytkownicy przyglądający się dyskusji przechodzą bezpośrednio na wskazaną stronę), zaś z drugiej – pozyskać wartościowe linki kierujące do pozycjonowanej strony.
Wskaźnik Flow Metric Majestic SEO, który bierze pod uwagę ilość linków kierujących do pozycjonowanej strony. Wynik wyrażony jest w skali od 1 do 100, przy czym sto to najlepsza możliwa nota.
System zarządzania treścią na stronie internetowej. Służy on sprawnemu dodawaniu, modyfikowaniu i usuwaniu treści (teksty, grafika, video) na witrynie. Najpopularniejsze systemy CMS to darmowe rozwiązania (w większości open source): WordPress, Joomla! i Drupal.
Jeden z podstawowych modeli rozliczenia kampanii marketingowych w ramach tzw. performance marketingu. Dosłownie oznacza koszt, jaki reklamodawca ponosi za wykonanie przez użytkownika określonej akcji (np. zakup produktu, pobranie pliku, dołączenie do newslettera rejestracja konta, przesłanie zapytania).
Koszt, jaki ponosi reklamodawca za pojedyncze kliknięcie użytkownika w jego reklamę. CPC to popularny model rozliczenia kampanii reklamowych w Internecie, możliwy do wykorzystania np. w Google AdWords czy Facebook Ads.
Model rozliczenia kampanii e-marketingowych. Klient płaci w nim agencji za każdorazowe wypełnienie formularza kontaktowego przez użytkownika, który trafił na daną stronę dzięki zleconej kampanii. Zazwyczaj jest to stała kwota albo obliczana progowa w zależności od ilości pozyskanych zapytań.
Metoda rozliczenia płatności za reklamy internetowe. W tym modelu podstawową jednostkę stanowi koszt dotarcia do tysiąca użytkowników danej strony. Oblicza się go na podstawie liczby odsłon reklamy na witrynie, na której emitowana jest kampania.
Metoda płatności stosowana przy reklamach video. W tym modelu płaci się za każdą pełną odsłonę reklamy (albo pierwsze 30 sekund przy dłuższych reklamach) lub przejście do zamieszczonego w niej linku (w zależności od tego, co następuje jako pierwsze).
Call to action (czyli dosłownie: wezwanie do akcji) to przycisk, baner, grafika lub zwykły tekst mający za zadanie nakłonić użytkownika strony do podjęcia określonego działania (skontaktowania się, zapisania się na newsletter, dokonania zakupu, pobrania materiałów). Cechuje go jasny przekaz oraz krótka treść.
Współczynnik klikalności, obliczany jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Im wyższy, tym większe zainteresowanie użytkowników reklamą.
Wartość wskaźnika Page Authority w odniesieniu do całej domeny. Ocena jest wyrażana w skali od 1 do 100. Im będzie wyższa, tym lepsze wyniki w wyszukiwarce uzyska domena.
Jeden z kluczowych parametrów konfiguracji kampanii w Google AdWords. Ustawienie przypisane do każdego słowa kluczowego, które pozwala na kontrolę emisji reklam w zależności od trafności zadanego zapytania. Im dopasowanie będzie szersze, tym reklama pojawi się przy większej ilości zapytań (np. kreacja adresowana na słowo kluczowe „buty na lato” pojawi się po wpisaniu frazy „obuwie letnie”). Dokładniejsze dopasowanie pozwoli z kolei trafić do bardziej sprecyzowanej grupy odbiorców.
Rodzaj kary nakładanej przez wyszukiwarkę Google za łamanie wytycznych SEO (optymalizacyjnych) dla stron www dostarczonych przez wyszukiwarkę (zazwyczaj wynika z umieszczania linków niskiej jakości). Efektem podjętych działań jest najczęściej obniżenie miejsca witryny w rankingu poniżej 40. pozycji wyników wyszukiwania. Filtr może obejmować część fraz, na które pozycjonuje się strona lub wszystkie zamieszczone na niej treści. Filtr może być automatyczny (tzw. algorytmiczny, nakłada go robot wyszukiwarki) albo ręczny (nałożony przez pracownika Google).
Słowa lub grupy słów, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, kiedy chcą uzyskać określone informacje. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy pozycjonować stronę na dane frazy czy słowa kluczowe. Aby słowa kluczowe były skuteczne, muszą jak najlepiej oddawać tematykę danego serwisu oraz być odpowiednio często wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników. Ich prawidłowy dobór to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania strony.
Okresowa premia nakładana sporadycznie na nowe strony internetowe. Powoduje pojawienie się danej strony wysoko w wynikach wyszukiwania. Czas obowiązywania FSB nie został określony, zwykle trwa jednak od 3 dni do 2 tygodni.
Sieć reklamowa wyszukiwarki Google, w skład której wchodzą tysiące różnych serwisów internetowych, które umożliwiają na swoich łamach publikację kreacji reklamowych (graficznych i tekstowych). Należą do niej m.in. YouTube i Gmail. Miejsca wyświetlania reklam automatycznie dostosowują się do tematu witryn i obranej grupy docelowej. Dzięki temu przekaz trafia tylko do osób, które mogą być nim realnie zainteresowane.
Częściowo darmowe narzędzie służące do analizy statystyk stron internetowych. Pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji na temat źródeł ruchu na stronie, profilu jej użytkowników, długości sesji, wskaźników konwersji i wielu innych danych niezbędnych do oceny skuteczności prowadzonych działań. Poprzez niestandardową konfigurację parametrów narzędzia można uzyskać wgląd w zaawansowane dane, służące pomiarowi skuteczności prowadzonych działań e-marketingowych.
Darmowe narzędzie Google stworzone z myślą o administratorach stron internetowych. Pozwala ono m.in. na sprawdzanie statusu witryny, wgląd w statystyki, analizę linków, sprawdzenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania czy otrzymywanie powiadomień w razie nałożenia kary przez wyszukiwarkę czy zawirusowania strony.
Technika pozycjonowania łącząca elementy White Hat SEO i Black Hat SEO.
Model reklamy w serwisie YouTube, w którym kreacja reklamowa wideo wyświetlana jest przed docelowym filmem, oglądanym przez użytkownika. Standardowo użytkownik musi zobaczyć 5 sekund reklamy, po których może (jeśli zechce) przełączyć reklamę i przejść do obejrzenia oczekiwanego filmu. Reklamodawca płaci jedynie za obejrzenie pełnych reklam lub pierwszych 30 sekund (jeśli jego reklama jest dłuższa).
Rodzaj reklamy emitowanej w serwisie YouTube i sieci reklamowej Google. Składa się z obrazka i maksymalnie trzech wierszy tekstu. Po jej kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na stronę konkretnego kanału albo filmiku zamieszczonego w serwisie YouTube.
Atrakcyjny wizualnie sposób graficznego przedstawienia danych. Dzięki interesującej i jednocześnie zrozumiałej formie przekazywania informacji, infografiki cieszą się bardzo dużą popularnością i są chętnie udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych. Tym samym stanowią jedno z głównych narzędzi marketingu wirusowego.
Określona interakcja użytkownika na stronie, która jest celem kampanii, np. pozyskanie klienta (zakup), pozyskanie leadów (przesłanie formularza kontaktowego) czy dołączenie do subskrybentów newslettera. Z perspektywy oceny skuteczności kampanii ilość i koszt konwersji należą do najważniejszych wskaźników.
Jednostkowy koszt, jaki ponosi reklamodawca za pozyskanie każdej konwersji (np. rejestracja nowego konta, otrzymanie zapytania ofertowego etc).
Strona docelowa, na którą użytkownik przenosi się po kliknięciu w reklamę lub link. Jest ona zaprojektowana w oszczędny tekstowo i graficznie sposób, by przede wszystkim skłonić odwiedzającego do wykonania określonej akcji – najczęściej pozostawienia danych kontaktowych, założenia próbnego konta czy zapisania się na newsletter.
Odnośnik, który po kliknięciu przenosi nas do innej strony. Odnośniki dzielimy ze względu na zawartość w treści (w których klikalny jest tekst) i obrazki (klikalny jest obrazek). Linki można dzielić również na do-follow (przekazują moc serwisowi, do którego linkują) i no-follow (nie przekazują swojej mocy podlinkowanej witrynie).
Proces, który ma na celu zachęcenie użytkowników do zamieszczania cytatów z pozycjonowanej strony na innych stronach lub własnych blogach. Im serwis bliżej powiązany z jej tematyką, tym pochodzący z niej link będzie bardziej wartościowy. Duża ilość wysokiej jakości odnośników do strony przełoży się na jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Do-follow to cecha linku brana pod uwagę przez roboty Google podczas skanowania stron internetowych. Oznacza ona, że link ma wpływ na Page Rank strony, do której się odnosi – przekazuje jej część swojej mocy. Zdobywanie linków typu do-follow jest więc bardzo wartościowe z punktu widzenia pozycjonowania.
Linki o nieco mniejszej mocy od „do-follow”, które nie skutkują odwiedzinami robota Google na stronie, do której się odnoszą. Mimo to przyczyniają się do pozycjonowania, ponieważ zwiększają ogólną liczbę linków do danego serwisu w sieci i sprawiają, że linkowanie wygląda naturalniej w oczach wyszukiwarki.
Wskaźnik, który pozwala ocenić popularność danej strony w wyszukiwarce. Jest on brany pod uwagę podczas tworzenia rankingu stron przez roboty Google. Na jego wysokość ma wpływ nie tylko ilość linków odnoszących się do danej witryny, ale również ich indywidualnie mierzona wartość.
Model pozycjonowania oparty na promocji długich i wielowyrazowych fraz. Działanie to pozwala często na uzyskanie bardziej wartościowego ruchu, niż w przypadku pozycjonowania na krótkie słowa kluczowe (wpisujący ma bardziej sprecyzowane potrzeby). Przykładowa fraza z krótkim ogonem to „felgi”, a z długim: „felgi aluminiowe ford mondeo mk4”. Szacuje się, że aż 70% ruchu organicznego pochodzi z fraz długoogonowych.
Maksymalna kwota, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za przejście z reklamy na jego stronę. Gwarantuje, że w licytacyjnych modelach emisji reklam (np. AdWords, RTB), nie zapłaci nigdy więcej za pojedyncze kliknięcie od wskazanej wartości.
Gałąź marketingu, która wykorzystuje naturalną skłonność ludzi do dzielenia się informacjami. Jego głównym celem jest zbudzanie zainteresowania daną treścią w taki sposób, aby użytkownicy sami dzielili się nią przy użyciu mediów społecznościowych lub innych platform komunikacji (np. wysyłając w poczcie @). Szeroko udostępniane materiały są zazwyczaj niezwykle interesujące, poruszają temat tabu lub wzbudzają kontrowersje. Marketing wirusowy pozwala w szybkim czasie i niskim nakładem środków dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców.
Przeszukiwanie sieci w celu odnalezienia wzmianek, opinii czy artykułów dotyczących określonego tematu. Jest on doskonałym źródłem pozyskiwania informacji na temat popularności marki, a także działań konkurencji. Monitoring Internetu przeprowadza się zazwyczaj za pomocą specjalnych narzędzi analitycznych. Jest bardzo pomocny w działaniach z zakresu marketingu szeptanego.
Wskaźnik mierzący globalny autorytet strony na podstawie jej linków przychodzących (backlinks). Z założenia podobny do PageRanku, jednak jest częściej aktualizowany i bardziej precyzyjny. Wskaźnik ten mierzony jest w skali logarytmicznej od 1 do 10.
Rodzaj statycznej reklamy graficznej stosowany w serwisie YouTube. Wyświetla się w trakcie oglądania filmiku bezpośrednio w oknie odtwarzania. Po kliknięciu w nią użytkownik przenosi się na wybraną przez reklamodawcę stronę docelową.
Szereg działań przeprowadzanych na stronie mających na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce. Optymalizacja zahacza zarówno o tematy związane z treścią, jak i parametrami technicznymi (dotyczy m.in. kodu strony, mapy, pliku robots.txt). Ideą dobrze przeprowadzonej optymalizacji jest ułatwienie korzystania z witryny zarówno robotom Google, jak i użytkownikom stron.
Jedno z narzędzi wspomagających pozycjonowanie stron. Profile tworzone na popularnych i darmowych platformach blogowych mają dużą moc i zasięg, który oddają w części podlinkowanym witrynom. Są więc jednym z ważniejszych elementów zaplecza pozycjonerskiego.
Model opłat za reklamę internetową, polegający na płatności za kliknięcie w reklamę. Reklamodawca ponosi koszt przejścia użytkownika z reklamy do swojej strony. Stosowany m.in. w Google AdWords oraz Facebook Ads.
Wskaźnik nadawany stronom internetowym przez algorytm Google na podstawie profilu ich linków przychodzących. Im wyższy PR, tym algorytm obdarza stronę większym zaufaniem. Wskaźnik ten mierzony jest w skali logarytmicznej od 1 do 10. Jego znaczenie systematycznie spada, odkąd przestał być aktualizowany przez Google w 2013 r.
Model reklamy w serwisie YouTube, w którym kreacja reklamowa wideo wyświetlana jest przed docelowym filmem, oglądanym przez użytkownika. Standardowo użytkownik musi zobaczyć 5 sekund reklamy, po których może (jeśli zechce) przełączyć reklamę i przejść do obejrzenia oczekiwanego filmu. Reklamodawca płaci jedynie za obejrzenie pełnych reklam lub pierwszych 30 sekund (jeśli jego reklama jest dłuższa).
Metoda docierania z przekazem reklamowym do osób, które już były na stronie internetowej reklamodawcy. Lista osób zbierana jest na podstawie plików cookies. Remarketing daje możliwość docierania ze spersonalizowaną ofertą do osób, które np. porzuciły koszyk zakupowy lub też kupiły produkt, ale mija przybliżony czas jego użytkowania. Dzięki kampanii remarketingowej można ponownie zainteresować ich swoją ofertą. Narzędzie Google Analytics daje zaawansowane możliwości konfiguracji list remarketingowych.
Specjalne oprogramowanie wykorzystywane przez wyszukiwarki internetowe. Jego zadaniem jest przeszukiwanie sieci i odnajdywanie nowych stron www, a następnie wprowadzanie ich do indeksu. Roboty co jakiś czas odwiedzają ponownie dane strony i aktualizują ich status. To jedno z najważniejszych narzędzi mających wpływ na pracę wyszukiwarki.
Wskaźnik, który pozwala mierzyć efektywność prowadzonych kampanii. W tradycyjnym ujęciu to stosunek osiągniętego zysku (brutto) do nakładów inwestycyjnych (np. dla kampanii, która kosztowała 10 000 zł a dała zysk w wartości 64 000 zł, ROI wynosi 604%). Inwestycja jest tym bardziej opłacalna, im uzyskany przychód jest wyższy od poniesionych kosztów.
Odwiedziny strony pochodzące bezpośrednio z wyszukiwarki Google, a nie kliknięcia w link lub wpisania adresu w przeglądarkę. Pozyskanie ruchu organicznego to jeden z głównych celów działań pozycjonerskich. Im wyżej nasza strona pokaże się w wynikach wyszukiwania, tym większym zaufaniem obdarzą ją użytkownicy.
Jest to strona przedstawiająca wyniki wyszukiwania. Innymi słowy – są to adresy stron internetowych, które wyświetlają się po wpisaniu danego słowa kluczowego / frazy w wyszukiwarce. W większości wyszukiwarek wyświetlane jest 10 pozycji na jednej stronie – ich ilość może jednak zmniejszyć się przez obecność map czy zdjęć.
Obejmuje stronę wyników wyszukiwania (np. Google, Onet, YouTube, WP i inne), na której mogą wyświetlać się reklamy AdWords (m.in. na górze, na dole i w belce po prawej stronie). Treści reklam są dostosowane do wpisywanych przez użytkowników słów kluczowych.
Średnia pozycja, na jakiej wyświetlały się emitowane reklamy w sieci wyszukiwania Google na tle kreacji reklamowych konkurencji.
Proces polegający na dokładnym wybraniu grupy docelowej, do której ma być kierowana reklama. Targetowanie (od ang. target – cel) może odbywać się na podstawie danych (psycho)demograficznych (wiek, płeć, zainteresowania, rodzaj urządzenia z Internetem), geograficznych (miejsce zamieszkania/ przebywania), czy behawioralnych (zachowania wykonywane w Internecie, np. poszukiwanie nowego żelazka).
Wskaźnik Flow Metric Majestic SEO, który bierze pod uwagę ilość kliknięć przenoszących z określonych zaufanych stron do pozycjonowanej domeny. Wskaźnik ten mierzony jest w skali od 1 do 100, przy czym sto to najlepszy możliwy wynik.
Model rozliczenia kampanii AdWords. Oznacza koszt tysiąca rzeczywistych wyświetleń reklamy. W przypadku reklamy tekstowej lub graficznej płaci się za jej pełną widoczność przez przynajmniej sekundę, a przy reklamach video – przynajmniej dwie sekundy.
Nienachalne i etyczne metody pozycjonowania. Ich zadaniem jest stworzenie treści, które nie tylko podwyższają pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale również są w stanie realnie zainteresować użytkowników. Najpopularniejsze techniki White Hat SEO to między innymi: pozyskiwanie linków z serwisów o zbliżonej tematyce czy optymalizacja kodu strony.
Mówi o tym, jak długo dana domena istnieje w sieci. Im domena jest starsza, tym potencjalnie wyszukiwarka darzy ją większym zaufaniem. Zazwyczaj prowadzi do niej także duża liczba linków przychodzących.
Ilość konwersji (pożądanych działań użytkowników) dzielona przez ogólną liczbę kliknięć w określoną grupę reklam. Wysoki współczynnik konwersji to znak, że prowadzona przez nas kampania przynosi odpowiednie rezultaty, zbyt niski to z kolei informacja, że warto zmienić sposób działania (zwiększyć budżet, dodać nowe słowa kluczowe etc.).
Serwisy (najczęściej w postaci blogów tematycznych), na których zamieszcza się linki do docelowo pozycjonowanej witryny. Dobre zaplecze pozycjonerskie charakteryzuje wysoka jakość zamieszczanych na nim treści. Do tworzenia stron zapleczowych najczęściej używane są systemy zarządzania treścią (CMS).
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211