Spis treści:
Opublikowany w styczniu 1996 r. esej Billa Gatesa pt. „Content is King”, to bez wątpienia jeden z najczęściej cytowanych tytułów publikacji w świecie marketingu. Choć założyciel Microsoftu trafnie przewidział kierunek rozwoju sieci, z oczywistych względów nie mógł on opracować uniwersalnego przepisu na dobrze rokujące treści.
Charakter publikowanego contentu jest ściśle związany z platformą, na jaką jest on przeznaczony. Czym powinna wyróżniać się komunikacja na firmowym blogu, Facebooku, Instagramie i LinkedInie? Czy każdy z wymienionych kanałów wymaga od nas opracowania nowej treści sprzedażowej? Zapoznaj się z krótkim porównaniem 4 kanałów informacyjnych i zastanów się, która z nich najlepiej oddaje charakter Twojej marki.
Na przestrzeni ostatnich lat zakładki „Blog” stały się nieodłącznym elementem firmowych stron internetowych. Blogi regularnie prowadzą sklepy e-commerce, freelancerzy oraz zakłady produkcyjne. Publikowanie treści blogowej pełni kilka istotnych zadań – wzmacnia działania w obrębie SEO, podnosi widoczność priorytetowych dla nas fraz i pozwala budować ekspercki wizerunek marki, która chętnie dzieli się wiedzą związaną z profilem swojej działalności.
To właśnie charakter świadczonych usług odgrywa kluczową rolę w formowaniu strategii komunikacyjnej. Jeszcze przed przystąpieniem do zapełniania bloga interesującymi treściami, warto odpowiedzieć sobie na kilka uniwersalnych pytań, które pomagają obrać odpowiedni kształt strategii komunikacyjnej:
Oczywiście, przytoczone powyżej pytania stanowią zaledwie fragment pełnoprawnej strategii contentowej. Ustalenie charakteru przyszłego bloga ułatwi nam dobór odpowiednich tematów i wykorzystywany w komunikacji język, dzięki czemu płynący z artykułów przekaz będzie spójny i zrozumiały dla odbiorców.
Firmowy fanpage na Facebooku stanowi obecnie absolutny must have. To doskonały sposób na poinformowanie klientów o nadchodzących nowościach czy promocjach, który może stanowić również platformę do wymiany opinii i informacji pomiędzy klientami. Podobnie jak w przypadku artykułów blogowych, charakter wpisów na fanpage’u powinien być ściśle powiązany z charakterystyką nadrzędnej grupy odbiorców.
Ze względu na krótszą formę postów oraz dynamicznie zmieniającą się ścianę z aktualnościami, komunikacja na Facebooku może być odbywać się nawet kilka razy dziennie. Publikowane posty nie muszą dotyczyć wyłącznie działalności Twojej firmy – to również odpowiednia platforma do publikowania m.in. informacji branżowych, które mogą przyczynić się do licznych dyskusji. Warto pamiętać jednak, że aktywne prowadzenia firmowego konta może wymagać od nas znacznie większej ilości zasobów, związanych z koniecznością moderacji toczonej wymiany zdań czy odpowiadaniu na zadawane przez klientów pytania.
Choć profesjonalne zarządzanie firmowym profilem wiąże się z dodatkowymi kosztami, nie sposób zaprzeczyć, że jego działalność stanowi zazwyczaj cenny atut, zwiększający naszą obecność w sieci. Warto podkreślić również, że zróżnicowany charakter działających na Facebooku marek sprawia, że portal ten sprzyja wielu odmiennym strategiom contentowym – wystarczy jedynie podążać za opracowanym planem, który będzie dostosowany do specyfiki naszej marki.
W przeciwieństwie do Facebooka, stawiającego na zróżnicowany content (teksty, obrazki, filmiki czy linki zewnętrzne), Instagram kładzie szczególny nacisk na zdjęcia. To one stanowią lwią część treści portalu – profile związane z podróżami, modą i szeroko pojętym life stylem gromadzą miliony obserwujących. To również jeden z ulubionych portali celebrytów, którzy chętnie dzielą się prywatnymi chwilami z życia.
Rozważając inwestycję w rozwój służbowego kanału na Instagramie warto pamiętać, że oferowane przez nas produkty bądź usługi powinny nadawać do się do promowania w formie wizualnej. Instagram to doskonałe miejsce do promocji dla kawiarni, restauracji czy butików modowych – niekoniecznie sprawdzą się w reklamowaniu warsztatów samochodowych czy biur rachunkowych. Jeśli Twój produkt dobrze wpasowuje się w instagramową estetykę, z pewnością warto rozważyć inwestycję w rozwój tego kanału promocyjnego.
W opozycji do wyżej wymienionych portali stoi LinkedIn – platforma zorientowana na nawiązywanie kontaktów pomiędzy firmami i specjalistami różnych branż. Networkingowy i profesjonalny charakter LinkedIna jest widoczny również w komunikatach, płynących z firmowych profili. Publikowane posty dotykają niemal wyłącznie sfer zawodowych i nie pozwalają na nadmiar socialowego „luzu”. Jednakże, jeśli lwia część działalności Twojej firmy opiera się na relacjach B2B, regularne prowadzenie profilu na LinkedIn może być rozwiązaniem dla Ciebie.
Warto pamiętać jednak, aby profesjonalny content i skupienie komunikacji na kwestiach biznesowych nie stało w opozycji do używanego języka. Publikowane przez nas komunikaty powinny być proste, zrozumiałe i zorientowane na odbiorcy („Ty” zamiast „my”). Regularne dostarczanie wysokiej jakości i angażującej treści zaprocentuje rosnącym zainteresowaniem potencjalnych kontrahentów.
Chcesz nawiązać współpracę z doświadczoną agencją, która pomoże Ci opracować optymalną strategię rozwoju treści na firmowym blogu? Skorzystaj z naszego autorskiego generatora usług, wypełnij brief i dołącz do naszych zadowolonych klientów, którzy zdecydowali się powierzyć nam prowadzenie działań contentowych, długofalowej optymalizacji SEO oraz kampanii PPC.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211