Spis treści:
Zastanawiałeś się kiedyś, jak przechwycić domenę? Pewnie niejednokrotnie o tym słyszałeś. Robi się to w celach sprzedażowych lub na potrzeby działań SEO (zwiększenie ruchy na stronie, wzrost pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania). Przyjrzymy się dzisiaj bliżej temu zagadnieniu. Odpowiemy także na pytania o to, czy w ogóle warto poświęcić czas na poszukiwanie wartościowej domeny i jakie narzędzia będą niezbędne.
Pierwszym pytaniem, jakie musisz sobie zadać, to do jakich celów planujesz przechwycić domenę. Czy planujesz dalszą odsprzedaż (wtedy warto skupić się na nazwie domeny), czy też chcesz wzmocnić działania SEO. W tym artykule zajmiemy się właśnie tym ostatnim przypadkiem.
Nasze zadanie rozpoczynamy od zarejestrowania konta w jednym z serwisów, który udostępnia opcje przechwytywania. Do tego celu polecamy serwis www.aftermarket.pl, który jest najczęściej wykorzystywany do tego celu. Oferuje on między innymi takie opcje, jak rejestracje domen, kupno lub sprzedaż własnych domen.
Panel serwisu jest dość prosty, czytelny i intuicyjny, co widać na poniższym zdjęciu. Po założeniu konta, możesz zacząć szukać domen do przechwycenia. Znajdziesz je w zakładce Przechwytuj -> Wygasające domeny.
Będzie tam lista wszystkich domen, które aktualnie możesz przechwycić. Posegregowane są one według kategorii, dzięki czemu łatwo można odnaleźć interesujący nas temat. Serwis posiada również wyszukiwarkę, za pomocą której łatwo znajdziemy domeny np. z frazą, która Cię interesuje.
Na tym etapie dostajesz również takie dane, jak site domeny, ranking Alexa czy datę pierwszej indeksacji domeny. Zwróć także uwagę na parametr Archive, gdyż mówi on o wieku domeny. Jest on bardzo ważnym czynnikiem, który uwzględnić przy wyborze domeny pod dziania SEO. Osobiście polecam zrobić eksport uzyskanych wyników do pliku Excel, w którym łatwo będziemy mogli sortować dane po interesującym nas parametrze.
Gdy już masz wyeksportowane i posortowane domeny, następnym krokiem jest ich analiza za pomocą programu CLUSTERIC Search Auditor. W łatwy i szybki sposób pozwala on ocenić domenę, a dzięki temu zaoszczędzić dużo czasu. Zwłaszcza gdy do zweryfikowania mamy dużą ich liczbę. Dokładna analiza pozwoli wykluczyć te o złej historii.
Warto zwrócić uwagę na takie informacje, jak:
Po takiej analizie możemy już wyselekcjonować grupę domen, które wyglądają najbardziej „interesującą”. Następnie należy przejść do weryfikacji pozostałych parametrów. Do tego warto wykorzystać takie narzędzia, jak Ahrefs lub Majesticseo.
Najczęściej na tym etapie prac używam narzędzia Ahrefs, które wskazuje:
Ahrefs daje nam również możliwość sprawdzenia i ocenienia, jak intensywnie była linkowana dana domena, w jaki sposób i w jakim czasie zmieniała się ilość odnośników oraz z jakich domen one pochodzą.
Warto sprawdzić również profil linków oraz miejsca, z jakich pochodzą odnośniki.
Rekomendujemy dokładnie przeanalizowanie tego, czy przypadkiem do domeny, którą chcemy przechwycić nie prowadzą odnośniki „wątpliwej” jakości. Poza tym przy analizie domeny, do której prowadzi bardzo dużo odnośników, zalecamy wykorzystanie narzędzia CLUSTERIC Search Auditor.
Po wyborze odpowiedniej analizy – „profil linków”, otrzymujemy komplet danych, które wymagają „obróbki ręcznej” z naszej strony.
Narzędzie dzięki swojej funkcjonalności i ilości formuł, według których analizowane są odnośniki, automatycznie ocenia ich wartość, co jest pomocne przy podejmowaniu decyzji odnośnie jakości linka.
Wszystkie te działania, w połączeniu z intuicją i doświadczeniem, pozwalają wybrać nam najlepszą domenę do przechwycenia.
Aby przechwycić domenę.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211