Czy real-time marketing można zaplanować?

Przeczytasz w około: 5 minut
real-time marketing

Spis treści:

Komisja Wydawnictwa Naukowego PWN podjęła decyzję – Młodzieżowym Słowem Roku 2021 został „śpiulkolot”, wyprzedzając przy tym „naurę” i „twoją starą”. Określenie miejsca do śpiulkania dołączyło tym samym do „alternatywki”, „dzbana”, „xD” oraz „sztosu”, a social media wypełniły się postami, które z mniejszą lub większą gracją łączyły ten wyraz z ofertą danej firmy.

Wysyp śpiulkolotowych memów stanowi najlepszy przykład real-time marketingu, czyli działań odwołujących się do bieżącej sytuacji z codziennego życia. Czy jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy zajdzie konieczność wdrożenia działań RTM? Jak upewnić się, że przygotowana przez nas komunikacja wpasuje się w ramy dalekosiężnej strategii?

Sprawdź też nasz wpis: Memy w marketingu on-line

Real-time marketing kontra sezonowość – na czym polegają różnice?

Aby opisać korzyści płynące z real-time marketingu, należy zastanowić się nad definicją i najważniejszymi wyróżnikami tego pojęcia. Jedną z kwestii budzących największe wątpliwości jest stosunek pomiędzy real-time marketingiem a sezonowością. Czy sklep e-commerce, który reklamuje swoje towary jako doskonały prezent na święta Bożego Narodzenia, prowadzi tym samym działania w ramach RTM? Tego typu działania można określić raczej mianem sezonowych bądź cyklicznych – są one spodziewane przez odbiorców w określonym przedziale czasowym, a dana firma może przygotować się do ich wdrożenia z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

Założeń real-time marketingu nie spełniają zatem nie tylko święta Bożego Narodzenia i mikołajki, lecz również wszelkiego rodzaju nieoczywiste święta, takie jak Dzień Gwiezdnych Wojen, Międzynarodowy Dzień Kawy czy Dzień Popcornu. Choć kalendarz świąt nietypowych stanowi niezastąpione narzędzie w arsenale każdego content marketera, większość z nich nie jest znanych przeciętnemu internaucie – dzięki temu stanowią one doskonałą okazję do nawiązania kontaktu z osobami obserwującymi nasz fanpage.

Jak wypatrywać okazji do podjęcia działań z cyklu RTM?

Kampanie real-time marketingowe powinny opierać się na wydarzeniach oraz sytuacjach, które budzą zainteresowanie szerokiej grupy potencjalnych klientów. Duże marki szczególnie upodobały sobie wydarzenia sportowe – nadchodzące mistrzostwa świata w piłce nożnej w Katarze z pewnością będą stanowiły doskonałą okazję do podejmowania działań promocyjnych przez puby, restauracje oferujące posiłki na dowóz, sklepy RTV, producentów piwa czy słonych przekąsek. Tworzenie angażującego i zachęcającego do dyskusji contentu z pewnością przełoży się na zbudowanie zasięgów.

Drugą ważną kategorią działań RTM są nagłe i niespodziewane wydarzenia, które odbijają się szerokim echem w social mediach, portalach internetowych czy telewizji. Najlepszym przykładem takich sytuacji może być przytaczana kilka miesięcy temu na naszym blogu sytuacja ze stolicy Małopolski, gdzie zatroskana mieszkanka zadzwoniła do Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, aby odłowiło ono groźnego „laguna”, które okupuje pobliskie drzewo. Wysłani na miejsce pracownicy ośrodka stwierdzili, że tajemniczym zwierzęciem okazał się wyrzucony na drzewo croissant. Temat ten został błyskawicznie podchwycony przez krajowe i zagraniczne media, a chrupiąca dzika bestia trafiła na fanpage wielu piekarni i dyskontów spożywczych.

Jedną z marek, której kreacje RTM najszybciej rozprzestrzeniają się po sieci, jest Ikea. Koncepcje kreatywne szwedzkiej firmy z imponującą fantazją łączy dostępne w sklepach wyposażenie domowe z najróżniejszymi (nierzadko budzącymi ożywioną dyskusję) wydarzeniami, które dominują dyskurs publiczny. W ostatnich latach marka odwołała się m.in. do ślubu księcia Harry’ego, wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych czy odejściu z niemieckiego rządu kanclerz Angeli Merkel. Wszystkie przytoczone powyżej kreacje zebrały wiele pozytywnych opinii internautów.

Czy Twoja firma może tworzyć treści w duchu RTM?

W teorii, każda firma może uprawiać real-time marketing. Aby komunikacja ta przyniosła oczekiwane rezultaty, warto pamiętać o 5 uniwersalnych wskazówkach.

 

1. Przeanalizuj profil działalności swojej firmy

Pamiętaj, że kluczem do dobrej komunikacji RTM jest jej naturalny i niewymuszony charakter. Jeśli czujesz, że tworzona treść sprawia wrażenie wymuszonej i nienaturalnej, prawdopodobnie tak jest. Lepiej odpuścić jedną z okazji w kalendarzu niż narażać się na straty wizerunkowe.

2. Zaplanuj content w odpowiednich terminach

Treści o charakterze viralowym nie sposób przewidzieć z wyprzedzeniem. Jednakże, uważne śledzenie kalendarza świąt nietypowych oraz terminarzy powiązanych tematycznie z naszą działalnością imprez z pewnością pozwoli nam stworzyć wiele angażujących treści.

3. Postaw na prostotę

Przykład Ikei pokazuje, że siła zapadającego w pamięć real-time marketingu tkwi w jego zwięzłej formie. Nie zawsze warto silić się na wyrafinowane porównania i subtelne aluzje – najważniejszą cechą przygotowanej treści powinna być puenta.

4. Przygotuj plan B

Zawody sportowe czy polityczne elekcje łączy nieprzewidywalność – nie warto stawiać wszystkich dostępnych środków na jednego gracza. Przygotuj się na ewentualną porażkę faworyta i zawsze miej w zanadrzu alternatywną treść komunikatów.

5. Daj się rozpoznać

Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, należy pamiętać o uzupełnieniu postów o stosowne hashtagi, powiązane z danym wydarzeniem. Zabieg ten sprawi, że publikowane przez Ciebie treści znajdą się w feedach tematycznych i zwiększą szanse na odwiedziny nowych klientów na Twoim firmowym profilu.

Chcesz zaplanować angażujące treści dla swojej marki?

Planujesz dopasować prowadzone działania marketingowe do bieżących wydarzeń poprzez odpowiednio dobrany content? Skontaktuj się z Rocket Media – wspólnie opracujemy kompleksową strategię komunikacji, która pomoże Ci zwiększyć swoją obecność w sieci.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211