Spis treści:
W maju Google zaprezentował nową technologię o nazwie Google MUM, zrobił korektę po Product Reviews Update, a także ostrzegał przed ręcznymi działaniami dotyczącymi SPAMu tworzonego przez użytkowników. Sprawdź SEO Newsy z maja 2021 roku!
Na konferencji Google I/O 2021 gigant z Mountain View przedstawił nową technologię o nazwie MUM (Multitask Unified Model). MUM to wielozadaniowy model odpowiadający na bardziej złożone pytania, na które nie można odpowiedzieć bezpośrednio za pomocą linka lub fragmentu artykułu.
Przykładem może być pytanie: jak przygotować się do jesiennej wędrówki na górę Fuji?
Obecnie Google może w tym pomóc, ale wymagałoby to wielu przemyślanych wyszukiwań. Należałoby wyszukać wysokość góry, średnią temperaturę jesienną, trudność szlaków turystycznych, odpowiedni sprzęt do użycia, itd.
Dzięki MUM nie trzeba będzie wpisywać pojedynczych haseł i wielu zapytań, ponieważ algorytmy będą w stanie zrozumieć czego oczekujemy i dzięki temu otrzymamy od Google bardziej złożoną odpowiedź uwzględniającą wszystkie pokrewne tematy.
MUM ma działać w 75 językach i podobno będzie aż 1000 razy bardziej wydajny niż algorytm BERT. Obecnie technologia jest jeszcze w trakcie badań i nie znamy oficjalnej daty oraz zakresu jej wprowadzenia.
Źródła i więcej informacji:
https://www.searchenginejournal.com/what-is-google-mum/407844/
https://www.searchenginejournal.com/google-mum-new-technology-for-complex-search-queries/407725/
W kwietniu Google przeprowadził aktualizację pod nazwą Product Reviews Update. W skrócie polegała na “nagradzaniu” serwisów z bogatszymi i bardziej wartościowymi opiniami czy recenzjami produktów / kategorii produktów lub usług.
22 maja najprawdopodobniej miała natomiast miejsce korekta po tej aktualizacji, co było odczuwalne w narzędziach mierzących dzienne zmiany pozycji dla monitorowanych fraz. Warto na bieżąco obserwować pozycje i widoczność serwisów, szczególnie mając na uwadze rozpoczęty na początku czerwca Page Experience Update.
Google opublikował artykuł, w którym rekomenduje wydawcom zaprzestanie wykorzystywania swoich witryn do spamowania treściami generowanymi przez użytkowników (UGC – User Generated Content). Serwisy, które pozwalają na SPAM, mogą otrzymać karę (tzw. ręczne działania). W szczególności dotyczy to forów, ksiąg gości, platform mediów społecznościowych, programów do przesyłania plików, darmowych usług hostingowych, wewnętrznych usług wyszukiwania.
Możliwe więc, że coraz większymi krokami zbliża się zwalczanie SPAMu generowanego przez automaty / użytkowników. Wydawcy już teraz powinni wyczyścić swoje serwisy (zanim rozpoczną się ręczne działania).
Poniżej prezentujemy najważniejsze wskazówki od Google dla wydawców dotyczące wyszukiwania i usuwania SPAMu:
Na temat walki Google ze SPAMem pisaliśmy także w naszych kwietniowych SEO Newsach.
W maju zmiany w wynikach wyszukiwania najmocniej odczuwalne były w dniach: 2, 16, 21-24 zarówno dla urządzeń stacjonarnych, jak i dla urządzeń mobilnych. W tym czasie dzienne różnice pozycji przekroczyły 2 miejsca, a najbardziej widoczne były 23 maja. Wpływ na to miała najprawdopodobniej korekta po aktualizacji z ubiegłego miesiąca – tzw. Product Reviews Update.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211