Sprzedaż biletów, a może funkcja edukacyjna i informacyjna? Co powinno być nadrzędnym celem dla serwisów internetowych atrakcji turystycznych, teatrów, muzeów czy instytucji kultury? Razem z naszym Klientem szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jak najlepiej połączyć te wszystkie funkcje na jednej stronie internetowej.
Serwis naszego klienta był rozbudowaną stroną internetową instytucji publicznej, na której można było znaleźć informacje o lokalizacji, godzinach otwarcia, cenach biletów, ale też wiele artykułów, filmów i treści edukacyjnych dla nauczycieli, rodziców i dzieci. Strona umożliwiała także zakup biletów on-line, jednak dotąd korzystało z tej funkcji tylko ok. 5% odwiedzających. Planując przebudowę serwisu, Klient zwrócił się do nas z prośbą o przeprowadzenie zarówno audytu SEO, jak i audytu UX obecnej strony.
Przeprowadzenie obu audytów to świetny pomysł dla firm, które planują przebudowę istniejącego serwisu. Przeanalizowanie kwestii technicznych, połączone z badaniem zachowań użytkowników, daje możliwość przygotowania rekomendacji, dzięki którym nowa strona będzie nie tylko lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, bardziej dopasowana do potrzeb użytkowników, ale też lepiej zrealizuje postawione przed nią cele sprzedażowe i wizerunkowe.
Audyt UX to doskonałe źródło wiedzy o zachowaniach Użytkowników. Pozwala m.in. zrozumieć, jakich informacji poszukują w serwisie, na których podstronach spędzają najwięcej czasu i jakie treści mobilizują ich np. do zakupu biletu on-line, a jakie do wykonania innych interakcji.
Audyt SEO daje dodatkową wiedzę, m.in. o źródłach ruchu, słowach kluczowych, po których użytkownicy trafiają na stronę główną i podstrony oraz o aspektach technicznych, które pozwalają przyspieszyć ładowanie strony czy zwiększyć jej widoczność w wyszukiwarkach.
Główne zagadnienia, z którymi zwrócił się do nas Klient:
W audycie UX nasi specjaliści wykorzystali m.in. metodyki:
Wszystkie badane aspekty zostały przeanalizowane pod kątem mocnych stron i problemów z user experience witryny. W wyniku audytu wykryto 46 problemów z UX strony i sklepu z biletami, w tym 11 sklasyfikowanych jako krytyczne, a 15 jako istotne.
Dzięki audytowi UX udało się zidentyfikować problemy związane m.in. z:
Dzięki zastosowaniu Hotjar, czyli narzędzia umożliwiającego śledzenie aktywności użytkowników na stronie (z podziałem na użytkowników desktopowych i mobilnych), udało się ustalić:
Analiza danych z Hotjar pozwoliła też zauważyć trudności, na jakie natrafiali w witrynie użytkownicy.
Audyt SEO uzupełnił rekomendacje zebrane podczas audytu UX o dodatkowe informacje. Badaliśmy w nim m.in:
Dzięki audytowi SEO udało się m.in. zauważyć problemy z duplikacją treści oraz zdiagnozować niewykorzystany potencjał w materiałach dotyczących głównego obiektu zainteresowania wśród użytkowników (główny temat działalności klienta). Powodem komplikacji w swobodnym prowadzeniu strony (i bieżącym wprowadzeniu rekomendowanych zmian) było też korzystanie z autorskiego CMSa, który uniemożliwiał zarządzanie strukturą nagłówków czy też pełne redagowania treści.
Dodatkowo przygotowaliśmy dla Klienta wytyczne, jak przygotowywać stronę, by była zgodna z wytycznymi ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Więcej o samej ustawie napiszemy w kolejnym artykule.
Poza przygotowaniem obszernych raportów, omówiliśmy je dodatkowo podczas spotkania z Klientem. Osobiste przedstawienie wniosków i rekomendacji było też okazją, by pogłębić najbardziej interesujące zagadnienia. Efekty naszych prac czekają obecnie na wdrożenie.
Jako agencja, która wyrosła na świadczeniu usług SEO widzimy często, że Klienci skupiają się na działaniach SEO i pokładają w nich ogromną nadzieję na zwiększenie nie tylko widoczności czy ruchu, ale też sprzedaży czy liczby zapytań handlowych. Jeśli jednak strona nie jest zoptymalizowana pod kątem zachowań Użytkowników, samo SEO może nie wystarczyć.
Dlatego niezbędnym elementem budowania strategii marketingu online jest dobre zaprojektowanie strony tak, by Użytkownicy, kiedy na nią trafią, nie tylko łatwo i szybko znaleźli poszukiwane informacje, ale też wykonali przewidzianą przez właściciela strony interakcję np. wypełnili formularz, zamówili usługę, kliknęli na numer telefonu i wybrali go.
Dlaczego warto zadbać o to, żeby jeden podmiot był odpowiedzialny zarówno za audyt SEO, jak i UX? Przede wszystkim ze względu na spójność obu kierunków – analiza jest wtedy kompleksowa, obejmuje wszystkie zagadnienia i nie zostają pominięte elementy, których nie objął ani jeden ani drugi audyt.
Jeżeli Ty również zauważyłeś:
to zanim zaczniesz wprowadzać zmiany – pomyśl najpierw o audycie UX. Dowiesz się o wszystkich problemach, dostaniesz gotowe rozwiązania i będziesz mógł określić, które zmiany, w jakiej kolejności wprowadzić.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211