Dobór słów kluczowych krok po kroku. Eksperckie wskazówki i narzędzia

Przeczytasz w około: 8 minut

Spis treści:

Co to jest fraza brandowa? Jak tworzyć frazy long tail? Gdzie najlepiej sprawdzić potencjał słów kluczowych? Oto kompletny i praktyczny poradnik, który wyjaśnia te zagadnienia prosto, zwięźle i na przykładach.

Po co nam wiedza o słowach kluczowych?

Skuteczne poszukiwanie słów kluczowych jest coraz ważniejszą umiejętnością dla osób związanych z digital marketingiem. To element niezbędny dla przeprowadzenia udanej kampanii SEO i SEM oraz tworzenia artykułów jak najtrafniej wpasowujących się w zapytania potencjalnych odbiorców. Użytkownicy codziennie zasypują wyszukiwarki internetowe rozbudowanymi frazami, poszukując konkretnej informacji, usługi czy produktu. Jeśli chcemy, by odwiedzili właśnie naszą stronę, należy skupić się na odpowiednich słowach kluczowych. Dobierając frazy, jesteśmy też w stanie określić potencjał widoczności serwisu w internecie. Zarówno prowadząc typowy sklep e-commerce jak i stronę zbierającą leady.

Rodzaje słów kluczowych

Rodzaje słów kluczowychBy research fraz kluczowych był lepszy i skuteczniejszy, należy zapoznać się z podstawowym podziałem. I tak wyróżniamy:

• frazy brandowe – są to słowa, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, gdy nie znają pełnego adresu URL firmy. Fraza brandowa oznacza wpisanie po prostu nazwy przedsiębiorstwa. Ze względu na to, że nazwy firm zazwyczaj są unikalne, docelowa strona znajduje się z reguły na pierwszym miejscu.
Ale, UWAGA. Mimo, że fraza brandowa zwykle gwarantuje miejsce w TOP3 wyszukiwań, warto zadbać o optymalizację strony również pod tę frazę. W przeciwnym wypadku nasza strona może zostać wyprzedzona przez inną firmę, próbującą np. zaszkodzić nam, pisząc o nas w nieprzychylny sposób.

• frazy ogólne – są to wyrażenia, które składają się zwykle z 1 lub 2 słów. Wpisują je użytkownicy, których poszukiwania nie są jeszcze skonkretyzowane. Dla przykładu, poszukując kurtki, w wyszukiwarkę wpiszą “kurtka” lub “kurtka zimowa”. Ze względu na ogromną ilość wyszukiwań tak ogólnych fraz wzrasta również konkurencyjność. Ciężej jest się przebić ze swoją stroną do TOP10 dlatego też prowadząc kampanię SEO nie można skupiać się tylko na frazach ogólnych.

• frazy long tail – zaliczamy tutaj wyrażenia które zbudowane są z 3 i więcej słów. Fraz z tzw. długim ogonem używają zwykle użytkownicy, których potrzeby są bardziej sprecyzowane. Mogą to być np. takie wyrażenia jak “obóz młodzieżowy do Lizbony” jak i “jak sprawdzić firmę transportową”. Prowadząc kampanię SEO lub pisząc artykuły z myślą o marce warto mieć te słowa kluczowe na uwadze – charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością a wciąż mogą przyciągnąć wiele nowych odbiorców.

• frazy lokalne– wyrażenia takie uwzględniają nazwę miast lub regionów. Warto mieć je na uwadze szczególnie wtedy, gdy nasz biznes opiera się na usługach oferowanych lokalnie. Użytkownicy dokładnie wiedzą, czego szukają i w jakim miejscu, np. “sala do jogi Wrocław”.

Jak wybierać słowa kluczowe?

Wybierz tematy

1. Zacznij od sporządzenia listy ważnych tematów powiązanych z działalnością Twojej firmy lub bloga. Spisanie oferowanych przez siebie usług i produktów to dobry start na zorientowanie się, dla jakich fraz kluczowych chcemy być widoczni w wyszukiwarce internetowej. Stwórz kilka ogólnych koszyków tematycznych. Przykład? Prowadząc sklep z akcesoriami dla zwierząt powinieneś ułożyć listę składającą się z takich słów jak np.:

psy,
koty,
gryzonie,
akwarium,
pielęgnacja zwierząt,
karma dla zwierząt,
akcesoria dla zwierząt.

Dodaj produkt

2. Mając kilka tematów, na których chcesz się skupić, określ bardziej szczegółowe słowa kluczowe, które mogą należeć do poszczególnych segmentów. Będą to takie frazy, które powinny pojawiać się wraz z Twoją stroną w wynikach wyszukiwania, bo docelowy klient prawdopodobnie właśnie to wpisze, by znaleźć produkt, który go interesuje. Jeśli więc weźmiemy pod lupę segment o psach, warto wypisać sobie, czego ludzie będą poszukiwać dla swoich pupili. Powstanie nam przykładowa lista:

karma dla psa,
zabawki dla psa,
legowisko dla psa,
szelki dla psa,
smycz dla psa,
szampon dla psa,
oraz inne wyrażenia, w zależności od wielkości asortymentu Twojego sklepu.

Uwaga, pamiętaj o sezonowości swoich produktów: od niej zależy również sezonowość fraz.

Weź podpowiedź od Google

3. Mając takie wypełnione frazami koszyki tematyczne, możesz wspomóc się samą wyszukiwarką Google i spojrzeć, co jeszcze podpowiada. Po wpisaniu frazy i przewinięciu do dołu wyników Google, zauważysz kilka sugestii dotyczących wyszukiwań związanych z oryginalnymi danymi wejściowymi. Te frazy mogą generować pomysły na inne słowa kluczowe, które warto wziąć pod uwagę.

Słowa kluczowe może podpowiedzieć Ci też sama wyszukiwarka Google.

Szczegółowy długi ogon

4. Patrząc na słowa kluczowe, jakie Ci powstały w każdym segmencie, spróbuj pomyśleć o frazach long tail. Mając na uwadze konkurencyjność popularnych fraz, warto czasem skupić się na wyrażeniach bardziej szczegółowych a wciąż chętnie wyszukiwanych przez potencjalnych klientów. Zdywersyfikuj listę słów kluczowych, by zawierała zarówno krótkie, popularne frazy, jak i takie z długim ogonem. Mogą to być przykładowo:

legowisko dla psa jaki rozmiar
jak prać legowisko dla psa
gdzie kupić legowisko dla psa
ile karmy dla psa
która karma dla psa najlepsza

Sięgaj po narzędzia

5. Skorzystaj z narzędzia do planowania słów kluczowych by zawęzić swoją listę do najskuteczniejszych przykładów. Słów kluczowych pasujących do Twojego biznesu może być nawet kilkaset czy kilka tysięcy, niestety nie zawsze będziesz w stanie mieć kontrolę nad nimi wszystkimi. W tym miejscu należy więc zwrócić uwagę na takie parametry jak liczba operacji wyszukiwania, prognozy ruchu, historia trendów, poziom trudności czy nawet skuteczność konkurencji. Z pomocą przychodzą więc narzędzia, które pomogą Ci wskazać, które z wybranych słów faktycznie warto wziąć pod uwagę przy optymalizacji i pozycjonowaniu strony.

W jaki sposób szukać słów kluczowych? Ulubione narzędzia Rocket Media

Wymienione niżej narzędzia mogą pomóc nie tylko w analizie słów kluczowych, ale także w analizie innych aspektów wydajności witryny. Dostarczą ci przydatnych informacji, takich jak liczba operacji wyszukiwania, stopień trudności rankingów, wartość słów kluczowych (przydatne w przypadku reklamy za kliknięcie), konkurencja i inne. Istnieją dziesiątki narzędzi do badania fraz kluczowych, a poniżej przedstawiamy kilka naszych ulubionych, które pomogą Ci zacząć.

1. Google Keyword Planner

Pozwala ocenić miesięczne globalne i lokalne ilości wyszukiwań słów kluczowych, trendy, liczby wyszukań, poziom konkurencji i szacunkowego kosztu kliknięcia. Aby uzyskać propozycje słów kluczowych, zaloguj się do swojego konta Google i wpisz frazy w odpowiednią ramkę.

Google Keyword Planner Panel

2. Senuto

Polskie narzędzie do optymalizacji działań SEO, tworzenia zaawansowanych audytów oraz kompleksowej analizy słów kluczowych. Zespół odpowiedzialny za system stale pracuje nad ulepszaniem obecnych i wdrażaniem nowych funkcjonalności. Platforma posiada szeroką bazę słów kluczowych, która wraz z wyświetlanymi parametrami wskaże nam najlepsze frazy do prowadzenia kampanii SEO lub SEM. Jeśli to nam nie wystarczy, możemy skorzystać z pobocznych narzędzi takich jak: Zależne Słowa, Generator Pytań czy Statystyki Słów.

Narzędzie Zależne Słowa – Senuto

3. Semstorm

Kolejne polskie narzędzie do przeprowadzania różnorodnych analiz SEO. Jego trzy główne funkcje to monitoring pozycji, analiza konkurencji oraz content marketing. W odniesieniu do tego tekstu, to właśnie na trzeciej funkcji powinniśmy skupić się najbardziej. System umożliwia analizę słów kluczowych z potencjałem, czyli takich które znajdują się poza pierwszą stroną wyników wyszukiwania (bazując na konkretnej domenie). Warto wspomnieć, że platforma ta stale się powiększa o nowe funkcjonalności, ostatnią z nich jest wdrożone w lutym zaawansowane narzędzie słów kluczowych ‘Suggestions’ dające większą kontrolę nad wynikami i pozwalające samodzielnie dobierać frazy, modyfikatory, kraj oraz źródła.

Narzędzie Suggestions - Semstorm

Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy, zapraszamy do lektury pozostałych wpisów na naszym blogu. Jeśli chcesz, żebyśmy przygotowali dla Ciebie profesjonalną kampanię SEO i osobiście dobrali najskuteczniejsze słowa kluczowe – napisz lub zadzwoń do Rocket Media.

Potrzebujesz wsparcia SEO?

Odezwij się!
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211