Spis treści:
Pojawiła się nagle i zatrzęsła rynkiem mediów społecznościowych. Wywołała u wielu osób bardzo mocne FOMO (z ang. fear of missing out), czyli uczucie strachu, że coś istotnego nas omija. Kto jest sprawcą tego zdarzenia? Mowa o nowej aplikacji Clubhouse, o której aż zawrzało w Internecie. Czym jest Clubhouse i co najważniejsze – jak wykorzystać go w biznesie? Sprawdź nasz artykuł.
Clubhouse to nowy, coraz bardziej popularny w Polsce portal społecznościowy, który daje możliwość bezpośrednich rozmów między użytkownikami. Istnieje w formie aplikacji na telefon (obecnie mogą ją ściągnąć tylko posiadacze telefonów w systemie iOS, nad Androidową wersją twórcy dopiero zaczęli pracować, więc pewnie nie pojawi się zbyt szybko), która opiera się tylko i wyłącznie na rozmowach głosowych. Jest połączeniem podcastu i panelu dyskusyjnego, których słuchamy w czasie rzeczywistym. Nazwa symbolizuje elitarny klub. Dlaczego elitarny? O tym za momencik.
To, co najmocniej wyróżnia Clubhouse na tle innych mediów społecznościowych to sposób budowania społeczności – żeby dołączyć, musisz otrzymać zaproszenie od innego użytkownika. Wydaje się, że elitarność w 2021 roku nie jest już czymś, co potencjalnie może zadziałać, a jednak! Kto pamięta zaproszenia na grono.net w 2006 roku? To były początki mediów społecznościowych opartych na ekskluzywności. Minęło 15 lat, a model wciąż przyciąga rzesze użytkowników, którzy chcą sprawdzić, co dzieje się za magicznymi drzwiami aplikacji.
W kontrze do konkurencyjnych mediów, Clubhouse jest bardzo prostym, wręcz minimalistycznym miejscem. Podczas gdy inne portale rozszerzają swoje funkcjonalności, tu mamy do czynienia tylko z formatem audio. Nie publikujemy zdjęć, nie wrzucamy memów, linków do artykułów czy filmów z Youtube’a. I mimo, że funkcję rozmów głosowych ma również prawie każda inna aplikacja, to Clubhouse skupia się na niej w 100 procentach. Nietypowa jest też aktywność w tym serwisie.
Gdy już dostaniemy zaproszenie (każdy użytkownik ma do dyspozycji kilka zaproszeń i wraz z czasem i aktywnością, ilość zaproszeń się powiększa), zakładamy profil i uzupełniamy podstawowe informacje o sobie. Następnie nasza aktywność może przebiegać na dwa sposoby – możemy zainicjować i być głównym rozmówcą wraz z zaproszonymi do rozmowy gośćmi lub po prostu przysłuchiwać się rozmowie jako uczestnik dyskusji. W celu rozpoczęcia rozmowy tworzymy pokój, który może być:
W celu rozpoczęcia rozmowy tworzymy pokój, który może być:
W pokoju istnieje podział na rozmówców (tylko ich głosy i dyskusje możemy słyszeć) i publikę. Jeżeli ktoś ze słuchaczy chce dołączyć się do rozmowy, może to zrobić przez podniesienie ręki, a główny rozmówca udzieli mu głosu (tylko jeśli uzna, że wniesie to coś wartościowego do dyskusji).
Rozmowy odbywają się na całym świecie, w różnych językach i na nieskończoną ilość tematów. Aplikacja może służyć jako forma rozrywki, ale też miejsce zdobywania wiedzy. Są debaty typowo biznesowe, branżowe czy edukacyjne, na których za darmo uczymy się od największych ekspertów i uprawiamy szeroko pojęty networking. Być może nigdy wcześniej nie byliśmy tak blisko osoby, której wiedzę cenimy i możemy jej zadać pytania w czasie rzeczywistym.
Znajdziemy również dyskusje na tematy polityczne, społeczne, ideologiczne, a także hobbystyczne. Spotkania można wykorzystać też w różny sposób – organizując warsztaty, medytacje, występy standuperów, koncert czy musical.
Warto podkreślić, że to, czego doświadczamy w aplikacji Clubhouse odbywa się tylko i wyłącznie w czasie rzeczywistym. Rozmowy nie możemy ani nagrywać, ani potem odtworzyć. Być może spowodowane jest to tym, że portal nie jest w stanie skontrolować i ponieść odpowiedzialności za treści, które zostaną przytoczone podczas rozmowy.
Z jakich jeszcze funkcjonalności skorzystamy w aplikacji Clubhouse? Standardowo, jak w większości mediów społecznościowych, możemy obserwować innych użytkowników, dodać planowaną rozmowę do kalendarza i ustawić sobie notyfikację przypominającą o wydarzeniu, dać znać znajomym o rozmowie, która ich zainteresuje lub sprawdzić, kto znajduje się w danym pokoju. Najważniejszą funkcją jest jednak zainicjowanie rozmowy. Zrobił to nawet Elon Mask zapraszając oficjalnie do Clubhouse i rozmowy Władimira Putina.
Clubhouse to miejsce, które możemy wykorzystać do budowania wizerunku. Szczególnie w marketingu B2B, gdzie pokazanie eksperckości firmy i jej pracowników jest jednym ze sposobów na zdobycie przyszłych leadów. Oprócz kreowania wizerunku, Clubhouse to świetna platforma content marketingowa.
Wykorzystajmy ją organizując:
Gra jest warta świeczki, bo co prawda aplikacja jest coraz bardziej odwiedzana, ale wciąż jest tam mało osób. Jest to dla nas szansa na zdobycie followersów i popularności zanim zrobią to inni.
To co, czekacie już na swoje zaproszenie do Clubhouse?
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211