Spis treści:
Na tytułowe pytanie można odpowiedzieć w zasadzie dwoma słowami: to zależy. Nie da się bowiem jednoznacznie określić czasu, który jest potrzebny na wypozycjonowanie serwisu, tak samo jak nie ma złotej zasady pozycjonowania – każdy przypadek jest inny. W tym artykule przyjrzymy się jednak najważniejszym czynnikom, które wpływają na pozycje w wyszukiwarkach i podpowiemy, na co szczególnie zwracać uwagę, by skrócić czas oczekiwania na efekty.
Te dwa elementy niejako łączą się ze sobą. Niektóre branże są trudniejsze od pozostałych w procesie pozycjonowania, choćby z uwagi na obostrzenia prawne czy aktualizacje algorytmów. Wpływ na tę trudność ma również konkurencyjność danej branży – im większa konkurencja, tym trudniejsza droga na Googlowy „Olimp”. Pod uwagę weźmy jednak, że konkurencyjność offline nie zawsze jest równa konkurencyjności on-line. Wiele zależy też od tego, czy działamy na rynku lokalnym czy globalnym.
W procesie pozycjonowania nie bez znaczenia jest wiek domeny. Strony „historyczne”, kilku- lub kilkunastoletnie mają większe szanse na szybkie efekty. Istotna jest również historia domeny – czy ta nie posiadała kary algorytmicznej lub ręcznej, które w znaczącym stopniu potrafią utrudnić zdobycie szybkich efektów.
Naturalny profil linków jest naprawdę ważny. Źle dobrana kampania linkbuildingu może skutecznie blokować wzrost widoczności serwisu, a nawet doprowadzić do wyżej wspomnianych kar. Jeżeli serwis posiada jakąkolwiek karę należy przygotować się na większą ilość pracy – proces pozycjonowania się wydłuży. Linki to jednak nie tylko backlinki, a również linki wewnętrzne – warto o nich przeczytać.
Optymalizacja serwisu to podstawowy element, bez którego inne działania nie będą efektywne. Wiele serwisów nie jest dostosowanych pod algorytmy Google – przez co maleje ich szansa na zajęcie dobrego miejsca w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się dlaczego przeprowadzić audyt SEO i sprawdzić, czy serwis jest właściwie zoptymalizowany.
Każda domena potrzebuje czasu na sprawdzenie przez roboty indeksujące. Nie da się niestety określić, ile dokładnie potrwa indeksowanie serwisu. Pewne jest natomiast to, że strona bez optymalizacji oraz bez naturalnego i zdywersyfikowanego profilu linków nie ma większych szans na pojawienie się w wynikach wyszukiwania nawet po długim czasie.
Przez wyniki pozycjonowania możemy rozumieć wiele. Może to być np.:
Za pierwsze wyniki możemy przyjąć wzrost każdego z tych czynników w stosunku rok do roku lub kwartał do kwartału – jeżeli mamy do czynienia z serwisem, który już od jakiegoś czasu jest widoczny w Internecie. Przy nowych serwisach sytuacja jest uproszczona, bowiem pierwszy wzrost każdego z powyższych czynników jest już pierwszym wynikiem pozycjonowania. Wszystko tak naprawdę zależy od tego jak doprecyzowana jest oraz co zawiera umowa między klientem a agencją.
W procesie pozycjonowania kluczowa okazuje się komunikacja na linii Klient <-> Agencja. Do tej pary często dołącza kolejna osoba, którą jest programista – webmaster, wdrażający zalecenia dotyczące m.in. optymalizacji strony. Współpraca tych trzech stron często okazuje się dużym wyzwaniem. Na jej pozytywne efekty będzie miała wpływ szybkość przepływu informacji, sprawne podejmowanie decyzji czy zrozumienie charakterystyki branży.
Warto pamiętać, że wszyscy grają w jednej drużynie i przyświeca im wspólny cel, nawet jeśli wydaje się, że jest inaczej – dowiedz się dlaczego czasami nie słuchamy klienta.
Należy uważać na firmy, które obiecują szybkie efekty. Najczęściej są to obietnice bez pokrycia, a w skrajnych przypadkach osoby takie wykorzystują techniki Black Hat SEO – które mogą szybko doprowadzić serwis na szczyt wyników wyszukiwania i tak samo szybko sprowadzić go na dno, za sprawą najcięższych filtrów (kar nakładanych przez Google), z których niekiedy nie będzie się dało lub opłacało wydostać. Dlatego warto poznać prawdy o pozycjonowaniu o których nie wspominają niektóre agencje.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211