Spis treści:
Opracowanie odpowiedniego briefu może okazać się wyzwaniem – szczególnie wtedy, gdy chcemy przekazać wykonawcy wszystkie istotne informacje w sposób klarowny i zwięzły. To właśnie w tym dokumencie zawarte są informacje, cele i oczekiwania klienta, które stanowią bazę do tworzenia skutecznej kampanii marketingowej – wytyczne te należy więc skonstruować w taki sposób, aby umożliwić specjalistom z agencji marketingowej opracowanie działań, które jak najlepiej spełniają Twoje wymagania. Jak stworzyć idealny brief w kilku prostych krokach? Podpowiadamy.
Brief marketingowy to forma pisemnego komunikatu, za pomocą którego możesz przedstawić zespołowi odpowiedzialnemu za realizację działań marketingowych kluczowe informacje na temat Twojej firmy oraz obranych przez nią celów biznesowych. Dokument ten ma na celu dostarczenie specjalistom wszystkich niezbędnych danych, które pomogą im zrozumieć potrzeby klienta – dobrze opracowany brief stanowi więc bazę dla dalszych prac nad kampanią marketingową.
Tworzenie briefu często sprawia sporo problemów nawet działającym już od lat na rynku przedsiębiorcom, którzy swój biznes znają przecież od podszewki. Do głównych zadań ekspertów z agencji marketingowej należy opracowanie takiej strategii promocji, która jak najlepiej wpasuje się w Twoje oczekiwania. Działania te powinny być zgodne z przedstawioną przez Ciebie wizją – warto więc skonstruować brief w sposób przemyślany, a wszelkie pojawiające się wątpliwości na bieżąco konsultować ze specjalistami, którzy kompleksowo wesprą Cię na każdym etapie tworzenia dokumentu.
Umiejętnie skonstruowany brief powinien spełniać kilka kluczowych wymogów. Dokument, który przekażesz specjalistom z agencji marketingowej, musi cechować się czytelnością, precyzyjnością oraz spójnością – upewnij się więc, że wszystkie elementy briefu opierają się o realistyczne i osiągalne cele, które nie kolidują z posiadanymi przez Ciebie zasobami i budżetem. Podpowiadamy, na jakie aspekty należy zwrócić szczególną uwagę, konstruując wytyczne dla zespołu marketingowego.
Tworzenie briefu należy rozpocząć od określenia kluczowych założeń kampanii – tak przygotowana analiza pozwoli specjaliście zrozumieć obrany przez Twoją markę cel biznesowy. Opisz, w jaki sposób wyobrażasz sobie rezultaty planowanych działań. Twoje oczekiwania mogą dotyczyć m.in. poprawy wizerunkowej, zwiększenia uzyskiwanych zysków lub wzmocnienia rankowania strony internetowej firmy. Pamiętaj, że cele muszą być mierzalne. Nie musisz znać zasad obliczania kluczowych wskaźników wydajności kampanii – w miarę możliwości warto jednak zdefiniować cele w sposób ilościowy, szacując na starcie, jakie zyski okażą się dla Ciebie zadowalające.
Wiesz już, co chcesz przekazać zespołowi kreatywnemu? Kolejnym krokiem konstruowania briefu jest wyznaczenie targetu – określenie grupy odbiorców umożliwi bowiem wskazanie kanałów komunikacyjnych, które jak najlepiej pozwolą zrealizować założone cele. Nie jesteś pewien, w jaki sposób zdefiniować rynek docelowy swojego biznesu? Zastanów się, jacy odbiorcy czerpią największe korzyści z oferowanych przez Ciebie produktów lub usług – precyzyjnym wytypowaniem targetu zajmą się specjaliści z agencji marketingowej, którzy po zastosowaniu sprawdzonych metod badawczych określą konkretny segment konsumentów, najlepiej utożsamiający się z Twoją firmą.
Zidentyfikuj kanały marketingowe, które uważasz za najbardziej kluczowe dla swojej sprzedaży. Chcesz zainwestować w kampanie płatne Google Ads, działania reklamowe w mediach społecznościowych czy marketing treści? Poważna, zabawna, emocjonalna czy profesjonalna – przygotuj wytyczne dotyczące przekazu i tonu, które chciałbyś wdrożyć w komunikacji z odbiorcami. Pamiętaj, że nad całą realizacją czuwa grupa ekspertów, która specjalizuje się w różnorodnych segmentach marketingu. W Rocket Media opracowujemy szerokie spektrum działań, sięgające licznych gałęzi reklamy internetowej – podczas planowania przebiegu współpracy razem z Tobą określimy więc konkretne rozwiązania, które zostaną przez nas wdrożone.
Przeanalizuj wszystkie działania, które chcesz podjąć w ramach kampanii i wyznacz spośród nich te, mające dla Ciebie najwyższy priorytet. Przedstaw agencji oczekiwane terminy realizacji wskazanych działań – skonsultuj się ze specjalistami, aby mieć pewność, że przewidywane przez Ciebie okresy wdrażania kampanii są akceptowalne i wykonalne. Podczas rozmowy z opiekunem z firmy marketingowej warto ustalić również sposób regularnej komunikacji i aktualizacji postępów przyjętej strategii działań.
Wybierz maksymalną kwotę, jaką jesteś gotów przeznaczyć na kampanię. Ustal, czy budżet jest sztywny, czy też istnieje pewien zakres elastyczności. Czy w przypadku wystąpienia dodatkowych wyzwań w trakcie kampanii będziesz w stanie dopasować nieco zadeklarowaną kwotę? Wytypuj realistyczną sumę, na podstawie której zaproponujemy usługi najlepiej wykorzystujące potencjał Twojej działalności.
Tworzenie briefu może przysparzać sporo kłopotu – choć proces ten stanowi niemałe wyzwanie, jest on niezbędny, aby współpracująca z Tobą agencja mogła efektywnie rozpocząć pracę nad projektem. Pamiętaj jednak, że w przypadku jakichkolwiek trudności z opracowywaniem dokumentu, w każdej chwili możesz skorzystać ze wsparcia specjalistów – ich wiedza i doświadczenie pomogą Ci stworzyć plan, który jak najlepiej spełni Twoje oczekiwania.
Pozycjonowanie witryn internetowych, obsługa płatnych reklam online czy planowanie i tworzenie treści sprzedażowo-promocyjnych – w Rocket Media pracujemy projektowo, dobierając działania w taki sposób, aby przyniosły one Twojej marce jak największe profity. Zastanawiasz się nad rozpoczęciem współpracy z naszymi specjalistami? Wypełnij formularz dostępny na stronie, dołączając do niego wstępy brief – przekaż nam w nim, w jaki sposób możemy Ci pomóc, a my zajmiemy się całą resztą.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211