Spis treści:
Reklama adwokacka to jeden z obszarów, w których możliwość promocji drogą on-line oraz off-line podlega największym ograniczeniom. Obostrzenia obowiązujące kancelarie określa zarówno litera prawa, jak i polityka Google – serwisy oferujące porady prawne są analizowane ze szczególną dokładnością (tzw. Your Money Or Your Life). Naruszenie przyjętych zasad może skutkować poważnymi konsekwencjami dla widoczności domeny.
Szeroko pojęta branża adwokacka dysponuje ograniczonymi możliwościami w zakresie promowania swojej działalności poprzez kampanie płatne w wyszukiwarkach Google bądź mediach społecznościowych. Działania tego rodzaju stoją w sprzeczności z zasadami etyki i godności zawodu i mogą spotkać się z karą od samorządu zawodowego. Warto pamiętać jednak, że obostrzenia te nie obejmują posiadania (i pozycjonowania) zarówno strony internetowej marki, jak i jej profilu w usłudze Profil Firmy w Google czy mediach społecznościowych. Zasady promowania kancelarii prawnych uległy zmianie
Zgodnie z przegłosowanymi zmianami w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, adwokaci mogą już informować potencjalnych klientów o oferowanej przez nich pomocy prawnej. Przedsiębiorstwa te nie mogą jednak współpracować z kancelariami zajmującymi się uzyskiwaniem odszkodowań (i innymi podmiotami, które pozyskują klientów w sposób naruszający prawo) oraz stosować form reklamy porównawczej.
Choć adwokaci zyskali prawo do posługiwania się informacją handlową, rozumianą jako „każdą formę komunikacji, mającej na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata”, możliwość ta wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Nie mogą oni posługiwać się informacją handlową, która narusza tajemnicę zawodową lub zasadę koleżeństwa i lojalności bądź uchybia godności – nie może mieć charakteru porównawczego, nierzetelnego bądź nieprawdziwego charakteru.
Tworzone kreacje nie mogą również odwoływać się do sfery uczuć lub emocji, wprowadzać w błąd (lub go wyzyskiwać), powoływać się na znajomości bądź wpływy danego adwokata oraz nadużywać zaufania odbiorcy komunikatu. W pojęciu tym uwzględnione są wszelkie treści, które wykorzystują przymusowe położenie, niedostateczną wiedzę oraz brak doświadczenia potencjalnego klienta.
O tym jak w praktyce wygląda pozycjonowanie firmy prawniczej mogliśmy przekonać się na własnej skórze. W naszym portfolio klienckim znalazła się bowiem kancelaria prawna, która postawiła przed nami konkretny cel – zwiększenie jej widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych klientów.
Mając na względzie zarówno interes naszego Klienta, jak i obowiązujące go przepisy, zdecydowaliśmy się na działania zorientowane na pozycjonowaniu organicznym, rekomendując przy tym działania zorientowane na budowie jego wizerunku jako skutecznego eksperta, skutecznie realizującego założone cele i zapewniającego swoim klientom kompleksową opiekę na każdym etapie podejmowanych działań. Na jakich obszarach warto skupić się w pierwszej kolejności?
Jednym z pierwszych kroków, jakie należy wykonać, jest dokładna analiza istniejącej strony internetowej danej kancelarii. W ramach audytu warto przyjrzeć się nie tylko parametrom związanym z technicznym SEO, lecz również zagadnieniom powiązanym z UX-em, takich jak informacje na temat tego, czy witryna posiada wystarczająco prostą strukturę oraz wszystkie niezbędne podstrony ofertowe czy kontaktowe.
Warto również zapoznać się z treścią samych podstron ofertowych, analizując je zarówno w aspekcie przydatności dla potencjalnego klienta (w szczególności pod kątem wyczerpującego i przejrzystego opisu poszczególnych usług), jak i wymogów na temat SEO, związanych z optymalnym nasyceniem słów kluczowych. W procesie tym istotna jest m.in. optymalizacja istniejących na stronie treści, która czyni je bardziej atrakcyjnymi dla wyszukiwarek internetowych oraz przeciętnego czytelnika, który nie musi być obyty z meandrami polskiego prawa i specyficznym językiem prawniczym.
Szeroko pojęta branża legal to jeden z sektorów, w których szczególnie warto dokumentować swoją wiedzę i doświadczenie. Jednym z najprostszych, a przy tym najskuteczniejszych sposobów na budowanie eksperckiego charakteru swojej marki jest prowadzenie bloga, którego zadaniem jest tłumaczenie zawiłych zagadnień w przyjazny odbiorcom sposób.
Blog kancelarii adwokackiej lub radcy prawnego może dotyczyć wielu aspektów jego pracy – przytaczać case study z prowadzonych spraw (stosując przy tym wszelkie środki ostrożności, związane z zachowaniem anonimowości osób w nich uczestniczących), przybliżać zachodzące w prawie zmiany czy omawiać sytuacje, w których może dojść do naruszenia naszych podstawowych praw. Przygotowane teksty należy poddać optymalizacji zgodnie z zasadami SEO, przykładając szczególną wagę do jak największej precyzji tworzonych komunikatów. W branży, w której każde słowo ma znaczenie, koniecznie należy dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć zbyt daleko idących uproszczeń, które mogłyby zniekształcić oryginalny wydźwięk przygotowanej wypowiedzi.
Zoptymalizowanie informacji umieszczanych na Profilu Firmy w Google to jeden z kluczowych aspektów pozycjonowania marki na poziomie lokalnym. Działanie to może stanowić cenne wsparcie w procesie pozyskania nowego klienta szczególnie w sytuacji, w której osoba zainteresowana usługami kancelarii przykłada szczególną wagę do kontaktu osobistego lub zależy jej na jak najszybszym nawiązaniu współpracy. Ważną rolą w osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwaniu lokalnym odgrywają wystawiane przez klientów wysokie opinie – aby zachęcić do ich wystawienia, warto możliwie uprosić ten proces, np. poprzez wysyłanie spersonalizowanego maila z podziękowaniami za współpracę i bezpośrednim linkiem.
Ważnym krokiem w budowaniu eksperckiego wizerunku oraz dotarciu do nowych odbiorców docelowych są publikacje w mediach społecznościowych. Krótsze formy, takie jak posty na firmowych profilach na Facebooku, pozwalają na odrobinę komunikacyjnego „luzu” – stanowią doskonały sposób na opisanie problematycznych zagadnień w przystępny sposób. To również doskonała okazja do zaprezentowaniu odbiorcom swoich ostatnich osiągnięć w prowadzonych sprawach, takich jak uniewinnienie niesłusznie oskarżonej osoby czy uzyskanie odszkodowania dla pokrzywdzonego.
W prowadzonych przez nas działaniach skupiliśmy się na pozyskaniu nowych odbiorców zarówno dla samej strony internetowej, jak i profilu kancelarii w Google. Na przestrzeni 2022 roku zwiększyliśmy ogólny ruch na stronie, przyciągając 80% więcej użytkowników niż w 2021 roku. Zadbaliśmy również o liczbę backlinków, zwiększając ich liczbę o ponad 380%.
Dołożyliśmy również wszelkich starań, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał, jaki zapewnia pozycjonowanie lokalne poprzez odpowiednie zarządzenie Profilem Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). W 2022 roku zwiększyliśmy liczbę nowych użytkowników o niemal 67% – wzrost objął również całkowitą liczbę odsłon (29%) oraz sesji (42%).
Nasz zespół posiada wieloletnie doświadczenie w pracy dla klientów reprezentujących branże, które podlegają najsurowszym ocenom algorytmów Google. Specjaliści ds. SEO, content marketingu oraz kampanii PPC Rocket Media prowadzili działania m.in. dla kancelarii adwokackiej oraz marki działającej w branży pożyczkowej, dokładając przy tym wszelkich starań, aby wyjść naprzeciw wymogom związanym zarówno z obowiązującym prawem, jak i wymogami algorytmów wyszukiwarek.
Jesteś ciekaw, jakie działania możemy Ci zaproponować? Czekamy na Twoją wiadomość – już dziś zapoznaj się z naszym zakresem usług oraz case study ze współpracy z obecnymi klientami i przekonaj się, dlaczego warto wyruszyć na podbój sieci z zespołem Rocket Media.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211