Spis treści:
Google Ads to program reklamowy online udostępniony przez Google. Pozwala on reklamować się w udostępnionych do tego miejscach. Dzięki temu firma może pozyskać nowych klientów. W poniższym artykule zebraliśmy najważniejsze zagadnienia, które składają się na podstawy Google Ads. Dzięki temu będziesz mógł lepiej poznać to narzędzie lub usystematyzować już posiadaną wiedzę.
Na sieć wyszukiwania składają się wyniki z google.pl, a także wszystkie inne wyszukiwarki na stronach partnerów Google, oznaczone enhanced by Google. Takie wyszukiwarki można znaleźć nawet na najpopularniejszych portalach informacyjnych.
W sieci wyszukiwania może być maksymalnie 7 reklam na jedną stronę. Przeważnie są to pierwsze cztery wyniki oraz trzy ostatnie. Pojawiają się one po wpisaniu przez użytkownika frazy. Jednak nie na każde zapytanie wyświetlają się reklamy, zależne jest to od tego, jakie słowa kluczowe wybrali reklamodawcy.
Sieć reklamowa często określana jest skrótem GDN (ang. Google Display Network). Są to strony partnerów Google, na których wyświetlają się reklamy graficzne i tekstowe w ramach kampanii Google Ads. Takie bannery oznaczone są symbolem:
Jest kilka metod, za pomocą których można wybrać miejsce wyświetlania się reklamy. Określić możemy tematykę stron, zainteresowania odbiorców, a nawet konkretne strony, o ile wyświetlają one u siebie reklamy jako partner Google.
Co ważne – możemy te metody kierowania ze sobą łączyć, np. tematy z zainteresowaniami. Pozwala to na bardziej precyzyjne targetowanie.
To rodzaj kampanii, w ramach której wyświetlane są konkretne produkty. Algorytm sam dobiera treść, która się wyświetli. Robi to na bazie specjalnie przygotowanego pliku, który wcześniej wprowadza się do Google Ads.
Taka reklama wygląda tak:
Jej zaletą jest to, że użytkownik od razu widzi produkt i jego cenę, więc jeśli nie jest zainteresowany – nie kliknie w niego, więc nie zostanie naliczona opłata za przejście na stronę.
Wyświetlanie reklamy w Google Ads to każde pojedyncze pojawienie się liczone niezależnie od tego, czy użytkownik w nią kliknął. Dotyczy to zarówno reklam tekstowych jak i graficznych.
Rozszerzenia pozwalają wyświetlić dodatkową treść, zwiększając widoczność reklamy i prawdopodobieństwo kliknięcia w nią. Rozszerzenia mogą dotyczyć informacji, które znajdują się tuż pod tekstem reklamy. Mogą również przybrać formę linków do podstron o innej tematyce niż ta w reklamie. Rozszerzenia pojawią się pod reklamą i pozwolą skierować użytkownika także od innych miejsc docelowych, niż sama reklama.
Dobrze prowadzona kampania Google Ads ma przemyślaną strukturę. Najwyższym poziomem struktury jest kampania. Jej rodzaj zależy od tego, gdzie i jaką reklamę chcemy utworzyć. Do wyboru mamy wymienione: kampanię w sieci wyszukiwania i reklamowej oraz produktową, a także kampanię wideo na YouTube lub promocję aplikacji mobilnej w sieciach Google. Warto wiedzieć, że w ramach jednego konta możesz prowadzić kilka różnych kampanii.
Kampanie składają się z grup reklam, następnie grupy reklam – ze słów kluczowych.
Na grupę reklam składa się od jednego do kilku słów kluczowych. Jednej grupie przypisana jest jedna reklama tekstowa i konkretne miejsce docelowe – dlatego w jednej grupie powinny znaleźć się słowa najbliżej ze sobą związane. W sieci reklamowej różne grupy reklam mogą być kierowane do różnych miejsc.
Słowo kluczowe to fraza, po wpisaniu której w wyszukiwarce ma się wyświetlić nasza reklama. Słowem kluczowym nazywamy każde takie wyrażenie, nawet jeśli składa się ono z więcej niż jednego słowa, np. białe meble, meble białe, drewniane meble do salonu, fotel kolonialny.
Miejsce docelowe to adres, na który po kliknięciu w reklamę zostanie przeniesiony użytkownik. Może to być strona główna naszej witryny, dowolna podstrona, a nawet konkretny produkt. Przy wyborze należy kierować się tym, czego najprawdopodobniej szuka i potrzebuje osoba wpisując dane słowo kluczowe w wyszukiwarkę.
Jest to rodzaj miejsca docelowego – specjalna strona, którą utworzyliśmy specjalnie na potrzeby prowadzonej kampanii reklamowej. Jeśli celem jest zbieranie kontaktów, nasz landing page może mieć postać formularza kontaktowego. Może to oczywiście być strona sprzedażowa, prezentująca nasz produkt bądź usługę. Ważne aby zachęcała ona do podjęcia konkretnej akcji.
CPC (z ang. Cost Per Click – koszt za kliknięcie) to najwyższy koszt, jaki chcemy zapłacić za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Nie oznacza to, że dokładnie tyle zapłacimy, ale że koszt nie będzie większy. Ostateczna stawka zależy m.in. od tego, jakie CPC oferuje konkurencja.
Średnie CPC to koszt, jaki średnio ponosimy za każde kliknięcie. Przykład: uzyskaliśmy 1000 kliknięć w reklamę, wydając w Google Ads 1000 zł. Nasze średnie CPC wynosi zatem 1zł. Nie oznacza to, że każde kliknięcie tyle kosztowało. Średnie CPC może być inne (zwykle niższe) niż maksymalne oraz różnić się dla każdego słowa kluczowego.
CTR *(ang. Click Through Rate), czyli tak zwany współczynnik klikalności wyraża stosunek ilości kliknięć w reklamę do całkowitej liczby jej wyświetleń. Przykład: nasza reklama wyświetliła się w sieci 100 razy, z tego 5 razy została kliknięta. CTR wyniesie w tym przypadku 5%. Ten wskaźnik może nam podpowiedzieć, czy odbiorców interesuje nasza reklama, a tym samym – czy kierujemy ją do odpowiedniej grupy.
Konwersjami nazywamy takie działania, jakie chcemy, żeby użytkownik podjął na naszej stronie. Tego rodzaju cel wynika najczęściej z rodzaju naszej działalności. Sklep internetowy będzie zainteresowany realizacją zakupów, natomiast usługodawca – wysłaniem formularza kontaktowego.
Wskaźnik konwersji określa jak często użytkownicy wykonali pożądane działanie (konwersję) po przejściu z reklamy na stronę. Przykład: jeżeli internauci kliknęli w reklamę 100 razy i następnie dokonali w naszej witrynie 5 zakupów, to wskaźnik konwersji wyniesie 5%.
Remarketing to sposób kierowania reklamy, polegający na wyświetlaniu reklam tym osobom, które wcześniej były już na naszej stronie. Dzięki temu docieramy do osób, które już nas znają, a tacy powracający użytkownicy zwykle chętniej dokonują konwersji.
W Google Ads mamy możliwość ustalenia harmonogramu wyświetlania dla naszych reklam. Przykład: mamy ofertę dla firm i wiemy, że nasza usługa wyszukiwana jest głównie w dni robocze, w godzinach pracy. Oznacza to, że to właśnie w tym czasie mamy większe szanse na konwersję. W takiej sytuacji warto zastosować harmonogram, kumulując budżet w tych najbardziej korzystnych godzinach.
Mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na Twoje pytania o podstawy Google Ads. Jeśli jednak nie znalazłeś tutaj jakiegoś zagadnienia – daj nam znać w komentarzu. Prowadzenie kampanii AdWords jest zagadnieniem, które wymaga stałej pracy i szukania najlepszych rozwiązań. Jeśli chcesz rozwijać swoją wiedzę w tym zakresie, zachęcamy do przejrzenia innych naszych artykułów: www.rocketmedia.pl/tag/adwords/
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211