Spis treści:
Audyt SEO jest często niedoceniany przez właścicieli stron i nierzadko traktowany jako fanaberia. Jednak prawidłowo przeprowadzona analiza strony, której zalecenia zostaną wdrożone, może dać witrynie porządnego kopa do przodu. Przeważnie szybki wzrost pozycji nie jest możliwy bez dobrego audytu SEO. Z tego też powodu naszą współpracę zwykle zaczynamy właśnie od niego.
Kiedy powinieneś sięgnąć po audyt SEO?
Audyt SEO dla strony to jak regularny przegląd techniczny samochodu. Niby można jeździć i bez niego, jednak lepiej nie narażać się na to, że auto odmówi nam posłuszeństwa gdzieś w trasie. Nie inaczej jest z witryną internetową.
Niektóre błędy nie są zauważalne na pierwszy rzut oka. Niektóre to drobnostki, o których niby wiemy, ale ignorujemy je od dłuższego czasu. Jednak sprawdzenie tego, ile tych „drobnostek” jest, może wykazać całkiem pokaźną liczbę nieprawidłowości. Mają one niemały wpływ nie tylko na funkcjonowanie strony, ale także i na pozycje osiągane przez nią w wyszukiwarce oraz (!) ostateczny koszt reklamy AdWords (wynik jakości).Bardzo często te niewielkie błędy mogą blokować dalszy rozwój strony, a ich zagęszczenie jest niczym kula u nogi – nie ma szans, by iść z nią dalej.
Dobrze jest zrewidować aktualny stan witryny na samym początku współpracy. Audyt SEO określi punkt startowy i pozwoli na analizę faktycznych efektów, jakie przyniosły późniejsze działania agencji.
Aby ocenić stan strony konieczne są informacje na temat:
Przyda Ci się więc dostęp do analityki serwisu, czyli narzędzi takich jak Google Search Console i Google Analytics.
Oczywiście to tylko część informacji, jakie zawiera audyt SEO. Pozostałe dotyczą jednak innych kwestii, do których zaraz przejdziemy.
Jeśli już wiemy, na czym stoimy – warto jest zabrać się za porządki i naprawianie tego, co nie działa tak, jak powinno. To także moment na sprawdzenie dotychczasowej strategii SEO oraz jej realnego wpływu na kondycję strony.
W tym zakresie audyt SEO wskaże Ci:
To także czas Twojej wytężonej pracy (chyba że wolisz zlecić to agencji). Dobry audyt szczegółowo wypunktuje wszystkie podstrony, które można lepiej zoptymalizować. To jest właśnie ten etap, który będzie miał największy wpływ na późniejsze wyniki, jakie będzie osiągała witryna w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie stron z roku na rok staje się coraz bardziej wymagającym zajęciem. Zmiany w algorytmie Google mocno wyśrubowały standardy dla tej branży. Możesz na ten temat poczytać w artykule „Od Bostonu do Gołębia – historia zmian wyszukiwarki Google”.
Krótko mówiąc – teraz liczy się jakość. Audyt strony to świetny sposób na to, by ją przetestować. Powinien on zawierać nie tylko szczegółową analizę, ale również propozycje zmian.
Jakość strony poprawisz poprzez:
Pamiętaj, że jakość jest teraz dla Google bardzo ważna. Ma ona zatem również wpływ na pozycje, jakie witryna osiąga w wyszukiwarce. Poprawa wyżej wskazanych znaczników potrafi przynieść niesamowite zmiany. I to w dość krótkim czasie po ich wprowadzeniu!
Ponadto audyt SEO powinien zawierać analizę potencjału witryny oraz wytyczne pod obszary, które są warte rozwinięcia. To moment, kiedy można dokładnie przyjrzeć się dotychczasowym działaniom, wyciągnąć z nich to, co najlepsze i jednocześnie zoptymalizować działania, by przyniosły jeszcze lepszy efekt.
Dzięki szczegółowej analizie:
można w prawidłowy sposób określić:
Audyt SEO wskaże również na konkurencję serwisu oraz przeprowadzi jej analizę. Dzięki temu będziesz wiedział, jak Twoja strona radzi sobie na tle podobnych witryn. Zobaczysz, w czym jesteś liderem oraz jakie działania należy podjąć, by uzyskać lepsze pozycje i prześcignąć konkurencję. Dobrze wykorzystana wiedza na temat działań konkurencji może przynieść Ci przewagę dzięki strategii, która wzmocni Twoje słabe strony.
Właśnie dlatego audyt SEO zawiera również propozycje usprawnień UX. Dotyczą one między innymi poprawy nawigacji, która spotka się z aprobatą zarówno Google,jak i użytkowników.
Audyt SEO pozwala na zebranie w jednym miejscu wszystkich tych rzeczy, które dotychczas „blokowały” stronę. To jednocześnie określenie obecnego stanu, jak i potencjału witryny oraz dalszych kierunków rozwoju. Jednak warto pamiętać o najważniejszym – nawet najlepszy audyt SEO nie na wiele się zda, jeśli jego zalecenia nie zostaną wdrożone.
Analiza strony pozwala postawić trafną diagnozę i wskazać na te elementy, których zmiana będzie miała istotny wpływ na:
Przygotowanie audytu seo wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również użycia wielu narzędzi. Dostęp do większości z nich jest odpłatny. Niezbędne do tego zadania są bez wątpienia Semstorm, Senuto (oba do do analizy widoczności i konkurencji), Ahrefs, Screaming Frog (do analizy błędów w adresach i w metadanych serwisu) oraz Clusteric. Oczywiście – każde dodatkowe narzędzie tego typu pozwoli na bardziej precyzyjny wgląd w analizowaną stronę.
Ponadto pamiętajmy, że audyt strony nie powinien być jednorazowym działaniem. Jest to stały proces, który nie kończy się na jednym dokumencie.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211