Spis treści:
Na usługi agencji e-marketingowych decydują się zarówno mikrofirmy, jak i średnie oraz duże przedsiębiorstwa, posiadające zazwyczaj wewnętrzną komórkę do spraw marketingu. O ile w przypadku pierwszej z wymienionych grup kluczowe decyzje strategiczne leżą niemal wyłącznie w gestii prezesa firmy, większe przedsiębiorstwa mogą mierzyć się z długim łańcuchem decyzyjnym, w którym znacznie trudniej o jednomyślność.
W jaki sposób namówić na inwestycję w SEO osoby, które nie są przekonane co do jego skuteczności? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym zapytaliśmy o zdanie naszych specjalistów SEO – Małgorzata Sadowska-Surynt, Paweł Mierzchała i Tomasz Niewczas przygotowali garść porad, które pomogą zobrazować skuteczność działań SEO osobom niezdecydowanym.
Jednym z często spotykanych wyzwań, z jakimi mierzą się pracownicy agencji SEO, jest relatywnie niska świadomość na temat roli e-marketingu w zwiększeniu sprzedaży. Część przedsiębiorców obawia się niskiej rentowności takiej inwestycji – niektórzy klienci zapominają również, że SEO jest procesem długofalowym, który przynosi owoce dopiero w szerszej perspektywie czasowej. Jakie argumenty mogą pomóc nam przekonać niezdecydowanych?
Paweł: Poprosiłbym klienta o wskazanie trzech największych bezpośrednich konkurentów. Następnie przeprowadziłbym szybką analizę widoczności, najważniejszych fraz, brandu, siły domeny i porównałbym te dane ze stroną klienta. Takie zestawienie wskazałoby klientowi w jakim miejscu obecnie się znajduje jego firma oraz jak wiele pracy będzie musiał wykonać, aby dogonić konkurencję, która zapewne inwestuje w SEO już od dłuższego czasu.
Gosia: Podobnie jak Paweł uważam, że konkurencja ma kluczowy wpływ na daną branżę i to na niej musimy się wzorować. Podkreślam również aktualne błędy na stronie – udzielam rekomendacji na temat sugerowanych zmian i przedstawiam, w jaki sposób mogą one wpływać na wpływać na użytkownika poprzez zwiększoną liczbę leadów czy zakupów.
Tomek: Jeśli biznes klienta korzysta już z sieci, warto pokazać mu aktualny podział kanałów, które zapewniają ruch, konwersje bądź sprzedaż – bardzo często dominującym kanałem jest ruch organiczny z Google. SEO jest procesem długofalowym, więc wypracowane wyniki – o ile po drodze nie nastąpiły kluczowe zmiany algorytmiczne lub nie doszło do drastycznej zmiany serwisu – procentują przez długi czas. SEO to w dużej mierze bieżąca troska o poprawny rozwój strony, w której pod uwagę bierze się potrzeby użytkowników.
Jak przekonać klienta do zwiększenia nakładów finansowych na działania SEO? Jakie korzyści może przynieść nam wyższy budżet na pozycjonowanie? Zdaniem naszych ekspertów proces ten ma bardzo indywidualny charakter i trudno mówić o ustalonych odgórnie schematach i wzorcach.
Paweł: Każdy klient znajduje się w innej sytuacji – nie ma reguły, która mówiłaby, że zwiększenie budżetu o 30% przełoży się na 30% wzrostu przychodów, ruchu, zapytań czy poprawy pozycji. Często napotykamy na sytuację, w której klient jest na tyle zadowolony z działań, że po jakimś czasie chce zainwestować więcej. Przygotowujemy wówczas estymacje zakładanych efektów przy zwiększonym budżecie i ustalamy plan działań oraz czas weryfikacji, określony najczęściej na 3 lub 6 miesięcy.
Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, zostajemy przy nowym budżecie. Gdy wyniki są lepsze od oczekiwań, zwiększamy budżet, co powinno przełożyć się na jeszcze większe zyski. Jeśli z racji czynników zewnętrznych czy sezonowości nie udało nam się zrealizować zakładanych celów, rozważamy powrót do pierwotnego budżetu.
Tomek: Bardzo trudno jest wprost wyliczyć i oszacować korzyści płynących z podniesionego budżetu, jednak dzięki dodatkowym nakładom można przygotować więcej jakościowej treści, co może przełożyć się na mocniejsze linki. To natomiast powinno pomóc w poprawie pozycji, zwiększeniu ruchu czy sprzedaży w serwisie klienta.
Wszyscy specjaliści SEO pozostają w stałym kontakcie z klientem przez cały czas trwania współpracy, odpowiadając na otrzymywane pytania na temat budzących wątpliwości kwestii. W jaki sposób nasz zespół SEO próbowałby nakłonić osobę decyzyjną po stronie klienta do wygospodarowania budżetu na pozycjonowanie?
Paweł: Pomocne może okazać się porównanie domeny klienta (o niskiej widoczności i liczbie fraz w TOP10/50) z konkurencją, która prowadzi obecnie działania SEO i osiąga bardzo dobre wyniki. Zwiększenie nakładów na SEO przełoży się na wzrost widoczności, ruchu i pozycji, doprowadzając do wzrostu przychodów lub zapytań mailowych lub telefonicznych, co zwiększa szansę na „dogonienie” konkurencji.
Należy pamiętać, że wyniki z SEO nie są widoczne od razu, tak jak ma to miejsce w przypadku kampanii Google Ads czy reklam na Facebooku lub Instagramie, jednakże po kilku miesiącach zobaczymy już efekty działań optymalizacyjnych, contentowych i link buildingowych. Organic jest często najważniejszym kanałem, będąc przy tym relatywnie tanim – ważna jest jednak systematyczność podejmowanych działań.
Gosia: SEO jest procesem długoterminowym. Podejmowane działania przynoszą efekt, ale nie od razu. Co więcej, ułamek wykonywanych przez nas działań w pierwszym etapie współpracy może wymagać ponownej optymalizacji już po roku. Nasz zespół regularnie bierze udział w szkoleniach i konferencjach, dzięki którym poszerzamy naszą wiedzę i jesteśmy w stanie szybko reagować np. na zmiany algorytmów Google. W bardziej skomplikowanych przypadkach łączymy siły jako dział SEO i szukamy najlepszych rozwiązań, korzystając z doświadczenia każdego z nas.
Tomek: SEO wymaga czasu i systematyczności, ale potrafi odwdzięczyć się wynikami i procentować przez długi okres. Argumentem przemawiającym za inwestycją w SEO mogą być wyniki konkurencji lub – jeśli mowa o niszy – perspektywa „ucieczki do przodu” przed potencjalną konkurencją.
Szukasz firmy, która zapewni Ci kompleksowe wsparcie w długofalowym procesie budowania widoczności w internecie? Cenisz sobie transparentność i współpracę na jasnych zasadach? Skontaktuj się z Rocket Media – oferujemy pełen wachlarz usług w zakresie pozycjonowania, content marketingu i kampanii płatnych. Zapoznaj się z naszym generatorem usług na stronie głównej, określ swoje potrzeby i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211