Spis treści:
W poprzednim wpisie blogowym podzieliliśmy się z Wami wieściami o nowej odsłonie naszej rakiety – przeszliśmy rebranding i nie zawahamy się o tym opowiedzieć szerzej. Co skłoniło nas do takiej decyzji? Ile trwał cały proces? Na jakie przeciwności natrafiliśmy? Mamy nadzieję, że nasza historia i ten artykuł będzie pomocny dla firm, które stoją przed takim wyzwaniem, lub są w trakcie i nie widzą końca projektu. Uspokajamy – finał tego wymagającego procesu w końcu przyjdzie!
Ponad rok temu postanowiliśmy zorganizować warsztaty wewnętrzne, chcieliśmy przede wszystkim zastanowić się wspólnie, jakie wartości są dla nas wszystkich istotne w całej firmie. Przy okazji wywiązała się dyskusja o tym, jaką firmą chcielibyśmy być i jak chcemy być postrzegani. Ta rozmowa stała się preludium do kolejnych wniosków, a później decyzji: potrzebny jest nam rebranding.
Znamy siebie dość dobrze, ale nie oszukujmy się – aspekty związane z brandingiem i designem najlepiej powierzyć profesjonalistom. Szukaliśmy partnera, który wesprze nas w tym procesie, zrozumie nasze wizje i będzie potrafił dobrze o tym opowiedzieć obrazem.
„Głównymi kryteriami wyboru firmy było doświadczenie, wiedza i kompetencje komunikacyjne. Ocenialiśmy to, jak firma w trakcie prezentacji swoich realizacji będzie potrafiła opowiadać o swojej wizji i o designie. Wybór padł na agencję Necon.”
Grzegorz Bosak, CEO Rocket Media
Nad naszym rebrandingiem pracowało w sumie 6 osób po stronie Necona. Po naszej stronie grupa projektowa również liczyła 5-6 członków.
Jak każda nowa strategia, również i nasza rozpoczęła się naturalnie od analizy. Necon zbadał nas od wewnątrz przeprowadzając wywiady z niektórymi pracownikami i prześwietlił naszą konkurencję.
„Zaczęliśmy od pełnej analizy komunikacji rynku, która pozwoliła nam określić właściwy kierunek komunikacji. Na jego podstawie przygotowaliśmy strategię wizualną, która miała na celu wybór odpowiednich kategorii stylistycznych, po czym przystąpiliśmy do projektowania pełnego systemu identyfikacji wizualnej. Po pracach nad doszlifowaniem wszystkich elementów identyfikacji mogliśmy wdrożyć ją na projekcie strony internetowej (której użyteczność wynikała z informacji zebranych w pierwszym etapie) oraz wszystkich niezbędnych szablonach i materiałach graficznych.”
Błażej Polkowski, Creative Director Necon
Wyniki analizy komunikacji rynku były zaskoczeniem nawet dla tak doświadczonej agencji jak Necon. Rynek agencji SEO/SEM/Performance Marketingowych okazał się niezwykle jednorodny.
„Często spotykamy się z rynkami, na których komunikacja jest jednorodna i oparta o kilka klisz. W przypadku rynku SEO/Performance marketing nie było inaczej, ale zaskoczyło nas, jak daleko posunięte jest to podobieństwo. Możemy jedynie gdybać o przyczynach, ale najprawdopodobniej wynika to ze skupienia się na dobrych praktykach SEO. Koniec końców, czego innego spodziewać się po profesjonalistach, niż profesjonalizmu? 🙂 Niemniej, tendencja do pisania tekstów wizerunkowych niemal wyłącznie pod wytyczne SEO i skupienie na rozwlekłych opisach usług, prowadzi do spłycenia osobowości marek, co z punktu widzenia projektowania komunikacji jest błędem, ponieważ odbiera marce zdolność do wyróżniania się i budowania rozpoznawalnego przekazu. Ważne we współpracy agencji o różnych specjalizacjach jest, by uczyć się od siebie nawzajem i umieć brać pod uwagę obie perspektywy.”
Błażej Polkowski, Creative Director Necon
Jak przyznaliśmy w poprzednim wpisie – wiedzieliśmy, że chcemy odświeżyć mocno zakurzony wizerunek. Necon zaproponował nam dwie linie kreatywne – jedną bardziej biznesową, drugą odważną, wciąż nawiązującą do kosmosu, lecz w inny sposób niż do tej pory. Chyba nie musicie zgadywać, którą wybraliśmy?
„Poza nazwą i wynikającymi z niej kosmicznymi elementami, można powiedzieć, że wszystko budowaliśmy od nowa. Punktem wyjścia była dla nas analiza rynku. To co wyróżnia nową odsłonę Rocket Media to odważna kolorystyka, ciekawa typografia i te przepiękne fotografie kosmiczne.”
Błażej Polkowski, Creative Director Necon
Kiedy wszystko nabrało rozpędu, pokonywaliśmy kolejne szczeble zaplanowanego wcześniej procesu, oczywiście musiało się coś wydarzyć. Nasz rebranding przypadł również na 2020 rok, który z definicji brzmi jak coś, co może pokrzyżować nawet stalowe misje. Przyszła pandemia, a my musieliśmy zmienić priorytety. Fokusowaliśmy się głównie na naszych klientach, a temat rebrandingu wstrzymaliśmy na kilka miesięcy. Projekt był na szczęście już na tak zaawansowanym etapie, że wiedzieliśmy, że chcemy go doprowadzić do końca jak najszybciej.
Po wyznaczeniu kierunku kreatywnego, zaprojektowaniu makiet i widoków strony oraz stworzeniu materiałów wspomagających przeszliśmy do wdrożenia strony. Uważamy, że w kosmosie powinna być osobna przestrzeń dla cierpliwych web developerów, którzy stawiają strony! Wdrażanie strony zajęło nam ponad 3 miesiące (zrozumie to każdy, kto kiedykolwiek tworzył nową stronę). Wiązało się to z przeniesieniem niektórych elementów ze starej strony (głównie wpisy blogowe i case studies), przygotowaniem materiałów na stronę (zdjęcia, loga klientów, referencje, ikony), napisaniem contentu na wszystkie podstrony, wdrożeniem generatora usług (który logicznie i logistycznie też był kosmicznie trudnym przedsięwzięciem), dostosowaniem serwisu do wytycznych SEO, milionem testów na desktopie i mobile, migracją i podpięciem na nowo analityki. Uffff. Wdrożona strona była dla nas sygnałem, że możemy planować nowy start.
Koniec naszej pracy nad rebrandingiem przypadł na drugą połowę grudnia, jednak ze strategicznego punktu widzenia wiedzieliśmy, że nie chcemy odkrywać się z nową odsłoną w tym czasie (wiadomość o zmianie zatonęłaby pośród życzeń świątecznych i podsumowań całorocznych). Poczekaliśmy na początek nowego roku, który zwykle wiąże się ze świeżą energią do zmian. Czas pomiędzy wykorzystaliśmy na odpoczynek (:P), ale także na dokończenie elementów, które na pierwszy rzut oka nie są oczywiste – nowe szablony do analiz, ofert, prezentacji, wizytówek, a nawet pieczątek.
Nasz proces rebrandingu trwał ponad rok, był to dla nas złożony i wymagający projekt, ale jesteśmy zadowoleni z efektów, więc mamy poczucie, że ten czas został dobrze zainwestowany.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211