10 sposobów na usprawnienie pracy w SEO i content marketingu

Przeczytasz w około: 6 minut

Spis treści:

W pracy agencyjnej generujemy niesamowitą ilość treści, wymieniamy niezliczoną ilość informacji i komunikatów z równie dużą liczbą Klientów. W Rocket Media w organizacji pracy pomaga nam pakiet narzędzi Google Workspace (wcześniej: G Suite). Przygotowaliśmy krótki poradnik, jak z ich pomocą usprawnić pracę w agencji (szczególnie takiej, która zajmuje się działaniami SEO, kampaniami PPC i content marketingiem). 

Praca w jednym dokumencie kilku członków zespołu

To, co najbardziej pomaga w realizowaniu zadań (np. contentowych) to możliwość pracy kilku osób w jednym dokumencie. Szczególnie jest to przydatne, gdy poprawki i zmiany do tekstu wprowadza np. kilka osób po stronie Klienta (brand manager, product manager czy ktoś z zarządu).  Wysyłanie dokumentu tekstowego mailem od osoby do osoby może skutkować tym, że poprawki będą się na siebie nakładać lub nawet wzajemnie wykluczać, a copywriter może mieć problem, która wersja tekstu jest ostateczna. 

Praca na jednym dokumencie pozwala na komentowanie określonych fragmentów oraz sugerowanie zmian, które właściciel dokumentu może zaakceptować. W takim dokumencie mamy możliwość sprawdzenia historii poprawek, by w razie potrzeby wrócić do wcześniejszych pomysłów. Każdy fragment tekstu możemy przypisywać do konkretnej osoby i przydzielać jej zadanie edytorskie. Dodatkową funkcją ułatwiającą komunikację wszystkich osób pracujących nad tekstem jest wewnętrzny czat. Dzięki niemu eliminujemy sprawdzanie maili, programów do zarządzania projektami, zewnętrznych komunikatorów, a osoby zaangażowane w tworzenie treści mogą komunikować się bez wychodzenia z dokumentu, co zdecydowanie poprawia komunikacje w zespole.

Pisanie głosowe

Google docs posiada również funkcję pisania głosowego. W Rocket Media przydaje się ona m.in. w dwóch sytuacjach. Przed rozpoczęciem pracy nad projektem, przeprowadzamy wywiad z klientem, rozmawiamy o firmie, produktach, aktywnościach. Odpowiedzi lądują od razu w dokumencie, nie musimy notować albo spisywać potem transkrypcji z nagrania. Dodatkowo, w pracy kreatywnej  pomysły często przychodzą w niespodziewanych sytuacjach (a nie zawsze nasz zespół ma wtedy przy sobie komputer). Pisanie głosowe pomaga zanotować myśli, skojarzenia czy wątpliwości. Warto pamiętać, że nie jest to narzędzie bezbłędne, traktujmy takie zapiski bardziej jako bazę do późniejszej pracy.

Research tematu bez konieczności opuszczania dokumentu

W naszej agencji copywriterzy tworząc treści posiłkują się często źródłami zewnętrznymi, głównie wtedy, gdy muszą zrobić research lub poszerzyć swoją wiedzę na temat zagadnienia, o którym piszą. Funkcja Explore pomaga korzystać z wyszukiwarki Google bez opuszczania dokumentu. Przyspiesza to proces edycji i pracy nad tekstem, ponieważ nie trzeba się gubić w dziesiątkach otwartych zakładek. 

Automatyczne tłumaczenie dokumentu na dowolnie wybrany język

Zdarza się, że Klienci mają kilka oddziałów w różnych krajach, a ich działy marketingu prowadzą oddzielne działania i dysponują różnorodnymi materiałami. Generując wpisy czy artykuły dla danego klienta bazujemy również na tych materiałach, często opracowanych w innych językach np. włoskim czy portugalskim. Automatyczne tłumaczenie dokumentów pozwala nam w bardzo szybki sposób zrozumieć je, oczywiście tylko kontekstowo. Jakość tłumaczenia nie jest idealna, ale wystarczająca, żeby skorzystać z informacji. 

Tworzenie kalendarza publikacji

Współpracując z Klientami, dostosowujemy się do zaplanowanych już wcześniej działań marketingowych – narzuca to agencji potrzebę publikacji określonych treści w założonym przez nich terminie. Pamiętajmy, że w przypadku akcji sezonowych, promocja treści musi mieć miejsce nieco wcześniej. Jeżeli źle zaharmonogramujemy publikacje w skali roku, to kampania się nie powiedzie. Kalendarz Google umożliwia nam planowanie i zarządzanie terminami w prosty i czytelny sposób, szczególnie w przypadku, gdy do wyprodukowania jest naprawdę bardzo dużo treści. 

Wsparcie w pracy nad słowami kluczowymi

Specjaliści SEO działają na słowach i frazach kluczowych. Otrzymując gotowy tekst, może okazać się, że nie jest on spójny, brakuje mu kluczowych słów lub niektóre z nich się powtarzają. Zapanować nad tym możemy automatycznie tworząc listy słów kluczowych, a następnie weryfikując ich powtarzalność (sprawdzamy ilość wystąpień i używamy funkcji: znajdź i zamień) lub brak. Tekst robi się wtedy bardziej optymalny z punktu widzenia pozycjonerskiego. Dodatkowo, jeżeli musimy użyć danego sformułowania lub nazwy firmy kilka razy, możemy ustawić sobie skróty do wpisywania ich. 

Analiza danych i korzystanie z filtrów w Arkuszach

Realizując kampanie SEO korzystamy z kilku aplikacji, które dostarczają nam wielu danych i informacji na temat tego, jak nasza strona wygląda, działa i sprawdza w Internecie (m.in. Google Search Console, Google Analytics, Senuto, Ahrefs). W 99% te narzędzia umożliwiają eksport danych do pliku CSV, który łatwo otworzyć w Arkuszach Google. A tam czeka na nas już cały wachlarz możliwości analizy, interpretacji i wykorzystania danych dzięki m.in. filtrom, tabelom przestawnym czy wykresom. 

Zbieranie informacji od klienta poprzez formularze

Tworzenie Formularzy Google pomaga na różnych etapach współpracy z Klientem zbierać i magazynować istotne informacje. Rozpoczynając od briefu, czyli poznania jego potrzeb na samym początku współpracy, przez harmonogramowanie i kończąc na badaniu satysfakcji Klienta. Wyniki badania możemy następnie w czytelny sposób zaprezentować z pomocą wykresów. Jest to niezwykle przydatne narzędzie szczególnie w środowisku agencyjnym, gdzie bardzo dużo się dzieje. Dziennie dostajemy sporą ilość maili i informacji, więc dzięki formularzom możemy to zorganizować.

 

Tworzenie dysków współdzielonych

Kolejnym sposobem na uniknięcie chaosu i zapanowanie nad ilością dokumentów to tworzenie dysków współdzielonych, do których mają dostęp Klienci oraz członkowie zespołu. Dyski możemy podzielić sobie na klientów, na projekty czy na wewnętrzne działy w firmie. Omijamy kolejne, zbędne maile i przekazywanie sobie materiałów. Klienci produkują bardzo dużo treści – katalogi, opisy produktów czy informacje prasowe, więc umiejscowienie ich w jednym folderze, do którego dostęp mają wszyscy zainteresowani, jest dużym komfortem. 

Archiwizacja komunikacji z klientem dzięki funkcji Takeout

Realizując w agencji projekty dla Klientów, bardzo często komunikacja z nimi trwa miesiąc, kilka miesięcy, a nawet 2 lata. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy pracownik, który był osobą kontaktową podejmuje decyzje o zmianie pracy. Dzięki funkcji Takeout możemy zarchiwizować całą historię kontaktu (co istotne – wraz ze strukturą katalogów i z załącznikami). Nie musimy przenosić każdego maila osobno, ani bać się, że wraz z odejściem pracownika, znikną też istotne informacje. 

Artykuł został przygotowany na bazie wystąpienia, które zaprezentowaliśmy podczas wydarzenia Breakfast with Google organizowanego przez firmę Fly on the Cloud w 2020 roku.

Potrzebujesz wsparcia w SEO lub content marketingu?

Napisz do nas
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211