Spis treści:
Ilość, wygląd i treść banerów reklamowych w przestrzeni publicznej tak bardzo przytłacza, że zjawisko to doczekało się swoich neologizmów. Reklamoza, billboardoza czy szyldoza to określenia, które dobitnie prezentują naszą ocenę względem reklamy outdoorowej. Dlaczego tak bardzo nie lubimy billboardów i jakie są alternatywne formy dotarcia z ofertą do klientów?
Kultura miejsca zawarta jest w krajobrazie. Budynki pozbawione krzykliwych billboardów przyciągają wzrok architekturą sprzed wieków i wprowadzają elementarny ład w przestrzeni publicznej. Harmonijny krajobraz, w przeciwieństwie do chaosu reklamowego, zwiększa atrakcyjność miasta zarówno dla lokalnych mieszkańców, jak i turystów. Z tego właśnie powodu w wielu polskich miastach trwają prace nad tzw. uchwałą krajobrazową, która ma na celu zakazanie reklam wielkoformatowych. Niektóre z największych ośrodków, takich jak Gdańsk, Kraków czy Sopot, już wprowadziły w życie stosowne regulacje.
Uchwała krajobrazowa reguluje zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, czyli śmietników, lamp, ławek czy znaków informacyjnych, a także tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Warto zaznaczyć, że obiekty reklamowe definiowane są jako „przedmioty materialne przeznaczone lub służące ekspozycji reklamy wraz z ich elementami konstrukcyjnymi”. Przepisy dotyczą więc nie tylko tradycyjnych billboardów, ale również konstrukcji eksponujących materiały, które promują pewne dobra bądź usługi. Dzięki ustawie z przestrzeni miejskiej powoli znikają m.in.:
Pojawią się również miejsca objęte całkowitym zakazem stawiania i wieszania nośników reklamowych, są to m.in. parki miejskie, tereny leśne czy obiekty sakralne.
Miasta, które przyjęły uchwałę, nie tylko mogą wprowadzać ścisłe wytyczne dla poszczególnych dzielnic, ale również nakładać kary finansowe na reklamodawców, którzy nie przestrzegają przepisów. Warto podkreślić, że dotychczas firmy nadzorujące przestrzenie reklamowe czuły się bezkarnie.
Jesteśmy tak bardzo przebodźcowani wielością reklam, ich jaskrawymi kolorami, wyróżnikami czy krzykliwymi fontami, że staliśmy się na niewrażliwi. Ślepota reklamowa (ang. Banner blindness) to określenie odnoszące się do opisanego zjawiska. Użytkownicy internetu są wyczuleni na krzykliwy i agresywny przekaz reklam, który działa na nich zniechęcająco. Myśląc o promocji naszej firmy warto porzucić pomysły o billboardach zaśmiecających miejski krajobraz. Należy również pamiętać, aby tworzona reklama online nie przypominała swojego papierowego odpowiednika.
O wiele większą skutecznością niż tradycyjne banery, cieszą się tzw. reklamy kontekstowe, czyli komunikaty reklamowe osadzone w kontekście bliskim odbiorcy. Przekazy te są możliwe do wykreowania dzięki połączonej pracy specjalistów PPC, content marketerów oraz grafików. Fachowcy z różnych dziedzin zajmą się stworzeniem atrakcyjnych wizualnie i treściowo materiałów reklamowych, a także dotarciem z przekazem do precyzyjnie określonej grupy potencjalnych klientów.
Jak widzimy, krzykliwe billboardy wkrótce staną się przeszłością. Reklamą rządzi obecnie internet i o ile cele pozostają niezmienne, o tyle ich realizacji służą zupełnie nowe sposoby, wykorzystujące zaawansowane rozwiązania sieciowe. W przeciwieństwie do kampanii outdoorowych reklama internetowa odznacza się takimi korzyściami jak:
Ustawa krajobrazowa sprawi, że billboardoza powoli stanie się niechlubnym reliktem przeszłości, a polskie miasta zyskają nowy, spójny wygląd. Chcesz pójść z duchem czasu i zainwestować w reklamę online, ale nie wiesz od czego zacząć? Sukces Twojego przedsiębiorstwa to najważniejszy wyznacznik naszych działań – dołożymy wszelkich starań, by osiągnąć wyznaczone cele i wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji. Specjaliści PPC i SEO zadbają o pozyskanie wysokiej jakości leadów sprzedażowych, a Ty otrzymasz mierzalne efekty naszej pracy.
Już teraz zapoznaj się z generatorem naszych usług, dostępnym na stronie głównej i dołącz do szerokiego grona zadowolonych klientów Rocket Media.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211