Spis treści:
W październiku Google poinformował o nowym algorytmie, który pomoże w lepszym rozumieniu zapytań przez wyszukiwarkę, dodał sekcję dotyczącą treści wideo w Google Search Console, a także udostępnił wtyczkę Site Kit dla stron opartych na WordPress. Zapraszamy do sprawdzenia najważniejszych wydarzeń ubiegłego miesiąca.
25 października Google na swoim blogu poinformował o stopniowym wprowadzaniu nowej techniki rozumienia przez wyszukiwarkę naturalnego języka użytkowników – BERT. Na razie zmiany mają dotyczyć zapytań w języku angielskim, a ich efekt ma objąć nawet 10% wyników wyszukiwania. To pierwsza tak duża modyfikacja od czasu wprowadzenia algorytmu RankBrain w 2015 roku.
BERT, czyli Bidirectional Encoder Representations from Transformers to otwarta technologia oparta na sieci neuronowej, służąca jeszcze bardziej precyzyjnemu przetwarzaniu naturalnego języka (NLP). Jak informuje Google: „modele BERT potrafią brać pod uwagę pełny kontekst słowa, patrząc na słowa, które pojawiają się przed nim i po nim – szczególnie przydatne do zrozumienia intencji wyszukiwanych haseł”.
Więcej informacji i źródło: https://blog.google/products/search/search-language-understanding-bert
W raporcie Skuteczność w panelu Google Search Console pojawiła się sekcja ze statystykami dotyczącymi treści wideo publikowanymi w serwisie. Google umożliwia również analizowanie poprawności wprowadzonych danych strukturalnych dla treści wideo, jeśli właściciel strony dodał odpowiednie znaczniki do tego typu materiałów.
Więcej informacji: https://webmasters.googleblog.com/2019/10/search-console-video-results-reports.html
Microsoft niedawno ogłosił, że jedynie do końca 2020 roku będzie wspierać Flasha w swoich przeglądarkach (Microsoft Edge i Internet Explorer). Domyślnie wyłączony jest już od wersji 76 przeglądarki Google Chrome, a także w FireFox 69. Jak pisze zespół Microsoft Edge: „Flash przewodził w internecie pod względem bogatej zawartości, gier, animacji i wszelkiego rodzaju multimediów oraz był inspiracją dla wielu obecnych standardów internetowych, napędzających HTML5.”
Większość użytkowników stron internetowych nie odczuje żadnego wpływu tej zmiany. Wyszukiwarka Google przestanie obsługiwać Flasha jeszcze w tym roku, na stronach ją zawierających treść Flash zostanie zignorowana, Google przestanie również indeksować samodzielne pliki .swf
Site Kit to oficjalna wtyczka Google dostępna w katalogu pluginów dla wszystkich witryn opartych na WordPressie. Dzięki niej właścicielowi strony łatwiej będzie np. zweryfikować własność w Google Search Console, połączyć inne oficjalne narzędzia Google, sprawdzić informacje o różnych produktach (Google Search Console, Google Analytics, PageSpeed Insights, AdSense) w jednym, intuicyjnym pulpicie nawigacyjnym.
Więcej informacji: https://webmasters.googleblog.com/2019/10/site-kit-is-now-available-for-all.html
W październiku zmiany w wynikach wyszukiwania google.com na urządzeniach stacjonarnych najbardziej odczuwalne były 4-ego dnia miesiąca – różnice wynosiły wówczas powyżej 2 pozycji. Na poniższym obrazku zaznaczono również informację o zmianie w algorytmie wyszukiwarki nazwanej „BERT”, o czym informujemy też powyżej:
W przypadku wyników google.com na urządzeniach mobilnych zmiany były w podobnym stopniu zauważalne, co na urządzeniach stacjonarnych. Różnice powyżej 2 pozycji miały miejsce jedynie 4.10.:
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211