Spis treści:
Na przestrzeni ostatnich miesięcy Google zapowiedział wdrożenie szeregu zmian, które mogą przełożyć się na wyniki prowadzonych działań z zakresu pozycjonowania oraz kampanii płatnych. Wśród najważniejszych nowości warto wymienić m.in.:
1 lipca 2023 roku Google Analytics 3 przestanie zbierać nowe informacje. Zastąpi je GA4, które wprowadza nowe metody gromadzenia i interpretacji danych. Google Analytics 4 należy wdrożyć w pełnym zakresie – jest to szczególnie istotne w przypadku tworzenia raportów rok do roku. Czerwiec 2022 roku to ostatni miesiąc na uruchomienie usługi GA4, aby w lipcu 2023 r. móc stworzyć raport w ujęciu RdR w Google Analytics 4.
Więcej informacji:
Tryb uzyskiwania zgody umożliwia dostosowywanie działania tagów Google w oparciu o stan zgody poszczególnych użytkowników. Tryb uzyskiwania zgody musi być wdrożony na stronach w taki sposób, aby tagi wczytywały się przed momentem wyświetlenia komunikatu o zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Z powodu nowych wymogów w zakresie polityki prywatności oraz plików cookies, silniki Google mogą sprawdzać i wymuszać implementację trybu consent mode na poszczególnych stronach. Istnieje ryzyko, że brak odpowiedniego trybu zgody może wywołać problemy z prowadzeniem kampanii płatnych w ramach Google Ads. Zmiany w tym zakresie mogą dotknąć również działania pozycjonerskie – Google Analytics może nie być w stanie prawidłowo rejestrować wykonanego na stronie ruchu.
Więcej informacji:
Kampanie wykorzystujące słowa kluczowe, bannerowe oraz produktowe (zawierające zdjęcia i ceny produktów) były do tej pory tworzone oddzielnie. Kampania Perfomance max agreguje wszystkie działania do jednej kampanii, która podlega większej automatyzacji i oferuje mniej możliwości oddziaływania na jej przebieg. Obecnie nie dysponujemy szczegółowymi raportami na temat kampanii performance max – Google ma jednak rozbudować tę funkcjonalność w przyszłości.
Jeden z typów kampanii płatnych, czyli inteligentne kampanie produktowe (smart), zostaną automatycznie zastąpione kampaniami Performance max. Na ten moment trudno stwierdzić, w jaki sposób zmiany te wpłyną na podejmowane działania.
Więcej informacji:
28 maja w życie weszła nowa dyrektywa unijna o nazwie Omnibus, skupiona na regulacjach handlu internetowego w celu ochrony interesów konsumenta. Przepisy koncentrują się m.in. na wyeliminowaniu sztucznych podwyżek cen poprzez wymóg wyświetlenia najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed ogłoszeniem promocji. Platformy sprzedażowe typu marketplace będą musiały informować, czy dany sprzedawca jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą.
Unia Europejska wypowiada również wojnę fałszywym recenzjom i manipulowaniu opiniami – karane będzie usuwanie negatywnych oraz publikacja fałszywych recenzji. Na firmach e-commerce będzie spoczywał obowiązek wykazania podejmowanych przez siebie działań, mających na celu weryfikację autentyczności wyświetlanych opinii.
Więcej informacji:
Nasz zespół regularnie śledzi doniesienia na temat wpływu powyższych zmian na skuteczność kampanii płatnych i prowadzonych działań pozycjonerskich. Zapoznajemy się z oficjalnymi komunikatami Google, jak i z opiniami najważniejszych przedstawicieli naszej branży. Zapraszamy również do obserwowania naszych profili społecznościowych, na których informujemy o kluczowych doniesieniach ze świata e-marketingu.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211