Prowadzenie Facebooka firmowego. Lekcja 1: Cel i strategia

Przeczytasz w około: 7 minut

Spis treści:

2 miliardy. Tyle osób każdego miesiąca korzysta z Facebooka. 62% z nich loguje się w witrynie codziennie. Wykorzystując „fejsa” w biznesie, można zdobyć nowych klientów, zwiększyć ruch na stronie internetowej a nawet zbudować solidny wizerunek marki. Jak to zrobić, wyjaśniamy krok po kroku.

Zdaniem Mari Smith, autorki książki „Facebook Marketing: An Hour a Day”, aby zbudować atrakcyjną i skuteczną stronę na Facebooku, należy najpierw określić nasze główne cele i zaplanować strategię komunikacji. Bez tego nie da się w pełni wykorzystać marketingowej oferty tego kanału.

Dzisiejszą lekcję poświęcimy więc tym dwóm aspektom. Przygotuj kartkę i długopis lub czysty plik tekstowy. Dowiedz się, jak założyć firmowy fanpage.

Obieramy cel(e)

Jeśli chcesz prowadzić jakiekolwiek działania marketingowe, musisz określić ich cel.

Co chcesz osiągnąć? Dlaczego postanowiłeś założyć firmowego Facebooka? W czym ma Ci pomóc?

Wskazówka: spisz cele, które mają przyświecać Twoim działaniom na Facebooku. Nie bagatelizuj tej rady. Być może teraz cel wydaje się oczywisty i nie masz potrzeby przelewania go na papier. W przyszłości jednak może się to okazać niezwykle przydatne.

Sprecyzuj, które z celów są długo-, a które krótkoterminowe. Przede wszystkim jednak zadbaj o to, by były SMART, czyli…

Specyfic, czyli sprecyzowane. Precyzyjnie określ stan, który chcesz osiągnąć. Wyobraź sobie przyszłość i opisz, co widzisz. Na przykład: chcę, by na firmową skrzynkę przestały przychodzić malie od klientów niezadowolonych z obsługi.

Measurable, czyli mierzalne. Określ etapy realizacji celu oraz wartości, które mają świadczyć o jego realizacji. Na przykład: chcę, by liczba negatywnych maili o jakości naszej obsługi klienta zmalała o 50 procent.

Achievable, czyli osiągalny. Jeśli postanowisz sobie, że po tygodniu prowadzenia fanpage’a, zamiast negatywnych opinii o obsłudze klienta, zaczniesz dostawać setki pochwał, tylko się rozczarujesz… Bądź ambitny, ale daj sobie szansę na sukces.

Relevant, czyli istotny. Jeśli masz problem z obsługą klienta, nie stawiaj sobie za cel zdobycie 10 000 polubień strony. W ten sposób możesz nie zredukować problemu, a wręcz pogłębić go. Jeśli niezadowoleni klienci zaczną publikować opinie o Twojej firmie na fanpage’u, możesz przypadkiem zdobyć hejterów, zamiast fanów. Zajmij się tym, co najistotniejsze w pierwszej kolejności.

Time-bound, czyli określony w czasie. Po prostu ustal, po jakim czasie zweryfikujesz, czy cel został osiągnięty. Przykład: chcę, by liczba negatywnych mail na temat naszej obsługi klienta zmalała o 50% w ciągu pół roku.

Inne przykładowe cele, które mogą przyświecać Ci na Facebooku:

  • Zwiększenie sprzedaży produktów
  • Wzmocnienie pozycji wśród konkurencji
  • Poprawa jakości obsługi klienta
  • Złagodzenie wizerunku marki
  • Wizyta klienta w firmie
  • Instalacja aplikacji firmowej przez klientów

Obieramy strategię

Bez względu na to, do czego będziemy dążyć prowadząc fanpage, spójna strategia pozwoli nam utrzymać kontrolę nad realizacją celu i spójnością przekazu. By ją stworzyć, odpowiedz sobie na 2 proste pytania:

“Z kim będziemy się komunikować”

Czy wiesz, kim jest Twój klient?

Chociaż na Facebooka loguje się dziennie ponad 500 milionów osób, nie każdy z nich będzie odpowiedni dla naszej grupy docelowej. Jej dokładne zdefiniowanie pozwoli na precyzyjne kierowanie przekazu oraz przełoży się na większe zainteresowanie i zaangażowanie wśród użytkowników.

Zasada jest taka sama, jak w życiu. Inaczej rozmawiamy z 50-letnim urzędnikiem, a inaczej z koleżanką ze studiów. Prowadząc fanpage, określ, kto jest Twoim klientem i każdą treść twórz specjalnie z myślą o nim.

Ponownie sięgnij teraz po kartkę i określ, kim jest przeciętna osoba korzystająca z Twoich usług czy też kupująca Twoje produkty. Budując tzw. personę, określ jej:

  1. Imię, nazwisko, zawód, stanowisko, miejsce pracy klienta.
  2. Miejsce zamieszkania. Nie tylko miasto – spróbuj sprecyzować też, czy mieszka w domu jednorodzinnym, czy może wynajmuje mieszkanie w bloku.
  3. Wartości, którymi się kieruje. Woli zdobywać sławę czy pieniądze? A może rodzina jest dla niej najważniejsza?
  4. Cele, które stawia sobie w życiu (chce urodzić dziecko, czy marzy o wycieczce do Indii)
  5. Problemy, które ma. Być może jest sfrustrowany swoją pracą, albo właśnie zauważyła pierwsze oznaki starzenia się?
  6. Zachowanie w sieci. Po co jej internet? Czy lubi czytać, a może woli oglądać? Jak często korzysta z komórki?
  7. Jak i gdzie robi zakupy. Czy planuje wydatki z wyprzedzeniem? A może jest spontanicznym zakupoholikiem?
  8. W jaki sposób spędza wolny czas. Czy w piątkowy wieczór kupuje popcorn i włącza Netflix? A może spotyka się z grupą przyjaciół, którzy od lat pozostają niezmienni?

Za każdym razem, gdy będziesz chciał opublikować na swoim fanpage’u jakąkolwiek treść, wyobraź sobie, że piszesz właśnie do tej osoby. O ile w ogóle lubi czytać… Być może lepiej będzie, gdy nagrasz dla niej wideo.

“W jaki sposób mamy się komunikować”

Burza mózgów pomoże Ci stworzyć najlepszą strategię komunikacji

Innymi słowy, jak chcemy, by postrzegali nas użytkownicy. Pisząc humorystyczne posty, zyskamy fanów szukających rozrywki. Publikując infografiki, będziemy uchodzić za ekspertów. Wrzucając zdjęcia i wideo zza firmowych kulis, zyskamy w oczach klientów ludzką twarz.

Tworząc strategię komunikacji warto zebrać kilka osób z różnych działów i przeprowadzić burzę mózgów.

Uwaga! Profil prowadzonej działalności wcale nie definiuje tego, jaką komunikację przyjąć na Facebooku. Przykład? Poważna instytucja państwowa, jaką jest Polska Policja, na Facebooku pozwala sobie na liczne żarty i rozrywkowy charakter komunikacji. W efekcie skutecznie ociepla swój wizerunek, co prawdopodobnie było jednym z założonych w strategii celów prowadzenia FB.

Wskazówka:

Nie zwlekaj. Zorganizuj spotkanie z współpracownikami. Wspólnie zastanówcie się:

  • O czym chcecie opowiadać? O branży, życiu wewnątrz firmy, produktach czy stylu życia klientów?
  • Jak bliska ma być wasza więź z użytkownikiem (personą)?
  • Jaką komunikację wybierzecie (teksty, zdjęcia, wideo, infografiki, inne)?
  • Czego może oczekiwać od waszego fanpage’a persona, którą stworzyłeś?
  • Jaki charakter ma Wasza firma i jaka strategia marketingowa w niej obowiązuje?
  • Jak działa w social mediach Wasza konkurencja i jak możecie się wyróżnić?

Na koniec spisz wszystkie wnioski, dołącz je do listy celów i załóż teczkę o nazwie „Strategia i cele komunikacji na Facebooku”. Lekcja pierwsza i najważniejszy krok w kierunku prowadzenia skutecznego Facebooka firmowego za tobą!

Na koniec jeszcze kilka liczb dotyczących Facebooka, które utwierdzą Cię w przekonaniu, że warto zaplanować działania w tym kanale (via investopedia.com).

  • FB ma 543 miliony mobilnych miesięcznie aktywnych użytkowników
  • 81% aktywnych użytkowników mieszka poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą
  • Przeciętny użytkownik spędza w witrynie ponad 11 godzin miesięcznie
  • E-mail i Facebook to dwie najpopularniejsze metody udostępniania treści online
  • Aż o 83% w ciągu dwóch ostatnich lat wzrosło zainteresowanie Facebookiem wśród marketerów
  • 67% firm B2C i 41% firm B2B, które korzystają z Facebooka w celach marketingowych, pozyskało klienta za pośrednictwem tego kanału

Nie masz czasu na naukę?

Powierz nam swoje social media
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211