Audyt UX czy audyt SEO – dlaczego warto zrobić obydwa?

Przeczytasz w około: 6 minut

Wróć do Case Studies

Sprzedaż biletów, a może funkcja edukacyjna i informacyjna? Co powinno być nadrzędnym celem dla serwisów internetowych atrakcji turystycznych, teatrów, muzeów czy instytucji kultury? Razem z naszym Klientem szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jak najlepiej połączyć te wszystkie funkcje na jednej stronie internetowej.

Stan wyjściowy, wyzwania i cele

Serwis naszego klienta był rozbudowaną stroną internetową instytucji publicznej, na której można było znaleźć informacje o lokalizacji, godzinach otwarcia, cenach biletów, ale też wiele artykułów, filmów i treści edukacyjnych dla nauczycieli, rodziców i dzieci. Strona umożliwiała także zakup biletów on-line, jednak dotąd korzystało z tej funkcji tylko ok. 5% odwiedzających. Planując przebudowę serwisu, Klient zwrócił się do nas z prośbą o przeprowadzenie zarówno audytu SEO, jak i audytu UX obecnej strony.

Przeprowadzenie obu audytów to świetny pomysł dla firm, które planują przebudowę istniejącego serwisu. Przeanalizowanie kwestii technicznych, połączone z badaniem zachowań użytkowników, daje możliwość przygotowania rekomendacji, dzięki którym nowa strona będzie nie tylko lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, bardziej dopasowana do potrzeb użytkowników, ale też lepiej zrealizuje postawione przed nią cele sprzedażowe i wizerunkowe.

Audyt UX to doskonałe źródło wiedzy o zachowaniach Użytkowników. Pozwala m.in. zrozumieć, jakich informacji poszukują w serwisie, na których podstronach spędzają najwięcej czasu i jakie treści mobilizują ich np. do zakupu biletu on-line, a jakie do wykonania innych interakcji.

Audyt SEO daje dodatkową wiedzę, m.in. o źródłach ruchu, słowach kluczowych, po których użytkownicy trafiają na stronę główną i podstrony oraz o aspektach technicznych, które pozwalają przyspieszyć ładowanie  strony czy zwiększyć jej widoczność w wyszukiwarkach.

Główne zagadnienia, z którymi zwrócił się do nas Klient:

  • stworzenie wytycznych do przebudowy strony,
  • sprawdzenie, jak zachowują się użytkownicy w serwisie – na jakich informacjach spędzają najwięcej czasu, jakie podstrony przeglądają, w jaki sposób poruszają się wewnątrz serwisu,
  • dostosowanie strony do wytycznych ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, która weszła w życie w 2019 roku i reguluje m.in. wygląd stron internetowych podmiotów publicznych,
  • zwiększenie sprzedaży biletów on-line,
  • weryfikacja przyczyn wzrostu współczynnika odrzuceń.

Audyt UX – jakie informacje możemy z niego wyciągnąć?

W audycie UX nasi specjaliści wykorzystali m.in. metodyki:

  • wędrówkę poznawczą,
  • analizę heurystyczną,
  • analizę zachowań użytkowników na stronie (z pomocą oprogramowania HotJar).

Wszystkie badane aspekty zostały przeanalizowane pod kątem mocnych stron i problemów z user experience witryny. W wyniku audytu wykryto 46 problemów z UX strony i sklepu z biletami, w tym 11 sklasyfikowanych jako krytyczne, a 15 jako istotne.

Dzięki audytowi UX udało się zidentyfikować problemy związane m.in. z:

  • responsywnością panelu zakupowego na stronie z biletami (co wpływa na zmniejszenie sprzedaży online na urządzeniach mobilnych).
  • nawigacją witryny (niepotrzebne powtórzenia funkcjonalności  utrudniają  eksplorację strony oraz mogą stanowić czynnik zniechęcający użytkowników do korzystania z niej).
  • zawartością multimedialną (pod kątem banerów czy grafik, które mogą być mylnie odebrane przez użytkowników jako reklama lub spam).
  • procesem zakupowym (dobrze zaprojektowany wpłynie na wynik sprzedaży).
  • formatowaniem treści.

Dzięki zastosowaniu Hotjar, czyli narzędzia umożliwiającego śledzenie aktywności użytkowników na stronie (z podziałem na użytkowników desktopowych i mobilnych), udało się ustalić:

  • ile kliknięć i w jakie elementy strony wykonali Użytkownicy żeby dojść do celu,
  • jak głęboko eksplorowali poszczególne podstrony (dane z map scrollowania),
  • w jaki sposób przeglądali witrynę (mapy ruchów myszką).

Analiza danych z Hotjar pozwoliła też zauważyć trudności, na jakie natrafiali w witrynie użytkownicy.

Audyt SEO jako wzmocnienie i uzupełnienie audytu UX

Audyt SEO uzupełnił rekomendacje zebrane podczas audytu UX o dodatkowe informacje. Badaliśmy w nim m.in:

  • strukturę serwisu,
  • treści na stronie,
  • frazy kluczowe i strony docelowe,
  • widoczność serwisu,
  • parametry techniczne.

Dzięki audytowi SEO udało się m.in. zauważyć problemy z duplikacją treści oraz zdiagnozować niewykorzystany potencjał w materiałach dotyczących głównego obiektu zainteresowania wśród użytkowników (główny temat działalności klienta). Powodem komplikacji w swobodnym prowadzeniu strony (i bieżącym wprowadzeniu rekomendowanych zmian) było też korzystanie z autorskiego CMSa, który uniemożliwiał zarządzanie strukturą nagłówków czy też pełne redagowania treści.

Wytyczne ustawy o dostępności cyfrowej podmiotów publicznych 

Dodatkowo przygotowaliśmy dla Klienta wytyczne, jak przygotowywać stronę, by była zgodna z wytycznymi ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Więcej o samej ustawie napiszemy w kolejnym artykule.

Poza przygotowaniem obszernych raportów, omówiliśmy je dodatkowo podczas spotkania z Klientem. Osobiste przedstawienie wniosków i rekomendacji było też okazją, by pogłębić najbardziej interesujące zagadnienia. Efekty naszych prac czekają obecnie na wdrożenie.

Podsumowanie

Jako agencja, która wyrosła na świadczeniu usług SEO widzimy często, że Klienci skupiają się na działaniach SEO i pokładają w nich ogromną nadzieję na zwiększenie nie tylko widoczności czy ruchu, ale też sprzedaży czy liczby zapytań handlowych. Jeśli jednak strona nie jest zoptymalizowana pod kątem zachowań Użytkowników, samo SEO może nie wystarczyć.

Dlatego niezbędnym elementem budowania strategii marketingu online jest dobre zaprojektowanie strony tak, by Użytkownicy, kiedy na nią trafią, nie tylko łatwo i szybko znaleźli poszukiwane informacje, ale też wykonali przewidzianą przez właściciela strony interakcję np. wypełnili formularz, zamówili usługę, kliknęli na numer telefonu i wybrali go.

Dlaczego warto zadbać o to, żeby jeden podmiot był odpowiedzialny zarówno za audyt SEO, jak i UX? Przede wszystkim ze względu na spójność obu kierunków – analiza jest wtedy kompleksowa, obejmuje wszystkie zagadnienia i nie zostają pominięte elementy, których nie objął ani jeden ani drugi audyt.

Jeżeli Ty również zauważyłeś:

  • spadek sprzedaży on-line,
  • spadek konwersji na swojej stronie,
  • małą liczbę powracających użytkowników,
  • problem z responsywnością,

to zanim zaczniesz wprowadzać zmiany – pomyśl najpierw o audycie UX. Dowiesz się o wszystkich problemach, dostaniesz gotowe rozwiązania i będziesz mógł określić, które zmiany, w jakiej kolejności wprowadzić.

Skontaktuj się z nami!

Case Study

Audyt UX czy audyt SEO – dlaczego warto zrobić obydwa?

Sprzedaż biletów, a może funkcja edukacyjna i informacyjna? Co powinno być nadrzędnym celem dla serwisów internetowych atrakcji turystycznych, teatrów, muzeów czy instytucji kultury?

Czytaj więcej

Kampania na medal! Jak zwiększyliśmy aż 5 – krotnie ROI w kampaniach sprzętu sportowego?

Dobrze przeprowadzona gra zespołowa – zrozumienie po stronie Klienta i Jego szybkie reagowanie na rekomendacje, a także zaangażowana praca całego zespołu i współpraca między działami SEO, PPC, Content&Strategy zaprocentowały wzrostem wyników.

Czytaj więcej

Wzrost przychodu o 70% z SEO i 92% z Google Ads

Wsparcie wielu kanałów promocji oraz płynne wykorzystanie budżetu, pozwoliły na osiągnięcie wyników praktycznie nieosiągalnych przy zastosowaniu tylko jednej formy promocji.

Czytaj więcej

Tak działa SEO! Wzrost sprzedaży o 450% i rozpoznawalność w całej Polsce

Na start mieli w kieszeni 10 tys. zł. Dziś wartość samego parku maszynowego nieznanej do niedawna wrocławskiej firmy przekracza już milion złotych. Media piszą o Ideashirt jako o „koszulkowym imperium”. Poznajcie historię naszego klienta.

Czytaj więcej

Korzyści z Google Ads dla małego e-commerce z branży turystycznej

Często spotykamy się z twierdzeniem, że kampanie Google Ads mogą przynieść zadowalające efekty jedynie przy wykorzystaniu dużego budżetu. Nasze doświadczenie wskazuje na zupełnie odmienne wnioski.

Czytaj więcej

Milion złotych przychodu w 3 miesiące. Jak to zrobiliśmy?

Czasem zupełnie nie słuchamy naszych klientów. Tak zdarzyło się, gdy pewien sklep narciarski zwrócił się do Rocket Media z prośbą o zwiększenie wyników sprzedaży w sezonie. Chciał, by zwrot z inwestycji w reklamę wyniósł 1000%. Zamiast tego, osiągnęliśmy 2500%. Cóż, zdarza się. Najlepszym.

Czytaj więcej
Inne Case Study
ROCKETMEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211

Ochrona prywatności

Szanowny Kliencie, chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Gwarantujemy, że zadbamy o Twoją prywatność, Twoje dane będą u nas bezpieczne, a Ty będziesz mógł cofnąć swoją zgodę w każdej chwili poprzez specjalny formularz, który utworzyliśmy na podstronie polityka prywatności.

Prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody:
Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych zapisywanych w tych plikach, które pozostawiam w ramach korzystania z niniejszego Serwisu. Mam świadomość, że moje dane będą przetwarzane w celu analizy mojego zachowania na stronie Rocketmedia.pl przez Rocket Media Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Wagonowej 2d oraz zaufanych partnerów tej firmy. Zgodę mogę wycofać w każdej chwili za pomocą formularza zamieszczonego w zakładce polityka prywatności.

Chcę korzystać z serwisu Rocket Media i  wyrażam zgodę