Spis treści:
Dokładnie tydzień temu (21.04.2016) specjaliści od Ahrefs zaprezentowali nam nowy interfejs popularnego narzędzia do analizy linków. Czy jest to zmiana na lepsze? Według nas zdecydowanie tak.
Obecnie można jeszcze korzystać z obu wersji, przełączając się na stary widok przyciskiem w prawym górnym rogu. Nowa odsłona Ahrefs zawiera jednak ciekawe usprawnienia, dlatego warto się do niej przekonać. Zmiany mają to do siebie, że często spotykają się z odrzuceniem. Przygotowaliśmy więc mały skrót dodatkowych funkcji Ahrefs’a, z których warto zacząć korzystać, bo mogą ułatwić pozycjonerom codzienną pracę.
W starej wersji początkowo widzieliśmy jedynie monitorowane przez nas serwisy:
Obecnie poza dodanymi witrynami, w pierwotnym widoku znajduje się również pole do wprowadzania fraz, stron czy domen, w celu przeprowadzenia analizy.
Po wpisaniu adresu URL, domeny bądź słowa kluczowego ze strony głównej, automatycznie zostaniemy przeniesieni do odpowiedniej zakładki. Jest to z pewnością oszczędność czasu oraz wygoda dla użytkownika.
Do tej pory analizując serwis, mogliśmy jedynie przejrzeć linki prowadzące do witryny (backlinks). Od niedawna posiadamy też możliwość sprawdzenia danych z organicznych wyników wyszukiwania, a w nowej wersji zyskujemy dodatkowo opcję zawężenia prezentowanych statystyk do tych pochodzących z terenu Polski.
W zakładce Organic Keywords znajdziemy słowa oraz pozycje na których serwis wyświetla się w SERP’ach. Dostaniemy również komplet informacji o pozyskanym ruchu organicznym prowadzącym do witryny oraz adres URL wskazywany przez wyszukiwarkę Google dla konkretnej frazy. Nie są to nowe możliwości Ahrefsa, jednak w tej chwili zestawienie jest bardziej czytelne, łatwiej dostępne, a przede wszystkim liczba krajów, dla których możemy przeprowadzić analizę zwiększyła się z 7 do 15.
Wcześniej Organic Research mogliśmy znaleźć w zakładce Positions Explorer.
Movements przedstawia z kolei zmiany, jakie zachodzą w SERP’ach dla konkretnych fraz. Nie chodzi tutaj jedynie o monitoring pozycji dla fraz. Co ciekawe, widzimy również spadek bądź wzrost ruchu, jaki miał miejsce w ostatnim czasie.
Top pages pokazuje traffic (ruch organiczny), jaki pozyskujemy z konkretnych fraz. Ponadto widzimy, ile słów kluczowych kierowanych jest na daną podstronę oraz które z nich uznawane jest za najważniejsze. Po rozwinięciu możemy również zobaczyć pozycje, jakie zajmuje strona dla konkretnych fraz w wynikach wyszukiwania.
Organic Research (obecnie Organic Search) był dostępny jeszcze przed wprowadzeniem nowego layout, jednak w tej jest lepiej widoczny, a przez to i bardziej przydatny.
Ahrefs usprawniono ponadto o zakładkę Alerts. Przedstawia ona, co dzieje się z witryną, zarówno w zakresie backlinków, jak i nowych słów kluczowych. Możemy również znaleźć w niej informację o pojawieniu się nowego contentu powiązanego z naszymi słowami kluczowymi. We wcześniejszym wyglądzie mogliśmy znaleźć te informacje w głównym widoku oraz zakładce Email Notofications.
New Keywords – powiadomienie o nowych słowach kluczowych. Tutaj możemy ustawić, kraj jaki chcemy monitorować, liczbę wyszukań dla danego słowa (Volume) oraz częstotliwość otrzymywania raportów (raz na tydzień, miesiąc).
Backlinks Alerts – powiadomienie o linkach prowadzących do witryny. Mamy możliwość ustawienia, jak często chcemy otrzymywać maile z powiadomieniami – codziennie, raz w tygodniu, czy raz w miesiącu. Sami decydujemy również, jakie witryny będą objęte monitoringiem oraz które backlinki interesują nas najbardziej – nowe, usunięte, a może wszystkie?
Mentions – wzmianki dotyczące serwisu oraz powiązanych słów kluczowych. Po wybraniu interesującej nas frazy, ustawieniu, gdzie ma się ona pojawić (w Title, w treści, bądź wszędzie) i doprecyzowaniu języka, będziemy dostawać mailowe powiadomienia o ustalonej wcześniej częstotliwości.
Wyróżnienie funkcji Alerts na belce głównej przypomina, że jest to ciekawa funkcja Ahrefs’a, z której warto korzystać na co dzień.
Keyword Explorer nie tylko zmienił miejsce, awansując z rozwijanego menu na belkę główną, ale przede wszystkim został wzbogacony o cenne podpowiedzi.
Obecnie Keyword Explorer wskazuje nowe słowa kluczowe oraz trudności w ich wypozycjonowaniu (Keyword difficulty β), podając przy tym wyniki w SERP’ach, ich główne parametry, linki oraz sygnały z Social Media. Ważną kwestią jest również możliwość wybrania lokalizacji, którą chcemy rozważyć, pozycjonując serwis na konkretne frazy, w tym również z Polski.
W tym widoku mamy również możliwość wyboru, czy interesują nas wszystkie, pasujące, czy może przybliżone frazy do tej wpisanej w wyszukiwarkę. Dokonując analizy, możemy wspomagać się dostępnymi filtrami, w celu wyłonienia interesujących nas wyników.
Podsumowując, zapomniana i mało przydatna funkcja Ahrefs’a zyskała w tej chwili na wartości. Keywords Explorer wydaje się również bardzo intuicyjny.
Większość z nas nie przepada za nowościami, przez co możliwość powrócenia do ‘znanego’ staje się bardzo kuszącą opcją. Zapewne z tego właśnie powodu specjaliści Ahrefs uraczyli nas przyciskiem Old version. Jednak zważając na ciekawe funkcje obecnej wersji narzędzia, my zalecamy dać szansę nowemu.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211