SEO News MARZEC 2021: aktualizacja FAQ dla Core Web Vitals, wskazówki dot. optymalizacji filmów i dane strukturalne dla zadań matematycznych

Przeczytasz w około: 4 minuty
Google SEO News - marzec 2021

Spis treści:

W marcu Google zaktualizował sekcję pytań i odpowiedzi w kontekście zbliżającej się aktualizacji związanej z Core Web Vitals. Udostępnił także wskazówki dotyczące optymalizacji treści wideo oraz danych strukturalnych dla ćwiczeń matematycznych. Sprawdźcie SEO Newsy z marca 2021 roku!

1. Aktualizacja FAQ dla Core Web Vitals

W marcu Google zaktualizował sekcję FAQ dotyczącą Core Web Vitals (pytania i odpowiedzi dostępne są w języku angielskim). Więcej na temat nowych wskaźników, które Google będzie brał pod uwagę analizując witryny i ustalając ranking w wyszukiwarce, pisaliśmy w naszych SEO Newsach w maju 2020. Przy okazji Google wyjaśnił, że nadal priorytetem przy ocenie stron będzie treść, która się na nich znajduje – nawet, jeśli niektóre czynniki związane z doświadczeniami użytkownika na stronie są nie najlepsze.

FAQ został uzupełniony o pytania najczęściej zadawane pracownikom Google w kontekście zaplanowanego na maj Page Experience Update. Dowiedzieliśmy się m.in. skąd pochodzą dane Core Web Vitals naszej witryny, które następnie ocenia Google. Są to dane z raportu Chrome User Experience, który jest oparty na rzeczywistych wizytach użytkowników i interakcjach z naszą stroną. Nie są więc one obliczane na podstawie laboratoryjnych symulacji ładowania strony ani na podstawie wizyt Googlebota.

Co składa się na czynnik Page Experience?

Page Experience Signals

2. Optymalizacja wideo w wyszukiwarce – wskazówki od Google

Na swoim kanale YouTube Google udostępnił filmik, w którym przedstawiono wskazówki dotyczące konfigurowania treści wideo, aby pojawiały się w wyszukiwarce i w Google Discover.

5 najważniejszych wskazówek dot. optymalizacji wideo

Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych wytycznych, których wdrożenie pozwoli zwiększyć szanse na pojawienie się naszych filmików w wyszukiwarce i w sekcji Discover:

  • Udostępnij wideo w internecie. Brzmi to trywialnie, ale warto zadbać, by nasz filmik pojawił się w sieci i nie był blokowany przez plik robots.txt albo tag noindex.
  • Dodaj znaczniki danych uporządkowanych VideoObject. Warto zastosować się do specyfikacji Schema.org dla filmów, a następnie sprawdzić poprawność wdrożonych mikroformatów.
  • Dodaj do filmu miniatury. Najlepiej w wysokiej jakości.
  • Prześlij osobną mapę witryny wideo. Można umieścić osobną mapę tylko dla filmów albo dołączyć mapę witryny wideo do istniejącej sitemapy w swojej witrynie.
  •  Udostępniaj pliki z treściami wideo. Warto dodawać filmiki np. w artykułach na blogu.

Więcej informacji i porad na temat optymalizacji wideo pod kątem wyszukiwarki i Google Discover możecie znaleźć na blogu Google pod tym linkiem.

wskazówki Google dot. optymalizacji wideo

3. Google pomaga w rozwiązywaniu zadań z matematyki

Z powodu trwającej pandemii prawie 1,5 miliarda uczniów na świecie miało przerwę w nauce, co stanowi spore wyzwanie dla rodziców i pedagogów. Google przyszedł więc z pomocą dla osób szukających wsparcia w edukacji i postanowił zaprezentować wytyczne dla webmasterów dotyczące danych uporządkowanych na stronach z zadaniami matematycznymi.

W poście na swoim blogu Google podpowiada, w jaki sposób dodać do swojej witryny odpowiednie mikroformaty dla wyników matematycznych ćwiczeń. Dodatkowo, w Search Console uruchomiona została możliwość sprawdzenia poprawności wprowadzonych danych strukturalnych. Standardowo można też zbadać swoją witrynę w tym kontekście, korzystając z testu wyników z elementami rozszerzonymi.

Raport z elementami rozszerzonymi w Search Console

raport Search Console dla mikroformatów matematycznych

4. Zmiany w wynikach organicznych

W marcu niektóre narzędzia mierzące zmiany w wynikach wyszukiwania pokazywały spore różnice w pozycjach (np. RankRanger). W przypadku Algoroo, najmocniej odczuwalne zmiany miały miejsce 11 i 15 marca (dla urządzeń stacjonarnych) oraz 14 i 15 marca (dla urządzeń mobilnych) – wówczas różnice przekroczyły 2 pozycje. Google oficjalnie nie informował o wprowadzeniu zmian w algorytmie źródłowym w ciągu minionego miesiąca.

Zmiany na urządzeniach stacjonarnych – marzec 2021

zmiany w SERP (desktop) - marzec 2021

 

Zmiany na urządzeniach mobilnych – marzec 2021

zmiany w SERP (mobile) - marzec 2021

ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211