Szybka analiza strony – przydatne wtyczki SEO

Przeczytasz w około: 8 minut

Spis treści:

Gdy branżę SEO obiegła wiadomość o usunięciu wtyczki Google Toolbar, która informowała o PageRanku (parametrze oceniającym jakość stron internetowych), część osób pewnie poczuła się zagubiona. A przecież nie jest to jedyny wskaźnik, który decyduje o wartości danej witryny. Podpowiadamy w tym artykule, jak w kilku kliknięciach przeprowadzić analizę swojej strony. A to wszystko dzięki wtyczkom SEO do przeglądarek.

Już od dłuższego czasu w branży SEO dyskutowano na temat przyszłości PageRanka, a wpływ na to miał fakt, że od końca 2013 roku Google nie aktualizował tego parametru. Jednak pozycjonerzy w swojej pracy analizują również inne wskaźniki, takie jak Domain Rank, Page Authority, Spam Score czy Citation Flow. Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych rozszerzeń, które po dodaniu do paska przeglądarki, pomogą nam szybko ocenić wyświetlaną stronę w internecie.

1. MozBar

dostępny w: Google Chrome,

Popularna wtyczka firmy MOZ, założonej przez znanych w świecie SEO Randa Fishkina i Gillian Muessig, to dodatek pozwalający m.in. przeanalizować atrybuty linków na stronie internetowej: follow, no follow, external, internal (podświetlane w czterech kolorach).

MozBar

Dodatkowo umożliwia ona sprawdzenie wskaźników: Page Authority (PA) i Domain Authority (DA) – stworzone przez MOZ indeksy, pokazujące w skali 0-100 wartość – odpowiednio – pojedynczej strony i całej domeny, która może przełożyć się na określoną pozycję w wyszukiwarkach. Wynik 100 jest oczywiście najlepszym rezultatem, jaki może otrzymać witryna.

Następne wskaźniki stworzone przez firmę Fishkina to MozRank (mR) i MozTrust (MT). MozRank mierzy w skali 0-10 znaczenie danej strony na podstawie tego, w jakim stopniu jest ona linkowana w internecie. MozTrust z kolei oszacowuje stopień zaufania do analizowanej strony na bazie tego, jaki dystans w postaci linków dzieli ją od bardziej zaufanej witryny. Mierzy to w skali od 0 do 10.

Moz Wikipedia

Aktywna wtyczka MozBar pozwala także na szybki podgląd wartości konkretnych stron w wynikach wyszukiwania różnych przeglądarek, m.in. Google, Bing czy Yahoo, a także analizę linków prowadzących do strony.

SERP

MozBar to również narzędzie do błyskawicznej analizy wyświetlonej strony pod kątem:

  • elementów on-page, takich jak title, description czy nagłówek H1,
  • ogólnych właściwości strony, m.in. meta robots, linków kanonicznych czy adresu IP,
  • wspomnianych wcześniej wskaźników dotyczących linków,
  • danych strukturalnych: Schema.org, Open Graph Protocol, Twitter Cards i Microformats,
  • statusu protokołu http.

parametry techniczne

Narzędzie Moz dostępne jest także w płatnej wersji premium (najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów na miesiąc, dostępny jest jednak 30-dniowy dostęp próbny), która pozwala przeprowadzić kompleksowe kampanie analizy serwisów, konkretnych słów kluczowych i pojedynczych stron internetowych, a także przygotować rozbudowane raporty.

2. Ahrefs SEO Toolbar

dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox

Przeglądarkowy dodatek od Ahrefs umożliwia szybki wgląd w kluczowe czynniki na stronie internetowej analizowane przez narzędzie, którego pomysłodawcą jest Dmitry Gerasimenko.

Pasek Ahrefs SEO Toolbar

Wąski pasek tego rozszerzenia wyświetla nam informację o:

  • URL Rating, czyli poniekąd odpowiednik PageRanka – mierzony od 0 do 100 wskaźnik wyliczający liczbę i siłę linków prowadzących do analizowanej strony,
  • Backlinks – liczba linków zwrotnych,
  • Referring Domains – z ilu domen pochodzą linki prowadzące do badanej strony,
  • sygnałach w kanałach social media: Google+, Facebook i LinkedIn,
  • Domain Rating – odpowiednik URL Rating mierzony dla całej domeny, w skali od 0 do 100,
  • Backlinks dla całej domeny,
  • Referring Domains dla całej domeny,
  • Ahrefs Rank, czyli pozycja domeny w zbiorze wszystkich witryn internetowych objętych analizą przez narzędzie Ahrefs.

Ahrefs Toolbar posiada także możliwość dokonania szybkiej analizy strony pod kątem liczby backlinków czy referring pages / domains z rozróżnieniem na domeny funkcjonalne, a także umożliwia wgląd w elementy on-page. Te opcje wymagają jednak zalogowania się na ahrefsowe konto – najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów za miesiąc. Rozwiązaniem może być darmowa, trialowa wersja, która pozwala nam uzyskać dostęp do narzędzia na 14 dni.

Analiza strony w Ahrefs

3. SeoQuake

dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

SeoQuake to dzieło Olega Shchegoleva, który stworzył także oprogramowanie SEMrush. Wtyczka ta jest bardzo rozbudowana, ale jednocześnie intuicyjna i przyjazna nawet niezaawansowanemu użytkownikowi.

Podgląd parametrów w SeoQuake

Jak widzimy na powyższym obrazku, uruchamiając podgląd danej strony poprzez wtyczkę, mamy dostęp do następujących kategorii:

  • page info – podstawowe informacje o stronie / domenie: metadane, page rank; liczba backlinków i najpopularniejsze słowa kluczowe w treści strony,
  • diagnosis – pozwala na szybki audyt strony, wyświetlenie rozszerzonych informacji o poprawności metadanych na stronie, nagłówkach, obrazkach, współczynniku tekstu do kodu HTML, pliku robots.txt, sitemapach, itd.
  • internal – przegląd linków wewnętrznych z możliwością eksportu do pliku CSV,
  • external – przegląd linków zewnętrznych z możliwością eksportu do pliku CSV,
  • density – informacja o zagęszczeniu słów kluczowych na stronie,
  • compare URLS – narzędzie do szybkiego porównania wybranych stron / domen.

Wtyczka pozwala sprawdzić takie parametry strony jak: Google PageRank, Alexa Rank, Yandex CY, Delicious index, Yahoo index, Bing index, Dmoz dir, Webarchive age, czy SEMrush Rank.

4. WooRank – SEO & Website Analysis

dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox

Wtyczka SEO & Website Analysis od WooRanka, którego założycielem był Jean Derely, to kolejny przykład podręcznego narzędzia do analizy strony w wielu istotnych aspektach. Po jej instalacji w przeglądarce możemy przy pomocy jednego kliknięcia dowiedzieć się, ile punktów w skali 0-100 otrzymała nasza witryna, a także uzyskać szczegółowy audyt ze wskazówkami, które elementy wymagają poprawy.

Panel główny wtyczki WooRank

Poszczególne ikonki na górze odpowiadają za elementy audytu strony, do którego mamy dostęp po kliknięciu w logo wtyczki. Są to:

  • Marketing Checklist – otrzymujemy tu m.in. dane ekspertów, do których możemy się zwrócić po pomoc w kwestii SEO,
  • Optimize:
  • SEO – główne parametry dotyczące strony, takie jak metadane, informacje o słowach kluczowych, robots.txt, sitemapie, adresach URL, alt attribute,
  • Mobile – analiza strony pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych,
  • Usability – informacje o wielkości strony, szybkości wczytywania, wersjach językowych, wdrożonych danych strukturalnych,
  • Technologies – dane o serwerze, porady dotyczące prędkości działania serwisu,
  • Crawl Errors – raport na temat błędów napotkanych przez roboty wyszukiwarki w trakcie wizyty na stronie,
  • Promote:
  • Backlinks – informacja o odnośnikach prowadzących do analizowanej strony,
  • Social – widoczność strony w kanałach Social Media,
  • Local – strona a wyniki lokalne,
  • Measure:
  • SERP Checker – dane na temat pozycji wybranych słów kluczowych w wynikach wyszukiwarki Google,
  • Visitors – ogólne informacje o ruchu na stronie.

Jak widzimy, udostępnionych danych jest naprawdę sporo. Trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie informacje są dostępne bez posiadania płatnego konta WooRank. Wersja darmowa umożliwia korzystanie z narzędzia przez 14 dni, a najtańszy pakiet kosztuje 49 dolarów miesięcznie.

5. SEO Analysis wih Seoptimer

dostępny w: Google Chrome, Opera

To kolejna wtyczka, którą warto mieć pod ręką. Jej autorem jest Paweł Rabinek. Po dodaniu do przeglądarki możemy jednym kliknięciem uzyskać raport Seoptimera na temat wyświetlanej w danym momencie strony – w nowej karcie otwiera nam się wówczas gotowy SEO Audyt.

raport

Otrzymany dokument zawiera wypunktowane elementy do poprawy na stronie. W jego skład wchodzą informacje o: metadanych, nagłówkach, proporcji tekstu na stronie do kodu, strongach, ramkach, tekście alternatywnym przy obrazkach, linkach zewnętrznych i wewnętrznych, pliku robots.txt i sitemapie, sygnałach w social mediach, nagłówkach http, a także dane dotyczące serwera. Dodatkowo raport można zapisać do pliku PDF lub podzielić się nim z naszymi twitterowymi followersami.

Potrzebujesz wsparcia w SEO?

Napisz do nas!
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211