Jak dobierać i analizować słowa kluczowe?

Przeczytasz w około: 7 minut

Spis treści:

Słowa kluczowe, inaczej frazy, to wyrazy, które wpisywane są do wyszukiwarki Google w celu odnalezienia konkretnych informacji, usług lub produktów.

Każdy, kto słyszał o doborze słów kluczowych, natknął się informację, że do identyfikacji potrzebujemy narzędzi. Owszem – narzędzia były, są i będą niezbędne do doboru słów kluczowych, ale przede wszystkim też do poznania ich potencjału.

Jednak czym byłyby narzędzia bez specjalistów i ich wiedzy? Narzędzia są naszą pomocą, ale w tym całym procesie najważniejsze jest poznanie działalności klienta.

Od czego zacząć dobór słów kluczowych?

Dobór słów kluczowych zawsze zaczynamy od poznania profilu działalności klienta. Jeśli jest to nowy klient, z którym mamy dopiero rozpocząć współpracę, to bardzo ważny jest dla nas brief.

 

Brief

Strony internetowe (serwisy) potencjalnych klientów mogą być bardzo zróżnicowane, dlatego musimy zapoznać się wymaganiami klienta. Dobrze uzupełniony przez klienta brief pozwoli nam zrozumieć jego potrzeby i dobrać odpowiednie działania. W takiej notatce głównie zwracamy uwagę (jako Specjaliści SEO) na:

  • profil firmy/branżę – dowiadujemy się, czy jest to popularna, bardzo konkurencyjna branża, czy może firma z niszowym produktem;
  • jaki jest cel działań e-marketingowych – zwiększenie sprzedaży, zdobycie leadów, wzrost ruchu, budowanie wizerunku;
  • grupa docelowa – kim jest klient naszego klienta. Można tu zawrzeć szczegółowe informacje, takie jak wiek czy miejsce zamieszkania. Produkt może być skierowany do osób z dużych miast, mniejszych miejscowości lub osób mieszkających na wsi;
  • jaki produkt chcą promować – można promować np. 10 ze 100 dostępnych produktów na stronie;
  • konkurencja wskazana przez klienta;
  • słowa kluczowe podane przez klienta – sprawdzamy ich potencjał;
  • obszar kampanii – dzięki temu dowiemy się, czy warto będzie skupić się na frazach lokalnych.

Gdy zapoznamy się z tymi informacjami, możemy przystąpić do analizy strony, mając cały czas na uwadze wymagania klienta.

 

Analiza strony klienta

Strona informacyjna, oferująca usługi czy sklep internetowy? To właśnie od tego zależy strategia dalszej analizy.

Mając do czynienia ze sklepem internetowym lub stroną z usługami, robimy analizę treści na stronie. Poznajemy, jakie produkty są oferowane i na tej podstawie możemy stworzyć kilka ogólnych kategorii lub tematów.

Sklep internetowego z kosmetykami – przykład analizy

Klient, który prowadzi sklep z kosmetykami dla kobiet. Gama kosmetyków jest szeroka, ponieważ są to kosmetyki pielęgnacyjne, do makijażu oraz perfumy. Przyjmijmy, że klienta interesuje najbardziej sprzedaż kosmetyków pielęgnacyjnych i to na nich będą skupiać się nasze działania.

Na stronie wyodrębniliśmy trzy ogólne kategorie.

  • Twarz – kosmetyki do twarzy,
  • Ciało – kosmetyki do ciała,
  • Włosy – kosmetyki do włosów.

Do głównych tematów/kategorii można dobrać bardziej szczegółowe słowa kluczowe.
Muszą to być takie frazy, na które strona klienta powinna pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Przykładowe frazy dla kategorii „Twarz”:

  • krem do twarzy (6600),
  • krem pod oczy (12100).

Patrząc na powyższe słowa kluczowe można dobrać frazy long tail, ponieważ są to słowa bardzo popularne, a ich konkurencyjność jest duża. Mogą to być przykładowo:

  • Krem do twarzy na dzień (170),
  • Krem do twarzy na noc (260),
  • Nawilżający krem do twarzy (880).

W ten sposób dobraliśmy słowa kluczowe do głównych kategorii produktów oraz dla konkretnych produktów, których w sklepie internetowym jest dużo.

Strona oferująca produkt bez możliwości bezpośredniego zakupu

A co w sytuacji, kiedy klient oferuje jeden produkt, ale ma kilka zastosowań?

Załóżmy, że nasz klient posiada w sprzedaży drzwi. Nie jest to produkt, który może być tak po prostu przesłany klientowi. Zakup drzwi to inwestycja, z którą najczęściej wiąże się także zakup usługi montażu.

W takim przypadku staramy się „rozdzielić” jeden produkt dla jego kilka zastosowań. Najłatwiej będzie to zobrazować na schemacie.

Kiedy wszystkie kategorie i podkategorie mamy już rozpisane, to łatwiej nam przystąpić do doboru słów kluczowych i dopasować je do podkategorii.

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Narzędzia, takie jak Senuto, Semstorm i Planer Google Ads, niezmiennie pozostają naszymi ulubionymi. Na naszym blogu pisaliśmy już o tym, jakie narzędzia do słów kluczowych polecamy.

Narzędzia te wykorzystujemy dla klientów, którzy pozycjonują się na rynku polskim. Coraz więcej klientów chce się rozwijać także poza granicami naszego kraju. Wtedy z pomocą przychodzi Ahrefs.

Ahrefs – wszechstronne narzędzie

Ahrefs jest jednym z najlepszych narzędzi do analizy profilu linków, a także wiarygodnym akcesorium do analizy i doboru słów kluczowych.

Program ten doskonale sprawdza się w sytuacjach, gdy potrzebujemy sprawdzić potencjał fraz w innym języku niż polski. Przydaje się szczególnie, gdy klienci swoje produkty czy usługi chcą promować w innych krajach niż Polska lub chcą trafić do osób przebywających w Polsce, lecz bez znajomości języka polskiego.

Google Search Console

W usłudze Google Search Console w raporcie „Skuteczność” znajdują się statystyki kliknięć i wyświetleń strony, na przykład na dane zapytania. Są to faktyczne zapytania, jakie użytkownik wpisał w wyszukiwarce Google.

Analiza tych fraz pozwoli dowiedzieć się, jakie zapytania spowodowały, że strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz które zapytania są najpopularniejsze i wygenerowały najwięcej kliknięć lub wyświetleń.

To zestawienie danych przedstawione w GSC pomaga określić, które z fraz wymagają zwiększenia działań, aby uzyskać więcej konwersji.

Wtyczka Keywords Everywhere

Keywords Everywhere to rozszerzenie do przeglądarki Chrome i Firefox, które pomaga w badaniu słów kluczowych. Wtyczka ma wiele możliwości, o których można przeczytać na stronie https://keywordseverywhere.com/.

Narzędzie proponuje nie tylko popularne słowa kluczowe, ale także te długie, longtailowe. Właśnie dlatego najchętniej używam jej przy doborze słów kluczowych dla obecnego klienta, takiego, który korzysta z naszych usług już kilka lat, a jego content na stronie jest bardzo mocno rozbudowany.

Słowa kluczowe, które zostały dobrane dla klienta na początku współpracy to jedynie podstawa. Content na stronie należy stale rozwijać o różne słowa kluczowe, które odpowiadają danej branży i oczywiście naszemu klientowi. Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie bloga lub innej podstrony, która będzie miała charakter poradnikowy.

 

Jak wyglądają wyniki podawane przez wtyczkę?

Wpisując dowolne słowo kluczowe w wyszukiwarkę Google, po prawej stronie wyników wyszukiwania wyświetla się lista fraz proponowanych przez Keywords Everywhere.

Dla przykładu wpisaliśmy frazę „kosmetyki do twarzy”. Listę proponowanych fraz można przeanalizować (wspólnie z klientem) i zastanowić się, czy kosmetyk, który jest w ofercie sklepu można polecić kobietom w ciąży. Jeśli tak, to warto pochwalić się tym we wpisie blogowym.

Analiza słów kluczowych konkurencji

Skoro chcemy wypromować naszego klienta do TOP 10 wyników wyszukiwania, musimy sprawdzić jak robi to konkurencja.

Do analizy słów konkurencji również wykorzystujemy narzędzia (Senuto, Semstorm, Ahrefs), które porównują strony konkurentów, z którymi dzielą najwięcej słów.

Analizę konkurencji wykonujemy zawsze na początku współpracy w celu poznania rynku. W trakcie współpracy, kiedy trwa walka o pozycje, również trzymamy rękę na pulsie. Na bieżąco sugerujemy klientowi rozbudowę oferty produktów, przygotowanie opisów czy wzmocnienie contentu na blogu.

Podsumowanie

Nie da się jednoznacznie określić jednej, skutecznej drogi przygotowania odpowiednich słów kluczowych. Podczas tego procesu warto zawsze pamiętać o:

  • briefie klienta;
  • analizie strony, treści na stronie;
  • narzędziach (Senuto, Semstorm, Ahrefs) i wtyczkach;
  • analizie konkurencji;
  • Google Search Console;
  • Planerze Google Ads;
  • podpowiedziach Google.

Wszystko razem i w dogodnej kolejności.

Potrzebujesz wsparcia w SEO?

Napisz do nas
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211