Pozycjonowanie YouTube. Jak założyć dobrze widoczne konto?

Strona youtube.com niezmiennie znajduje się w ścisłej czołówce najpopularniejszych witryn na świecie. Ponad bilion użytkowników ogląda na nim filmy każdego miesiąca, a w każdej minucie jest uploadowanych 72 godziny materiałów filmowych.

To chyba wystarczy, by SEO-masterzy poczuli żyłę złota, a YouTube temu przyklaskuje. Aby Twój fantastyczny film zyskał popularność, musi być przede wszystkim znaleziony przez użytkowników. I tu zaczyna się rola SEO.

Optymalizacja konta na YouTube

Kiedy mamy już założone konto na Gmail’u, możemy założyć konto na kanale YouTube:

tworzenie kanału na YouTube

Rys. 1. Tworzenie kanału YouTube

 

W zależności od tego, jaki kanał chcemy utworzyć (imienny czy firmowy), wybieramy odpowiednią opcję:

wybór charakteru kanału na YouTube, kanał imienny lub kanał firmowy

Rys. 2. Wybór charakteru kanału YouTube

Uzupełnianie najważniejszych informacji odbywa się już w pierwszym kroku, jednak należy pamiętać, że zawsze istnieje możliwość edycji tych danych. Poniższe wytyczne, które opisujemy w tym wpisie dotyczą kanału firmowego.

Nazwa kanału YouTube

Jeśli kanał jest związany z działalnością firmy, to nazwa kanału powinna być jej nazwą.

utworzenie nazwy kanału YouTube

Rys. 3. Ustawianie nazwy kanału YouTube

Ikona kanału YouTube

Właściwie dopasowana ikona również ma znaczenie dla budowania widoczności i wiarygodności. Ikoną kanału zazwyczaj jest logo firmy. Grafika powinna być jednak idealnie dopasowana pod wytyczne, które narzuca YouTube, czyli:

  • Kwadratowa lub okrągła, wyświetlana w rozmiarze 98 x 98 pikseli
  • Zalecany rozmiar 800 x 800 pikseli
  • Formaty JPG, BMP, PNG lub GIF, lecz nie animowane

Pamiętajmy, że estetyczny wygląd to podstawa!

Linki zewnętrze na kanale YouTube

Połączenie z zewnętrznymi kanałami: Facebookiem, Twitterem oraz Instagramem jest rekomendowane przez YouTube (i przez nas) już na etapie tworzenia kanału.

dodawanie linków stron na kanale YouTube

Rys. 4. Adres strony i linki do portali społecznościowych kanale YouTube

Po uzupełnieniu podstawowych informacji, w kolejnym kroku można spersonalizować kanał, czyli w tym momencie możemy uporządkować informacje i dodać baner.

Grafika kanału YouTube

Grafika, która będzie służyć jako zdjęcie w tle naszego kanału YouTube, może być powiązana z brandem lub działalnością firmy. Obrazek, który zostanie umieszczony, musi wyglądać estetycznie i pasować do wytycznych, jakie narzuca YouTube. Zalecany rozmiar grafiki kanału: 2560 x 1440 o maksymalnym rozmiarze pliku 6 MB.

grafiki na kanału YouTube

Rys. 5. Grafika, ikona oraz link do SM na kanale YouTube

Opis kanału na YouTube, czyli dobry content w zakładce „Informacje”

  • Dokładny opis powinien posiadać wszelkie dane informujące użytkowników o tym, co na nim mogą znaleźć. Opis powinien być na tyle zachęcający, aby użytkownik już na tym etapie był chętny do subskrypcji kanału.
  • Treści w profilu YouTube powinny być zoptymalizowane pod użytkownika, ale mogą też sprzyjać SEO, czyli być napisane z użyciem najważniejszych słów kluczowych.
  • Konieczne dla dobrej widoczności jest też dodanie adresów URL do Twojej strony www czy profili na portalach społecznościowych. Można to zrobić w sekcji „Linki”.

uzupełniona zakładka Informacje na kanale YouTube

Rys. 6. Zakładka „Informacje” na kanale YouTube

Opis filmu YouTube. Jak zoptymalizować treści pod filmikiem?

Optymalizacja treści pod filmikiem jest niezwykle istotna, ponieważ opis filmu to jeden z najważniejszych jego elementów. Tekst, który znajduje się pod filmikiem musi dokładnie opisywać co znajduje się w publikowanym materiale. Opis powinien zachęcić użytkowników do dłuższego oglądania obecnego filmu oraz do oglądania poprzednich oraz nowych filmów.

Jak w każdej treści, tak również tutaj powinna znaleźć się wybrana fraza kluczowa –  ta sama, która zostanie użyta w tytule i nazwie pliku filmu. Zwróć też szczególną uwagę na:

  • linki w treści, które będą odnosiły do naszej strony lub odpowiednich podstron, ewentualnie do portali w mediach społecznościowych,
  • tagi, czyli wybrane słowa kluczowe i nie tylko te proste, ale również te rozbudowane, tzw. long tail. Muszą być dobrane do branży lub usługi, jaką przedstawia materiał video,
  • transkrypcję. Bardzo dużo osób ogląda filmy na urządzeniach mobilnych – najczęściej na telefonach komórkowych, w miejscach publicznych. Takie filmy odtwarzane są bez dźwięku. Dodanie napisów do filmów nie tylko zatrzymuje użytkownika na oglądaniu, ale wyświetlana treść pozytywnie wpływa na pozycjonowanie filmu na YouTube.

opis filmu na kanale YouTube

Rys. 7. Treść opisu pod filmem na kanale YouTube

Optymalizacja publikowanych na YouTubie filmików.

Jak na każdej stronie internetowej ważne są parametry techniczne. Tak jest również z publikowanymi na YouTubie filmikami.

  • Dobra jakość dźwięku i obrazu. Użytkownicy przyzwyczaili się już do oglądania filmików wysokiej jakości. Zaleca się, aby publikowany film miał powyżej 720p.
  • Nie dłuższy niż 10 minut. Oczywiście dłuższe filmiki również mają szansę na wyższe miejsca w YouTube czy ukazanie się w wyszukiwarce Google, ale dane pokazują, że publiczność internetowa preferuje krótsze formy wideo.
  • Nazwa pliku wpływa na pozycjonowanie filmów w Internecie. Przesyłany do publikacji film powinien mieścić w nazwie słowo kluczowe, które jest związane z tematyką filmu. Starajmy się unikać schematycznych nazw jak „film_1_luty_2020”.
  • Tytuł filmu. Należy pamiętać, że tytuł będzie widoczny nie tylko na YouTube, ale także w wynikach wyszukiwania Google. Musi zachęcać do kliknięcia i odpowiadać na potrzeby użytkownika, ponieważ on jako pierwszy przyciąga ich uwagę.
  • Miniaturą filmu nie musi być klatka z opublikowanego filmu, lecz wybrane przez nas zdjęcie. Warto zadbać o to, by miniatura była atrakcyjna dla użytkowników i dobrze odzwierciedlała film. Tak samo jak w przypadku nazwy pliku filmu, tak i tutaj rekomenduje się nazwanie zdjęcia słowem kluczowym. Miniatury i metadane filmu pojawiają się przy proponowanych filmach, ekranie końcowym filmu, odpowiedziach wideo oraz pasku playlisty.
  • Adnotacje to elementy, które pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników. W adnotacjach można dodać elementy nawigacyjne do samego filmu, przycisk subskrypcji kanału oraz elementy, które pozwalają zaangażować użytkowników w dyskusje na samym YouTube oraz w mediach społecznościowych.
  • Playlista nie powinna ona kojarzyć się tylko z utworami muzycznymi. Przy większej ilości filmów na kanale zalecane jest, aby łączyć je w tematyczne zbiory – jest to porównywalne z tworzeniem kategorii na swojej stronie internetowej.

Co jeszcze wpływa na lepszą widoczność w serwisie YouTube?

Poza wyżej opisanymi parametrami, nad którymi jesteśmy w stanie pracować, bardzo istotny jest sam filmik, który musi przypaść do gustu użytkownikowi. Na pozycjonowanie filmów na YouTube wpływają reakcje internautów.

  • Informacje w komentarzach czy film jest angażujący;
  • Długość filmiku w stosunku do procentu obejrzenia- najlepiej, jeśli użytkownik obejrzy filmik w całości lub chociaż zakończy oglądanie bliżej końca filmiku;
  • Ilość ikona like, kciuk do góry do ilości ikona unlike, kciuk w dół;
  • Ilość wyświetleń;
  • Ilość udostępnień;
  • Ilość komentarzy.

Dodatkowo ważnymi atrybutami dla YouTube są:

  • wiek kanału – im starszy, tym lepszy, gdyż cieszy się on większym zaufaniem;
  • ilość subskrybentów;
  • profile na portalach społecznościowych, dzięki którym użytkownikom łatwiej jest do nas dotrzeć.

YouTube już od dawna nie jest tylko kanałem dla muzyków i źródłem śmiesznych filmików. Coraz częściej staje się kanałem marketingowym. Liczne firmy wykorzystują kanały YouTube, aby informować o swoich produktach, promocjach oraz spotach reklamowych. Warto korzystać z tego medium w swojej strategii SEO.

Potrzebujesz pomocy w zoptymalizowaniu swojego kanału na YouTube? Zapraszamy!

Skontaktuj się!

 

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl






tak , wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych [ czytaj więcej ]

tak , wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych [ czytaj więcej ]

tak , wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych [ czytaj więcej ]