Spis treści:
Linki wewnętrzne mają w e-commerce podwójne znaczenie: nie tylko ułatwiają poruszanie się po stronie (tzw. user experience – UX), ale też wspomagają pozycjonowanie serwisu (SEO). Jak je tworzyć, by osiągnąć efektywny kompromis? Czego się wystrzegać przy dodawaniu linkowania wewnętrznego w sklepie internetowym? Zapraszamy do lektury.
Menu sklepu internetowego powinno być podzielone na odpowiednie kategorie i podkategorie, by użytkownicy mogli swobodnie poruszać się po stronie, a dotarcie do poszukiwanej grupy produktów nie zajęło więcej niż kilka sekund od momentu wejścia na stronę. Dobra struktura menu to również dobre linkowanie wewnętrzne opatrzone prawidłowymi Anchor’ami czyli tekstami opisującymi link. W pierwszym wierszu powinny znaleźć się główne kategorie, które dany sklep oferuje. W następnych zagłębieniach umieszczamy podkategorie – dodajemy tutaj grupy produktowe które wchodzą w skład naszej oferty, a dalej kolejne podkategorie jeżeli nasz sklep wymaga tylu zagłębień.
Kolejnym często niedocenianym elementem linkowania wewnętrznego są breadcrumbs czyli tzw. okruszki. Pozwalają one użytkownikom szybko zorientować się na jakiej podstronie są oraz z jakiej podstrony przyszły. Dodatkowo pełnią istotną rolę pod kątem SEO – spełniają się w roli linków wewnętrznych.
Prawidłowy Breadcrumbs powinien zawierać w sobie odnośniki od ogółu do szczegółu. Powinien więc pojawić się odnośnik do strony głównej, kategorii i podkategorii. W zależności na, którym etapie przeglądania sklepu się znajdujemy – istotne jest to by ostatnie pole (czyli miejsce na stronie w którym się znajdujemy) nie posiadało linku, a było jedynie wyróżnione znacznikiem <strong>
Dodatkowym elementem o znaczeniu dla UX i SEO jest dodanie linku wewnętrznego w logotypie sklepu. Pozwala to użytkownikom w szybki sposób przenieść się do strony głównej naszej witryny. Jest to na tyle powszechne rozwiązanie, że nie zastosowanie go jest naprawdę dużym błędem.
Kolejnym rozwiązaniem zalecanym szczególnie dla dużych serwisów jest utworzenie MAPY STRONY (sitemap html) i umieszczenie jej np. w dolnym MENU naszej strony. Taka mapa strony zawiera odnośniki do wszystkich podstron w serwisie. Nie jest często wykorzystywana przez użytkowników jednak bardzo lubiana przez robota Google gdy ten odwiedza naszą stronę.
Dodawaj linki tylko do stron z kodem 200, czyli takich, które fizycznie istnieją. Unikaj linkowania do stron, które są przekierowane za pomocą kodu 301, lub posiadają błąd 404.
Polecane produkty, Klienci kupili również, Być może spodoba Ci się także – to tylko niektóre formy nazewnictwa dodatkowych miejsce na dodanie linków wewnętrznych w sklepie internetowym. Ta forma linkowania jest skuteczne zarówno pod względem UX – umieszczając podobne produkty lub takie, które pasują do oglądanego przedmiotów – istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik odwiedzi, któryś z tych produktów i dokona jego zakupu. Kluczowe jest też umieszczenie na stronie artykułu jakże cennych linków wewnętrznych do całych kategorii produktów.
Dodając na swojej stronie logotypy partnerów biznesowych, pamiętaj, by były to linki nofollow. Linki o takim oznaczeniu nie przekazują mocy Twojego serwisu do witryny, która została podlinkowana. Informowanie osób odwiedzających Twoją stronę o swoich partnerach to dobre rozwiązanie, należy jednak robić to z głową.
Uwaga! Jeżeli jednak wraz ze swoimi partnerami biznesowymi czy klientami porozumiałeś się w tej kwestii i Twój partner dodaje link follow (przekazujący moc), to taktowym zachowaniem jest dodanie linku ze znacznikiem, który również przekazującym moc w ramach zasady wzajemności.
Dodając linkowanie wewnętrzne oraz prowadząc każde inne działania w swojej witrynie kieruj się zasadami White Hat SEO. Nie narażaj swojej strony na kary ze strony Google i rozwijaj swój e-biznes bezpiecznie.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211