Czy brand hero to zawsze dobry pomysł?

Przeczytasz w około: 5 minut
brand hero - czy to zawsze dobry pomysł?

Spis treści:

Dostarcza emocji, podkręca sprzedaż i potrafi zwiększyć liczbę udostępnień w social media nawet o 500% – w dzisiejszym wpisie przybliżymy postać tzw. brand hero. Chcesz nawiązać więź z odbiorcami Twoich produktów? Poznaj działanie bohatera marki i dowiedz się, jak stworzyć maskotkę, która ma dar przekonywania.

Czym jest brand hero i dlaczego działa?

Brand hero, czyli bohater marki, to postać, maskotka, zwierzę, przedmiot lub idea, która ma zespół unikatowych, ludzkich cech i ucieleśnia wartości firmy. Pierwszą tego typu maskotką był ludzik Michelin, oryginalnie nazwany Bibendum, który powstał w 1894 roku i przedstawiał zantropomorfizowaną stertę opon. Przez lata jego wygląd ewoluował, ale do dziś jest doskonale rozpoznawalnym znakiem francuskiej marki.

Wszyscy czerpiemy przyjemność z poznawania nowej historii, lubimy utożsamiać się z bohaterami i czujemy empatię w stosunku do pozytywnych postaci. Idea brand hero czerpie z tych zależności, wykorzystując również tzw. efekt substytucji, opisywany przez psychologa i ekonomistę Daniela Kachnemana.

Efekt substytucji polega na zastąpieniu w naszych głowach trudnych pytań poprzez odpowiednio łatwiejsze. Na przykład, jeżeli klient nie zna się na specyfikacji danego produktu wybierze markę, którą bardziej lubi, a idea brand hero opiera się przecież na wzbudzaniu sympatii.

Rola brand hero w budowaniu wizerunku marki – pozytywne przykłady

Brand hero jest szczególnie pomocny wówczas, gdy funkcjonujemy w wysokokonkurencyjnej, przesyconej branży, w której trudno o nowatorskie pomysły. Maskotka świetnie sprawdzi się również w przypadku marki oferującej produkty, które trudno reklamować (np. produkty nieatrakcyjne wizualnie, mało wyróżniające się). Wśród skutecznych przykładów bohaterów marki warto wymienić np.:

  • Czerwony i Żółty M&M’s – bohaterowie o odmiennych charakterach podkreślają niepowtarzalny smak każdego cukierka, a przy tym łatwo zapadają w pamięć i bawią odbiorców w telewizyjnych reklamach,
  • Króliczek Duracell – został stworzony w 1973 roku i do dziś reklamuje baterie. Skuteczność brand hero opiera się w tym przypadku na prostym skojarzeniu – energiczne zwierzątko podkreśla długą żywotność produktu.

Skojarzenie marki z sympatyczną postacią ma również duży potencjał w social mediach. Jak wykazało badanie amerykańskiej agencji Toggs.co, obecność maskotek na materiałach promocyjnych udostępnianych na Facebooku potrafi zwiększyć liczbę udostępnień nawet o 585%. Stało się tak w przypadku marki Charmin, sprzedającej papier toaletowy, który poleca rodzina pluszowych misiów.

Kiedy stworzenie brand hero jest złym pomysłem?

Nawet firmy oferujące produkty mało atrakcyjne i niewyróżniające się mogą zwiększyć zainteresowanie swoimi dobrami za pomocą brand hero. Maskotka musi jednak tworzyć spójną i atrakcyjną narrację – pokonywać przeszkody, przeżywać emocje i wzbudzać je u odbiorców. Dlatego wykreowanie bohatera marki może nie spełnić pokładanych w nim oczekiwań, jeśli nie idzie w parze ze ściśle przemyślaną strategią. Brand hero musi być umiejętnie i niebanalnie wkomponowany w dziedzinę marki. Jak to zrobić?

jak stworzyć brand hero

Jak stworzyć bohatera marki, który zachwyci? 5 kroków do nowego wizerunku firmy

1. Dowiedz się komu i czemu poświęcają uwagę Twoi odbiorcy

Dokładne zbadanie grupy docelowej – jej potrzeb i zamiłowań, powinno być pierwszym krokiem do wykreowania skutecznego brand hero. W tym celu warto stworzyć personę marketingową, czyli wyobrażenie idealnego odbiorcy naszych produktów bądź usług. Pozwoli to celnie trafić do konsumentów i tym samym podkręcić sprzedaż.

2. Zdefiniuj ważne dla Twojej marki wartości

Produkty, poza swoją podstawową funkcjonalnością, mogą również przynosić konsumentom korzyści emocjonalne. Za dobrze sprzedającymi się usługami zawsze stoją wartości, za które klienci są gotowi zapłacić. Bohater marki powinien uosabiać jej charakter, np. jeśli celem firmy jest niesienie pomocy w trudnych sytuacjach, maskotka może przybrać formę superbohatera.

superbohater jako brand hero

3. Określ cele, jakie ma realizować brand hero

Brand hero może być związany z jedną serią produktów lub całą firmą. Maskotki marki często występują w towarzystwie (krowa milka i świstak zawijający sreberka) lub pojawiają się jedynie w kampaniach sezonowych (Mikołaj coca-coli). Określenie celów marketingowych (np. promocja nowych usług) pomoże zbudować narrację wokół bohatera.

4. Zastanów się, jaki archetyp ma przedstawiać brand hero

Warto zastanowić się, jakie emocje ma budzić marka – występować w roli eksperta? Bawić i rozładowywać napięcie? A może wchodzić w rolę troskliwego opiekuna? Brand hero powinien czerpać z ludzkich archetypów, ale może być również bohaterem-antagonistą jak np. Mały Głód marki Danio, czyli czarny charakter, który przegrywa starcia z reklamowanym produktem (serkiem homogenizowanym).

5. Stwórz idealną postać

Brand hero powinien być jak najbardziej antropomorficzny, szczególnie jeśli chodzi o zachowania, osobowość, język i emocje. Wówczas klienci łatwo utożsamią się z maskotką, a tym samym – chętniej sięgną po produkty, które lubi i poleca ich mały reprezentant. W projekcie graficznym warto również postawić na łatwe zestawienia, np. postać w ogrodniczkach reklamująca market budowlany. Dzięki temu maskotka zapadnie w pamięć i będzie jednoznacznie prowadziła do skojarzeń z marką.

Potrzebujesz pomocy w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej marki?

Chcesz sprawić, żeby komunikacja Twojej marki zyskała w oczach odbiorców? Stworzenie brand hero pomaga budować zasięgi i zaangażowanie odbiorców, a tym samym jest jednym ze sposobów na zwiększenie konwersji, czyli wykonania czynności ważnej dla Twojej firmy, np. dokonanie zakupu produktów, zapisanie się do newslettera czy założenie konta klienta.

Skontaktuj się ze specjalistami Rocket Media – wspólnie stworzymy skuteczną strategię komunikacji, w której pochylimy się nad potrzebami Twoich odbiorców. Twój content marketing zyska na oryginalnych, dobrze wypozycjonowanych treściach, które podkręcą sprzedaż i zwiększą rozpoznawalność w sieci.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211