Spis treści:
Marketing szeptany to obecnie coraz szerzej i kreatywniej wykorzystywany rodzaj kampanii reklamowej, opierający sie na spontanicznym transferze informacji marketingowej do odbiorców, a więc potencjalnych klientów danej firmy.
Skuteczność tego rodzaju marketingu bierze się z jego specyfiki: przeciętny człowiek chętniej skorzysta z danego produktu lub usługi, jeśli poleci mu ją inny, zadowolony klient lub znajomy. W przeciwieństwie do reklamy otrzymuje bowiem komunikat ze źródła mu najbliższego: może zobaczyć, że jeśli sam skorzysta z pewnych dóbr, będzie także zadowolony i pewne jego problemy zostaną rozwiązane.
W praktyce marketing szeptany, czyli przekazywany od jednej osoby do drugiej pośrednio lub bezpośrednio, polega na zakiełkowaniu w umysłach potencjalnych klientów informacji, idei odnoszącej się do pewnych produktów i usług. Ma efekty długofalowe – klient nawet w przyszłości, poszukując produktów danego typu, może przypomnieć sobie o rekomendacjach, które zasłyszał/przeczytał dawno temu. Jednocześnie opisywany rodzaj marketingu jest jednym z tańszych typów reklamy, który może przydać się do rozgłaszania informacji o praktycznie dowolnym produkcie, usłudze czy nawet nowej strategii danej firmy.
Internetowy marketing szeptany polega głównie na proponowaniu produktów i usług, a także rozwiązań internetowych i ciekawych stron przez rekomendacje na forach dyskusyjnych, posty na blogach lub informacje/grupy na Facebooku. Szczególnie portale społecznościowe (Facebook, Google+, Twitter) przyczyniają się do błyskawicznego rozprzestrzeniania idei od jednego użytkownika do drugiego.
Przykładem mogą być materiały w sieci, które zyskały miliony odbiorców właśnie poprzez pojedyncze posty pierwszych użytkowników (często posty takie są celowe i umieszczane właśnie w ramach kampanii reklamowej, choć aspekt marketingowy jest tutaj niejawny). Marketing szeptany wiąże się z marketingiem wirusowym, który w Internecie zyskał zupełnie nowy wymiar w porównaniu do enigmatycznych reklam telewizyjnych (wśród których zasłynęła kampania reklamowa Heyah). W marketingu wirusowym najważniejszym elementem jest “zarażanie” ciekawą ideą, informacją, co również może mieć w początkowym stadium zamierzony charakter.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211