Powody, dla których warto przeprowadzić audyt SEO

Przeczytasz w około: 7 minut

Spis treści:

Audyt SEO jest często niedoceniany przez właścicieli stron i nierzadko traktowany jako fanaberia. Jednak prawidłowo przeprowadzona analiza strony, której zalecenia zostaną wdrożone, może dać witrynie porządnego kopa do przodu. Przeważnie szybki wzrost pozycji nie jest możliwy bez dobrego audytu SEO. Z tego też powodu naszą współpracę zwykle zaczynamy właśnie od niego.

Kiedy powinieneś sięgnąć po audyt SEO?

  • Jeśli planujesz start nowej wersji serwisu lub w ogóle start serwisu online.
  • Jeśli zmieniasz serwis lub migrujesz na inną domenę.
  • Jeśli masz problemy ze stroną: niski ruch, problem z widocznością itp.
  • Wprowadzasz zmiany marketingowe, np. zmieniasz agencję SEO.
  • Jeśli uruchomiłeś mobliną wersję witryny (od września 2020 Google będzie indeksował nowe i obecne serwisy za pomocą googlebota mobilnego).

Poznaj stan swojej witryny

audyt strony warsztat

Audyt SEO dla strony to jak regularny przegląd techniczny samochodu. Niby można jeździć i bez niego, jednak lepiej nie narażać się na to, że auto odmówi nam posłuszeństwa gdzieś w trasie. Nie inaczej jest z witryną internetową.

Niektóre błędy nie są zauważalne na pierwszy rzut oka. Niektóre to drobnostki, o których niby wiemy, ale ignorujemy je od dłuższego czasu. Jednak sprawdzenie tego, ile tych „drobnostek” jest, może wykazać całkiem pokaźną liczbę nieprawidłowości. Mają one niemały wpływ nie tylko na funkcjonowanie strony, ale także i na pozycje osiągane przez nią w wyszukiwarce oraz (!) ostateczny koszt reklamy AdWords (wynik jakości).Bardzo często te niewielkie błędy mogą blokować dalszy rozwój strony, a ich zagęszczenie jest niczym kula u nogi – nie ma szans, by iść z nią dalej.

Dobrze jest zrewidować aktualny stan witryny na samym początku współpracy. Audyt SEO określi punkt startowy i pozwoli na analizę faktycznych efektów, jakie przyniosły późniejsze działania agencji.

Aby ocenić stan strony konieczne są informacje na temat:

  • prędkości witryny,
  • ruchu na stronie,
  • stopnia zaindeksowania witryny,
  • osiąganych pozycji w wyszukiwarce,
  • szybkości ładowania się strony,
  • dostosowania pod mobile.

Przyda Ci się więc dostęp do analityki serwisu, czyli narzędzi takich jak Google Search Console i Google Analytics.

Oczywiście to tylko część informacji, jakie zawiera audyt SEO. Pozostałe dotyczą jednak innych kwestii, do których zaraz przejdziemy.

Posprzątaj, zanim zaczniesz coś nowego

sprzątanie

Jeśli już wiemy, na czym stoimy – warto jest zabrać się za porządki i naprawianie tego, co nie działa tak, jak powinno. To także moment na sprawdzenie dotychczasowej strategii SEO oraz jej realnego wpływu na kondycję strony.

W tym zakresie audyt SEO wskaże Ci:

  • błędy związane z duplikacją treści,
  • błędy 404,
  • nieprawidłowe przekierowania,
  • konieczne lub nieprawidłowe użycie canonical (linków kanonicznych),
  • błędy w strukturze url,
  • nieprawidłowe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • analizę linków prowadzących do witryny oraz (gdy to konieczne) przygotowanie pliku disavow.

To także czas Twojej wytężonej pracy (chyba że wolisz zlecić to agencji). Dobry audyt szczegółowo wypunktuje wszystkie podstrony, które można lepiej zoptymalizować. To jest właśnie ten etap, który będzie miał największy wpływ na późniejsze wyniki, jakie będzie osiągała witryna w wyszukiwarce.

Audyt SEO sprawdzi jakość strony i jej pozycję w wyszukiwarce

pozycja strony www

Pozycjonowanie stron z roku na rok staje się coraz bardziej wymagającym zajęciem. Zmiany w algorytmie Google mocno wyśrubowały standardy dla tej branży. Możesz na ten temat poczytać w artykule „Od Bostonu do Gołębia – historia zmian wyszukiwarki Google”.

Krótko mówiąc – teraz liczy się jakość. Audyt strony to świetny sposób na to, by ją przetestować. Powinien on zawierać nie tylko szczegółową analizę, ale również propozycje zmian.

Jakość strony poprawisz poprzez:

  • analizę i optymalizację kodu strony,
  • analizę adresów url,
  • usunięcie duplikujących się treści,
  • nadanie stronie odpowiedniej struktury,
  • wprowadzenie lub zmianę metatagów, czyli tytułu strony (title) oraz jej opisu (description),
  • odpowiednie tytuły stron oraz nagłówki,
  • analizę grafik i ich optymalizację pod względem SEO,
  • sprawdzenie widoczności witryny oraz ruchu,
  • analizę słów kluczowych wraz z propozycją ich zmiany lub rozszerzenia.

Pamiętaj, że jakość jest teraz dla Google bardzo ważna. Ma ona zatem również wpływ na pozycje, jakie witryna osiąga w wyszukiwarce. Poprawa wyżej wskazanych znaczników potrafi przynieść niesamowite zmiany. I to w dość krótkim czasie po ich wprowadzeniu!

strategia seo

Pomoc przy tworzeniu strategii SEO

Wszystkie wcześniejsze kroki są niezwykle przydatne (o ile nie niezbędne!) do tego, aby stworzyć skuteczną strategię SEO. Jak już wspomniałam – audyt SEO wykryje, na jakie adresy warto kierować ruch na konkretne słowa kluczowe. Będzie też ogromnym wsparciem przy wyborze tych fraz, które faktycznie będą korzystne pod względem biznesowym.

Ponadto audyt SEO powinien zawierać analizę potencjału witryny oraz wytyczne pod obszary, które są warte rozwinięcia. To moment, kiedy można dokładnie przyjrzeć się dotychczasowym działaniom, wyciągnąć z nich to, co najlepsze i jednocześnie zoptymalizować działania, by przyniosły jeszcze lepszy efekt.

Dzięki szczegółowej analizie:

  • fraz, na jakie pojawia się serwis w wynikach wyszukiwania;
  • najpopularniejszych sekcji serwisu;
  • liczby back-linków proszących do strony;
  • liczby domen z jakich pochodzą linki;
  • jakości domen, z jakich pochodzą odnośniki;
  • profilu linków;

można w prawidłowy sposób określić:

  • harmonogram prac seo;
  • frazy lub podstrony, na jakich należy skupić działania;
  • zaplanować działania niestandardowe.

Audyt SEO wskaże również na konkurencję serwisu oraz przeprowadzi jej analizę. Dzięki temu będziesz wiedział, jak Twoja strona radzi sobie na tle podobnych witryn. Zobaczysz, w czym jesteś liderem oraz jakie działania należy podjąć, by uzyskać lepsze pozycje i prześcignąć konkurencję. Dobrze wykorzystana wiedza na temat działań konkurencji może przynieść Ci przewagę dzięki strategii, która wzmocni Twoje słabe strony.

porzadek strony

Większa użyteczność serwisu

Pamiętaj przy tym, że efektem audytu SEO mają być nie tylko wyższe pozycje w wyszukiwarce. Podczas optymalizacji serwisu nie można skupiać się tylko i wyłączenie na „zadowoleniu” robotów Google. Wdrożenie zaleceń audytu powinno sprawić, że strona będzie bardziej przyjazna również i dla użytkowników. W końcu to na nich zależy Ci najbardziej. Dlatego nie skupiaj się jedynie na technicznych aspektach – zwróć uwagę na treści, które publikujesz… lub których nie ma a powinny się na Twojej stronie pojawić.

Właśnie dlatego audyt SEO zawiera również propozycje usprawnień UX. Dotyczą one między innymi poprawy nawigacji, która spotka się z aprobatą zarówno Google,jak i użytkowników.

Podsumowanie

Wzrost fraz w top 10

Audyt SEO pozwala na zebranie w jednym miejscu wszystkich tych rzeczy, które dotychczas „blokowały” stronę. To jednocześnie określenie obecnego stanu, jak i potencjału witryny oraz dalszych kierunków rozwoju. Jednak warto pamiętać o najważniejszym – nawet najlepszy audyt SEO nie na wiele się zda, jeśli jego zalecenia nie zostaną wdrożone.

Analiza strony pozwala postawić trafną diagnozę i wskazać na te elementy, których zmiana będzie miała istotny wpływ na:

  • poprawią widoczność witryny w wynikach organicznych,
  • większy ruch w serwisie,
  • wyeliminowanie błędów, które mają negatywny wpływ na ocenę strony.

Przygotowanie audytu seo wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również użycia wielu narzędzi. Dostęp do większości z nich jest odpłatny. Niezbędne do tego zadania są bez wątpienia SemstormSenuto (oba do do analizy widoczności i konkurencji), AhrefsScreaming Frog (do analizy błędów w adresach i w metadanych serwisu) oraz Clusteric. Oczywiście – każde dodatkowe narzędzie tego typu pozwoli na bardziej precyzyjny wgląd w analizowaną stronę.

Ponadto pamiętajmy, że audyt strony nie powinien być jednorazowym działaniem. Jest to stały proces, który nie kończy się na jednym dokumencie.

Pomoc w działaniach audytowych?

Skontaktuj się z nami!
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211