E-marketing dla branży finansowej. Jak reklamować to, co trudne i nudne?

Przeczytasz w około: 14 minut

Spis treści:

Firmy z branży finansowej nie mają lekko. Bankowość, doradztwo, pożyczki czy windykacja wymagają komunikacji nawiązującej do zaufania i stabilności, co utrudnia zastosowanie wielu marketingowych trików. Jednocześnie posługują się językiem specjalistycznym – niezrozumiałym i nieatrakcyjnym dla przeciętnego odbiorcy. Jak pogodzić to z obowiązującą w internecie zasadą „wyróżnij się albo zgiń”?

Rocket Media znamy na szczęście co najmniej kilka sposobów, by wyrwać się ze schematu sztampowych treści i form reklamy, nie tracąc jednocześnie zaufania klientów. Oto garść wskazówek, które z trudnych i nudnych treści mogą uczynić przekaz porywający tłumy. Albo przynajmniej taki, który przekona zwykłego człowieka do zainwestowania swoich pieniędzy w usługę, o której przeczytał w internecie.

Po pierwsze: ustalamy odbiorcę i cele

Czy wiesz, kim jest Twój klient?

Ustalenie, kto jest odbiorcą marki i jej poszczególnych produktów, to pierwszy krok do stworzenia skutecznej strategii komunikacji. W tym celu warto wykonać krok w stronę obecnych użytkowników: dowiedzieć się, jak i skąd zwykle pozyskują wiedzę, jakie mają zwyczaje dotyczące korzystania z internetu, co lubią i czego się obawiają, co ich motywuje, jakiego języka używają na co dzień.

Odpowiedzi na te pytania dostarczają m.in. narzędzia do monitorowania ruchu na stronach internetowych, w aplikacjach czy mailingach. Jak wskazówki dostarczane policyjnemu rysownikowi, pozwalają krok po kroku stworzyć portret pamięciowy klienta – tzw. personę.

Oto dlaczego warto mieć przed oczami personę, zanim podejmie się jakiekolwiek działania promocyjne:

• pozwala ustandaryzować pracę wszystkich zespołów w firmie (content marketerów, grafików, specjalistów SEO);
• zmniejsza koszty prowadzonych działań przez bardziej precyzyjne targetowanie;
• ułatwia ocenić szanse powodzenia nowych projektów już na początkowym etapie;
• pomaga rozwiać wątpliwości i obawy klienta.

Nie mniej istotnym krokiem jest podjęcie decyzji o celach, jakie powinna spełniać komunikacja firmy w internecie. Czy działania te mają się skupić na zdobywaniu nowych klientów, czy może w tym momencie bardziej potrzebne jest wzmocnienie lojalności stałych? Czy korzystniejsze jest budowanie pozycji eksperta, czy prezentacja wartości zgodnych z misją firmy? A może najbardziej palącą potrzebą jest pozycjonowanie marki lub jej konkretnego produktu?

Ponieważ firmy z branży finansowej często mają bogatą i zróżnicowaną ofertę, ich strategia komunikacji może łączyć wiele celów i niejedną personę. Warto jedynie pamiętać, że rynek dynamicznie się zmienia i w odpowiedzi na te zmiany aktualizować zarówno portrety odbiorców, jak i promocyjne cele.

Po drugie: nudzie mówimy NIE!

Pierwsze przykazanie content marketingu: NIE ZANUDZAJ!

Niezależnie od tego, czy swój komunikat kierujemy do klienta indywidualnego, czy biznesowego, możemy z całą pewnością uznać jedno: żaden z nich, czytając, oglądając czy słuchając, nie chce się nudzić. Niestety, internet ciągle jeszcze przepełniony jest oficjalnymi, nudnymi treściami, które giną w zalewie innych, utrzymanych w podobnym tonie, albo przemykają przez umysł odbiorcy niemal niezauważone. Biorąc to pod uwagę, można uznać, że zmiana stylu komunikacji, nawet w branży finansowej, nie jest ryzykiem. Bardziej ryzykowne dla takiego biznesu jest obstawanie przy bezosobowych komunikatach!

W ostatnich latach uwagę przedstawicieli niemal każdej gałęzi biznesu przyciągają Millenialsi. Przedstawiciele tego pokolenia doceniają humor i lekki przekaz, ale jednocześnie chcą się uczyć, jak skutecznie dbać o swoje finanse. Pieniądze stanowią dla nich nie cel, a środek do realizacji pasji, marzeń, zdobycia niezależności. W życiu, któremu przyświecają takie wartości, nie ma za dużo miejsca na kontakt z nudnymi komunikatami. Dlatego firmy, który potrafią nawiązać ludzki kontakt, opowiadać angażujące historie z choćby niewielką dozą poczucia humoru, sprawiają, że klienci chcą się z nimi utożsamiać, a co za tym idzie – związać na dłużej.

Po trzecie: piszemy nie tylko blogi i artykuły, czyli…

…5 rodzajów angażującego contentu w branży finansowej

 

1. INFOGRAFIKI

Rocket Media. Najlepsza agencja SEO Wrocław

Infografika to idealny sposób, by dostarczyć najważniejsze informacje w skondensowanej, szybkiej do przyswojenia formie.

Ich wykorzystanie do perfekcji opanował JPMorgan Chase & Co – jeden z największych holdingów finansowych na świecie. Grafiki, które firma ta publikuje na Facebooku i w swoim portalu media.chase.com utrzymane są w klasycznej, budzącej zaufanie kolorystyce, a jednocześnie bardzo przyjemne w odbiorze. Połączenie idealne!

ZAINSPIRUJ SIĘ!

INFOGRAFIKA – Dlaczego to działa:
– 90% informacji, które zapamiętuje mózg to informacje wizualne
– 80% internautów chętniej czyta tekst, jeśli zawiera kolorowe elementy
– 40% ludzi to wzrokowcy, uczący się najlepiej w oparciu o treści graficzne
– infografiką łatwo się nią podzielić w mediach społecznościowych

Pomysły na infografiki:
przedstawienie danych statystycznych na mapie, porównanie dwóch produktów, schemat postępowania lub dokonywania wyboru, checklisty do wydrukowania, wyliczenia, np. X sposobów na…

Jak to udoskonalić:
Zwiększyć interakcję z treścią, przez umieszczenie na stronie infografik wymagających jakiejś aktywności, np. rozwinięcia listy, odkrycia kolejnych pól. To wzmacnia zaangażowanie internauty.

Więcej inspiracji:
„Informacja jest piękna” David McCandless – wszystko, co warto wiedzieć o wizualizacji informacji.

2. VIDEO

Treści w formie video są dynamiczne, angażujące i łatwiej po nie sięgnąć, niż po sam tekst.

Umieszczenie video we właściwych kanałach, na platformach takich jak YouTube, dodatkowo zwiększa jego zasięg i ułatwia zbudowanie grona odbiorców.

Dobrze wie o tym amerykański Bank Umpqua, który stworzył serię genialnych filmów. Nie brak w nich zabawnych animacji, odwołań do wartości takich jak spełnianie marzeń i stały rozwój, czy historii młodych przedsiębiorców, z którymi grupa docelowa łatwo może się utożsamić.

ZAINSPIRUJ SIĘ!

VIDEO – dlaczego to działa:
– 90% treści udostępnianej przez użytkowników w social media to video
– 81% badanych przekonało się do zakupu produktu lub usługi po obejrzeniu video
– 88% więcej czasu spędzają użytkownicy na stronie, na której są treści video
– 76% firm wskazuje, że video zwiększyło ich sprzedaż
– 76% firm mówi, że video zwiększyło ruch na stronie
– 72% osób wolałoby obejrzeć film, żeby dowiedzieć się czegoś o produkcie lub usłudze
– 47% twierdzi, że filmy pomogły im zredukować kolejki oczekujących na połączenie z pomocą

Pomysły na video w branży finansowej:
animacja przedstawiająca sposób obsługi jakiegoś narzędzia, zaprezentowanie w ciekawy sposób wartości, jakie wyznaje firma, video z podziękowaniem dla użytkowników

Jak to udoskonalić:
Na końcu każdego video umieścić CTA (call to action, czyli wezwanie do działania), jasno wskazujące gdzie może przejść zainteresowany użytkownik (może to być dedykowany landing page, czyli strona z konkretną ofertą)

Więcej inspiracji:
„Video marketing nie tylko na YouTube” Magdalena Daniłoś – o tworzeniu filmów pod kątem marketingowym

3. PODCASTY

Podcast to stosunkowo nowa forma przekazywania informacji, jednak wydaje się wręcz stworzona dla branży finansowej. Ich odbiorcami są bowiem ludzie wyedukowani, nastawieni na rozwój i optymalizację życiowych zwyczajów, w tym także dotyczących zarządzania finansami. Warto to wykorzystać, tym bardziej że liczba słuchaczy podcastów stale rośnie, a na razie konkurencja w Polsce jest jeszcze niewielka.
Jednym z najlepszych przykładów, jak dużą popularność mogą zyskać rozmowy o finansach, jest „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” – podcast Michała Szafrańskiego, autora bloga „Jak oszczędzać pieniędze”.

Podcast to także świetny sposób na budowanie wizerunku eksperta

ZAINSPIRUJ SIĘ!

PODCASTY – dlaczego to działa:
– słuchacze chętnie sięgają po podcast w trakcie drogi do pracy, stania w kolejkach, co daje im poczucie dobrze wykorzystanego czasu,
– podcasty dostępne są również offline,
– przez platformy do słuchania podcastów łatwo dotrzeć do nowych użytkowników,
– zapraszanie ekspertów z branży buduje poczucie zaufania słuchaczy,
– z podcastu łatwo przekierować użytkowników do strony www,
– 56% słuchaczy podcastów to mężczyźni (w odróżnieniu do odbiorców innych mediów internetowych, gdzie dominują kobiety),
– 32% Polaków słucha podcastów.

Pomysły na podcasty w branży finansowej:
seria porad na temat udoskonalania domowego budżetu, wywiady z osobami, które zbudowały odnoszące sukces biznesy, historie ludzi, którzy wyszli z długów

Jak to udoskonalić:
Do prowadzenia podcastu zatrudnić rozpoznawalną osobę, zapraszać ekspertów, za którymi podąża grono ich odbiorców; na stronie z podcastem i w jego opisach zamieścić linki do narzędzi i produktów wspominanych w trakcie nagrania

Więcej inspiracji:
podkasty.info – polski katalog podcastów

4. GRY, APLIKACJE, NARZĘDZIA

Klienci banków i instytucji finansowych są coraz młodsi, a co za tym idzie – przyzwyczajeni do korzystania z urządzeń mobilnych, aplikacji i gier. One również mogą być doskonałym narzędziem komunikacji, a przede wszystkim – budowania lojalności i zaufania wobec marki.

Content marketing to także umiejętne przekazywanie wiedzy poprzez aplikacje mobilne

Brytyjski oddział banku Barclays kilka lat temu stworzył grę uczącą dzieci zarządzania pieniędzmi, dziś kieruje do nastolatków specjalny portal, na którym przy pomocy różnych narzędzi mogą zdobyć umiejętności pozwalające wejść z sukcesem na rynek pracy lub poznać podstawy programowania. Z kolei Social Finance Inc, dostawca produktów finansowych, na swoich stronach udostępnia różnego rodzaju zaawansowane kalkulatory, pozwalające ocenić opłacalność pożyczek, czas pozostały do ich spłacenia przy różnych wariantach itd.

ZAINSPIRUJ SIĘ!

GRY, APLIKACJE – dlaczego to działa:

– 60% użytkowników korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych
– 50% logowań do serwisu online mBanku pochodzi z urządzeń mobilnych
– 2 mln – tyle użytkowników ma aplikacja mobilna banku PKO
– wraz ze wzrostem liczby użytkowników aplikacji mobilnych maleje liczba zgłoszeń do telefonicznej obsługi klienta

Pomysły na aplikacje w branży finansowej:
kalkulatory do obliczania odsetek, aplikacje do zarządzania budżetem, organizatory wydatków, narzędzia do tworzenia i przechowywania zdjęć/skanów rachunków

Jak to udoskonalić:
wzbogacić aplikację o elementy grywalizacji; zintegrować z urządzeniami typu wearables

Więcej inspiracji:
„GRYWALIZACJA. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych” Paweł Tkaczyk

5. A MOŻE COŚ NIESTANDARDOWEGO?

Wydruki bankowe, z których można tworzyć origami? Czemu nie!

Amerykański holding finansowy Wells Fargo zainicjował na nowojorskim Times Square flash mob, którego nagranie rozeszło się po sieci wirusowo.

Wydruki z bankomatów banku HSBC Australia mają z tyłu linie pozwalające stworzyć z nich origami, dzięki czemu nawet tak bezosobowy komunikat, jak informacja o stanie konta, sprawia, że klient się uśmiecha – i co najważniejsze, kojarzy to doświadczenie ze swoim bankiem.

TD Bank w swojej akcji „Random acts of conveniance” oferował przypadkowym przechodniom parasolki, gdy zaczynało padać. Rozdawał rano kubki z kawą, a popołudniu pizzę. Proponował też zrobienie prania – a wszystko to za darmo. Informacje o tych wydarzeniach za każdym razem odbijały się szerokim echem w mediach i internecie.

Powyższe formy promocji, zwane guerilla marketingiem i ambient marketingiem, wymagają niemało przygotowań i… odwagi. Przynoszą jednak niezwykłe efekty – również w branży finansowej. Są bardzo angażujące, budzą emocje, a informacje o nich rozchodzą się z prędkością światła.

Po czwarte: wiemy, że bez SEO dobra treść nie istnieje. A SEM jej bardzo pomaga

Niezależnie od tego, jak wartościowe i ciekawe są treści, nie dotrą one do użytkownika, jeśli im w tym nie pomożemy. A dokładniej – jeśli nie pomoże im w tym odrobina białej magii zwanej SEO, czyli optymalizacji treści pod kątem internetowych wyszukiwarek. 93% wszystkich doświadczeń w internecie zaczyna się od wyszukiwarki, dlatego znalezienie się na pierwszych miejscach jej wyników powinno być dla każdego biznesu priorytetem.

Oto kilka podpowiedzi jak zaczarować treść przy użyciu SEO.

1. SŁOWA KLUCZE O DŁUGICH OGONACH

Tytuł tego podpunktu to nie początek haiku, a jeden z przepisów na podsunięcie swoich treści użytkownikom. Ponieważ zagadnienia z dziedziny finansów bywają skomplikowane, internauci często wpisują w wyszukiwarkę kilkuwyrazowe frazy lub całe zdania np. jak przygotować się do wzięcia kredytu hipotecznego, w języku SEO nazywane długimi ogonami. Warto przewidzieć ich ruch i zadbać o umieszczenie ich w treści, nawet jeśli brzmią nie do końca profesjonalnie. To sprawi, że na stronę trafią użytkownicy nie z przypadku, ale najbardziej zainteresowani konkretną informacją lub produktem.

2. SEO-PRZYJAZNY CMS

CMS, czyli system do publikacji treści na stronie (przykładem jest choćby WordPress) może być mniej lub bardziej przyjazny działaniom SEO. Warto zadbać o to, by jednak je ułatwiał, umożliwiając szybkie dodanie tagów, opisów stron i zdjęć, czy zmianę adresu URL na krótszy. Jeśli teraz tego nie potrafi, zawsze można wymienić go na lepszy model. Efekty zmiany widoczne są często już po miesiącu.

3. STRATEGIA LINKOWANIA

Warto świadomie zaplanować strategię zdobywania linków do swojego serwisu. Wyszukiwarka odbiera je jako sygnał: skoro inne strony polecają to miejsce, to muszą znajdować się tam wartościowe treści. Należy jednak pamiętać, że istnieją ścisłe reguły, decydujące o tym które linki, w jakiej ilości i częstotliwości pomagają wspinać się na wyżyny wyszukiwarki. Nierozsądne linkowanie może wywołać przeciwny efekt, dlatego warto poradzić się w tej kwestii swojego specjalisty SEO.

4. REGULARNOŚĆ TO PODSTAWA

Jednym z wyznaczników wartościowej strony według Google jest regularność pojawiania się na niej nowych treści. Wiele branż narzeka na brak inspiracji do tak częstej publikacji. Finanse mają to zadanie ułatwione – prawo stale się zmienia, a rynek przechodzi trwałe lub sezonowe przemiany – warto na to reagować, tworząc treści, których na bieżąco poszukują użytkownicy.

5. DOBRA STRONA TO SZYBKA STRONA

Dobra strona to szybka strona!

Internauci coraz częściej wyszukują potrzebne im informacje za pomocą smartfonów. Jeśli nie znajdą ich natychmiast, przechodzą na inną stronę. Kluczowe jest więc zadbanie o to, by mobilna wersja strony ładowała się szybko i była bardzo czytelna. W tym przypadku SEO to działania niejako od technicznego zaplecza.

SEM jak wisienka na torcie. Duża i ważna wisienka

Uzupełnieniem działań SEO są kampanie SEM, czyli płatne reklamy w wyszukiwarkach, m.in. w oparciu o system AdWords. Przyjęło się uważać, że to dość kosztowne przedsięwzięcie o niepewnym wyniku. Tymczasem efektywność kampanii nie zależy od tego, ile budżetu na nią przeznaczono.

Doświadczone agencje potrafią tak zaplanować działania reklamowe, by maksymalnie wykorzystać każdą wpłaconą przez klienta złotówkę. Przebiega to w kilku etapach:

• określenie potencjalnego klienta (m.in. bazując na personie),
• analiza stron konkurencji i jej działań reklamowych,
• poprawa elementów, które wymagają na stronie poprawy,
• wdrożenie i/lub konfiguracja narzędzia do śledzenia efektów kampanii (Google Analytics),
• zdefiniowanie celów kampanii,
• stworzenie pełnej strategii działań,
• analiza przebiegu i ewentualna optymalizacja.

Przy tak zaplanowanych działaniach, nawet 500-600 zł miesięcznie przeznaczone na kampanie AdWords może przynieść pożądane efekty w postaci telefonów klientów, przesłanych formularzy zamówień czy odwiedzin na konkretnych podstronach.

Zamiast epilogu

Spraw, by Twoje działania marketingowe angażowały czytelników

Czas zerwać z etykietą ‘trudnej’ branży – finanse nie różnią się aż tak bardzo od pozostałych gałęzi biznesu. Prowadzenie marketingu skupiającego się na możliwościach, nie ograniczeniach, oraz dostrzegającego realne potrzeby klienta może przynieść w nich doskonałe efekty. Zwłaszcza jeśli użyteczne, wysokiej jakości treści, zostaną wsparte przez działania SEO i SEM i stworzą wspólnie przemyślaną i trwałą strategię e-marketingową.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211