Spis treści:
Skuteczność prowadzonych działań e-marketingowych jest wypadkową rezultatów wykonanych prac oraz czynników zewnętrznych, takich jak dynamicznie zmieniające się wytyczne Google’a czy działania bezpośredniej konkurencji. Choć prawidłowo przeprowadzone działania SEO z pewnością przełożą się na wyższe pozycje w wyszukiwarkach, efekty mogą przyjść później niż zakładaliśmy.
Zacznijmy od odrobiny teorii – portal statista.com podaje, że ponad 94% internautów w naszym kraju korzysta z wyszukiwarki Google. Oznacza to, że firmy planujące zwiększenie zasięgów na rynku polskim muszą przestrzegać zasad ustalonych przez giganta z Mountain View. Liczba opracowanych przez Google czynników rankingowych już dawno osiągnęła wartość trzycyfrową – aktualnie szacuje się, że silnik wyszukiwarki bierze pod uwagę około 200 zróżnicowanych kryteriów.
Identyfikacja i wcielanie w życie wytycznych Google to jedno z najważniejszych zadań specjalistów SEO. Lwia część ustaleń pracujących nad wyszukiwarką programistów nie trafia do informacji publicznej – pozycjonerzy muszą nieustannie testować oddziaływanie poszczególnych elementów strony na jej widoczność. O ile znaczenie niektórych parametrów SEO od dawna przykuwa największą uwagę ekspertów (np. wiek domeny czy niski współczynnik odrzuceń), niektóre z nich wciąż budzą wątpliwości pozycjonerów.
Czynniki rankingowe Google nie są jedynymi elementami, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Na ocenę witryny w oczach wyszukiwarki ma również wpływ jej kompatybilność z najważniejszymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwania, dzielą swe nazwy z przedstawicielami królestwa zwierząt. Do oficjalnie ogłoszonych aktualizacji (oraz tych, które zostały wprowadzone po cichu), należy m.in.:
Przeczytaj także nasz tekst: Od Bostonu do Gołębia (historia zmian wyszukiwarki Google)
Dlaczego wiedza na temat ewolucji flagowego produktu marki Google jest tak istotna? Należy pamiętać, że zmieniające się algorytmy ustaliły zarówno pożądane, jak i niemile widziane właściwości serwisów internetowych. Wyszukiwarka zaczęła „obcinać” wyniki stron stosujących niedozwolone praktyki, takie jak hurtowe pozyskiwanie linków z tzw. systemów wymiany czy keyword stuffing – proces upychania znacznej ilości słów kluczowych.
Jeśli w obrębie witryny prowadzono działania z zakresu tzw. black hat SEO, na stronę mogły zostać nałożone filtry ograniczające jej widoczność. Warto pamiętać, że niedozwolone działania pozycjonerskie z przeszłości mogą odcisnąć piętno na długi czas, skutecznie niwecząc działania specjalistów SEO.
Jedną z najpowszechniejszych form mierzenia skuteczności przeprowadzonych działań jest ustalenie z agencją zestawu fraz do pozycjonowania i monitorowania. Słowa kluczowe możemy podzielić na 5 zasadniczych kategorii:
Przytoczone powyżej typy fraz cechują się różnym poziomem trudności w pozycjonowaniu. Promowanie zapytań brandowych, będących jednym z najważniejszych wyróżników firmy, nie powinno nastręczyć zbyt wielu trudności. Wśród najtrudniejszych do wypozycjonowania fraz warto wymienić m.in. wyrażenia ogólne, odzwierciedlające np. kategorie w sklepach internetowych – przebicie się ponad gigantów, takich jak Allegro czy OLX, może okazać się bardzo trudne.
Dobór odpowiednich fraz spoczywa na specjaliście SEO. To właśnie on odpowiada za przeprowadzenie estymacji określającej frazy o największym potencjale, których pozycjonowanie przyniesie pożądane rezultaty w określonym budżecie. Jego zadaniem jest również weryfikacja fraz podanych przez klienta.
Decydując się na współpracę w ramach SEO, należy pamiętać, że to „gra o sumie zerowej” – wzrost pozycji Twojej firmy musi wiązać się ze spadkami bezpośredniej konkurencji. Rywalizujące z Tobą firmy z pewnością nie zechcą do tego dopuścić – przyszłe wahania na pozycjach będą stanowić wypadkową kompetencji specjalistów, różnic w budżetach oraz dynamicznie zmieniających się wytycznych Google.
Co zrobić w sytuacji, gdy prawidłowo prowadzone SEO nie przynosi oczekiwanych zysków? Jednym z rozwiązań może być zwiększenie nakładów na działania w obrębie PPC. Promowanie określonych usług na szczycie wyników wyszukiwania wydatnie zwiększa szanse na pozyskanie leadów, aż do momentu wykorzystania określonego budżetu. Warto rozważyć również kompleksową obsługę z wykorzystaniem obu powyższych dróg – ustalenie optymalnego podziału budżetu spoczywa wówczas na specjalistach po stronie agencji.
Rocket Media to marka, która wspiera klientów z nawet najbardziej wymagających sektorów, takich jak branża finansowa, budowlana czy porady prawne. Dokładamy wszelkich starań, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom współpracujących z nami firm na każdym etapie działań. Jesteś ciekaw, co możemy zaproponować Twojemu przedsiębiorstwu? Skorzystaj z naszego generatora usług dostępnego na stronie głównej – rocketmedia.pl.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211