Memy w marketingu on-line, czyli jak dotrzeć do millenialsów i pokolenia Z?

Przeczytasz w około: 7 minut
keep calm and make memes

Spis treści:

Przybierają różne formy i kształty. Błyskawicznie opanowały internet i stopniowo przeniknęły do codziennego języka. Z powodzeniem podbijają media tradycyjne, korzysta z nich również premier Mateusz Morawiecki. Memy, bo o nich mowa, stały się częścią cyfrowej społeczności, w której jeden obrazek potrafi wyrazić więcej niż tysiąc znaków.

Czym jest mem? Zaczynając od podstaw

Zdefiniowanie mema jest znacznie trudniejsze niż mogłoby się to wydawać. Wikipedia wyróżnia aż 9 (!) nadrzędnych kategorii memów, różniących się tematyką i podmiotem, wykorzystywanym językiem czy kompozycją. Na potrzeby poniższego artykułu możemy pokusić się o stworzenie jednej definicji, która będzie uwzględniać możliwie największą liczbę czynników – mem to zazwyczaj humorystyczny obrazek, składający się z ilustracji i podpisu, które łączą szeroko rozpoznawalne elementy kultury internetu.

Czy każdy „śmieszny obrazek” z sieci jest memem? Nie, podobnie jak nie każdy mem porusza żartobliwą tematykę. Choć pierwsze kroki w kulturze memów mogą wydać Ci się skomplikowane, wystarczy regularnie zapoznawać się z bieżącymi trendami w sieci, aby błyskawicznie obudzić w sobie wewnętrznego memologa.

Memy przebiły się również do krajowej polityki na najwyższym szczeblu.

Trzy cechy dobrego mema

Jeśli zapoznałeś się już definicją mema i przewertowałeś internet w poszukiwaniu najświeższych memów, być może naszła Cię ochota na przygotowanie własnej kreacji. Planując podbój internetu przy pomocy własnego contentu, warto pamiętać o trzech uniwersalnych kryteriach:

Humor

Satyryczny charakter mema jest zazwyczaj powiązany z grupą docelową odbiorców. Niektóre z nich opierają się o łagodne dowcipy, inne stawiają na czarny humor. Profile firmowe, które publikują memy, decydują się zazwyczaj na umiarkowaną satyrę, która nie dotyka wrażliwej tematyki.

Komunikacja Lidla często opiera się o zabawę słowem i abstrakcyjny sposób prezentowania bieżącej oferty.

Jasność przekazu

Udostępniane treści powinny być jasno i klarownie osadzone w internetowej rzeczywistości. Innymi słowy, memy powinny być zrozumiałe na pierwszy rzut oka przez przeciętnego internautę – im więcej czasu zajmuje zrozumienie jego treści, tym gorzej spełnia swoje podstawowe zadanie.

Historia krwiożerczego laguna z Krakowa obiegła cały świat, stając się obowiązkowym elementem komunikacji wielu marketów i dyskontów.

Potencjał przekazywania dalej

Najważniejszym wyznacznikiem udanego mema jest jego zasięg i rozpoznawalność. Każdy lajk, udostępnienie bądź oznaczenie znajomego pokazuje, że publikowane przez Ciebie treści przypadły odbiorcom do gustu.

Ogórkowe kreacje marki Krakus towarzyszą jej już od 2017 roku. Powyższy przykład odwołuje się do nosacza sundajskiego – bohatera tysięcy memów wyśmiewających się z naszych narodowych przywar.

Kto będzie odbiorcą publikowanych memów? Identyfikujemy grupę docelową

Jeśli regularnie czytasz portale, skupiające się na analizie bieżącego rynku pracy, z pewnością natknąłeś się na pojęcia takie jak baby boomers czy millenialsi. Stosowana najczęściej struktura wyróżnia cztery nadrzędne pokolenia konsumentów, różniących się zarówno preferencjami zakupowymi, jak i wyznawanymi wartościami.

  1. Baby boomers (ur. 1946-64) – przedstawiciele najstarszej analizowanej grupy preferują zakupy stacjonarne, jednak nie wahają się zajrzeć do sieci w celu zapoznania się z charakterystyką produktu. Boomersi bywają (choć niesłusznie) pomijani w działaniach reklamowych w internecie.

  2. Pokolenie X (1965-80) – grupa ta doskonale odnajduje się w internetowej rzeczywistości, choć nie stanowi ona dla niej „naturalnego środowiska”. Chętnie dokonują zakupów on-line w sklepach internetowych i na portalach aukcyjnych. Często zapisują się do list mailingowych i programów lojalnościowych, są ważną grupą docelową marketingu na Facebooku.

  3. Pokolenie Y (1981-94)millenialsi deklarują niechęć do konsumpcjonizmu i szukają marek, których wizerunek jest oparty o odpowiadające im wartości. Wśród najskuteczniejszych kierunków działań marketingowych warto wymienić przede wszystkim reklamy w social media, real-time marketing (działania odnoszące się do wydarzeń bieżących) oraz user generated content (treści tworzone przez użytkowników).

  4. Pokolenie Z (od 1994) – najmłodsza grupa konsumentów od najwcześniejszych lat otaczała się urządzeniami elektronicznymi. Do narzędzi marketingowych, które najskuteczniej trafiają w ich preferencje, zaliczają się m.in. nowe portale społecznościowe, personalizacja treści, influencer marketing oraz autentyczny przekaz.

W świetle powyższych informacji jasno wynika, że najbardziej naturalnymi odbiorcami memów jest pokolenie Y oraz pokolenie Z – naturalni konsumenci treści internetowych, którzy odnajdują się w nich niczym ryba w wodzie.

Oczywiście, założenie to nie oznacza, że komunikacja przy użyciu memów względem iksów i boomersów będzie z góry skazana na porażkę. Warto pamiętać jednak, że przeciętnie są oni zauważalnie mniej obyci w cyfrowej rzeczywistości, przez co tego typu treści mogą wydawać się im niezrozumiałe.

Czy memy sprawdzą się w Twoim biznesie?

Choć jakość oferowanych usług czy sprzedawanych produktów jest jednym z najważniejszym wyznaczników rzetelnego przedsiębiorstwa, nie należy zapominać, że klienci podejmują decyzje zakupowe nie tylko w oparciu o racjonalną analizę – równie ważnym aspektem jest wizerunek danej firmy i jej wpływ na to, jak klienci postrzegają sami siebie.

Doskonałym przykładem są tutaj chociażby motocykle Harley-Davidson czy gitary Gibson – część klientów, którzy zdecydowali się na zakup tych produktów, chciała nabyć coś więcej, niż sam instrument czy pojazd. Chcieli poczuć się częścią wyjątkowego, ekskluzywnego środowiska, połączonego pasją, stylem życia i nieuchwytnym prestiżem.

Memy mogą pełnić podobną funkcję, tworząc aurę marki dla ludzi zdystansowanych, „na czasie” i z poczuciem humoru. Oczywiście, aby tego dokonać, należy rozumieć specyfikę oferowanego przez siebie produktu i charakterystykę swoich Klientów. Jeśli komunikacja przy pomocy memów współgra z ofertą firmy oraz znajduje aprobatę u odbiorców, może odnieść ona pożądany rezultat.

Komunikacja portalu Rocket Jobs chętnie sięga po znane i charakterystyczne memy, które dopasowuje do realiów pracy w branży marketingowej.

Garść wskazówek technicznych

Gdzie szukać aktualnych trendów?

W kwestii tej z pomocą przychodzą przede wszystkim rozmaite agregaty treści, takie jak anglojęzyczny Reddit czy polskojęzyczny Wykop. Warto przeglądać również największe portale satyryczne, takie jak 9gag czy Kwejk. Nie należy zapominać także o fanpage’ach oraz grupach tematycznych na Facebooku.

Kogo warto podglądać?

Memy są integralną częścią wielu anglojęzycznych fanpage’y firmowych na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Wśród marek kładących relatywnie duży nacisk na humorystyczną część komunikacji, warto wyróżnić serwis streamingowy Netflix, sieci restauracyjne Denny’s i Wendy’s czy BarkBox, firmę zajmującą się dystrybucją zabawek i smakołyków dla psów, która doskonale rozumie, że internet i urocze zwierzęta to nierozerwalne połączenie.

Na polskim rynku warto podglądać m.in. portal RocketJobs.pl, zbierający ogłoszenia pracy w branży marketingu, którego znaczna część postów w mediach społecznościowych jest powiązana z memami. Na pochwałę zasługują również ogórkowe kreacje na fanpage’u firmy Krakus, które w lekki i przyjemny sposób odwołują się do popkultury i trendów internetowych. Od dowcipnych nawiązań nie stroni również Lidl czy Ikea.

Ikea chętnie inspiruje się bieżącymi wydarzeniami ze świata – powyższy post został opublikowany w dniu zaprzysiężenia Joe Bidena na prezydenta USA.

Zastanawiasz się, czy warto postawić na memy?

Skontaktuj się ze specjalistami Rocket Media – stworzymy dla Ciebie unikalną strategię komunikacji, w której pochylimy się nad docelową grupą odbiorców wysyłanych przez Ciebie komunikatów. Pomożemy Ci ustalić odpowiedni kierunek publikowanego contentu i wspólnie pozyskamy nowych klientów, przyciągniętych za pomocą autentycznego przekazu.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211