Trafny dobór słów kluczowych pod SEO

Przeczytasz w około: 6 minut

Spis treści:

Umiejętność doboru odpowiednich słów kluczowych przyda Ci się bez względu na to, czy współpracujesz z agencją seo, czy też planujesz samodzielnie pozycjonować swoją stronę. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twój biznes jest promowany w najbardziej korzystny dla Ciebie sposób. Poniżej prezentujemy wskazówki, które pozwolą Ci na prawidłowy dobór słów kluczowych.

Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych

 

dopasowanie słów kluczowych

 

Przede wszystkim frazy kluczowe muszą odzwierciedlać Twój biznes. Nie ma sensu pozycjonować się na frazy, które nie mają związku z tym, co oferujesz. Prawdę mówiąc, takie działanie nie przyniosłoby i tak większego sukcesu. Faktycznie kiedyś było to możliwe, jednak obecnie Google całkiem nieźle broni się przed takimi praktykami.

Na początku spisz hasłowo to, czym zajmuje się Twoja firma. Ta pierwsza lista fraz, którą tworzysz może być odzwierciedleniem listy kategorii w Twoim sklepie lub nazw produktów (o ile nie są specjalistyczne i używane jedynie przez Ciebie). To będzie podstawa do dalszej pracy. Nie przywiązuj się zatem do wybranych na tym etapie fraz – raczej na pewno ulegną one zmianie.

Sprawdź również, czy spisane frazy nie są zbyt mylące lub wieloznaczne. A takich słów w języku polskim jest naprawdę sporo. Fazy nie powinny być też zbyt ogólne. Słowo „Grecja” może w wyszukiwarkę wpisywać nie tylko osoba zainteresowana wyjazdem na urlop, ale też i uczeń odrabiający lekcje, czy osoba zainteresowana kupnem przewodnika. Zatem ta fraza może faktycznie przyciągnąć spory ruch, ale nie będzie on zbyt wartościowy. Duża część osób od razu wyjdzie z Twojej strony, bo nie znajdzie na niej tego, czego szukała. Taki dobór słów kluczowych nie jest zatem zbyt trafiony.

Optymalna liczba wyszukiwań

 

trafny dobór słów kluczowych

 

W tym momencie przechodzimy do najważniejszej kwestii, jeśli chodzi o dobór słów kluczowych. Nie słuchaj tylko tego, co Ci się wydaje! A nawet jeśli dobrze Ci się wydaje – potwierdź to. Często jesteśmy wręcz pewni, że osoby zainteresowane naszą usługą lub produktem bez wątpienia wpiszą w Google jakąś tam frazę. Przecież sami byśmy tak zrobili! Jednak takie opieranie się tylko i wyłącznie na swojej intuicji może nie zaprowadzić za daleko. Skorzystaj z narzędzie do analizy i podpowiedzi słów kluczowych. Może to być Planer Słów Kluczowych od Google, Senuto lub inne narzędzie.

Skonfrontuj teraz swoja listę z tymi narzędziami. Sprawdź, czy takie frazy faktycznie są wyszukiwane. A może istnieją inne (podobne), które osiągają lepsze wyniki? Nie wybieraj jednak zbyt wielu fraz, jeśli nie masz bardzo rozbudowanej strony. Pamiętaj, że wybrane frazy mają być odzwierciedleniem tego, co internauta może znaleźć na Twojej stronie.

Warto również pamiętać i o tym, by nie celować zbyt wysoko. Faktycznie fraza „Grecja” będzie miała największą ilość wyszukań. Jednak, jak to zostało pokazane, nie przyciągnie ona wartościowego ruchu. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie poszukiwanie fraz, które bardziej konkretyzują, o co użytkownikowi chodzi. Będą to zatem frazy w stylu „Grecja wakacje last minute” albo „Grecja przeloty”, czy też „Grecja mapa”. Każda z tych fraz będzie posiadała swoje wariacje. Dobór słów kluczowych polega na tym, by znaleźć te połączenia słów, które z jednej strony będą miały największą liczbę wyszukiwani, a z drugiej – przyciągną te osoby, które faktycznie są zainteresowane tym, co oferujesz.

Dobór słów kluczowych po długim ogonie

 

dobór słów kluczowych po długim ogonie

 

Takie dłuższe frazy często nazywane są długim ogonem. Mają one mniejszą ilość wyszukiwań niż frazy ogólne. Jednak mogą zapewnić wartościowy ruch i, co równie ważne, dużo łatwiej (a zatem i taniej) wypozycjonować stronę na tego typu frazę.

Szukając „długiego ogona” dla siebie poszukaj takich rozwinięć, które są związane z Twoją firmą. Jeśli prowadzisz biznes lokalny – warto dodać do fraz nazwę miejscowości, w której działasz. Oczywiście – sprawdź, czy taka kombinacja jest faktycznie wyszukiwana i w jakiej formie. Przy mniejszych miastach może to się niestety nie sprawdzić.

Ponadto wyłów z propozycji te frazy, które sugerują, że internauta nie szuka jedynie informacji o danym produkcie lub usłudze, ale faktycznie jest nimi zainteresowany. Osoba wpisująca w Google frazę „frytkownica cena” jest najprawdopodobniej na etapie wyszukiwania najlepszego modelu dla siebie. Jeśli nie jesteś porównywarką cen – taki użytkownik nie przyniesie Ci większych korzyści. Choć oczywiście może później wrócić do sklepu, by dokonać zakupu. Jednak ktoś, kto wpisuje w wyszukiwarkę już konkretny model frytkownicy – wie czego chce i z pewnością szuka miejsca, w którym może to kupić. Warto wtedy być na czele wyników wyszukiwania, bo szanse na konwersje są bardzo duże.

Z drugiej strony – nie przesadzaj zbytnio ze szczegółowością. Zbyt konkretna fraza to z reguły mała liczba wyszukiwań. A przecież nie o to Ci chodzi. Oczywiście zdarzają się wyjątki i bardzo niszowe branże. Pamiętaj przy tym, że liczba wyszukiwań nie jest równoznaczna z liczbą osób, które odwiedzą Twoją stronę, gdy będziesz na górze wyników wyszukiwania.

Co robi konkurencja?

 

konkurencja seo

 

Równie ważna jest konkurencyjność danej frazy. Czasami zdarzają się dwie bardzo podobne do siebie frazy, o podobnej liczbie wyszukiwań lecz różnym stopniu konkurencyjności. Jeśli widzisz, ze Twoja konkurencja walczy ze sobą o miejsca na jakąś frazę – zdecyduj się na wybór tej mniej konkurencyjnej. Będzie to tańsze, szybsze i bardziej skuteczne. A skoro podobna liczba osób wyszukuje dane słowo – efekty w postaci ruchu będą podobne.

Sprawdź też, jak wygląda pierwsza strona wyników w Google na wybrane frazy. Pokaże Ci to, czy jedyną opcją na znalezienie się w Top10 jest pozycjonowanie strony. Czasem warto wykorzystać mapy Google, filmiki na YouTube lub „direct answer”, by mniejszym nakładem pracy znaleźć się w czołówce wyszukiwań.

Sprawdzenie tego, jakie strony znajdują się w Top10 pozwoli też ocenić, czy trudno będzie się dostać na pierwszą stronę wyszukiwań. Warto zatem sprawdzić, jakie strony już są wypozycjonowane na wybrane przez Ciebie frazy i czy Twoja strona może z nimi konkurować. Jeśli dana fraza okaże się zbyt trudna – zmień ją, zamiast tracić czas i pieniądze. Bywają takie frazy i branże, w których tańszym rozwiązaniem jest inwestycja w AdWords, niż żmudna walka o czołowe pozycje.

Potrzebujesz wsparcia w SEO?

Odezwij się do nas!
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211