Spis treści:
Wraz z ciągle zmieniającymi się preferencjami użytkowników, wielu specjalistów do spraw SEO staje przed dylematem dotyczącym zarządzania publikowanymi na stronach treściami. Zdarza się, że eksperci decydują się na usunięcie starszych tekstów, zakładając, że są one mniej wartościowe lub niezgodne z aktualnymi oczekiwaniami wyszukiwarek. Opublikowane przez członków zespołu Google wytyczne rzucają nowe światło na tę kwestię.
Google przedstawiło w ostatnich tygodniach stanowisko, które podkreśla wartość starszych treści na witrynach internetowych. W reakcji na nieporozumienia, dotyczące wpływu wiekowych tekstów na SEO, głos zabrał Danny Sullivan – specjalista z zespołu Google, który pomaga edukować opinię publiczną na temat funkcjonalności wyszukiwarki. Sullivan opublikował wpis za pośrednictwem serwisu X, w którym zaznaczył, że usuwanie starszych treści jest zbędne.
Jak czytamy w poście: „Usuwasz treści ze swojej witryny, ponieważ uważasz, że Google nie lubi „starych” wpisów? To nie jest prawda! Nasze wytyczne do tego nie zachęcają. Starsze treści nadal mogą być pomocne (…)”. Danny Sullivan zachęcił również internautów do zapoznania się ze wskazówkami opublikowanymi w Centrum wyszukiwarki Google – to właśnie tam zebrane zostały informacje na temat praktyk, które warto stosować, chcąc tworzyć przydatne, rzetelne oraz ukierunkowane na użytkowników treści.
Opracowywanie treści, które znajdą uznanie zarówno u odbiorców, jak i w oczach algorytmów wyszukiwarek, staje się kluczowym elementem strategii marketingowej firm działających w internecie. Jak zaznaczają twórcy Google, teksty powinny być pisane z myślą o promowaniu wśród użytkowników jakościowych i rzetelnych informacji – podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania stanowi kwestię drugorzędną.
Centrum wyszukiwarki Google to branżowy blog ze wskazówkami na temat pozycjonowania witryn internetowych. Twórcy publikują tam kompleksowe informacje m.in. na temat podstaw SEO, skanowania i indeksowania czy monitorowania i debugowania. Specjaliści do spraw content marketingu mogą skorzystać także z poradnika, gdzie zawarto najważniejsze kryteria oceny tworzonych treści.
Ważne jest, by publikowane teksty zawierały oryginalne, nieoczywiste informacje, a także były redagowane zgodne z zasadami poprawności językowej. Aby uzyskać aprobatę algorytmów, treści powinny być prezentowane w sposób wiarygodny, z uwzględnieniem źródeł, informacji o autorze oraz w sposób umożliwiający weryfikację zawartych w nich danych.
Twórcy Centrum wyszukiwarki Google opublikowali także bogatą bazę pytań, którymi warto się kierować, chcąc stworzyć dostosowanie do standardów wyszukiwarki treści. Pierwszym kluczowym pytaniem na liście jest „kto?” – Google zachęca do udostępniania klarownych informacji, które pozwolą odbiorcom w zrozumieniu, kto jest odpowiedzialny za dany materiał. Ważne jest także, aby strony zawierały informacje o autorze wraz z odnośnikami do dodatkowych materiałów na temat jego obszarów zainteresowań.
Równie ważnym aspektem jest przejrzystość w prezentacji procesu twórczego, m.in. w przypadku publikowania treści generowanych automatycznie. Udostępnienie czytelnikom informacji na temat tego, w jaki sposób powstały materiały, a także wyjaśnienie roli automatyzacji w procesie tworzenia contentu, pozwoli odbiorcy w zrozumieniu rosnącej roli narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Autorzy poradnika zachęcają twórców treści do zadania sobie takich pytań, jak:
„Dlaczego tworzę ten tekst?” – to fundamentalne pytanie podczas opracowywania treści. Odpowiedź na nie jest kluczowa dla zrozumienia głównego celu materiału. Jak zaznaczają specjaliści z zespołu Google, teksty mają za zadanie dostarczać odwiedzającym stronę przydatnych informacji. Jeśli celem Twojej publikacji jest wyłącznie przyciągnięcie użytkowników z wyszukiwarek, nie jest to zgodne z preferencjami algorytmów.
Twórcy poradnika odnieśli się także do kwestii wiekowych treści. Zgodnie z wytycznymi Centrum wyszukiwarki Google, podejście do starszych treści na stronie jest kluczowe w utrzymaniu wysokiej pozycji witryny. Jak czytamy we wpisie: „Czy dodajesz dużo nowych treści lub usuwasz dużo starszych treści głównie dlatego, że Twoim zdaniem poprawi to ogólną pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, bo będzie ona wyglądać „świeżo”? (Nie, nie będzie)”.
Wskazane jest więc unikanie usuwania starych treści. Jeżeli Twoje teksty posiadają nieaktualne informacje, dobrym rozwiązaniem będzie ich uzupełnienie o odświeżone dane. Całkowitą rezygnację z treści można rozważyć w przypadku duplikatów oraz tzw. spamu.
W Rocket Media pracujemy projektowo – nasi eksperci dążą do zyskania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, skupiając się jednocześnie na jakościowym marketingu treści. Łączymy nasze działania w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadały one celom biznesowym klientów. Wyniki Twojej witryny stoją w miejscu, a Ty nie wiesz, jak możesz pobudzić jej potencjał? Wypełnij formularz dostępny w dolnej części naszej strony, a my skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211