Spis treści:
Jednak aby potencjalni klienci mogli odnaleźć Twoją stronę firmową, należy ją w odpowiedni sposób wypromować. Pomocna w tym zakresie będzie bez wątpienia dobra agencja SEO. Poniżej prezentujemy 15 pytań, które warto zadać (sobie i agencji) przed rozpoczęciem współpracy. Z pewnością pomogą one w wyborze rzetelnego kontrahenta.
Przede wszystkim spytaj o dotychczasowe doświadczenie. Zdecydowanie bezpieczniejszym wyjściem będzie wybór agencji, która ma za sobą kilka lat działalności. Zapytaj o referencje od ich dotychczasowych klientów lub przedstawienie case studies konkretnych działań. Całkiem możliwe, że takie informacje będzie można znaleźć na ich stronie. Będzie to potwierdzenie tego, że zatrudniają naprawdę świetnych specjalistów, a ich wyniki są na tyle dobre, że utrzymują się od lat w tak zmiennej branży.
Innej strategii będzie potrzebowała firma z branży turystycznej, innej duży e-commerce. Wpływ ma nie tylko wielkość firmy, ale i to jakie wcześniej miała ona podejście do marketingu online. Dotyczy to zarówno pozycjonowania, jak i kampanii PPC (w tym AdWords).
Dobrze mieć świadomość, że oddajesz swoją stronę w ręce specjalistów, którzy znają się na Twojej branży. W innym przypadku może okazać, że będą działać po omacku, dopiero szukając odpowiednich rozwiązań dla Twojego biznesu. Oczywiście ostatecznie i tak dla każdej firmy trzeba przygotować unikalny zakres działań. Jednak doświadczona agencja będzie umiała je bardziej trafnie przygotować.
Pamiętaj, że agencja SEO powinna z Tobą współdziałać i dążyć do realizacji Twoich celów biznesowych. Dlatego zwróć uwagę, czy podczas rozmów przed podpisaniem umowy są oni zainteresowani dobrym poznaniem Twojej firmy. Czy pytają o to, co chcesz osiągnąć poprzez pozycjonowanie oraz o inne potrzeby. Szczere zainteresowanie w tym zakresie jest potwierdzeniem tego, że faktycznie inwestycja w SEO będzie dobrym wyborem. Jeśli natomiast podczas rozmów nie padają tego typu pytania, może okazać się, że tej agencji nie zależy na wsparciu Twojej firmy. A to wszystko będzie miało duże przełożenie na osiągane wyniki.
Udostępnienie tych danych pozwoli na takie skonstruowanie oferty, która faktycznie będzie mogła zapewnić realizację celów biznesowych Twojej firmy. Agencja SEO dzięki tym narzędziom będzie mogła lepiej poznać Twój biznes, Twoich klientów oraz zauważyć ewentualne problemy, które hamują dalszy rozwój Twojej działalności. Im więcej informacji otrzyma agencja od Ciebie na samym początku, tym bardziej dopasowane będą rozwiązania, które Ci proponuje.
Oczywiście takie informacje też można znaleźć w sieci. Jednak to Ty znasz najlepiej swoją firmę oraz to, z czym się zmaga. I to również Ty wiesz, z kim dokładnie Twój biznes się ściga. Właśnie dlatego warto poznać Twoje zdanie w tym zakresie. Dzięki nim agencja SEO będzie mogła przeanalizować również działania Twojej konkurencji. Pozwoli to ustalić, w jakim zakresie Cię ona wyprzedziła, a w czym dogania oraz jakie są mocne strony Twojego biznesu. To wszystko ma niemały wpływ na stworzenie strategii promocji.
Dobrze jest, jeśli przed ostatecznym podpisaniem umowy i podjęciem działań agencja SEO przeanalizuje działania Twoje i Twoich konkurentów za pomocą takich narzędzi jak semstorm, senuto, ahrefs lub searchmetrics. Takie podejście wskazuje na profesjonalne podejście agencji i jednocześnie jest dowodem, że inwestuje w narzędzia, które będą pomocne w działaniach seo.
Jeśli dostarczyłeś agencji wszystkie informacje, o których pisaliśmy powyżej – czas na to, aby to od niej usłyszeć, jak widzi Twój biznes. Zwracaj uwagę, czy mówi o zaletach sprzedawanych przez Ciebie towarów lub usług. Czy szuka mocnych punktów w Twojej ofercie, które wyróżniają Cię na tle konkurencji? Jakie widzi możliwości i ewentualne zagrożenia? Taka szczera rozmowa pozwoli odpowiednio sformułować cele współpracy, a jednocześnie jest potwierdzeniem indywidualnego podejścia agencji.
Precyzyjne informacje odnośnie stosowanych metod należą do know-how, którym raczej nikt nie chce się przesadnie dzielić. Lata doświadczenia i autorskie metody są tymi elementami, które pozwalają uzyskać agencji SEO przewagę nad ich konkurentami. Dlatego z pewnością nikt nie udzieli bardzo szczegółowego wyjaśnienia w tym zakresie. Jednak warto dopytać się o ogólne założenia i podejście do SEO.
To kolejne pytanie, które pozwoli sprawdzić, czy faktycznie agencja SEO podchodzi do Twojego biznesu poważnie oraz czy jej metody są zgodne z zaleceniami Google. Zwróć uwagę, czy proponowane rozwiązania bazują faktycznie na informacjach, które przekazałeś o swojej firmie i czy odpowiadają na Twoje potrzeby biznesowe. Uważnie też słuchaj, czy firma nie będzie chciała „iść na skróty” oferując szybkie pozycjonowanie, które niekoniecznie będzie odznaczało się wysoką jakością pracy. Bądź czujny na wszelkiego rodzaju systemy wymiany linków (tzw. SWL) oraz inne masowe działania, które Google od dłuższego czasu dość sprawnie wyłapuje i karze. Unikaj również współpracy z tymi firmami, dla których SEO to jedynie pozyskiwanie linków.
Strategia SEO nie może być taka sama od początku współpracy, aż po jej zakończenie. Pozycjonowanie (wbrew obiegowej opinii) wcale nie polega tylko i wyłącznie na pozyskaniu jak największej ilości linków do strony firmowej.
Współpracę najlepiej rozpocząć jest od odpowiedniej analizy obecnej sytuacji (m.in. audyt SEO i zbadania profilu linków) oraz optymalizacji Twojej strony firmowej. Pozwoli to w późniejszych etapach uzyskać lepsze efekty. Takie działania mogą także usunąć dotychczasowe problemy, które dotychczas blokowały Twoją firmę w uzyskiwaniu lepszych wyników online. Ustal dokładnie, jakie prace będą leżały po stronie agencji, a do jakich będzie zobowiązana Twoja firma. Ścisła współpraca w tym zakresie będzie miała duży wpływ na uzyskane wyniki.
Ponadto strategia powinna zmieniać się w czasie. Zwłaszcza w przypadku stron, które zostały stworzone niedawno lub nigdy wcześniej nie były pozycjonowane. Metody będą zapewne zmieniały się wraz ze zmianami wprowadzanymi przez samo Google. Zwróć uwagę, czy agencja SEO ma tego świadomość i czy deklaruje stałą pracę na optymalizacją swoich działań.
Wiesz już zatem, czego oczekujesz po pozycjonowaniu. Najwyższy czas, by ustalić, czy druga strona w ogóle jest w stanie Ci to dać. I wcale nie jest tak, że dobra agencja SEO zgodzi się na wszystko. To właśnie oni najlepiej znają realia związane z pozycjonowaniem i warto ich w tym zakresie wysłuchać. Doceń zatem, jeśli są Ci zgłaszane zastrzeżenia co do celów. Poważna agencja nie zagwarantuje pierwszych pozycji na wszystkie frazy ani szybkiego osiągnięcia wyników. Takie coś nie jest obecnie możliwe, jeśli chcemy przestrzegać obostrzeń Google.
Współpraca w tym zakresie jest niezwykle istotna. Nie jest dobrze, jeśli tylko jedna ze stron jest zaangażowana w dobór słów kluczowych. Oczywiście – agencja SEO będzie mogła skorzystać ze swojego doświadczenia i większej ilości narzędzi. Jednak to Ty wiesz, co najlepiej u Ciebie się sprzedaje i na promocji czego najbardziej Ci zależy.
Warto już na początku podesłać listę fraz, które uważasz za najbardziej odpowiednie. Na tej podstawie będzie przygotowana dla Ciebie najbardziej atrakcyjna oferta. Dopytaj również o to, dlaczego właśnie taki zestaw fraz został dla Ciebie przygotowany. Jeśli natomiast widzisz, że któreś ze słów jest słabo dopasowane lub koncentruje się na dziedzinie małoistotnej dla Twojego biznesu – od razu o tym informuj. Dobra agencja SEO z pewnością wysłucha tego typu uwag i będzie za nie wdzięczna. O wyborze słów kluczowych możesz przeczytać w artykule “Trafny dobór słów kluczowych pod SEO“.
Pisałam już na ten temat nieco wyżej. SEO jest niezwykle zmienną dziedziną, a na wyniki pozycjonowania ma wpływ wiele czynników. Jeśli Google zmieni reguły gry – dobra agencja SEO jest zobowiązana do znalezienia nowych metod, które pozwolą uzyskać cel biznesowy Twojej firmy. Oczywiście warto spytać o to, kiedy zaczną być widoczne wyniki podejmowanych przez nich działań i na jakie efekty można liczyć. Pamiętaj przy tym, że ostateczne rezultaty pozycjonowania zależą również od Ciebie. Im ściślej będziecie współpracować, tym lepsze będą tego efekty.
Warto na samym początku ustalić, na podstawie jakich wskaźników będą monitorowane pozycje i przez jakie narzędzie. Stałość w tym zakresie pozwoli śledzić rzeczywiste zmiany w wynikach. Agencja SEO powinna dać Ci dostęp do narzędzia umożliwiającego podgląd pozycji.
Dobrze też, jeśli agencja SEO regularnie będzie informować Cię o pracach, jakie podejmuje na Twoją rzecz. Najczęściej będą to szczegółowy raport z działań podejmowanych np. w minionym miesiącu. Dobrą praktyką jest to, aby co jakiś czas spotkać. Pozwoli to nie tylko omówić dotychczasowe wyniki, ale także ustalić ewentualne zmiany w strategii.
Dowiedz się, kto będzie odpowiedzialny za pozycjonowanie Twojej strony. Czy będziesz mieć z nim kontakt i na jakiej zasadzie będziecie współpracować. Dobrze jeśli Twoją witryną zajmie się oddelegowany do tego zadania specjalista. Dzięki temu wiesz, że będzie on trzymał się ustalonej strategii oraz wyciągał wnioski z dotychczasowych działań. Zagwarantuje to ciągłość prowadzonych działań. Dobrym standardem jest także organizowanie co jakiś czas spotkań z pozycjonerem, podczas których będzie on mógł lepiej poznać Twoją firmę, a Ty – przekazać nowe wskazówki.
Jeśli chcesz przyciągnąć potencjalnych klientów na Twoją stronę internetową, musi być ona widoczna w wyszukiwarce. W Polsce ponad 98%[2] internatów korzysta z Google i to właśnie na niej powinny się skupić wysiłki w zakresie pozycjonowania. Wybór firmy, która się tym zagadnieniem zajmie może mieć duży wpływ na Twój biznes. Właśnie dlatego warto zadbać o to, by była to naprawdę dobra agencja SEO.
I na koniec oddajemy jeszcze głos samemu Google (a właściwie jego pracownicy). Radzi ona, jak dobrze wybrać agencję SEO:
[1]https://www.pwc.pl/pl/media/2016/2016-03-15-ponad-polowa-polakow-robi-zakupy-w-internecie.html
[2]https://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines.html
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211