Spis treści:
Krótkometrażowe klipy szybko stały się nieodzownym narzędziem marketingowym. Upowszechnienie ich jest zasługą m.in. algorytmów portali społecznościowych, które są w stanie dobierać ich wyświetlenie do najlepiej rokujących użytkowników. Posty wideo to czołówka najczęściej udostępnianych form contentu, która sprzyja zaangażowaniu odbiorców, budowie wizerunku i świadomości marki oraz zwiększaniu konwersji. Czy Twoja firma skorzysta na takiej formie promocji?
Zanim zagłębimy się w różnice natury technicznej w promowanych klipach na poszczególnych platformach społecznościowych, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego forma ta cieszy się tak dużą popularnością? Wśród najważniejszych powodów znajdują się zarówno czynniki cenione przez odbiorców, jak i ich twórców.
Filmy krótkometrażowe bardzo często zawierają zalążki fabuły, dzięki czemu lepiej oddają kontekst i towarzyszące im emocje niż statyczna reklama. Cecha ta sprawia, że przeciętnemu odbiorcy jest znacznie łatwiej utożsamić się z oferowanym produktem.
Klipy wideo dostarczają nam znacznie większą liczbę informacji niż sama ilość wyświetleń danego materiału. W zależności od obranego kanału dystrybucji, jesteśmy w stanie ustalić moment, w którym użytkownik przestał oglądać dany filmik, co dostarcza nam cennych danych na temat tego, jak długie powinny być przygotowane przez nas materiały.
Materiały promocyjne wideo mogą wydawać się odbiorcom bardziej wiarygodne – prezentują usługi i produkty w sposób dynamiczny, pozwalając potencjalnym klientom na zapoznanie się z nim przed zakupem. W przypadku treści sponsorowanych, współpraca z zaufanymi, cieszącymi się renomą influencerami, może przekonać niezdecydowanych klientów do skorzystania z naszej oferty.
Reklamy w formie wideo mogą przybierać zróżnicowane formy. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się postawić na treści „fabularyzowane”, wywiady, unboxing, czy treści tworzone przez użytkowników, musisz pamiętać, aby były one kompatybilne z urządzeniami mobilnymi – głównym narzędziem wykorzystywanym obecnie do konsumpcji treści.
Pamiętajmy również, że media społecznościowe nieustannie atakują użytkowników wieloma bodźcami, co negatywnie wpływa na uwagę odbiorców. Warto rozważyć skondensowanie materiałów do możliwie najkrótszej długości, co zwiększy prawdopodobieństwo, że potencjalni odbiorcy zapoznają się z nim od początku do końca. Czym różnią się pomiędzy sobą filmy na najpopularniejszych platformach społecznościowych?
Użytkownicy platformy marki Meta coraz chętniej oglądają materiały wideo. Występują one nie tylko podczas przewijania naszego „walla”, lecz również na cieszącej się rosnącym zainteresowaniem platformie Facebook Live. Przygotowany filmik możemy opatrzyć odpowiednią miniaturą, która w naszej opinii będzie miała największe szanse na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, klip można również opisać stosownym tekstem. Warto pamiętać, że filmiki na Facebooku mogą występować zarówno w postaci pionowej (w stosownej zakładce), jak i w formie standardowego prostokąta, jaki znamy z naszych „walli”.
Reklamowe posty w formie wideo mogą pojawiać się w segmencie Stories, bezpośrednio na ścianie użytkowników lub pomiędzy i przed innymi filmami umieszczonymi na portalu.
Szacuje się, że na przestrzeni lat YouTube zgromadził ponad 2 miliardy użytkowników, reprezentujących różne grupy wiekowe i demograficzne. Promowanie swojej marki na YT może przyjmować jedną z kilku form – zamieszczanie filmów na własnym kanale markowym, nawiązywanie współpracy z influencerami czy uruchomienie kampanii w modelu cost-per-view (CPV). Warto pamiętać, że szata graficzna portalu YouTube sprawia, że odpowiednio dobrane miniaturki czy tytuły filmów są znacznie istotniejsze niż domyślnie ukryty opis.
Wśród korzyści, związanych z reklamowaniem się na portalu YouTube, warto wyróżnić przede wszystkim wiele możliwości umieszczenia reklamy. Przygotowane klipy mogą być umieszczone zarówno przed, po, jak i w trakcie filmów (o ile dany materiał wideo ma więcej niż 10 minut). Krótkie klipy mogą występować zarówno w postaci możliwej do pominięcia, jak i niepomijalnej. Warto wspomnieć również o regularnie rozwijanej YouTube Shorts, funkcjonalności nawiązującej do flagowych elementów TikToka czy Instagrama.
Instagram to jedna z platform, która w ostatnich latach zanotowała stabilny przyrost użytkowników – szacuje się, że liczba tych aktywnych wynosi ponad miliard miesięcznie. Instagram przoduje również w kategorii mediów, które wpływają na nasze decyzje zakupowe – ok. 25% uzależnia swoje zakupy od treści napotkanych w trakcie przeglądania swojego „walla”. Na instagramowych profilach marek znajdziemy wiele unboxingów, materiałów edukacyjnych, treści tworzonych przez użytkowników czy rozmaitych samouczków. Portal wspiera funkcję transmisji na żywo, kładzie również duży nacisk na używanie hashtagów. Dłuższe treści publikowane są w zakładce Instagram Wideo.
Również na tym portalu istnieje kilka sposobów na prowadzenie działań promocyjnych. Przygotowane filmiki mogą być ulokowane bezpośrednio w Stories, feedzie, sekcji rolek lub w ramach funkcji odkrywania treści. Warto jednak pamiętać, że wybór metody dystrybucji danego filmu powinien mieć odzwierciedlenie m.in. w formacie, w jakim został przygotowany.
TikTok to bez wątpienia jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się platform społecznościowych – aplikacja ta może pochwalić się ponad miliardem aktywnych użytkowników, a liczba ta nieustannie rośnie. Choć struktura TikToka czerpała (z wzajemnością) pełnymi garściami m.in. z aplikacji Snapchat, obie marki nieustannie rozwijają swoje funkcjonalności, a nadrzędną grupą użytkowników są przede wszystkim młodsi internauci.
Warto podkreślić, że marketerzy wciąż odkrywają pełen potencjał TikToka w działaniach promocyjnych – autorzy programu regularnie dodają do niej kolejne funkcjonalności, które mają na celu dostarczyć reklamodawcom więcej informacji na temat osiągniętych celów. Wśród mierzalnych danych TikTok Ads Manager udostępnia dane na temat liczby osób, które widziały materiał (oraz kliknęły w powiązany link, prowadzący np. do aplikacji w Sklepie Play czy App Store), przeprowadzonych konwersji czy wygenerowanych leadów. Rosnące znaczenie TikToka wśród młodszej części internautów sprawia, że platforma ta z każdym rokiem będzie notować coraz wyższe zyski – o ile nie podzieli losów swojego poprzednika.
Należy podkreślić, że skuteczność krótkometrażowych klipów jest uzależniona nie tylko od ich jakości. Na sukces przeprowadzonej kampanii wpływ ma zarówno branża, w której działa Twoja firma, jak i preferencje potencjalnych klientów – jeśli nie należą oni do entuzjastów treści wideo, poniesione z tytułu produkcji koszty mogą przewyższyć wypracowane zyski. Chcesz podbić rynek za pomocą nowej, przykuwającej uwagę strategii contentowej? Uzupełnij brief i skontaktuj się z naszymi specjalistami.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211