Spis treści:
Geomarketing to szereg zadań zakładających planowanie działań promocyjnych z wykorzystaniem danych geoprzestrzennych. Wdrożenie geomarketingu odbywa się poprzez oprogramowanie GIS (ang. Geographic Information System), który dostarcza wielu cennych informacji na temat relacji przestrzennych pomiędzy poszczególnymi obiektami. Czy połączenie marketingu z danymi spod znaku „geo” sprawdza się w każdym biznesie? Zapraszamy do lektury.
Fundamentem działań geomarketingowych są dane zbierane przez oprogramowanie GIS, które można powiązać z danym obszarem czy strefą geograficzną. Zgromadzone informacje można wykorzystać w zróżnicowanych działaniach, dotyczących nie tylko sfery e-marketingu. Uzyskane dane można:
Warto podkreślić, że geomarketing nie jest dziedziną zarezerwowaną wyłącznie dla działań w internecie. Dobrym przykładem skuteczności synergii działań promocyjnych z czynnikami geograficznymi mogą być działania, które prowadzą supermarkety. Dostarczone przez GIS informacje mogą pomóc w określeniu optymalnych miejsc na postawienie billboardów czy określeniu miejsc, w których kolportowane gazetki promocyjne docierają do największej liczby klientów.
Jakie światowe trendy i preferencje konsumentów sprawiają, że działania marketingowe oparte o dane geograficzne stają się coraz popularniejsze? Przyczyn tego zjawiska można doszukiwać się na kilku powiązanych ze sobą płaszczyznach. Z każdym rokiem rośnie:
W ramach ogólnej koncepcji geomarketingu wyróżnia się kilka rodzajów taktyk promocyjnych opartych o lokalizację potencjalnych klientów. Wśród najpopularniejszych metod na dotarcie do większej liczby klientów na danym obszarze warto wymienić m.in.:
Kierowanie reklam na określone lokalizacje geograficzne dla potencjalnego klienta może odbywać się zarówno za pośrednictwem adresu IP, jak i w oparciu o lokalizację urządzenia, ustaloną za pomocą odbiornika GPS, sygnału Wi-Fi czy Bluetooth. Doskonałym przykładem działania kierowania geograficznego są np. międzynarodowe sklepy internetowe, które po wejściu na stronę prezentują ceny w krajowej walucie.
Warto mieć jednak na względzie, że kierowanie geograficzne przy pomocy adresów IP nie jest metodą szczególnie precyzyjną, gdyż dostarcza nam jedynie ogólną lokalizację potencjalnego klienta. Rozwiązanie to szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku mniej restrykcyjnego zawężenia (np. na dane miasto bądź powiat). Jeśli przyjęta przez nas strategia uwzględnia bardziej konkretne cele geograficzne, z pomocą może przyjść nam geofencing.
Koncepcja geofencingu zakłada wykorzystanie GPS do ustalenia dokładnej lokalizacji urządzenia mobilnego. Warto podkreślić, że określenie lokalizacji za pomocą GPS jest wysoce efektywne – lokalizacja aktualizuje się sama, co pomaga przesyłać komunikaty reklamowe w odpowiednim czasie i miejscu.
Jak działa geofencing? Klienci, którzy posiadają na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację sklepu, mogą otrzymać komunikat pop-up z kuponem promocyjnym o określonym czasie ważności. Nad korzyściami geofencingu powinny pochylić się m.in. pomniejsze sklepy stacjonarne, które pragną zwiększyć liczbę klientów w placówkach.
Przekaźnik to zazwyczaj niewielkie urządzenie, które odbiera dane o lokalizacji klienta przez jego urządzenie mobilne z odbiornikiem Bluetooth. Instalacje tego typu stosuje się m.in. w miejscach, w których korzystanie z sieci komórkowej bywa utrudnione, takich jak np. wnętrza sklepów wielkopowierzchniowych czy ujemne poziomy domów towarowych.
Zgromadzone przez przekaźniki dane mogą dostarczyć nam wielu cennych informacji na temat preferencji zakupowych klientów. Mogą one pomóc w rozbudowie stref czy działów cieszących się największym zainteresowaniem osób odwiedzających sklep, jak również określić kierunek podczas ewentualnej reorganizacji przestrzeni.
Wykorzystanie danych geograficznych w działaniach marketingowych to proces, który dotyczy zarówno kanałów on-line, jak i off-line. Marki, które decydują się na wdrożenie powyższych rozwiązań, mogą liczyć na szereg korzyści, takich jak:
Geomarketing pozwala zdobyć wiele cennych danych na temat skuteczności wysyłanych powiadomień, długości pobytu klientów w sklepie oraz częstotliwości, w jakiej klienci znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie danej firmy.
Zgromadzone w ramach działań geograficznych dane mogą okazać się szczególnie pomocne w pozycjonowaniu lokalnym i zmodyfikowaniu dotychczasowej strategii komunikacji w oparciu o pozyskane dane geograficzne.
Szacuje się, że aż 3 na 4 klientów odczuwa niezadowolenie, gdy wysyłane przez markę komunikaty nie odpowiadają ich zainteresowaniom. Zgromadzone dzięki geomarketingowi dane mogą pomóc w stworzeniu indywidualnej oferty, dzięki którym odbiorcy komunikatów będą bardziej skłonni do wyboru danej firmy.
Zastanawiasz się, w jaki sposób działania z pogranicza geomarketingu mogą pomóc w rozwoju Twojej marki? Skonsultuj się z Rocket Media – nasz zespół PPC dokłada wszelkich starań, aby prowadzone przez nas kampanie płatne docierały dokładnie tam, gdzie powinny. Skorzystaj z naszego generatora usług i dowiedz się, jak możemy wesprzeć rozwój Twojego przedsiębiorstwa.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211