Spis treści:
Chcąc skutecznie zwiększyć rozpoznawalność marki w sieci, należy zdecydować się na wdrożenie konkretnych działań promocyjnych, które pomogą Ci w wybiciu się na tle konkurencyjnych firm. Płatne reklamy online nie ograniczają się jednak do prostych rozwiązań opartych o algorytmy – profile w social mediach powinny być prowadzone w przemyślany i kreatywny sposób, już na starcie zachęcając internautę do zapoznania się z produktami oferowanymi przez Twoją firmę. Zastanawiasz się, w jaki sposób realizowane są kampanie reklamowe na Facebooku i Instagramie? Zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu.
Jak wskazują dane zebrane na portalu napoleoncat.pl, w styczniu 2023 roku liczba aktywnych polskich użytkowników Facebooka wynosiła niespełna 24 miliony, co przekłada się z kolei na 63.4% całej populacji kraju. Nic więc dziwnego, że chcąc przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, duża część polskich przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie kampanii promocyjnych, które powstają z myślą o użytkownikach najpopularniejszego medium społecznościowego w naszym kraju.
Warto zaznaczyć, że z Facebooka korzysta właściwie większość grup wiekowych. Najwięcej, bo aż 24.6% użytkowników, to osoby pomiędzy 25. a 34. rokiem życia. Duża część facebookowiczów to także internauci w przedziale wiekowym 18-24 (22.6%) oraz 35-44 (20.9%) lat. Tak spore zróżnicowanie grup odbiorców pozwala więc na precyzyjne dopasowanie treści reklamowych do preferowanego przez Twoją markę targetu.
Wyróżnia się kilka podstawowych typów reklam na Facebooku. Promocja w formie obrazu umożliwia przekazanie szczegółów oferty za pomocą pojedynczego zdjęcia oraz stopki. Ten rodzaj reklamy pojawia się w wielu miejscach na stronie – zarówno na samym Facebooku, jak i Instagramie, Messengerze oraz w ramach Audience Network.
Warto jednak pamiętać, że efektowne treści promocyjne powinny być tworzone według podstawowych zasad. Chcąc przykuć uwagę internauty, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie zdjęć przedstawiających oferowany przez Ciebie produkt podczas jego użytkowania – taka forma zdjęcia pozwoli odbiorcy na zwizualizowanie danego zakupu. Specjaliści z platformy Meta przypominają także, jak ważnym elementem jest oprawa graficzna reklamy – użycie specjalnych nakładek oraz zastosowanie odpowiednich kolorów, palet i filtrów z całą pewnością przyciągnie uwagę Twojego odbiorcy.
Wideo promocyjne pozwala z kolei na zaprezentowanie usług i produktów oferowanych przez Twoją markę za pomocą nagrań. Podobnie jak w przypadku reklam opartych o obraz, tego typu materiały mogą zostać umiejscowione na Facebooku, Instagramie, Messengerze oraz w ramach Meta Audience Network – warto więc zadbać o dopasowanie odpowiedniego rozmiaru wideo, bowiem różne kanały publikacji dopuszczają odmienne długości filmików. Jak pokazują jednak panujące trendy, krótsze formaty są zwykle postrzegane jako bardziej atrakcyjne dla odbiorcy.
Format karuzelowy to doskonałe rozwiązanie dla reklamodawców, którzy chcą umieścić w materiale promocyjnym więcej niż jeden obraz lub film. Każdy z takich elementów może posiadać wówczas własny nagłówek, opis z wezwaniem do działania oraz link. Zawartość karuzeli zmienia się poprzez szybkie przesunięcie palcem, dzięki czemu odbiorca w wygodny sposób może zapoznać się z szeregiem oferowanych przez Ciebie produktów.
Jakiego rodzaju treści najlepiej sprawdzają się w przypadku materiałów błyskawicznych? Tego typu reklama wyświetla się wyłącznie na urządzeniach mobilnych, wypełniając przy tym cały ekran smartfona odbiorcy. Pełnoekranowe treści współgrają z większością formatów – mogą więc występować one zarówno w ramach pojedynczego obrazu, jak i filmu, karuzeli czy kolekcji. Co ważne, reklamy błyskawiczne pojawiają się w takich miejscach, jak tablica aktualności na Facebooku oraz Facebook Stories. Take materiały promocyjne często wzbogacane są o dodatkowe elementy wizualne – reklamodawca może zdecydować się na przyciągające uwagę szablony, opisy, przyciski czy linki, które przekierują odbiorcę do innych stron internetowych.
Warto także dodać, że wyniki osiągane przez materiał błyskawiczny mogą zostać poddane szczegółowej analizie – twórca zyskuje bowiem dostęp do specjalnych wskaźników, które zawierają czas oraz procent wyświetlania reklamy.
Kolekcje przeznaczone są w głównej mierze dla użytkowników obsługujących urządzenia mobilne. Reklama tego formatu obejmuje obraz lub materiał wideo, pod którym wyświetlane są oferowane przez reklamodawcę produkty. W momencie, kiedy internauta dotknie kolekcji, na smartfonie wyświetli się pełnoekranowy materiał błyskawiczny. Tę reklamę wyróżnia dynamiczny charakter – odbiorca zyskuje możliwość zapoznania się z dużą ilością produktów w krótkim czasie.
W styczniu na platformie Instagram obecnych było ponad 11 milionów użytkowników z Polski. Jak zaznaczają dodatkowo twórcy raportu, najaktywniejszą grupę wiekową, działającą na popularnej platformie, stanowią młode osoby pomiędzy 18. a 24. rokiem życia (34.3%). Zakłada się także, że instagramowiczów wyróżnia wysoki wskaźnik zaangażowania – użytkownicy chętnie zapoznają się z ciekawymi i wartościowymi treściami, często biorąc udział w dodatkowych dyskusjach pod publikowanymi postami.
Podobnie jak w przypadku Facebooka, reklama w formie obrazu stanowi tutaj jeden z podstawowych formatów promocyjnych. Użytkownik może w dowolny sposób modyfikować przesyłane materiały, decydując się m.in. na kwadratowy, poziomy lub pionowy format zdjęcia. Dzięki swojej nieskomplikowanej formie ten rodzaj reklamy pozwala dotrzeć do dużej grupy odbiorców, nie rozpraszając ich jednocześnie nadmiarem bodźców.
Reklama na Instagramie może przybrać także formę nagrania wideo. Zakłada się, że materiały filmowe stanowią nierzadko znacznie skuteczniejszy sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, dlatego tak chętnie wykorzystywane są one do promocji produktów i usług oferowanych przez marki. Nagrania wideo na Instagramie mogą przybrać kwadratowy lub poziomy format.
Reklamy karuzelowe wyświetlane są w formacie kwadratowym lub pionowym zarówno na stronie głównej aktualności, jak i w relacjach. Ten rodzaj materiału promocyjnego pozwala na publikację większej liczby zdjęć lub filmików w ramach jednego postu, dzięki czemu użytkownik za pomocą kilku kliknięć w ekran smartfona może zapoznać się z dużą liczbą informacji na temat oferowanego przez Ciebie asortymentu.
Reklamy udostępniane w ramach Instagram Stories obsługują te same typy multimediów, które używane są w innych umiejscowieniach – użytkownik może więc zdecydować się zarówno na publikację zdjęć, jak i nagrań wideo. To wyjątkowo atrakcyjna forma przekazywania treści, bowiem może ona zostać wzbogacona o dodatkowe elementy wizualne, takie jak naklejki, gify, audio czy ankiety, które wpłyną dodatkowo na zaangażowanie odbiorcy.
Słynne już reelsy wydają się nie tracić na popularności. Nic jednak dziwnego – rolki pozwalają na dynamiczne zaprezentowanie treści promocyjnych, które często można dopasować do panujących w danym momencie trendów. Co równie ważne, rolka to doskonały sposób na przedstawienie zarówno specyfikacji oferowanego towaru, jak i sposobu funkcjonowania samego przedsiębiorstwa.
To, jakiej platformy powinieneś użyć do realizacji swoich celów reklamowych, uzależnione jest od wielu czynników. Przed przystąpieniem do opracowywania treści promocyjnych i ustalania kanału ich publikacji, warto w pierwszej kolejności ustalić budżet, którym dysponuje Twoja marka, stworzyć zarys koncepcji biznesowej oraz sprecyzować jej grupę docelową.
Zastanawiasz się, która z platform lepiej sprawdzi się w przypadku Twojej kampanii? Obydwa portale społecznościowe funkcjonują w ramach tego samego brandu, wskutek czego pozostają ze sobą mocno zintegrowane. Zakłada się jednak, że z Instagrama chętnie korzystają marki, których aktywności bazują na wysokiej jakości materiałach wizualnych, takich jak zdjęcia i nagrania wideo. W przypadku działań promocyjnych, które skupione są na nieco bardziej rozbudowanych treściach, dobrym pomysłem może okazać się reklama na Facebooku.
W wielu przypadkach obsługa reklam na Instagramie i Facebooku w tym samym czasie potrafi przynieść bardzo zadowalające efekty – odpowiednio przemyślane działania potrafią bowiem przyciągnąć różne grupy użytkowników. Przed rozpoczęciem publikowania treści marketingowych w social mediach warto jednak zasięgnąć porady doświadczonego eksperta, który poradzi Ci, jak w szybki i efektowny sposób zdobyć nowych odbiorców.
Umiejętne prowadzenie kanałów na mediach społecznościowych stanowi obecnie nieodzowny element skutecznego zarządzania kampanią reklamową. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie strategii promocyjnej powinno być poprzedzone szczegółową analizą, która umożliwi Ci dopasowanie publikowanych treści do oczekiwań internautów, wzbudzając w nich jednocześnie pozytywne odczucia w stosunku do Twojej marki. Nie wiesz, który z kanałów pomoże Ci w dotarciu do większej liczby odbiorców? Skontaktuj się ze specjalistami z Rocket Media, którzy opracują szczegółowy raport, wyjaśniając, jakie działania pozwolą Ci na skuteczne uzyskanie założonych celów biznesowych.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211