Wielkość ma znaczenie… optymalizacja obrazków

Przeczytasz w około: 3 minuty

Spis treści:

Długo ładujące się strony to coś co każdego potrafi zirytować. Dla większości minęły już czasy zbyt wolnego Internetu. Coraz częściej winowajcą za długi czas ładowania jest właśnie sama strona. Jednakże tekst, nawet jeżeli jest go bardzo dużo (co mocno zalecamy), nie powoduje opóźnień. Pozostają nam naturalnie obrazki.Optymalizacja grafik i zdjęć na stronie to szereg działań, które należy przeprowadzić. Pozornie nie jest to tylko zmniejszenie rozmiaru.

Wskazówki optymalizacyjne – obrazki

Oto kilka wskazówek, którymi warto się pokierować przy optymalizacji grafik na stronie:

  • rozszerzenie pliku – ma znaczenie czy jest to jpg, png, czy gif. Najpopularniejsze jest rozszerzenie pliku jpg i często ono oszczędza najwięcej rozmiaru pliku.

  • nazwa pliku – Google czyta adresy. Zauważa w nich słowa kluczowe. Więc zamiast nazywać plik 2143124234324.jpg warto go nazwać niebieski-rower.jpg. Taka nazwa jest nawet lepsza dla użytkownika, który może chcieć pobrać plik i używać go na komputerze.

  • rozmiar pliku – w tym miejscu rozmiar ma znaczenie. Naturalnym jest, że jak najmniejszy rozmiar obrazka spowoduje, że strona będzie ładować się szybciej. Oczywiście też Google zaleca by kompresja nie odbywała się kosztem jakości i widoczności treści obrazka. Jednakże zapisując przykładowo obrazek w Photoshopie w jakości nieco niższej pozwoli nam to zaoszczędzić wiele bajtów bez zbytniej utraty jakości.

  • rozdzielczość zdjęć – oczywiście chcemy by wszystko w naszej witrynie było wysokiej jakości. Ale czy jest sens zamieszczać zdjęcia w rozdzielczości FullHD, które to powodują, że musimy stronę przewijać horyzontalnie? Trzeba też pamiętać o użytkownikach urządzeń mobilnych, którym takie zdjęcie otwierać się będzie kilka minut. Oczywiście przykład z rozmiarem FullHD jest przesadzony, ale pokazuje, że trzeba pamiętać o odpowiednim dostosowaniu rozdzielczości do strony i potrzeb.

  • atrybut alt – bardzo ważny znacznik w kodzie obrazka. Pozwala on na wyświetlenie danego tekstu w przypadku nie załadowania się obrazka (może się to zdarzyć z różnych przyczyn, chociażby błędu serwera). Google zwraca na niego uwagę – wręcz daje możliwość twórcy na opisanie zawartości obrazka. Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, ale oczywiści naturalnie – nie wypełniać ich po brzegi zbitą papką słów kluczowych.

  • atrybut title – nie uznawany przez Google w takim samym stopniu co alt, jednakże daje kolejną możliwość na zmieszczenie słów kluczowych. Co nie zaszkodzi to może pomóc. Pamiętajmy o tym.

  • mikroformaty – są niezwykle przydatne i z natury pomagają robotom w odpowiednim indeksowaniu i interpretowaniu elementów na stronie. A któż nie chce by jego strona była odpowiednio widziana przez roboty. Schema.org podaje również odpowiednie znaczniki właśnie dla plików graficznych zamieszczonych w serwisie.

  • mapa obrazków – podobnie jak mapę adresów strony warto wykonać również oddzielną sitemapę zdjęć i obrazków w formie pliku XML. Należy go zgłosić podobnie jak sitemapę adresów podstron.

  • unikalność – jak z każdym elementem na stronie czy nawet całym Internecie liczy się unikalność. Masa powielonych grafik nie pomoże stronie. Nie pokażą się też one w wynikach wyszukiwania grafiki.

Narzędzia, wskazówki, podpowiedzi…

Poniżej kilka stron, które pomogą w procesie optymalizacji obrazków:

Podsumowanie

Optymalizacja obrazków jest procesem pozornie prostym. Ot, dodajemy zdjęcia w miarę niskiej rozdzielczości. Ale czy na pewno? Powyższe wskazówki mówią, że jest kilka aspektów, o których należy pamiętać. A warto o nich pamiętać z uwagi na znaczenie optymalizacji strony w dobie dzisiejszych zmian w algorytmie.

Potrzebujesz wsparcia w SEO?

Napisz do nas
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211