Spis treści:
Gdy branżę SEO obiegła wiadomość o usunięciu wtyczki Google Toolbar, która informowała o PageRanku (parametrze oceniającym jakość stron internetowych), część osób pewnie poczuła się zagubiona. A przecież nie jest to jedyny wskaźnik, który decyduje o wartości danej witryny. Podpowiadamy w tym artykule, jak w kilku kliknięciach przeprowadzić analizę swojej strony. A to wszystko dzięki wtyczkom SEO do przeglądarek.
Już od dłuższego czasu w branży SEO dyskutowano na temat przyszłości PageRanka, a wpływ na to miał fakt, że od końca 2013 roku Google nie aktualizował tego parametru. Jednak pozycjonerzy w swojej pracy analizują również inne wskaźniki, takie jak Domain Rank, Page Authority, Spam Score czy Citation Flow. Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych rozszerzeń, które po dodaniu do paska przeglądarki, pomogą nam szybko ocenić wyświetlaną stronę w internecie.
dostępny w: Google Chrome,
Popularna wtyczka firmy MOZ, założonej przez znanych w świecie SEO Randa Fishkina i Gillian Muessig, to dodatek pozwalający m.in. przeanalizować atrybuty linków na stronie internetowej: follow, no follow, external, internal (podświetlane w czterech kolorach).
Dodatkowo umożliwia ona sprawdzenie wskaźników: Page Authority (PA) i Domain Authority (DA) – stworzone przez MOZ indeksy, pokazujące w skali 0-100 wartość – odpowiednio – pojedynczej strony i całej domeny, która może przełożyć się na określoną pozycję w wyszukiwarkach. Wynik 100 jest oczywiście najlepszym rezultatem, jaki może otrzymać witryna.
Następne wskaźniki stworzone przez firmę Fishkina to MozRank (mR) i MozTrust (MT). MozRank mierzy w skali 0-10 znaczenie danej strony na podstawie tego, w jakim stopniu jest ona linkowana w internecie. MozTrust z kolei oszacowuje stopień zaufania do analizowanej strony na bazie tego, jaki dystans w postaci linków dzieli ją od bardziej zaufanej witryny. Mierzy to w skali od 0 do 10.
Aktywna wtyczka MozBar pozwala także na szybki podgląd wartości konkretnych stron w wynikach wyszukiwania różnych przeglądarek, m.in. Google, Bing czy Yahoo, a także analizę linków prowadzących do strony.
MozBar to również narzędzie do błyskawicznej analizy wyświetlonej strony pod kątem:
Narzędzie Moz dostępne jest także w płatnej wersji premium (najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów na miesiąc, dostępny jest jednak 30-dniowy dostęp próbny), która pozwala przeprowadzić kompleksowe kampanie analizy serwisów, konkretnych słów kluczowych i pojedynczych stron internetowych, a także przygotować rozbudowane raporty.
dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox
Przeglądarkowy dodatek od Ahrefs umożliwia szybki wgląd w kluczowe czynniki na stronie internetowej analizowane przez narzędzie, którego pomysłodawcą jest Dmitry Gerasimenko.
Wąski pasek tego rozszerzenia wyświetla nam informację o:
Ahrefs Toolbar posiada także możliwość dokonania szybkiej analizy strony pod kątem liczby backlinków czy referring pages / domains z rozróżnieniem na domeny funkcjonalne, a także umożliwia wgląd w elementy on-page. Te opcje wymagają jednak zalogowania się na ahrefsowe konto – najtańszy pakiet to koszt 99 dolarów za miesiąc. Rozwiązaniem może być darmowa, trialowa wersja, która pozwala nam uzyskać dostęp do narzędzia na 14 dni.
dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera
SeoQuake to dzieło Olega Shchegoleva, który stworzył także oprogramowanie SEMrush. Wtyczka ta jest bardzo rozbudowana, ale jednocześnie intuicyjna i przyjazna nawet niezaawansowanemu użytkownikowi.
Jak widzimy na powyższym obrazku, uruchamiając podgląd danej strony poprzez wtyczkę, mamy dostęp do następujących kategorii:
Wtyczka pozwala sprawdzić takie parametry strony jak: Google PageRank, Alexa Rank, Yandex CY, Delicious index, Yahoo index, Bing index, Dmoz dir, Webarchive age, czy SEMrush Rank.
dostępny w: Google Chrome, Mozilla Firefox
Wtyczka SEO & Website Analysis od WooRanka, którego założycielem był Jean Derely, to kolejny przykład podręcznego narzędzia do analizy strony w wielu istotnych aspektach. Po jej instalacji w przeglądarce możemy przy pomocy jednego kliknięcia dowiedzieć się, ile punktów w skali 0-100 otrzymała nasza witryna, a także uzyskać szczegółowy audyt ze wskazówkami, które elementy wymagają poprawy.
Poszczególne ikonki na górze odpowiadają za elementy audytu strony, do którego mamy dostęp po kliknięciu w logo wtyczki. Są to:
Jak widzimy, udostępnionych danych jest naprawdę sporo. Trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie informacje są dostępne bez posiadania płatnego konta WooRank. Wersja darmowa umożliwia korzystanie z narzędzia przez 14 dni, a najtańszy pakiet kosztuje 49 dolarów miesięcznie.
dostępny w: Google Chrome, Opera
To kolejna wtyczka, którą warto mieć pod ręką. Jej autorem jest Paweł Rabinek. Po dodaniu do przeglądarki możemy jednym kliknięciem uzyskać raport Seoptimera na temat wyświetlanej w danym momencie strony – w nowej karcie otwiera nam się wówczas gotowy SEO Audyt.
Otrzymany dokument zawiera wypunktowane elementy do poprawy na stronie. W jego skład wchodzą informacje o: metadanych, nagłówkach, proporcji tekstu na stronie do kodu, strongach, ramkach, tekście alternatywnym przy obrazkach, linkach zewnętrznych i wewnętrznych, pliku robots.txt i sitemapie, sygnałach w social mediach, nagłówkach http, a także dane dotyczące serwera. Dodatkowo raport można zapisać do pliku PDF lub podzielić się nim z naszymi twitterowymi followersami.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211