SEO News LISTOPAD 2020: Google Analytics 4, ulepszone statystyki indeksowania w GSC i data wdrożenia Core Web Vitals

Przeczytasz w około: 4 minuty

Spis treści:

W listopadzie użytkownicy mogli zapoznać się z zupełnie nową wersją Google Analytics – GA4, pojawiła się także nowa odsłona raportu Statystyki indeksowania dostępnego w Google Search Console. Sprawdźcie SEO Newsy z listopada 2020 r.:

1. Google Analytics 4

Nowa, a przede wszystkim bardziej inteligentna, usługa Google Analytics 4 powstała na bazie dostępnej od ubiegłego roku usługi Aplikacje + internet. W porównaniu do poprzedniego Analyticsa zmiany są istotne. Przede wszystkich w jednym miejscu mamy możliwość analizowania danych z różnych źródeł: stron internetowych i aplikacji. Co ważne, GA4 jest teraz domyślną wersją dla wszystkich nowych usług i to w niej wprowadzane będą w przyszłości ulepszenia.

Google Analytics 4 – najważniejsze zmiany

raporty w GA4

GA4 to przede wszystkim nowy interface, w którym raporty zostały podzielone według tzw. cyklu życia klienta: PozyskiwanieZaangażowanieGenerowanie przychodu i Utrzymanie.

Google Analytics 4 to także m.in.:

  • prognozowanie trendów dotyczących zachowania użytkowników,
  • wykorzystanie sztucznej inteligencji i machine learning,
  • poprawiona integracja odbiorców z Google Ads,
  • pomoc w kontroli przepisów RODO,
  • śledzenie zdarzeń bez konieczności ustawiania celów.

Jak włączyć GA4?

Dla nowych usług Google Analytics 4 będzie domyślną wersją, ale istnieje też opcja uaktualnienia obecnej wersji. Pozwoli nam to posiadać nową usługę Google Analytics 4, a jednocześnie dotychczasowa usługa Universal Analytics zostanie bez zmian, nadal zbierając dane.

włączanie GA4

Więcej przydatnych informacji dostępnych jest w Pomocy Google:

2. Nowa wersja raportu Statystyki indeksowania w GSC

W panelu Google Search Console dostępna jest nowa wersja raportu Statystyki indeksowania. Wprowadzone zmiany mają na celu lepsze zrozumienie przez webmasterów tego, jak Googlebot indeksuje serwisy. Jakie przydatne informacje zawiera:

  • łączna liczba żądań pogrupowanych według kodu odpowiedzi, typu indeksowanego pliku, celu indeksowania i typu Googlebota,
  • szczegółowe informacje o stanie hosta,
  • przykłady adresów URL wskazujące, gdzie w witrynie pojawiły się żądania,
  • szczegółowe podsumowanie na potrzeby usług o wielu hostach oraz dane dotyczące usług domeny.

Nowy raport można otworzyć wchodząc w wybraną usługę w Google Search Console, a następnie przechodząc do Ustawień:

raport Statystyki indeksowania w GSC

3. Core Web Vitals jako czynnik rankingowy od maja 2021 roku

W tym roku Google poinformował o nowym czynniku, który ma mieć znaczenie przy ustalaniu rankingu stron w wynikach wyszukiwania: Page Experience. Pisaliśmy o nim więcej przy okazji SEO Newsów w maju 2020. Teraz mamy już oficjalną informację, że od maja 2021 roku – czynnik ten będzie obowiązywał.

czynnik Search Page Experience

Czym jest Page Experience?

Jest to nowy czynnik łączący w sobie podstawowe sygnały wyszukiwarki, takie jak:

  • dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych,
  • bezpieczne przeglądanie,
  • protokół HTTPS,
  • wskazówki dotyczące uciążliwych reklam pełnoekranowych

z tzw. Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe), na które składają się:

  • Largest Contentful Paint (LCP), czyli prędkość / wydajność ładowania największego elementu strony, która powinna mieścić się w granicach 2,5 sekundy,
  • First Input Delay (FID), czyli szybkość reakcji strony do momentu pierwszej interaktywności, która powinna wynosić mniej niż 100 milisekund,
  • Cumulative Layout Shift (CLS), czyli stabilność wizualna strony, dla której wskaźnik ewentualnych przesunięć układu strony (CLS) powinien być mniejszy niż 0.1.

Inne zmiany od maja 2021

Oprócz wdrożenia czynnika Page Experience Google od maja 2021 roku umożliwi wyświetlanie się w sekcji Najważniejsze artykuły w wyszukiwarce także treściom niezgodnym z formatem AMP. Ma w ten sposób promować wyniki ze stron wysokiej jakości, niezależnie od stosowanej na nich technologii.

Drugą istotną informacją jest zapowiedź testów wskaźnika wizualnego, który będzie wyróżniać w wynikach wyszukiwania strony wysokiej jakości.

Źródło i więcej informacji w artykule na blogu Google Search Central.

4. Zmiany w wynikach organicznych

Listopad był stosunkowo spokojnym miesiącem, jeśli chodzi o dzienne różnice w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie Algoroo nie wykryło większych wahań pozycji, z wyjątkiem 6.11., gdy zmiany przekraczały 2 miejsca:

 

Algoroo: zmiany w SERP (desktop) - listopad 2020

Również w przypadku zmian w wynikach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych w listopadzie wspomniane narzędzie pokazywało podobne wyniki:

Algoroo: zmiany w SERP (mobile) - listopad 2020

ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211

Ochrona prywatności

Szanowny Kliencie, chcemy oferować Ci usługi i materiały marketingowe, które będą przydatne w rozwoju Twojej firmy. Naszym celem jest precyzyjne i skuteczne wsparcie Twojego biznesu. Żeby móc go osiągnąć, potrzebujemy Twojej zgody na dopasowanie naszych działań do Twojego zachowania. Gwarantujemy, że zadbamy o Twoją prywatność, Twoje dane będą u nas bezpieczne, a Ty będziesz mógł cofnąć swoją zgodę w każdej chwili poprzez specjalny formularz, który utworzyliśmy na podstronie polityka prywatności.

Prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody:
Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych zapisywanych w tych plikach, które pozostawiam w ramach korzystania z niniejszego Serwisu. Mam świadomość, że moje dane będą przetwarzane w celu analizy mojego zachowania na stronie Rocketmedia.pl przez Rocket Media Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Strzegomskiej 140A oraz zaufanych partnerów tej firmy. Zgodę mogę wycofać w każdej chwili za pomocą formularza zamieszczonego w zakładce polityka prywatności.

Chcę korzystać z serwisu Rocket Media i  wyrażam zgodę