Spis treści:
Skuteczność działań marketingowych stanowi kluczowy element osiągnięcia długofalowego sukcesu – szczególnie w przypadku przedsiębiorstw, działających w wysoce konkurencyjnych branżach. Wydatki na marketing to często znaczący fragment budżetu firmy, dlatego ważne jest, aby mieć pewność, że inwestycje te przynoszą oczekiwany zwrot. W niniejszym artykule omówimy, jak zweryfikować skuteczność wydatków ponoszonych na marketing, zarówno w kontekście wewnętrznego zespołu, jak i działań zewnętrznej agencji.
Pierwszym krokiem w ocenie skuteczności podejmowanych przez firmowy zespół działań marketingowych, jest ustalenie klarownych celów i wskaźników wydajności (KPI). Wśród wskaźników, które warto wziąć pod uwagę, dobrze byłoby wskazać m.in. ogólny wzrost sprzedaży, liczbę generowanych przez poszczególne kanały leadów, ogólne konwersje na stronie internetowej czy zaangażowanie odbiorców poprzez media społecznościowe. Te konkretne dane stanowią punkt odniesienia względem przyszłych działań umożliwiają monitorowanie postępów.
Drugim etapem jest analiza zwrotu z inwestycji (ROI). Jeśli firma wydaje na reklamę 1000 złotych, a generuje z niej 3000 złotych zysku, to ROI wynosi 200%. W przypadku odnotowania wartości negatywnych (lub znacząco odstających od wyników osiąganych w poprzednich przedziałach czasowych), mogą one sygnalizować błędy techniczne w prowadzonych działaniach lub potrzebę dostosowania strategii marketingowej.
Trzecią czynnością, którą warto mieć na względzie przez cały okres optymalizacji i oceny wydatków na poczet działań marketingowych, jest podstawowy „biały wywiad” i analiza konkurencji – zarówno samodzielna, jak i przy pomocy dedykowanych narzędzi SEO. Porównaj swoje wyniki z przedsiębiorstwami, które są Twoimi bezpośrednimi rywalami w danym segmencie i oceń swoją pozycję na tle przedstawicieli branży.
Decydując się na nawiązanie współpracy z doświadczoną agencją marketingową, mamy prawo oczekiwać, że przeprowadzone przez nią działania będą skuteczne i zgodne z aktualną wiedzą branżową. Trzeba podkreślić również, że klient ma prawo oczekiwać szeroko pojętej transparentności i wsparcia opiekuna umowy w zakresie budzących wątpliwości zagadnień.
Co zrobić w sytuacji, w której chcielibyśmy dokonać samodzielnej oceny skuteczności pracy specjalistów, lecz nie czujemy się wystarczająco biegli w tej materii? Wśród zagadnień, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, warto wymienić m.in.:
Zadaj agencji pytania na temat monitorowanych wskaźników KPI, takich jak liczba słów kluczowych w poszczególnych TOP-ach, wyniki poszczególnych kampanii płatnych czy wygenerowany ruch w mediach społecznościowych. Nie wahaj się pytać o konkretne elementy składowe raportów, które przygotowuje agencja – dowiedz się więcej na temat planowanych wyników oraz upewnij się, że dostarczone przez specjalistów informacje będą zawierać wszystkie dane, potrzebne do oszacowania całościowego ROI.
Regularnie przeprowadzaj nieformalny audyt działań, którymi zajmuje się agencja. Sprawdź, czy zainicjowane przez nią kampanie i procesy są zgodne z określonymi celami i strategią firmy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, nie wahaj się zapytać o przyczyny podjęcia konkretnych decyzji – doświadczony specjalista z pewnością wyjaśni Ci, jakie korzyści może przynieść zmiana dotychczasowej strategii.
Wykorzystaj znajomość rynkowych trendów oraz działalności konkurencji aby ocenić, czy agencja dostosowuje strategię do zmieniających się realiów danego sektora. Nie wahaj się również wtajemniczyć agencję w realia swojej branży, dzieląc się istotnymi informacjami w obszarze sezonowości, nowinek branżowych czy przewidywanych trendów.
W sytuacji, w której prowadzone przez specjalistów działania przestały przynosić oczekiwane rezultaty, warto rozważyć technikę optymalizacji konwersji, znanej jako testowanie A/B. Polega ona na porównaniu skuteczności dwóch wersji tej samej strony internetowej, kampanii e-mailowej bądź reklamy poprzez prowadzenie subtelnych zmian i analizę, która z wprowadzonych wersji przynosi lepsze wyniki. Omawiaj z agencją obszary, w których zauważyłeś malejące zaangażowanie konsumentów – testy A/B mogą pomóc w ponownym pozyskaniu ich zainteresowania.
Należy podkreślić, że pozyskanie nowych klientów jest równie ważne, co utrzymanie obecnych. Ustalenie działań, które pozwolą nam przekonać dotychczasowych konsumentów do dalszego korzystania z naszej oferty, może znacznie wpłynąć na skuteczność działań marketingowych i odnotowane zyski. Jeśli zaobserwowałeś znaczący odpływ klientów lub spadek zainteresowania określonym produktem bądź usługą, podziel się taką informacją z agencyjnym specjalistą, który pomoże Ci ustalić przyczyny takiego stanu rzeczy.
Aby tworzone przez agencję kampanie uzyskiwały oczekiwany odzew wśród klientów, specjaliści często decydują się na segmentację odbiorców, dostosowując komunikację do różnych grup docelowych. Tworzenie spersonalizowanych treści i ofert, odwołujące się do potrzeb charakterystycznych dla danej grupy, może zwiększyć zaangażowanie klientów. Twoje wieloletnie doświadczenie we współpracy z klientami jest w tym aspekcie nieocenione – nie wahaj się podzielić z agencją swoimi obserwacjami na temat klientów, dzięki czemu specjaliści będą w stanie tworzyć jeszcze bardziej skuteczne komunikaty.
Powyższe czynniki to zaledwie część z aspektów, które mogą pomóc nam zarówno w ocenie skuteczności pracującej dla nas agencji, jak i zwiększeniu jej wydajności. Aby podjęta współpraca mogła przynieść jak najlepsze efekty, kluczową rolę odgrywa sprawna wymiana informacji oraz transparentność – wiedza ekspertów w dziedzinie marketingu internetowego powinna iść w parze z informacjami klienta na temat specyfiki i prawideł, rządzących daną branżą.
Zapoznając się z raportami na temat zrealizowanych działań, poświęć szczególną uwagę kilku pojęciom, określającym skuteczność realizowanych procesów i kampanii płatnych. Wśród kluczowych definicji, które powinien znać każdy przedsiębiorca, decydujący się na skorzystanie ze wsparcia agencji marketingu internetowego, można wymienić m.in.:
Ocena skuteczności działań marketingowych to proces wieloetapowy, który wymaga analizy danych, monitorowania wskaźników wydajności oraz dostosowywania strategii w oparciu o wyniki. Testowanie A/B i analiza retencji klientów to tylko niektóre z narzędzi dostępnych dla marketerów, aby osiągnąć lepsze rezultaty. Nasz zespół nieustannie doskonali swoje umiejętności w zakresie analizy marketingowej, aby efektywnie zarządzać dysponowanym budżetem i zwiększać zwrot z inwestycji naszych klientów.
Specjaliści Rocket Media to załoga o zróżnicowanych kompetencjach, która dokłada wszelkich starań, aby zapewnić naszym klientom kompleksową obsługę w nieustannie ewoluującym świecie marketingu internetowego. Na przestrzeni ponad 10 lat zaufały nam dziesiątki klientów, reprezentujących odmienne gałęzie handlu i usług, którym przyświecał jeden, nadrzędny cel – zwiększenie rentowności swojej marki. Już dziś skontaktuj się z naszymi ekspertami i zobacz, jak możemy Ci pomóc.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211