Czy moja firma ma szansę na dobre wyniki SEO?

Przeczytasz w około: 5 minut
SEO w trudnej branży

Spis treści:

Skuteczność prowadzonych działań e-marketingowych jest wypadkową rezultatów wykonanych prac oraz czynników zewnętrznych, takich jak dynamicznie zmieniające się wytyczne Google’a czy działania bezpośredniej konkurencji. Choć prawidłowo przeprowadzone działania SEO z pewnością przełożą się na wyższe pozycje w wyszukiwarkach, efekty mogą przyjść później niż zakładaliśmy.

Jak Google widzi Twoją witrynę?

Zacznijmy od odrobiny teorii – portal statista.com podaje, że ponad 94% internautów w naszym kraju korzysta z wyszukiwarki Google. Oznacza to, że firmy planujące zwiększenie zasięgów na rynku polskim muszą przestrzegać zasad ustalonych przez giganta z Mountain View. Liczba opracowanych przez Google czynników rankingowych już dawno osiągnęła wartość trzycyfrową – aktualnie szacuje się, że silnik wyszukiwarki bierze pod uwagę około 200 zróżnicowanych kryteriów.

Identyfikacja i wcielanie w życie wytycznych Google to jedno z najważniejszych zadań specjalistów SEO. Lwia część ustaleń pracujących nad wyszukiwarką programistów nie trafia do informacji publicznej – pozycjonerzy muszą nieustannie testować oddziaływanie poszczególnych elementów strony na jej widoczność. O ile znaczenie niektórych parametrów SEO od dawna przykuwa największą uwagę ekspertów (np. wiek domeny czy niski współczynnik odrzuceń), niektóre z nich wciąż budzą wątpliwości pozycjonerów.

Zwierzyniec z Mountain View, czyli kilka słów o modyfikacji algorytmów

Czynniki rankingowe Google nie są jedynymi elementami, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Na ocenę witryny w oczach wyszukiwarki ma również wpływ jej kompatybilność z najważniejszymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwania, dzielą swe nazwy z przedstawicielami królestwa zwierząt. Do oficjalnie ogłoszonych aktualizacji (oraz tych, które zostały wprowadzone po cichu), należy m.in.:

  • Panda (wprowadzona w 2011 r.) – przeciwdziałanie spamowi i nadużyciom w umieszczaniu słów kluczowych, rozpoczęła promowanie contentu wysokiej jakości,

  • Pingwin (2012 r.) – ograniczenie nieuczciwych działań w zakresie pozyskiwania linków z nieodpowiednich źródeł, promowanie stron linkowanych w domenach wysokiej jakości,

  • Koliber (2013 r.) – zmiany skupione wokół interpretacji wpisywanych przez użytkowników haseł, m.in. pojawienie się wyniku zerowego, czyli odpowiedzi wyświetlanej bezpośrednio na stronie wyników,

  • Gołąb (2014 r.) – rozwój wyników wyszukiwania lokalnego, rosnące znaczenie usługi Google Moja Firma,

  • Opos (2016 r.) – wspieranie niewielkich przedsiębiorstw działających lokalnie, które musiały mierzyć się z firmami manipulującymi wynikami poprzez fałszywe wizytówki.

Przeczytaj także nasz tekst: Od Bostonu do Gołębia (historia zmian wyszukiwarki Google)

Jak żyć w zgodzie z Google?

Dlaczego wiedza na temat ewolucji flagowego produktu marki Google jest tak istotna? Należy pamiętać, że zmieniające się algorytmy ustaliły zarówno pożądane, jak i niemile widziane właściwości serwisów internetowych. Wyszukiwarka zaczęła „obcinać” wyniki stron stosujących niedozwolone praktyki, takie jak hurtowe pozyskiwanie linków z tzw. systemów wymiany czy keyword stuffing – proces upychania znacznej ilości słów kluczowych.

Jeśli w obrębie witryny prowadzono działania z zakresu tzw. black hat SEO, na stronę mogły zostać nałożone filtry ograniczające jej widoczność. Warto pamiętać, że niedozwolone działania pozycjonerskie z przeszłości mogą odcisnąć piętno na długi czas, skutecznie niwecząc działania specjalistów SEO.

działania specjalistów SEO

Fraza – jeden z najważniejszych wyznaczników trudnej branży

Jedną z najpowszechniejszych form mierzenia skuteczności przeprowadzonych działań jest ustalenie z agencją zestawu fraz do pozycjonowania i monitorowania. Słowa kluczowe możemy podzielić na 5 zasadniczych kategorii:

  • ogólne (np. smartfony)
  • brandowe (związane z nazwą przedsiębiorstwa)
  • lokalne (np. serwis telefonów Wrocław)
  • long tail (np. telefon komórkowy Xiaomi android 11 NFC)
  • pytania (np. jak wybrać telefon komórkowy – frazy tego typu często posiadają odpowiedź 0).

Przytoczone powyżej typy fraz cechują się różnym poziomem trudności w pozycjonowaniu. Promowanie zapytań brandowych, będących jednym z najważniejszych wyróżników firmy, nie powinno nastręczyć zbyt wielu trudności. Wśród najtrudniejszych do wypozycjonowania fraz warto wymienić m.in. wyrażenia ogólne, odzwierciedlające np. kategorie w sklepach internetowych – przebicie się ponad gigantów, takich jak Allegro czy OLX, może okazać się bardzo trudne.

Dobór odpowiednich fraz spoczywa na specjaliście SEO. To właśnie on odpowiada za przeprowadzenie estymacji określającej frazy o największym potencjale, których pozycjonowanie przyniesie pożądane rezultaty w określonym budżecie. Jego zadaniem jest również weryfikacja fraz podanych przez klienta.

Co zrobić, jeśli SEO nie zadziała?

Decydując się na współpracę w ramach SEO, należy pamiętać, że to „gra o sumie zerowej” – wzrost pozycji Twojej firmy musi wiązać się ze spadkami bezpośredniej konkurencji. Rywalizujące z Tobą firmy z pewnością nie zechcą do tego dopuścić – przyszłe wahania na pozycjach będą stanowić wypadkową kompetencji specjalistów, różnic w budżetach oraz dynamicznie zmieniających się wytycznych Google.

Co zrobić w sytuacji, gdy prawidłowo prowadzone SEO nie przynosi oczekiwanych zysków? Jednym z rozwiązań może być zwiększenie nakładów na działania w obrębie PPC. Promowanie określonych usług na szczycie wyników wyszukiwania wydatnie zwiększa szanse na pozyskanie leadów, aż do momentu wykorzystania określonego budżetu. Warto rozważyć również kompleksową obsługę z wykorzystaniem obu powyższych dróg – ustalenie optymalnego podziału budżetu spoczywa wówczas na specjalistach po stronie agencji.

Wymagające branże to nasza specjalność

Rocket Media to marka, która wspiera klientów z nawet najbardziej wymagających sektorów, takich jak branża finansowa, budowlana czy porady prawne. Dokładamy wszelkich starań, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom współpracujących z nami firm na każdym etapie działań. Jesteś ciekaw, co możemy zaproponować Twojemu przedsiębiorstwu? Skorzystaj z naszego generatora usług dostępnego na stronie głównej – rocketmedia.pl.

Też chcesz osiągać świetne wyniki?

Skontaktuj się z nami
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211